Brandweerforum

Afdelingen => Preparatie => Topic gestart door: 112Stefan112 op 25 november 2009, 00:15:52

Titel: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: 112Stefan112 op 25 november 2009, 00:15:52
Sinds een half jaar staat er lang de A1 tussen Naarden en Laren een Geluidswal. Hierin verwerkt zitten de "normale" noodsdeuren, maar ook een Doorgang voor Hulpverleningsvoertuigen. Op een speciaal hctometerpaaltje staat CADO 25,9 A1 li. (CADO staat denk ik voor Calamiteiten Doorgang!?)

Mijn vraag is hoe deze muur werkt. Hij kan open, maar kan dat zowel van binnen- als van buitenuit en kan iedereen dit zomaar doen?
Ik kan het bij brandweer Laren ook vragen, maar dacht vraag het eerst ff hier :)

Bijlage: Foto van betreffende nood doorgang, via Google Streetview.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: peter k op 25 november 2009, 00:29:27
Sinds een half jaar staat er lang de A1 tussen Naarden en Laren een Geluidswal. Hierin verwerkt zitten de "normale" noodsdeuren, maar ook een Doorgang voor Hulpverleningsvoertuigen. Op een speciaal hctometerpaaltje staat CADO 25,9 A1 li. (CADO staat denk ik voor Calamiteiten Doorgang!?)

Mijn vraag is hoe deze muur werkt. Hij kan open, maar kan dat zowel van binnen- als van buitenuit en kan iedereen dit zomaar doen?
Ik kan het bij brandweer Laren ook vragen, maar dacht vraag het eerst ff hier :)

Bijlage: Foto van betreffende nood doorgang, via Google Streetview.

Hey stefan Wij de brandweer dus maar ook de ambu en politie kunnen deze doorgang openen ook zitten er in dit zelfde scherm droge doorvoerleidingen voor eventuele water aanvoer naar de snelweg
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: 112Stefan112 op 25 november 2009, 00:33:43
Okeyy, en de vangrail is een handmatige slagboom neem ik aan?

En het middelste vangrail-paaltje; het lijkt of deze verankerd is in de grond. Beetje lastig anders als een voertuig er door moet.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: peter k op 25 november 2009, 00:44:40
Okeyy, en de vangrail is een handmatige slagboom neem ik aan?

En het middelste vangrail-paaltje; het lijkt of deze verankerd is in de grond. Beetje lastig anders als een voertuig er door moet.

Het is idd een slagboom die vangrail paaltjes klappen ookweg dus je kan er met je voertuig door heen 
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Peter op 25 november 2009, 19:09:44
Okeyy, en de vangrail is een handmatige slagboom neem ik aan?

En het middelste vangrail-paaltje; het lijkt of deze verankerd is in de grond. Beetje lastig anders als een voertuig er door moet.
Stefan op de A27 zit ook een doorgang.
Als je vanaf ons bedrijventerein De Bramenberg de parallelweg langs de A27 ( Te Veenweg-Zuid) op rijdt. Dan zit er op een geven moment ook een slagboom met een doorgang naar de snelweg. ;)
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: 112Stefan112 op 25 november 2009, 19:41:44
Klopt, maar die is niet zo "High-tech" :P ;)
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Brandjuh op 20 december 2009, 17:33:00
hier op de A2 (nieuwe indeling, volgens mij nog geen streetview) ook meedere doorgangen om van de lokale snelweg naar de regionale deel te gaan, maar dan moet er wel iemand MIDDEN op de snelweg uitstappen om dat ding open te doen, is dat niet beetje erg gevaarlijk? Of word alles dan afgekruisd?

Bij ons is Eindhoven
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: EB op 21 december 2009, 15:30:42
Of word alles dan afgekruisd?

Dat is denk ik wel de bedoeling, RWS en het KLPD vinden het niet fijn als je met een TS op de snelweg zomaar rare manoevres uithaalt....
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: joost B op 21 december 2009, 16:01:24
Waarom hebben ze z'n ding gemaakt eigenlijk? Is dit om de aanrijtijd te verkorten naar de snelweg toe? En zit dit dan aan zowel links als rechts van de snelweg?
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Guus op 21 december 2009, 23:41:48
hier op de A2 (nieuwe indeling, volgens mij nog geen streetview) ook meedere doorgangen om van de lokale snelweg naar de regionale deel te gaan, maar dan moet er wel iemand MIDDEN op de snelweg uitstappen om dat ding open te doen, is dat niet beetje erg gevaarlijk? Of word alles dan afgekruisd?

Bij ons is Eindhoven

De randweg rond eindhoven bestaat uit in totaal 12 (rij)stroken. De banen van de N2 en de A2 tellen elk 3 (rij)stroken. De buitenste strook van de A2 is hierbij vluchtstrook, en de binnenste strook van de N2 is permanent afgekruisd. Deze stroken liggen dus tegen elkaar aan, gescheiden door een vangrail of geluidswal.
Oftewel, aan weerszijden van de CADO's is een strook beschikbaar voor de hulpdiensten. Daarnaast zijn er ter hoogte van de CADO's nog eens extra uit- en invoegstrookjes gemaakt van ca 150 meter.

Echter zijn er wel al problemen gesignaleerd die voor sommige CADO's geldt. Sommige CADO's liggen zo kort na een oprit, waardoor de hulpdiensten over heel korte afstand van de buitenste strook naar de binnenste moeten, tussen verkeer dat nog rijdt. Dit in combinatie met de relatief korte in-/uitvoegstrookjes rond de CADO's. Dit zou dus voor mogelijk gevaarlijke situaties kunnen zorgen.

Zoieso wordt er nog nagedacht over de toekomstige inzetvoorstellen voor de baanvakken.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Shave op 22 december 2009, 09:13:20
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: whyllum op 22 december 2009, 10:54:52
't Is duidelijk niet bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Maar voor aan/afvoer van overig materieel/personeel kan het ook voor ons natuurlijk z'n voordeel opleveren. De nodige stroken zullen dan sowieso al afgekruist zijn.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: arnoldvanleeuwen op 22 december 2009, 12:52:42
Hier op de A2 vanaf Maarssen is ook een CADO door de geluidswal in de richting van Amsterdam. Deze is een snellere aanrijroute vanaf de kazerne, zeker als de zuilense ring vast staat door files op de A2. Dit is een roldeur die doormiddel van Opticom wordt aangestuurd en dan open gaat.


Ook richting Utrecht is bij dezelfde overgang een CADO. Deze is (als het goed is) straks voor de rijbaansplitsing hoofdbaan/parallelbaan. Zo kan de keuze nog gemaakt worden aangezien de hoofdbaan straks doorloopt tot nieuwegein.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Guus op 22 december 2009, 17:23:03
't Is duidelijk niet bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Maar voor aan/afvoer van overig materieel/personeel kan het ook voor ons natuurlijk z'n voordeel opleveren. De nodige stroken zullen dan sowieso al afgekruist zijn.

Dit verschilt dus per regio dan. Hier is het in principe wel bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Wellicht dat de nadelen tzt groter zijn dan de voordelen en er over grotere afstanden wordt aangereden waardoor gebruik van de CADO's niet voor de eerstelijns voertuigen noodzakelijk is.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Wick@d op 23 december 2009, 01:19:20
Dit verschilt dus per regio dan. Hier is het in principe wel bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Wellicht dat de nadelen tzt groter zijn dan de voordelen en er over grotere afstanden wordt aangereden waardoor gebruik van de CADO's niet voor de eerstelijns voertuigen noodzakelijk is.

Tja, de CADO's op de A2/N2......

Na heel wat rondgereden te hebben en een kijkje genomen te hebben bij RWS kan ik voor mezelf alleen concluderen dat ik aan de CADO voorbij rijd. Zeker als een van de eerste voertuigen. Het is onverantwoord (en niet meer van deze tijd) dat wij als hulpverlener op een snelweg moeten gaan stilstaan, terwijl we altijd ons moeten bekommeren over onze eigen veiligheid. Heel jammer, maar als we verkeerd zitten wordt dat 9 kilometer heen en 9 kilometer terug omrijden.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: BM VE op 24 december 2009, 16:45:12
Tja, de CADO's op de A2/N2......


Op de A13 (Rotterdam richting Den Haag) zitten er ook 3 stuks. Is het gedeelte waar de spitsstrook loopt.
Kan me echter niet herinneren dat ze ooit tot nu toe gebruikt zijn.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Rickjahh op 26 december 2009, 12:42:01
Op de A9 tussen knp Velsen en knp Rotterpolderplein zijn er nabij de brug over het Zijkanaal C ook op/afritten. Geen hightech, gewoon een slagboom, maar het werkt :)
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Brandjuh op 26 december 2009, 15:37:58
@Guus heb nog nooit die N2 nog nooit afgekruisd gezien?

Wat mij ook opviel is dat de Cado's niet echt op slimmen plekken zitten naar mijn mening, inderdaad erg dicht op invoegstroken.

Terwijl als je op de a67 van Eersel naar Antwerpen rijd, thv van de grens, hebben ze een groot middenstuk en een vangrails op wielen met een grote 'bumper' eromheen zodat ze al rijdend deze kunnen openen.

Hierdoor kan korps Eersel (en andere) makkelijker draaien.

Nu ben ik maar een leek, maar misschien is het een betere oplossing om tussen de cado's (zijn genoeg plekken) waar geen vangrail staat om een soort rubberenmat neer te leggen zodat de voertuigen gewoon kunnen oversteken.
Alhoewel hier door de afremming van de berm minder word.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: EB op 27 december 2009, 10:11:47
@Guus heb nog nooit die N2 nog nooit afgekruisd gezien?

Wat mij ook opviel is dat de Cado's niet echt op slimmen plekken zitten naar mijn mening, inderdaad erg dicht op invoegstroken.

Terwijl als je op de a67 van Eersel naar Antwerpen rijd, thv van de grens, hebben ze een groot middenstuk en een vangrails op wielen met een grote 'bumper' eromheen zodat ze al rijdend deze kunnen openen.

Hierdoor kan korps Eersel (en andere) makkelijker draaien.

Nu ben ik maar een leek, maar misschien is het een betere oplossing om tussen de cado's (zijn genoeg plekken) waar geen vangrail staat om een soort rubberenmat neer te leggen zodat de voertuigen gewoon kunnen oversteken.
Alhoewel hier door de afremming van de berm minder word.
De ingenieurs van rijkswaterstaat en de mensen van de hulpdiensten zijn slim genoeg om te bepalen waar die dingen moeten. Je bedoelt waarschijnlijk dat er naar jouw mening betere plaatsen zijn.
Zulke voorzieningen zijn vaak een compromis tussen veiligheid, functionaliteit, kosten en nog veel meer afwegingen.

Op snelwegen wil men geen plaatsen hebben waar een bestuurder het idee kan krijgen om naar een andere rijbaan te rijden. Er zijn helaas sukkels die daar gebruik van gaan maken als ze denken dat ze een afslag gemist hebben.
Wat jij zegt klopt ook, door de relatief zachte en brede middenberm moeten voertuigen gestopt worden voordat ze op de andere rijbaan terecht komen.

Op zich zijn dat soort doorsteken vaak ook niet nodig, de brandweer kan vaak van twee kanten aanrijden, al zal het misschien iets sneller kunnen met een doorsteek, al remt een doorsteek ook behoorlijk als die eerst open moet, de chauffeur goed moet kijken e.d. Hier staat tegenover dat een CaDo ook weer een mogelijk gevaar oplevert voor de gebruikers en het overige verkeer waardoor men liever niet te scheutig is met CaDo's.
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Wick@d op 28 december 2009, 12:09:27
In plaats van tweezijdig aanrijden misschien in de toekomst dan maar vierzijdig aanrijden op de A2/N2?
Titel: Re: Calamiteiten-Doorgang Snelweg
Bericht door: Brandjuh op 29 december 2009, 15:51:23
@EB
Ik twijfel echt niet aan de bouwplannen van de ingenieurs. Juist hun komen met super goede idee├źn en persoonlijk vind ik dat ze het slim hebben aangepakt hoe ze alles zo snel hebben weten te bouwen met minimaal verkeershinder.  (Tot paar weken terug reed ik er elke dag 2 a 3x en dan 3 jaar lang)

De plaatsen waar ik de CaDo's neer wilde zetten blijken niet echt handig, ben er nog een keertje langs gereden, je komt dan in de knoei met in en uitvoegen van de knooppunten of je hebt gevaarlijke situatie's op plaatsen waar je het niet verwacht.

Misschien is het makkelijker dat die dingen op afstand opengezet kunnen worden voor een snelle toegang.

@Wicked
Hoe wil je daar 4 zijding aanrijden? Eindhoven-Centrum, Eindhoven-Woensel, Best, Aalst/waalre? of veldhoven