Brandweerforum

Hulpdiensten => KNRM & reddingsbrigade => Topic gestart door: Thor op 05 juli 2017, 10:50:30

Titel: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 05 juli 2017, 10:50:30
Reddingen,hulpverleningen en bergingen.

Het lijkt zinvol om in navolging van de alreeds al jaren bestaande professionele indeling ook hier over te gaan in een onderscheid tussen :

-reddingen
-hulpverleningen
-bergingen

waarbij in grote lijnen :

-redding          : het redden van mens en dier
-hulpverlening  : de inzet mbt schepen etc. in moeilijkheden om grotere calamiteiten te voorkomen
-berging           : de inzet van materieel en middelen bij stranding en gezonken vaartuigen en objecten

waarbij een onderscheid zou kunnen worden gemaakt in :

-actueel, evt. binnen en buitenland
-organisaties
-materieel
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 12 juli 2017, 10:44:48
Gezin door menselijke ketting gered van gevaarlijke onderstoom in zee


Er was op dat moment geen strandwacht aanwezig. Agenten hadden een wel een reddingsboot opgeroepen en waren aan het wachten tot deze arriveerde
Door het geroep en gewijs kwamen steeds meer omstanders af op de noodsituatie waarna langzaam een menselijke ketting werd gevormd vanaf het strand naar het gezin. Uiteindelijk hielpen tachtig mensen bij de reddingsactie.

 http://www.nu.nl/opmerkelijk/4836530/gezin-menselijke-ketting-gered-van-gevaarlijke-

Een mooi voorbeeld van gecoordineerd burgerinitiatief.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 13 juli 2017, 23:10:55
Het plan voor incidentbestrijding op vaarwegen in Oost-Nederland bestempelen de onderzoekers als ''een papieren tijger.''

Totaalbeeld na 'unieke' aanvaring stuw Grave ontbrak

Bij de stuw wisselden Rijkswaterstaat, waterschappen, brandweer, politie en andere hulpverleners efficiënt informatie uit, maar op andere plekken stelden betrokken diensten naar eigen inzicht anderen op de hoogte. Pas twaalf uur na de aanvaring was er een compleet beeld bij iedereen die verantwoordelijk was.

Plan

Het plan voor incidentbestrijding op vaarwegen in Oost-Nederland bestempelen de onderzoekers als ''een papieren tijger.'' Er zitten hiaten in en oplossingen sluiten niet op elkaar aan. Verbetering is dringend nodig, adviseert Berenschot.

Rijkswaterstaat moet bovendien controleren of door de dienst ingehuurde schippers en aannemers adequaat kunnen handelen bij een crisis.

Het Openbaar Ministerie heeft nog niet besloten of er iemand wordt vervolgd voor de aanvaring. De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt later dit jaar met een rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4841089/totaalbeeld-unieke-aanvaring-stuw-grave-ontbrak.html

Het wemelt van de papieren tijgers mbt de incidentbestrijding op de vaarwegen etc.

Onderzoek naar crisismanagement aanvaring stuw Grave afgerond

Aanbevelingen
   
In het algemeen stellen de onderzoekers dat de regionale plannen beter moeten aansluiten op het Handboek Incidentbestrijding, met daarbij speciale aandacht voor melding en alarmering en crisiscommunicatie. Een van de aanbevelingen in het rapport voor Rijkswaterstaat is dat zij explicieter de consequenties voor crisisbeheersing moet beschouwen bij het uitbesteden van taken. Ook wordt de overweging meegegeven direct na een crisis een afspraak te beleggen met alle hoofdrolspelers voor het nabespreken van de crisis en het uitwisselen van de ervaringen. Tot slot adviseert Berenschot om de veiligheidsregio’s het principe van een coördinerend Regionaal Operationeel Team (ROT) en coördinerend operationeel leider uit te werken.

De betrokken partijen gaan de resultaten en aanbevelingen nader bestuderen. De komende tijd gaan zij gezamenlijk aan de slag met de conclusies uit het rapport

https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2017/07/onderzoek-naar-crisismanagement-aanvaring-stuw-grave-afgerond.aspx
?
conclusie van Berenschot (PDF, 1,28 MB) 64 pag.
?






Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 14 juli 2017, 10:41:59
De gealarmeerde hulpverleners hadden ter plekke bij de brug wel  te kampen met een zeer beperkt zicht, de stuw zit min of meer onder de brug aan de bovenstroomse kant en de tanker was ondertussen vanaf de plek aanvaring stuw een eind achteruit gevaren,, op dat moment moeilijk/niet waarneembaar voor de hulpverleners bij de brug/stuw.
Goede bekendheid met de constructie/opstelling brug en stuw mag en kan op dat moment niet worden verwacht van de hulpverleners,de mist heeft het een en ander natuurlijk niet overzichtelijker op gemaakt.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 15 juli 2017, 12:08:06
conclusie van Berenschot (PDF, 1,28 MB) 64 pag.

Een zeer uitgebreid rapport  met een groot aantal aanbevelingen.

Wat mist vwb de praktijk is het begin, de eerste melding door de tanker en de reactie van de wal, waar weliswaar bekend wordt dat het om een lading benzeen gaat maar in het geheel niet duidelijk wordt of er eventuele lekkage en in welke eventuele hoeveelheden en daarmee de mogelijke ernst vwb de omgeving en het milieu duidelijk wordt. De bevraging is niet volledig geweest en daardoor is het hele circus vwb de hulpverlening brandweer etc., diverse GRPs etc. in feite zonder een werkelijke aanleiding op gang gebracht en gekomen.
Ga wel even voorbij aan de weinig daadkrachtige reactie RWS vwb o.a. Heumen met alle gevolgen van dien.

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 16 juli 2017, 13:12:16
Report on the investigation into the girting and capsizeof the mooring launch Asterixat Fawley Marine Terminal, Southampton, UK
30 March 2015
Extract from  The United Kingdom Merchant Shipping  (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012 – Regulation 5:
“The sole objective of the investigation of an accident under the Merchant Shipping (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012 shall be the prevention of future accidents through the ascertainment of its causes and circumstances. It shall not be the purpose of an investigation to determine liability nor, except so far as is necessary to achieve its objective, to apportion blame.”
NOTE This report is not written with litigation in mind and, pursuant to Regulation 14(14) of the Merchant Shipping (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012, shall be inadmissible in any judicial proceedings whose purpose, or one of whose purposes is to attribute or apportion liability or blame.
© Crown copyright, 2016
You may re-use this document/publication (not including departmental or agency logos) free of charge in any format or medium. You must re-use it accurately and not in a misleading context. The material must be acknowledged as Crown copyright and you must give the title of the source publication. Where we have identified any third party copyright material you will need to obtain permission from the copyright holders concerned.

All MAIB publications can be found on our website: www.gov.uk/maib
For all enquiries: Marine Accident Investigation Branch Spring Place 105 Commercial Road Southampton Email: maib@dft.gsi.gov.uk United Kingdom Telephone: +44 (0) 23 8039 5500 SO15 1GH Fax: +44 (0) 23 8023 2459 Press enquiries during office hours: 01932 440015 Press enquiries out of hours: 020 7944 4292
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 26 juli 2017, 09:40:47
Marine Accidents: The importance of effective investigators

The importance of investigating and learning from marine incidents to improve safety is well known and regularly reported. The recent success of the concept of “Black Box Thinking” as a way of improving performance through learning from failures has brought investigations evermore into the mainstream. Yet, key to such an approach is the availability of trained and competent accident investigators.

In the rolling countryside of middle England, a revolution in how marine accident investigators are trained is underway and gathering pace. Many of the world’s leading maritime organisations are taking advantage of Cranfield University’s unique and transformative courses in accident investigation.

-Developing a learning culture
-New technologies, new challenges, new risks
-Training marine accident investigators

http://gcaptain.com/marine-accidents-importance-effective-investigators/

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 26 juli 2017, 10:53:51
Onderzoeksraad concludeert dat historische zeilschepen niet veilig genoeg zijn

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeert dat commerciële traditionele zeilschepen niet veilig genoeg zijn. In de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen zou veel mis zijn, onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid.

''Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt'', schrijft de raad in het woensdag verschenen rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4857135/onderzoeksraad-concludeert-historische-zeilschepen-niet-veilig-genoeg.html
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 26 juli 2017, 21:12:45
Grote zoekactie bij Ossenisse naar zwemmer

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/33120-grote-zoekactie-bij-ossenisse-naar-zwemmer/?utm_source=hvzeeland&utm_medium=website&utm_campaign=laatste-nieuwsberichten-sidebar

6 vaartuigen en een  SAR helikopter.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 juli 2017, 09:40:11
Snelheidsduivel heeft vrij spel: bonnenboekje waterpolitie blijft dicht

http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170727_00044083/snelheidsduivel-heeft-vrij-spel-bonnenboekje-waterpolitie-blijft-dicht

Kortom zo van het paard in de Rubo.

Overigens niet alleen snelheidsduivels, het veruit eenvoudigste gedeelte voor de "overstappers" maar ook visserijtoezicht, arbeids- en rusttijden beroepsvaart, blijven en worden o.a. met name door de toenemende onbekendheid, kennis en kunde en ervaring bij de politie te water steeds meer verwaarloost.

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 juli 2017, 10:11:24
Waterpolitie stopt maand lang met bekeuren, behalve bij excessen

De waterpolitie stopt voorlopig met het uitdelen van bonnen aan de kust en een deel van de binnenwateren. Dit als gevolg van een conflict met de korpsleiding.

Niet iedereen komt er vanaf met een waarschuwing. In noodsituaties en in excessen treedt de politie nog wel op. Daarnaast varen de boten van de regionale eenheden nog wel. Zij schrijven ook gewoon nog boetes uit.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/waterpolitie-stopt-maand-lang-met-bekeuren-behalve-bij-excessen

De interesse van de bemanningen van de regionale eenheden is meestal maar beperkt tot controle op nummertjes en vaarbewijzen pleziervaart, uitrusting etc. leeftijden, koortje al dan niet om de pols snelheidsovertredingen, daar blijft het in de regel wel bij.
Waarbij in de wet niet is voorzien dat je een vaartuig kunt laten registeren, als je bijvoorbeeld de motornummers maar weet, zonder de eigenaar te zijn. Vaartuig jatten en snel registreren en bij controle is het in orde terwijl je vrolijk  rondvaart met een gejat vaartuig
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 juli 2017, 14:14:47
KNRM - Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft de video van Nederlandse Kustwacht gedeeld.
Gisteren om 9:53 ·
Mooie beelden vanuit het vliegtuig van de Nederlandse Kustwacht: 96 opvarenden worden geëvacueerd van een passagiersschip door de hulpverleningsvaartuigen van Veltman Marine Service en de reddingboten van KNRM Terschelling Paal 8 en KNRM Ameland.

https://www.facebook.com/kustwacht/videos/2008020902762137/
Film-impressie van de situatie van het vastgelopen passagiersschip op het Wad, gemaakt vanuit het Kustwachtvliegtuig.

Kennelijk wat te dicht bij de zeehondjes.
Mogelijk verdrinkingsgevaar voor alleen de allerkleinsten aan boord en als het water hoger wordt drijft deze voormalige veerboot/postboot Lauwersoog vanzelf weer weg van de droogte.


https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&iss=VS&imgurl=http%3a%2f%2fi207.photobucket.com%2falbums%2fbb140%2fjw_zijlema%2fZeester_ex_Brakzand.jpg&mid=8D74158BD0614C268075E4936B71E45373076DB1&ccid=TMGSXZmd&simid=607987682205500341&thid=OIP.TMGSXZmdz-P7qHgF65MaIQEsDI&exph=683&expw=1024&first=1&cal=0.1511737089201878&cat=0.15070422535211267&car=0.8516431924882629&cab=0.8507042253521126

.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 juli 2017, 15:17:29
Het ging over de Brakzand.

Geschiedenis van de WL 35 Brakzand

Gebouwd in 1928 bij Jonker & Stans  in Hendrik Ido Ambacht.
Afmetingen  27,65 m lang 6 m breed.
Motoren 2x brons 50 pk diepgang 90 cm en maximaal 125 passagiers.

Tegenwoordig liggen er 2 x 150 pk Caterpillers in en is de diepgang 100 cm

Van 1928 tot eind jaren 60 gevaren als veerboot tussen Zoutkamp / Oostmahorn en Schiermonikoog. De Brakzand  is in 1968 uit de vaartgenomen. Daarna ingezet als peilboot en directie- boot voor rijkswaterstaat. Eind jaren 70 in particuliere handen als sportvisboot / dagpassagiersboot.  Dat was in 1978 in Zurich te Friesland en sinds 1986 verkocht naar Texel, haven Oudeschild, en is de naam veranderd in Zeester. Daarna is er al gauw een vis installatie op gezet om met toeristen te gaan garnalenvissen. Op Texel is de zeester nog een keer overgenomen en in 2016 verkocht aan de huidige eigenaars: de familie Kiewied te Ameland.

Ameland Nieuws

96 passagiers van WL35 geëvacueerd na stranding op de Robbenplaat tussen Ameland en Terschelling. foto’s Jan Spoelstra

Hollum.- Al voor vier ging het alarm uit: “Vaartuig aan de grond”. Op dit noodbericht voeren zes schepen van hulpverleners uit. De Anna Margretha, de Maria Hofker, de Compaen, de Runner, de Vigilant (allen Ameland) en de Paal 8 van Terschelling zetten koers naar de Robbenbank tussen Ameland en Terschelling *). Daar zat één van de drie robbenboten van Ameland muurvast op de zandbank

https://ameland.wordpress.com/2017/07/25/96-passagiers-van-wl35-geevacueerd/

*) plus een boot van Veltman, de lokale hulpverlener/berger van Ameland en een SAR helikoter.

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 juli 2017, 15:47:30
Opmerkelijk is dat de Ballumerbocht waar de passagiers aan land werden gebracht (aanlandingsplaats) de valt onder categorie C.

Aanlandingsplaatsen Waddenzee
Indeling
• Categorie A (groen): geschikt voor overname grote groepen:
o Altijd bereikbaar voor scheepvaart.
o Tweebaans-aanrijroute met verkeerscirculatie.
o Mogelijkheid helikopterlanding.
• Categorie B (geel): geschikt voor overname enkele personen.
• Categorie C overig (rood): is in principe niet geschikt voor het
overnemen van slachtoffers, maar een uitwijkmogelijkheid.

De toegang vanaf de Waddenzee is daar zeer redelijk tot goed , goed bebakend, wat afhankelijk van het tij, maar voor ondiepe vaartuigen zoals bij deze redding ingezet geen enkel probleem. De Amelander bussen inclusief de gelede bus kunnen daar ook via enkele tijdelijke hobbels ook komen. Voor het verantwoord en makkelijk overstappen naar de wal zijn er verschillende mogelijkheden in de Ballumerbocht.

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 28 juli 2017, 10:21:42
Herdenking scheepsramp benadrukt waarde Kustwacht
 
Door Webmaster op 06-07-2017 08:07

Het was gisteren precies 135 jaar geleden dat het rammonitorschip Zr.Ms. Adder vlak voor de kust van Scheveningen met man en muis verging. Deze grootste scheepsramp van de marine in vredestijd zou later het startpunt zijn van de voorloper van de Kustwacht. Op woensdag 5 juli werd de tragische ramp herdacht met een kranslegging bij het gedenkteken Zr.Ms. Adder onder de vuurtoren van Scheveningen.

 De verontwaardiging in Nederland was groot. Niemand had de ramp zien gebeuren, terwijl het vaartuig door een communicatiefout ook niet werd vermist. In de zomer van 1883 werd naar aanleiding van deze ramp een stelsel van kustbewaking ingesteld. Aan het personeel van de Kustverlichting werd ‘het houden van een uitkijk en het rapporteren van in nood verkerende schepen aan Hoofden Kustwacht’ opgedragen. De eerste formele vorm van een Kustwacht was geboren en kwam onder het beheer van het Loodswezen.

https://www.kustwacht.nl/nl/nieuwsbericht06072017.html


Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 28 juli 2017, 19:43:26
Feuer-Inferno auf Donau-Kreuzfahrt

http://www.oe24.at/oesterreich/chronik/Feuer-Inferno-auf-Donau-Kreuzfahrt/292359161

De brand kon beperkt gehouden tot een ruimte,ca 190 personen, passagiers plus bemanningsleden, werden van boord gehaald.

Er wordt daar wel het een en ander aan brandweer o.a. twaalf korpsen etc. te land en te water gemobiliseerd, inclusief 70 helpers van het Rode Kruis ook het leger verleende hulp.

Dit soort schepen vaart ook in Nederland, niet alleen op de grote rivieren maar bijv. ook op het IJsselmeer

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 28 juli 2017, 20:08:15
Acht Verletzte nach Brand auf Donauschiff

http://noe.orf.at/news/stories/2856668
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 29 juli 2017, 13:09:50
Onderzoeksraad concludeert dat historische zeilschepen niet veilig genoeg zijn

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeert dat commerciële traditionele zeilschepen niet veilig genoeg zijn. In de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen zou veel mis zijn, onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid.

''Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt'', schrijft de raad in het woensdag verschenen rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4857135/onderzoeksraad-concludeert-historische-zeilschepen-niet-veilig-genoeg.html

Bruine vloot (on)veilig?

 De conclusies zijn hard.
 "Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt."

De laatste jaren is er een hele sector ontstaan rondom de keuringen en certificering van schepen en jachten. De overheid laat deze taak bewust aan de markt over. Bezuinigen en marktwerking zijn nog steeds de uitgangspunten. Het onderzoek van de OVV moet gezien worden als de spreekwoordelijke steen in de vijver.



https://webmail.versatel.nl/?_task=mail&_action=show&_uid=12292&_mbox=INBOX&_caps=pdf%3D0%2Cflash%3D1%2Ctif%3D1

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 30 juli 2017, 10:00:08
BroNS-team

BroNS is een aanvullende taak op het specialisme scheepsbrandbestrijding waarbij samen wordt gewerkt met het Korps Marinebrandweer en het Kustwachtcentrum. Doelstelling van het team is om uitbreiding van de brand en een evacuatie op de Noordzee te voorkomen zodat het schip een veilige haven kan aandoen.

Waar aan land heel snel de assistentie van de brandweer ingeroepen kan worden, is dat voor de Noordzee lastiger. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat heeft de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) de regie over de taak Brandweer op de Noordzee Pre-Search and Rescue, kortweg BroNS.

http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/brons-team


Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 30 juli 2017, 10:17:12
Onderzoeksraad neemt scheepsbrand onder de loep

De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet een verkennend onderzoek naar de brand op een vrachtschip gisteren voor de kust van Hoek van Holland. Daarbij raakten twee opvarenden gewond. De brandweer zette voor het eerst een speciaal team in dat is opgericht voor de bestrijding van scheepsbranden.


De brand woedde in de machinekamer van het schip Anna. De specialisten van de brandweer rukten per helikopter uit. De gewonde opvarenden zijn per loodsboot naar Hoek van Holland vervoerd, waar een traumahelikopter en een ambulance klaarstonden. De schade aan het schip is gering.


Op basis van het verkennend onderzoek bepaalt de Onderzoeksraad of er een groot onderzoek komt naar de brand.

http://www.ad.nl/rotterdam/onderzoeksraad-neemt-scheepsbrand-onder-de-loep~a08e3cbf/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 31 juli 2017, 10:59:33
Onderzoeksraad concludeert dat historische zeilschepen niet veilig genoeg zijn

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeert dat commerciële traditionele zeilschepen niet veilig genoeg zijn. In de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen zou veel mis zijn, onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid.

''Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt'', schrijft de raad in het woensdag verschenen rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4857135/onderzoeksraad-concludeert-historische-zeilschepen-niet-veilig-genoeg.html

Persberichten OVV
26 jul. 2017

Op 21 augustus 2016 brak de mast van het historische zeilschip ‘Amicitia’ onverwachts af omdat deze grotendeels was doorgerot. Hierbij kwamen drie mensen om het leven. Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.

Commerciële groei historische vlootsector noopt tot professionalisering

Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het onderzoek ‘Mastbreuk Harlingen’. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.

26 jul. 2017 Aanbevelingen Gebroken mast Harlingen DOWNLOAD

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2264/mastbreuk-zeilschip-harlingen 


Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 01 augustus 2017, 09:15:14
Kamervragen over rapport mastbreuk Amicitia

http://www.bootonline.be/?p=52500
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 01 augustus 2017, 09:22:23
Number of UK Maritime Accidents Up Slightly in 2016, MAIB Report Shows

The number of accidents during 2016 (1,190) represents a 12% increase in the number of accidents reported in 2015, with 1,057. The MAIB also started two 29 investigations in 2016, up from 28 in 2015.

http://gcaptain.com/118782-2/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 01 augustus 2017, 20:23:17
Two Houston Ship Pilots to Receive IMO’s ‘Exceptional Bravery at Sea’ Award



Fire burns bunker oil from the 810-foot tanker, Aframax River, after their hull was punctured in the Houston Ship Channel, September 6, 2016. Photo from video provided by Harris County Sheriff’s Department.

The International Maritime Organization has awarded the 2017 IMO Award for Exceptional Bravery at Sea to two Houston ship pilots for their role in preventing a major disaster when the ship they were piloting broke down and burst into flames in the Houston Ship Channel.

The Award for Exceptional Bravery at Sea is the IMO’s highest honor for bravery at sea.

http://gcaptain.com/two-houston-ship-pilots-receive-imos-exceptional-bravery-sea-award/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 04 augustus 2017, 20:27:58
GoPro: Hellenic Coast Guard Rescues Crew from Sinking Superyacht


http://gcaptain.com/gopro-hellenic-coast-guard-rescues-crew-from-sinking-superyacht/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 06 augustus 2017, 10:41:22
KNRM evacueert 18 personen van zeilschip

De KNRM die rond 22.45 uur de melding kreeg voer uit met de rubberboot Maria Hofker van Ameland, reddingboot De Koning Willem 1 en de rubberboot Edzard Jacob van Schiermonnikoog en de reddingboot Annie Jacoba Visser van Lauwersoog.

Het wachten was op opkomend water en om 23.58 uur lukte het de Maria Hofker en de Edzard Jacob om bij de Antonia in de buurt te komen even later gevolgd door een bergingsvaartuig en de Annie Jacoba Visser. Ter plaatse bleek de boot iets ontzet te zijn.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/56000/KNRM_evacueert_18_personen_van_zeilschip.html
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: berg op 06 augustus 2017, 12:59:29
KNRM evacueert 18 personen van zeilschip

De KNRM die rond 22.45 uur de melding kreeg voer uit met de rubberboot Maria Hofker van Ameland, reddingboot De Koning Willem 1 en de rubberboot Edzard Jacob van Schiermonnikoog en de reddingboot Annie Jacoba Visser van Lauwersoog.

Het wachten was op opkomend water en om 23.58 uur lukte het de Maria Hofker en de Edzard Jacob om bij de Antonia in de buurt te komen even later gevolgd door een bergingsvaartuig en de Annie Jacoba Visser. Ter plaatse bleek de boot iets ontzet te zijn.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/56000/KNRM_evacueert_18_personen_van_zeilschip.html

Dan komt natuurlijk de vraag is dit wel een redding en wat is een iets ontzette boot?
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 07 augustus 2017, 11:58:14
KNRM evacueert opvarenden bij Lauwersoog

Het zeilschip was drooggevallen in het Pinkegat op ongelijke grond waardoor de schipper vermoedde dat de romp mogelijk ontzet zou zijn. Bij hoog water zou het schip lek kunnen zijn.

De bemanning en vijf passagiers bleven aan boord. Als voorzorgsmaatregel werden bergingspompen op het schip achtergelaten. FOTO KNRM

http://www.lc.nl/friesland/KNRM-evacueert-opvarenden-bij-Lauwersoog-22397360.html

Drooggevallen, lijkt hier meer op door navigatiefoutje aan de grond geraakt, in het Pinkegat met ongelijke grond en mogelijk de nodige verplaatsing van zand, modder etc. onder en de buurt het schip. Niet de beste plek om daar vast te zitten, bekend "wandelend" gebied.
De Antonia gebouwd 1913, niet het jongste schip dus. Dat de schipper vermoedde dat het schip onder deze omstandigheden mogelijk ontzet zou zijn of kon raken is niet zo vreemd. N.B. Bijv. Met name op de Westerschelde kan een lang schip wel eens gaan plooien als het zand gaat lopen. Verstandig om een paar pompen aan boord te laten zetten.

Evacuatie passagiers op aandringen/advies van de Kustwacht, ontruiming zoals het te land wel wordt omschreven.


 
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: berg op 07 augustus 2017, 12:00:47
Helder of duidelijk, dank
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 07 augustus 2017, 12:04:20
Ontwikkelingen van het Pinkegat

https://www.zeeweringenwiki.nl/wiki/index.php/Ameland_-_Morfologie_-_Friesche_Zeegat_-_Pinkegat_VN
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 08 augustus 2017, 11:05:35
Cyber Threats Prompt Return of Radio for Ship Navigation

By Jonathan Saul LONDON, Aug 7 (Reuters) – The risk of cyber attacks targeting ships’ satellite navigation is pushing nations to delve back through history and develop back-up systems with roots in World War Two radio technology. Ships use GPS (Global Positioning System) and other similar devices that rely on sending and receiving satellite signals, which […]

http://gcaptain.com/cyber-threats-prompt-return-of-radio-for-ship-navigation/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 08 augustus 2017, 19:45:12
USS Fitzgerald to Be Hauled Back to U.S. for Repairs

The U.S. Navy plans to hire a commercial heavy lift ship to carry the destroyer. In the tender for the contract it has said that the furthest possible journey could be as far as to naval dockyards in Maine on the U.S. east coast.

http://gcaptain.com/uss-fitzgerald-to-be-hauled-back-to-us-for-repairs/

Een interessante operatie voor de zeetransporteurs. De vroegere ervaringen met Amerikaanse oorlogsschepen die vanuit de Golf naar Amerika moesten worden vervoerd heeft geleerd dat er gelet op de constructie/sterkte van dit type schepen het nodige rekenwerk etc. vwb de ondersteuning aan te pas moet komen.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 12 augustus 2017, 15:12:53
Gigantic Pipes Beach in England After Breaking Free from Tow

Salvors from Dutch Marine BV have been hired to remove the pipes.

http://gcaptain.com/gigantic-pipes-wash-ashore-in-england-after-breaking-free-during-tow/

Dutch Marine BV is an true independent Company active in the Maritime Industry. Dutch Marine`s mission is to provide clients with professional support in the field of Towage & Salvage, Wreck Removal, Heavy Lift, Projects and Technical Ship Management.
 Being active in the Marine Industry since 1978 we have gained an wealth of knowledge and experience having worked for major Salvage and Shipping Companies. These vary from day to day Business to more extraordinary activities such as Emergency Response, Pollution Defence, Salvage, Wreck Removal Projects, Dry-dockings, Special Survey`s and Conversions.
 By having Dutch Marine involved you will be ensured of professional management support for those activities you considers to be necessary. In case of an incident or casualty Dutch Marine is able to provide management support for the adequate essential (emergency) response to safeguard your interest and limit your exposure. Dutch Marine will act as a true catalyst, liaise with parties involved but keep you in charge.
 Amongst Dutch Marine Clients are statutory bodies, ship owners, shipyards and many others. Client satisfaction is vital and we are extremely proud to serve same Clients at more than one occasion.
 Paul Verschure
 Director Dutch Marine B.V.

http://www.dutchmarinebv.com/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 13 augustus 2017, 21:03:41
Denemarken in de ban van mysterieuze verdwijning journaliste

Waar is de Zweedse journaliste Kim Wall? De vrouw voer afgelopen donderdag met een Deense privé-onderzeeër mee, toen deze naar de bodem zonk. Bij een doorzoeking van de boot is haar lichaam niet aangetroffen.

Moller zegt verder dat het erop lijkt dat de boot bewust tot zinken is gebracht. Peter Madsen blijft nog zeker de komende 24 dagen vastzitten op verdenking van moord.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/denemarken-in-de-ban-van-mysterieuze-verdwijning-journaliste
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 15 augustus 2017, 19:18:22
WATCH: Battered by Waves, British Coastguard Makes Daring Rescue


http://gcaptain.com/watch-battered-by-waves-british-coastguard-makes-daring-rescue/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 18 augustus 2017, 15:10:35
USS Fitzgerald Officers to Be Relieved of Command

http://gcaptain.com/uss-fitzgerald-officers-to-be-relieved-of-command/

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 21 augustus 2017, 11:50:22
Ten Missing After U.S. Warship Collides with Tanker Near Singapore

http://gcaptain.com/ten-missing-u-s-warship-collides-tanker-near-singapore/

UPDATED: U.S. Destroyer Collides With Tanker

http://gcaptain.com/another-u-s-destroyer-collides-merchant-ship/

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 21 augustus 2017, 15:13:17
Denemarken in de ban van mysterieuze verdwijning journaliste

Waar is de Zweedse journaliste Kim Wall? De vrouw voer afgelopen donderdag met een Deense privé-onderzeeër mee, toen deze naar de bodem zonk. Bij een doorzoeking van de boot is haar lichaam niet aangetroffen.

Moller zegt verder dat het erop lijkt dat de boot bewust tot zinken is gebracht. Peter Madsen blijft nog zeker de komende 24 dagen vastzitten op verdenking van moord.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/denemarken-in-de-ban-van-mysterieuze-verdwijning-journaliste

Duikbooteigenaar verklaart dat vermiste Zweedse journalist is verongelukt

De Deense duikbooteigenaar Peter Madsen heeft tegen de politie in Kopenhagen verklaard dat de vermiste Zweedse journalist Kim Wall in zijn duikboot is verongelukt.
Madsen heeft toegegeven dat hij het lichaam van de 30-jarige Zweedse vrouw, die voor haar vermissing voor het laatst op zijn boot werd gezien, op een onbekende locatie in zee heeft achtergelaten. Dat heeft de politie maandag naar buiten gebracht.

 http://www.nu.nl/buitenland/4888571/duikbooteigenaar-verklaart-vermiste-zweedse-journalist-verongelukt.html



Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 21 augustus 2017, 15:48:38
USS McCain Collision Exposes Singapore-Malaysia Sea Dispute

Singapore and Malaysia both said the incident took place in their territorial waters, as the warship and oil tanker collided near the rocky outcrop of Pedra Branca, an area that has long been contested by both countries.

Both countries said they were leading the search and rescue operation for the missing sailors

http://gcaptain.com/uss-mccain-collision-exposes-singapore-malaysia-sea-dispute/

Kennelijk een dispuut over de leiding SAR acitiviteiten.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 22 augustus 2017, 10:39:06
U.S. Navy Announces Fleet-Wide Probe In Wake of Major Accidents
http://gcaptain.com/u-s-navy-announces-fleet-wide-probe-following-major-accidents/

Search Continues for Missing USS John S. McCain Sailors
http://gcaptain.com/search-continues-missing-uss-john-s-mccain-sailors/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 22 augustus 2017, 10:43:29
Lichaam gevonden in water waar journaliste Kim Wall verdween

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/lichaam-gevonden-in-water-waar-journaliste-kim-wall-verdween
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 15 september 2017, 10:31:01
New UK Code Requires Tighter Security Against Cyber Attacks on Ships

It found not only was there concern among shipowners about attacks, but also that 44% of those polled believed their IT infrastructure was incapable of protecting them.

And 39% of operators said they had experienced attacks in the last 12 months, with the remaining 61% not prepared to comment, suggesting that figure could be much higher.

Senior VP for safety and security at Inmarsat Maritime Peter Broadhurst said the problem was not only due to poor infrastructure, but also insufficient crew training: “95% of cyber problems are the result of individual crew members using insecure devices that are full of malware.”

He added: “Crew may come aboard with a hard drive full of videos downloaded from a site plagued by malware; they access the ship’s wi-fi network and the malware penetrates the whole vessel.”

This could take an engineer upwards of 24 hours to fix, he said. While technology can help, once the problem is detected, Mr Broadhurst said more needed to be done to make those at sea properly aware.


http://gcaptain.com/new-uk-code-requires-tighter-security-against-cyber-attacks-on-ships/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 19 september 2017, 09:02:42
Canadian Coast Guard Ship Hit with $6K Speeding Ticket in Gulf of St. Lawrence

The Canadian government has issued a $6,000 speeding ticket to a Canadian Coast Guard ship for travelling over the posted speed limit in the western Gulf of St. Lawrence.

Since August 11, 2017, Transport Canada has been imposing a 10-knot speed limit for larger vessels operating in designated areas of the Gulf of St. Lawrence due to the increased presence of right whales in the area. The speed restriction applies to ALL vessels of 20 meters or greater travelling in the western Gulf of St. Lawrence, between the Quebec north shore and just north of Prince Edward Island.

To that end, Transport Canada said it has issued a $6,000 penalty to the Canadian Coast Guard Ship Sir William Alexander for its alleged non-compliance with the temporary mandatory speed restriction.

http://gcaptain.com/canadian-coast-guard-ship-hit-with-6k-speeding-ticket-in-gulf-of-st-lawrence

Canada Orders Ships to Reduce Speed to Prevent Whale Strikes

http://gcaptain.com/canada-orders-ships-reduce-speed-prevent-whale-strikes/




Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 20 september 2017, 13:04:02
Tanker vast na aanvaring bij Bath

De aanvaring deed zich rond kwart voor 6 voor. Wat de oorzaak was en hoeveel schade de schepen opliepen is nog niet bekend. De Liberiaanse bulkcarrier Usolie (225 m) is doorgevaren naar Antwerpen. De tanker Seatrout (188,18 m) vaart onder Duitse vlag. Het schip ligt buiten de vaargeul en levert geen gevaar op voor de overige vaart. Op dezelfde plek liep 14 augustus het containerschip CSCL Jupiter uit de bocht. (DvdM)

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid27326-tanker-vast-na-aanvaring-bij-bath.html
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 21 september 2017, 11:53:04
Oil Tanker Grounds on Scheldt River After Run-In with Bulk Carrier

http://gcaptain.com/oil-tanker-grounds-on-scheldt-river-after-run-in-with-bulk-carrier/

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 21 september 2017, 15:32:30
Marine Insurers Demand Better Fire Protection for Large Containerships

By Mike Wackett (The Loadstar) – The International Union of Marine Insurance (IUMI) has warned that Solas firefighting regulations for container vessels are “inadequate” – particularly as ships have grown in recent years.
IUMI said the regulations were developed for general cargo vessels, where freight is stored openly in holds, and are “not suitable for a modern containership”.
It added: “With the growing size of container vessels and a recent spate of fires on board these ships, IUMI is concerned that current firefighting provisions are insufficient.”
IUMI listed high-profile examples, including the mid-Atlantic blaze on the 6,732 teu MSC Flaminia in July 2012, which took the lives of three crew members and resulted in a constructive total loss of the ship.

Uwe-Peter Schieder, marine loss and prevention at GDV, explained: “We suggest creating individual fire compartments below deck to prevent fire from spreading.

“These compartments would be fitted with fixed CO2 and water-based firefighting systems. Boundary structures would also be fitted above deck to align with the water-cooled bulkheads below and also fitted with fixed firefighting systems.”

Additionally, Mr Schieder recommended the installation of enhanced fire detection systems.
IUMI is holding its annual conference in Tokyo this week, hosted by the General Insurance Association of Japan and attended by more than 500 marine underwriters and colleagues.
It said 2017 was proving both “challenging and uncertain”, with global premium income continuing to fall and the exposure to risk increasing as “vessels grow larger and values accumulate in ports”.
The Loadstar is fast becoming known at the highest levels of logistics and supply chain management as one of the best sources of influential analysis and commentary.


http://gcaptain.com/marine-insurers-demand-better-fire-protection-for-large-containerships
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: kuifje op 21 september 2017, 19:26:45
Betere brandmeld systemen is mooi. Maar ik vraag me af in hoever het personeel van deze schepen uit het buitenland is opgeleid om brand te bestrijden aanboord. 
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 22 september 2017, 09:50:03
CNO: U.S. Navy Ships Told to Turn AIS Transmitting ‘ON’ in High-Traffic Areas

http://gcaptain.com/u-s-navy-ships-to-turn-ais-transmitting-on-in-high-traffic-areas/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 23 september 2017, 10:15:36
Scheepsbrandbestrijding


Rotterdam heeft de grootste haven van Europa met meer dan 100.000 vaarbewegingen per jaar. Van grote zeevrachtschepen en cruiseschepen tot binnenvaartschepen en kleine pleziervaartuigen, het doet allemaal de Rotterdamse haven en de omgeving aan. Het grote aantal vaartuigen en vaarbewegingen neemt de kans op incidenten en branden aan boord toe.
De constructie en materialen aan boord van een schip maken het bestrijden van een brand complex en fysiek zwaarder dan een gebouwbrand. Temperaturen kunnen oplopen tot meer dan 1.000 graden Celsius en het gebruik van water om te blussen maakt dat een schip instabiel wordt. Blussing van deze branden vraagt om specialistische kennis waarbij rekening wordt gehouden met allerlei factoren die men niet kent bij gebouwen, auto’s of vliegtuigen
http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/

SBB-team


Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft 24/7 in samenwerking met de Gezamenlijke Brandweer en het Havenbedrijf Rotterdam een team scheepsbrandspecialisten (SBB) paraat staan voor het eigen geografische grondgebied.
Daarnaast is het mogelijk om op verzoek van andere veiligheidsregio’s assistentie te verlenen met specialistische kennis of het volledige team.
Doorontwikkeling
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond investeert in de doorontwikkeling van kennis over scheepsbrandbestrijding. In samenwerking met het Scheepsvaart en Transportcollege hebben zij lesboeken en oefenkaarten ontwikkeld die zich enten op binnenvaart-, zee- en cruiseschepen.
 
Samenstelling Scheepsbrandbestrijdings(SBB)-team
Het scheepsbrandbestrijdingsteam bestaat uit de autospuiten van Bosland (VRR) en Coloradoweg (GB), Officier van Dienst Scheepsbrandbestrijding (VRR), Officier van Dienst Divisie Havenmeesters (HbR) en Hoofdofficier van Dienst (VRR). Doelstelling is een daadkrachtig en effectief optreden te garanderen waarbij specialistische kennis over schepen vereist is. Het SBB-team is altijd een aanvulling op lokale eenheden.
Spoed?
Bel 1-1-2 voor spoedeisende hulp bij levensbedreigende situaties, of als je getuige bent van een misdrijf.
 
Twijfel je of de situatie ernstig genoeg is? Bel dan altijd voor de zekerheid 1-1-2, zodat de alarmcentrale een professionele inschatting kan maken.

BroNS-team


BroNS is een aanvullende taak op het specialisme scheepsbrandbestrijding waarbij samen wordt gewerkt met het Korps Marinebrandweer en het Kustwachtcentrum. Doelstelling van het team is om uitbreiding van de brand en een evacuatie op de Noordzee te voorkomen zodat het schip een veilige haven kan aandoen.
Waar aan land heel snel de assistentie van de brandweer ingeroepen kan worden, is dat voor de Noordzee lastiger. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat heeft de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) de regie over de taak Brandweer op de Noordzee Pre-Search and Rescue, kortweg BroNS.
 
Alarmering

Een passagiersschip in nood doet een verzoek voor het BroNS team bij het Nederlandse Kustwachtcentrum (KWC). Nadat het KWC de benodigde informatie heeft verzameld wordt dit doorgezet naar de gezamenlijke meldkamer van Rotterdam Rijnmond. Zij alarmeren vervolgens de eenheden. De eenheden gaan op hun beurt richting een helikopterplaats en maken zich gereed voor vertrek. In de tussentijd probeert de Incident Commander meer informatie te krijgen over het incident en stemt hij af met de diverse partijen voor een ‘final go’. Zodra de go is gegeven kunnen de eenheden uitvliegen naar zee.

http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/brons-team/

Onderscheid wordt in eerste instantie gemaakt tussen passagiersschepen (evacuatie vaak grote aantallen personen) en vrachtschepen (grote variëteit aan ladingen) en locatie van de uitgebroken brand, machinekamer, ladinggedeelte, accommodatie en passagiersruimten.

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 23 september 2017, 10:37:24
Brandweer krijgt reddingsteam voor cruiseschepen

http://www.rijnmond.nl/nieuws/130635/Brandweer-krijgt-reddingsteam-voor-cruiseschepen

Ook op de Nederlandse (binnen)wateren varen steeds meer en steeds grotere cruiseschepen. (1000 passagiers en meer)
Hoe is het ondertussen in de praktijk geregeld mbt de snelle assistentie en ondersteuning van lokale brandweerkorpsen en KNRM,
grote rivieren en kanalen, Zeeuwse- en Zuid-Hollandse stromen IJsselmeer,Waddenzee en havens als Volendam, Hoorn, Lemmer en de Waddeneilanden.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 23 september 2017, 11:44:31
Grote oefening zet Urk op z'n kop
https://www.flevopost.nl/nieuws/urk/509691/grote-oefening-zet-urk-op-z-n-kop.html

Veiligheidsregio gaat aanvaring oefenen
 http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/151309/urk-veiligheidsregio-gaat-aanvaring-oefenen

Grootschalige multidisciplinaire oefening
http://www.urkfm.nl/veiligheidsregio-flevoland
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: kuifje op 23 september 2017, 18:49:52
Brandweer krijgt reddingsteam voor cruiseschepen

http://www.rijnmond.nl/nieuws/130635/Brandweer-krijgt-reddingsteam-voor-cruiseschepen

Ook op de Nederlandse (binnen)wateren varen steeds meer en steeds grotere cruiseschepen. (1000 passagiers en meer)
Hoe is het ondertussen in de praktijk geregeld mbt de snelle assistentie en ondersteuning van lokale brandweerkorpsen en KNRM,
grote rivieren en kanalen, Zeeuwse- en Zuid-Hollandse stromen IJsselmeer,Waddenzee en havens als Volendam, Hoorn, Lemmer en de Waddeneilanden.


Ik zie geen enkele meerwaarde van z’n team. De VRZ heeft ook een team wat gespecialiseerd is in scheepsbranden. Bij een scheepsbrand in Antwerpen kon dit team geen enkele meerwaarde leveren aan het brandweerteam wat al ter plaatse was. Personeel op het schip me goed opgeleid zijn om zelf een brand vroegtijdig te bedwingen.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 24 september 2017, 10:49:40
Ik zie geen enkele meerwaarde van z’n team. De VRZ heeft ook een team wat gespecialiseerd is in scheepsbranden. Bij een scheepsbrand in Antwerpen kon dit team geen enkele meerwaarde leveren aan het brandweerteam wat al ter plaatse was. Personeel op het schip me goed opgeleid zijn om zelf een brand vroegtijdig te bedwingen.

De praktische meerwaarde van speciale teams is door de tot heden geringe ervaringen moeilijk te beoordelen, a. dit soort teams worden vrij laat gealarmeerd, b. het duurt behoorlijk lang totdat de teams daadwerkelijk op dreef zijn, c. de teams ontberen in de praktijk in eerste instantie het nodige materieel, materiaal en middelen en op den (langere) duur inzet het nodige personeel.
Er bestaan uitvoerige en zinloos gecompliceerde geschriften mbt de calamiteitenbestrijding te water, echter gelet op de praktische beschikbaarheid blijft dat alles vaak beperkt tot pure theorie. Op de binnenwateren moeten de KNRM en de lokale brandweerkorpsen (met een spuitje aan boor van de reddingboot) de vrij sporadisch beschikbare politieboten en RWS vaartuigen en in zomertijd de vaartuigjes van de reddingsbrigades eventueel in eerste instantie op het brandende etc. vaartuig af, in de grotere havens de blusvaartuigen van de havendienst en op zee en bijv. de Westerschelde komt het voornamelijk neer op de inzet van sleepboten van particuliere bergingsbedrijven en de reddingsboten, al dan niet aangevuld met een of meerdere helikopters.
Alle moeilijke en ingewikkelde en onleesbare schema’s, procedures VR’s ten spijt.
Te water komt het gewoon neer op een noodoproep op VHF kanaal 16 en de praktische hulpverlening door mensen die ter plekke bekend zijn komt vanzelf op gang.
N.B. er zijn nog steeds brandweerkorpsen die niet beschikken over verbindingsmiddelen voor de maritieme kanalen zoals VHF kanaal 16.(Investering minder dan 200 euro)

De grotere zeegaande cruiseschepen en veerboten kennen goed opgeleid personeel en voldoende verschillende blusmogelijkheden , bij autoboten en containerschepen ligt dit moeilijker net als bij cruiseschepen en charters (bruine vloot) op de binnenwateren. 
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 25 september 2017, 11:27:36
WATCH: Thunderstorms, Torrential Rain & Busy Traffic 4K Timelapse

http://gcaptain.com/watch-thunderstorms-torrential-rain-busy-traffic-4k-timelapse/

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 26 september 2017, 15:15:56
Veerpont ramt cementtanker bij Gorinchem

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid27363-veerpont-ramt-cementtanker-bij-gorinchem.html
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 02 oktober 2017, 10:46:46
Dunkirk-Style Evacuation Underway In Vanuatu

Crowds of islanders from at least three evacuation points on the island have begun boarding a flotilla of ships including ferries, canoes and commercial vessels for the safety of surrounding islands Maewo, Pentecost and Santo.

The Vanuatu Government wants all 11,000 islanders evacuated by Oct. 6.

Australia sent amphibious Bay Class landing ship HMAS Choules on Saturday to help move the population, and it is expected to arrive by the middle of the week.

http://gcaptain.com/dunkirk-style-evacuation-underway-vanuatu/

In tegenstelling tot particulier initiatief komt wereldwijd de overheid vaak wat later in actie.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 02 oktober 2017, 12:15:55
USCG Calls For PLBs On EVERY Life Jacket

PLB personal location beacon.

http://gcaptain.com/uscg-calls-plbs-every-life-jacket

Een PLB Kan het verschil maken tussen leven en dood, ook op de (grotere) binnenwateren
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: kuifje op 08 oktober 2017, 19:11:17
USCG Calls For PLBs On EVERY Life Jacket

PLB personal location beacon.

http://gcaptain.com/uscg-calls-plbs-every-life-jacket

Een PLB Kan het verschil maken tussen leven en dood, ook op de (grotere) binnenwateren

Ik vind deze unit vrij groot, kleiner en integreren in het vest zou mooier zijn. Een unit los van het vest zal sneller stuk gaan en kan in de weg zitten bij werkzaamheden afbreken enz. Aan een vest moet je niet te veel toeters en bellen hebben hangen. Voor in de duiksport wilde men ook zoiets om vermiste duikers op te sporen, helaas gaat dit niet werken onderwater. Voor deze taak heb je een goede sonar specialist nodig en die zijn er niet veel.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 20 oktober 2017, 10:22:47
Grote brand aan boord van vrachtschip Vondelingenplaat Rotterdam

https://nieuwsopbeeld.nl/2017/10/19/grote-brand-aan-boord-van-vrachtschip-vondelingenplaat-rotterdam/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 22 oktober 2017, 17:50:42
WATCH: Tanker Caught in Hurricane Ophelia Off Ireland

http://gcaptain.com/watch-tanker-caught-in-hurricane-ophelia-off-ireland
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 23 oktober 2017, 19:54:40
USS John S. McCain Rerouted to Philippines After Developing Hull Crack During Heavy Lift to Japan -USNI News

Sea (Oct. 6, 2017) The Arleigh Burke-class guided missile destroyer USS John S. McCain (DDG 56) is loaded on heavy lift transport MV Treasure. Treasure is transporting McCain to Fleet Activities Yokosuka for repairs. U.S. Navy Photo

The guided-missile destroyer USS John S. McCain (DDG 56) is loaded aboard the heavy lift transport MV Treasure

http://gcaptain.com/uss-john-s-mccain-develops-crack-during-lift-to-japan-usni-news/

http://gcaptain.com/uss-john-s-mccain-develops-crack-during-lift-to-japan-usni-news/

Voordat dergelijke relatief moeilijke schepen aan boord worden genomen moeten er vooraf altijd de nodige uitgebreide en gecompliceerde berekeningen door de transporteur worden uitgevoerd en door de marine goedgekeurd.

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 31 oktober 2017, 08:31:38
Incident Photos: Bulk Carrier GLORY AMSTERDAM Aground Off Germany

http://gcaptain.com/photos-bulk-carrier-glory-amsterdam-aground-off-germany/

De GLORY zit er nog steeds de MELLUM en de NORDIC liggen in de buurt op een paar km afstand  in zee.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 01 november 2017, 20:33:32
Towing of Grounded Bulk Carrier Off Germany Could Take Until Friday

Environmental and fishery groups have warned of dire environmental consequences to the Wadden Sea, a UNESCO World Heritage site, if the ship begins leaking 1,800 tonnes of heavy oil and 140 tonnes of marine diesel on board.

Two large towing ships have arrived on the scene, and workers will try to attach towlines as long as 1 km to the grounded freighter, said Simone Starke, spokeswoman for Germany’s Central Command for Maritime Emergencies.

She said work will also begin on Wednesday to pump out over 18,000 tonnes of ballast water that the Glory Amsterdam took on board during the storm to keep the ship steady in the water.

Starke said authorities had rejected as too risky any effort to transfer the oil and diesel given rough seas and the complications of having to first heat the heavy oil.


http://gcaptain.com/towing-of-grounded-bulk-carrier-off-germany-could-take-until-friday/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 01 november 2017, 20:40:16
Incident Photos: Bulk Carrier Glory Amsterdam Aground Off Germany

http://www.heavyliftnews.com/news/incident-photos--bulk-carrier-glory-amsterdam-aground-off-germany
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 02 november 2017, 08:59:18
GLORY AMSTERDAM.

Vrijdag rond 10 uur hoog water ca 3 m, golfhoogte 1,5 m wind NNW 15 km/uur.

Momenteel al in de buurt een kleine 650 ton bollard pull

Union Manta      205
Fairmount     200
Bugsir 11             86
Multratug 4     75
Jada                75

Hurricane voor het maken van o.a. de sleepverbindingen en de Mellum als standby vaartuig voor eventuele lekkages olie etc.


Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 02 november 2017, 09:17:43
Warum konnte die „Glory Amsterdam“ nicht gerettet werden?

Deutschland leistet sich seit vielen Jahren eine teure Bereitschaftsflotte von Hochseeschleppern. Trotzdem droht jetzt eine Umweltkatastrophe, weil ein Frachter vor Langeoog gestrandet ist. Die Behörden müssen Antworten auf unangenehme Fragen finden.

Es war eine Katastrophe mit Ansage: Den ganzen Sonntag lang trieb der 225 Meter lange und 32 Meter breite Massengutfrachter „Glory Amsterdam“ von seiner Ankerposition in der deutschen Bucht auf die ostfriesischen Küste zu – und strandete schließlich 2,2 Kilometer vor der Insel Langeoog. Seitdem sitzt das riesige Schiff dort mitsamt seiner 22-köpfigen Besatzung fest. Bisher ist nicht absehbar, wie, wann und ob es das mittlerweile zuständige Bergungsunternehmen aus den Niederlanden überhaupt schafft, den Frachter wieder ins offene Meer zu ziehen: Am Montagnachmittag erklärte eine Sprecherin des Havariekommandos, das mit dem Bergungsunternehmen zusammen arbeitet, dass der Wasserstand rund um das Schiff so niedrig sei, dass die Schlepper dort nicht wie eigentlich geplant arbeiten könnten. Ein Schleppversuch mit dem Abendhochwasser gegen 19.30 Uhr sei nicht mehr vorgesehen.


Und auch am Dienstagmorgen gab es schlechte Nachrichten: Es werde es nach jetzigem Stand keinen Schleppversuch im Laufe des Tages geben, hieß es im Havariekommando. Das Bergungsunternehmen müsse erst eigene Schlepper anfordern, möglicherweise aus den Niederlanden. „Die staatlichen Schlepper dürfen nur in einer absoluten Gefahrensituation zum Einsatz kommen.“ Die sei jetzt nicht mehr gegeben. Wann ein Schleppversuch gestartet werden kann, ist damit weiter völlig offen. Damit bleibt die Gefahr bestehen, dass es noch zu einer verheerenden Umweltkatastrophe kommt: Im schlimmsten Fall könnten 1800 Tonnen Schweröl und 140 Tonnen Marinediesel die Strände der Badeinseln und die Vogelrastgebiete verseuchen.

Wie konnte es so weit kommen? Das 225 Meter lange Frachtschiff hatte sich am Sonntag in der Deutschen Bucht wegen des heftigen Sturms mit bis zu sieben Meter hohen Wellen losgerissen. Es hatte zuvor den Hamburger Hafen verlassen und war in der Nähe von Helgoland auf Reede gegangen. So können Schiffe Hafengebühren sparen. Ein Sprecher der Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes erklärte auf Anfrage gegenüber FAZ.NET, dass es nicht üblich sei, eine Tiefwasserreede wegen eines bevorstehenden Sturmes zu sperren. „Dort warten Schiffe ja gerade besseres Wetter ab. Das sind eigentlich schon Stellen, die etwas besser geschützt sind vor dem Wind.“ Trotzdem war der Seegang so heftig, dass zwei Anker das Schiff am Sonntag nicht mehr halten konnten, sagte die Sprecherin des Havariekommandos. Die Maschine des Frachters sei nicht defekt gewesen. Warum die Anker dann nicht eingeholt wurden? „Dann hätte die Gefahr bestanden, dass man gar keine Kontrolle mehr über das Schiff hat.“

ie Anker konnten die Glory Amsterdam vor Langeoog nicht halten : 
 
Das deutsche Notschleppkonzept sieht vor, dass jedes havarierte Schiff innerhalb von zwei Stunden nach Bekanntwerden eines Notfalls von einem Schlepper des Havariekommandos erreicht werden kann. Dafür stehen immer drei Notschlepper in der Nordsee und fünf in der Ostsee bereit. Allein für das Chartern der nicht verwaltungseigenen Schlepper, inklusive Besatzung und Wartung, sind im Bundeshaushalt 2017 laut Verkehrsministerium rund 13,5 Millionen Euro veranschlagt. Nach Angaben des Havariekommandos sind vier der acht Schlepper gechartert. Unterstützt werden die Teams auf den Schiffen durch zwei sogenannte „Boarding Teams“, die im Notfall eine sichere Schleppverbindung zwischen Schlepper und dem havarierten Schiff herstellen sollen. Genau das klappte am Sonntag aber nicht.

Das Haveriekommando – eine gemeinsame Einrichtung des Bundes und der Küstenländer – übernahm am Sonntag um 9.45 Uhr die Gesamteinsatzleitung. Der Hochseeschlepper Nordic, dessen Bereitschaftsposition knapp 20 Kilometer nördlich von Norderney liegt, erreichte die „Glory Amsterdam“ dann auch lange bevor sie auf Grund lief, schaffte es aber nicht, das Schiff abzuschleppen. Eine Verbindung kam zwar immer wieder zustande, die Schlepptrosse brach aber jedes Mal. Beim Havariekommando hieß es am Montag: „Es wurden genau die für solche Fälle vorgeschriebenen Schleppleinen verwendet, aber sie haben nicht gehalten. Das Wetter war einfach zu extrem.“ Das „Boarding Team“ aus der Nordsee habe es wegen der bis zu acht Meter hohen Wellen überhaupt nicht geschafft, von der Nordic auf das havarierte Schiff überzusetzen, deswegen hätte das Einsatzteam aus der Ostsee per Helikopter auf das Schiff abgeseilt werden müssen.

http://www.faz.net/aktuell/gesellschaft/ungluecke/warum-konnte-die-glory-amsterdam-nicht-gerettet-werden-15270307.html


Bergung des Frachters Glory Amsterdam

Langeoog/ syk – Seit gestern Vormittag ist der Schlepper „Fairmount Summit“ mit dem gestrandeten Schüttgutfrachter „Glory Amsterdam“ verbunden, heißt es in der Pressemitteilung des Havariekommandos. Dafür habe das Hilfsfahrzeug „Hurrican“ die Schleppleine vom Schlepper im Tiefwasserbereich zum Havaristen im Flachwasserbereich gebracht. Das beauftrage Bergungsunternehmen bereitete zudem gestern die zweite Leinenverbindung vor. Wenn beide Schlepper mit dem Havaristen verbunden seien, beginne das Abpumpen des Balastwassers, so Michael Friedrich von der Pressestelle des Havariekommandos. „Es sind etwa 20.000 Tonnen Ballastwasser auf dem Frachtschiff. Wieviel abgepumpt werden kann, hängt vom Verhalten des Schiffes ab“, erklärt Friedrich auf Nachfrage. Der Havarist soll nach Abpumpen des Ballastwassers von den Schleppern in tiefes Gewässer gezogen werden. Der Plan sehe das fürs Wochenende vor. Für die Schifffahrt wurde für die Dauer der Bergungsarbeiten ein Sicherheitsbereich von 3000 Metern um den Einsatzort festgelegt. Die Gefahr, dass der Rumpf der „Glory Amsterdam“ beim Abschleppen bricht, sehen die Experten derzeit nicht, so Friedrichs. Die 1.800 Tonnen Schweröl sowie die 140 Tonnen Marinediesel abzupumpen, sei nicht geplant, so der Leiter des Havariekommandos Hans-Werner Monsees. Eine Risikoanalyse über den Verbleib des Kraftstoffes an Bord wurde durchgeführt. Demnach stelle das Leichtern des Schweröls und des Marinediesels eine höhere Gefahr dar, als der Verbleib an Bord. An Bord finden stündlich Sicherheitsbegehungen und Tankpeilungen statt und regelmäßig finden Kontrollflüge durch das Ölüberwachungsflugzeug des Havariekommandos statt. Bisher konnte kein Schadstoffaustritt am Havaristen festgestellt werden, so die Mitteilung. Der technische Defekt an der Ruderanlage wurde untersucht, konnte jedoch noch nicht behoben werden. An Bord sind weiterhin 22 Personen Besatzung und vier Mitglieder des Bergungsteams. Der Hochseeschlepper „Nordic“ wurde aus dem Einsatz entlassen und hat wieder seine Position rund zwölf Seemeilen nördlich vor Norderney eingenommen. Das Mehrzweckschiff „Mellum“ bleibt weiterhin als Einsatzleitung vor Ort.

Hintergrund:

Der 225 Meter lange Frachter hatte sich trotz zweier Anker während des Herbststurms „Herwart“ von seinem Platz auf der Tiefwasserreede losgerissen und trieb ab. Der Hochseeschlepper „Nordic“ habe mehrfach eine Notschleppverbindung zum Havaristen hergestellt, doch die Leinenverbindungen waren unter den widrigen Wetterverhältnissen immer wieder gebrochen, so die Mitteilung. Das Havariekommando hat das Mehrzweckschiff „Mellum“ in das Einsatzgebiet verlegt und ein Boardingteam per Hubschrauber auf dem Havaristen abgesetzt. Im Seegebiet herrschten zu dieser Zeit acht bis neun Windstärken mit einer Wellenhöhe von bis zu sieben Metern, wodurch sämtliche Schleppversuche durch die Schlepper erfolglos blieben. Zudem war die Ruderanlage des Frachters defekt. Das Schiff trieb weiter ab und liegt nun rund zwei Kilometer vor Langeoog an einer Sandbank.

Fotos: Bundespolizei und Havariekommando

http://www.nomo-norderney.de/bergung-des-frachters-glory-amsterdam



Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 02 november 2017, 20:25:27
Grounded Bulk Carrier ‘Glory Amsterdam’ Refloated Off Germany

http://gcaptain.com/grounded-bulk-carrier-glory-amsterdam-refloated-off-germany/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 05 november 2017, 14:33:10
Chinese kustwacht redt vijf vissers van een reddingsvlot

https://media.zie.nl/m/0vbz5pxfndz0_@t.mp4
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 14 november 2017, 11:43:39
Port of Long Beach Dedicates New Fireboat ‘Vigilance’

Vigilance and Protector are equipped with 10 water cannons capable of extinguishing fires in the harbor or on nearby land with more than 41,000 gallons per minute/ ca 155.000 l/min — four times the output of the previous fireboats. They can shoot water the length of two football fields, and higher than a 20-story building

http://gcaptain.com/port-long-beach-dedicates-new-fireboat-vigilance/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 21 november 2017, 16:44:33
Search Continues for Missing Sub in South Atlantic

http://gcaptain.com/search-continues-for-missing-sub-in-south-atlantic/

Volgens de berichten schijnt de duikboot ergens in een gebied met een waterdiepte van ca 200 meter te liggen. De buitenboord afsluiters van dit soort schepen zijn o.a. geschikt voor 80 Bar of meer,800 meter diepte.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 22 november 2017, 09:59:53
Weather Improves, But It’s a Race Against the Clock to Find Argentina’s Missing Submarine

Assuming the worst, that it was underwater and could not snorkel – which means renewing air and oxygen – and could not rise to the surface on its own, we would be in the sixth day of oxygen,” navy spokesman Enrique Balbi told reporters.

http://gcaptain.com/weather-improves-race-clock-find-argentinas-missing-submarine/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 23 november 2017, 09:37:31
'Ongewoon geluid' gehoord op dag vermissing onderzeeër

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/ongewoon-geluid-gehoord-op-dag-vermissing-onderzeeer

Het is maar net hoe de onderzeeboot is komen te liggen, rechtop. op een kant of onder een helling. Dat kan de nodige consequenties hebben voor het verblijf aan boord en de mogelijkheden om er uit te komen.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 23 november 2017, 16:43:44
Geluid rond tijdstip vermissing Argentijnse onderzeeër lijkt explosie

Defect

De marine gaat ervan uit dat de ARA San Juan op de zeebodem ligt en dat het mechanisme om weer naar boven te gaan het niet doet, of dat er een reden is om onder water te blijven. "Na zeven dagen denken wij echter dat het om een defect gaat", zei Balbi eerder op donderdag.


https://www.nu.nl/buitenland/5020193/geluid-rond-tijdstip-vermissing-argentijnse-onderzeeer-lijkt-explosie.html
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 24 november 2017, 15:01:00
Explosions Heard Near Missing Argentine Sub

http://gcaptain.com/explosions-heard-near-missing-argentine-sub/

Ligt volgens de laatste berichten op 3000 meter, dus eventuele redding bemanning op korte termijn niet mogelijk
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 25 november 2017, 08:30:15
Hope Fades as Search for Argentine Submarine Enters 9th Day

http://gcaptain.com/hope-fades-search-argentine-submarine-enters-9th-day/

Familie duikbootbemanning geeft hoop op

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/familie-duikbootbemanning-geeft-hoop-op

Als dat vaartuig of wat er nog van over is inderdaad op 3000 meter diepte ligt kan er nog maar weinig hoop zijn op overlevenden.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 26 november 2017, 09:33:34
Damaged USS Fitzgerald Loaded in Japan

http://gcaptain.com/damaged-uss-fitzgerald-loaded-japan/

Op een zwaar transportschip naar Nederlands ontwerp in Finland gebouwd voor de Russische marine

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 26 november 2017, 10:18:33
Verdwenen onderzeeër kort voor vertrek nog gekeurd

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/verdwenen-onderzeeer-kort-voor-vertrek-nog-gekeurd

Volgens de eerdere berichten zijn er aan boord 960 batterijen, mbt de batterijen zou er een explosie zijn geweest.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 26 november 2017, 11:36:32
Als alle systemen afhankelijk (zouden) zijn van deze 960 batterijen en er geen adequate noodsystemen zijn of deze noodsystemen niet in werking zijn getreden dan kunnen wegvallen de mogelijkheden tot o.a. het leegblazen van de ballast tanks, de communicatie, het opstarten en opereren van de dieselmotoren,voorzover dat opstarten niet met perslucht gaat.
De laatste berichten geven aan dat het vaartuig ergens in een gebied met een waterdiepte van 3000 meter in moeilijkheden zou zijn geraakt, voorzover het niet op de duikdiepte is blijven “zweven” is het naar 3000 meter, 300 Bar druk, gezakt. Duikboten, ook de “moderne” Nederlandse, de buitenboord afsluiters zijn ontworpen op max. 80 Bar , kunnen geen 300 Bar weerstaan en zullen dan als ze verder dan 800-1000 meter, 80-100 Bar, op een of andere manier imploderen en vervolgens vervullen.
Als het vaartuig, of wat er nog van over is gebleven, ooit gevonden wordt, vervolgens ooit zou worden geborgen, dan zou een onderzoek naar de mogelijke oorzaak van het vergaan kunnen starten.
Voorlopig, ondanks de uitgebreide opsporingsactiviteiten in het grote gebied, zijn er geen berichten dat iets afkomstig van dit vaartuig drijvend aan het oppervlak gesignaleerd is.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 november 2017, 15:28:51
In hoger beroep weer acht jaar cel geëist voor dodelijk speedbootongeval

https://www.nu.nl/binnenland/5024657/in-hoger-beroep-weer-acht-jaar-cel-geeist-dodelijk-speedbootongeval.html

En veel te hard varen, en te grote boot en overmatig alcoholgebruik

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 november 2017, 21:53:51
Weer pijnlijk materieelprobleem bij Marine

DEN HELDER - Opnieuw een pijnlijk materieelprobleem voor de Koninklijke Marine. De zeemacht heeft alle vier de Oceangoing Patrol Vessels (OPV) langs de kade moeten leggen omdat de brandblusinstallatie kuren vertoont.

Desondanks gaat de marine ervan uit dat vervanging of reparatie van de zogeheten mistinstallatie tot een jaar kan duren. In die periode staat de Holland op de rol om te dienen als stationsschip op de Nederlandse Antillen. Deze uitzending gaat wel door, maar met extra personeel en brandblussers.

De OPV’s zijn het tweede product van scheepsbouwer Damen dat een ernstig technisch defect laat zien. Het grootste vaartuig van ons land – de Zr. Ms. Karel Doorman – werd in 2016 slechts drie jaar oud noodgedwongen uit de vaart genomen omdat een van de elektromotoren die voor de voortstuwing zorgen kapot was. Het schip bleef acht maanden uit de roulatie.

http://www.telegraaf.nl/nieuws/1355990/weer-pijnlijk-materieelprobleem-bij-marine

Geen kinderachtig probleem als de oplossing een jaar zou gaan duren.


Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 28 november 2017, 09:21:20
Jake Shearer Incident: Stricken Fuel Barge Under Tow Off British Columbia

http://gcaptain.com/jake-shearer-incident-stricken-fuel-barge-tow-off-british-columbia
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Waterkanon op 28 november 2017, 12:07:59
Kan probleemloos in het rijtje mislukkingen bij de Overheid (Fyra, C2000, talloze ICT projecten etc) bijgeschreven worden. De belastingbetaler betaalt wel.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 01 december 2017, 09:37:02
Argentina Abandons Rescue Mission for Missing Sub

BUENOS AIRES, Nov 30 (Reuters) – Argentina has given up on rescuing 44 crew members on a submarine that disappeared 15 days ago, though it will continue the search for the vessel with international assistance, a navy spokesman said on Thursday.

The ARA San Juan had a seven-day supply of air when it reported its last position on Nov. 15. The crew had been ordered to return to a naval base in Mar del Plata after reporting water had entered the vessel through its snorkel.


http://gcaptain.com/argentina-abandons-rescue-mission-for-missing-sub
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 03 december 2017, 10:43:53
Nieuw spoor verdwenen Argentijnse onderzeeër

Een onbemand Russisch onderwatervaartuig gaat een nieuw spoor onderzoeken van de verdwenen Argentijnse onderzeeër ARA San Juan. Die verdween op 15 november met 44 mensen aan boord.

De actie komt nadat via de sonar 'vlekkerige beelden' zijn waargenomen van een voorwerp op 477 meter diepte. Het lijkt ongeveer dezelfde afmetingen te hebben als de vermiste onderzeeër en zou zo'n 60 meter lang zijn. De ARA San Juan is 66 meter lang.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/nieuw-spoor-verdwenen-argentijnse-onderzeeer

Als het vaartuig werkelijk ergens op ca 477 meter diepte ligt is het waarschijnlijk nog redelijk intact en kan het vanaf deze diepte worden geborgen.
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 10 december 2017, 16:03:46
Ferry met 300 passagiers gestrand op zandbank in haven Calais

UPDATE | De ferry die vanmiddag vastliep voor de haven van Calais is weer vlot gekomen. Geen van de ruim tweehonderd mensen aan boord van de ferry Pride of Kent is gewond geraakt, zo liet rederij P&O Ferries weten.

Op zee waaide er ten tijde van het ongeval een wind met een snelheid van 90 à 110 km per uur.Eerdere Pogingen het schip los te trekken hadden daardoor geen succes

https://www.destentor.nl/buitenland/ferry-met-300-passagiers-gestrand-op-zandbank-in-haven-calais~a64f5f66/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 12 december 2017, 09:31:53
Two Killed After Pilot Boat Capsizes Off Finland

The pilot boat involved in the incident had been in the service with Finnpilot since Fall 2015. The vessel has a length of 15.4 meters and width of 5.1 meters, and was inspected by VTT Technical Research Centre of Finland Ltd.

The cause of the capsizing is unknown at this time. An accident investigation will be carried out by Finland’s Safety Investigation Authority.


http://gcaptain.com/two-killed-after-pilot-boat-capsizes-off-finland/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 12 december 2017, 14:44:56
Tanker vaart stuurhut eraf in Zutphen

De Duitse binnenvaarttanker Nina heeft vrijdagochtend 1 december iets voor 10 uur de stuurhut eraf gevaren bij een aanvaring met de Oude IJsselbrug in Zutphen.

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid27749-tanker-vaart-stuurhut-eraf-in-zutphen.html
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 12 december 2017, 15:50:00
Two Killed After Pilot Boat Capsizes Off Finland

The pilot boat involved in the incident had been in the service with Finnpilot since Fall 2015. The vessel has a length of 15.4 meters and width of 5.1 meters, and was inspected by VTT Technical Research Centre of Finland Ltd.

The cause of the capsizing is unknown at this time. An accident investigation will be carried out by Finland’s Safety Investigation Authority.


http://gcaptain.com/two-killed-after-pilot-boat-capsizes-off-finland/

Als een vaartuig zo op verzamelde lucht blijft drijven kunnen de opvaren mogelijk overleven in een luchtbel in het vaartuig, afhankelijk waar men zich bevond c.q. waar men naartoe is kunnen komen,klimmen .
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 15 december 2017, 21:18:32
Disabled Freighter Adrift in Force 10 Weather Conditions Now Under Tow Off Scotland


http://gcaptain.com/disabled-freighter-adrift-in-force-10-weather-conditions-now-under-tow-off-scotland
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 15 december 2017, 21:32:45
Rescue of the Green Lily


http://gcaptain.com/disabled-freighter-adrift-in-force-10-weather-conditions-now-under-tow-off-scotland

UK Signs Emergency Towing Vessel ‘Ievoli Black’ to 5-Year Contract Off Scotland
http://gcaptain.com/uk-secures-emergency-towing-vessel-ievoli-black-to-5-year-contract-off-scotland

RNLI Peterhead Tamar Lifeboat rough sea poor day RNLI Film of the year
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 18 december 2017, 20:33:13
Ice Patrol: More Than 1,000 Icebergs Drifted Into N. Atlantic Shipping Lanes in 2017

http://gcaptain.com/ice-patrol-more-than-1000-icebergs-drifted-into-n-atlantic-shipping-lanes-in-2017/


What Is The International Ice Patrol? And How Ships Avoid Icebergs.

http://gcaptain.com/international-ice-patrol/
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 19 december 2017, 16:54:44
Britain’s New £3 Billion Warship Has Sprung a Leak

http://gcaptain.com/britains-new-3-billion-warship-has-sprung-a-leak/

Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 27 december 2017, 16:20:13
UK Authorities Assisting Russian Cargo Ship with Significant List in the Solent


The Russian-flagged Mekhanik Yartsev developed a significant list while underway in the English Channel.

The HM Coastguard is assisting a Russian-flagged cargo ship after it had developed a significant list while underway in the English Channel on Tuesday.

The vessel, the MV Mekhanik Yartsev, reported to the Coastguard on Tuesday that it had lost 30 pieces of cargo during bad weather around 1 a.m. while approximately 20 miles south of the Worthing, England. 

The cargo packages are approximately 3-4 cubic meters each and contain timber, but they are reported to have broken up resulting into individual planks floating on the surface.

The vessel is currently at anchor in the Solent just outside Portsmouth Harbour.

The 13 crew onboard are reported to be safe.

Plans to bring the vessel to a berth in Southampton on Tuesday night were postponed due to adverse weather conditions.

An update on Wednesday said that Southampton Harbour is making preparations for the arrival of the vessel into an enclosed dry dock area, but due to wind conditions and the fact that the vessel is stable, it will remain at anchor until Thursday when better weather is forecasted. Wind on Wednesday was reported as Gale Force 7 and gusting to 8.

The Mekhanik Yartsev is scheduled to transit to Southampton Harbour on Thursday under its own power and with help from tug escort. Once there, the vessel’s cargo will be removed.

A tug and an RNLI All Weather Lifeboat remain on scene.

The 2,650 dwt vessel was sailing from Riga, Latvia to Warrenpoint, Ireland when it developed the list, according to AIS.








Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 07 januari 2018, 09:06:28
Tientallen vermisten na botsing olietanker in China

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/tientallen-vermisten-na-botsing-olietanker-in-china
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 10 januari 2018, 10:17:23
IRANIAN TANKER BURNS AFTER COLLISION WITH BULK CARRIER OF CHINA; 32 MISSING

HERE
( Source: gCaptain; Reporting by Meng Meng and Josephine Mason; Additional reporting from Yuna Park and Jane Chung in SEOUL, Jonathan Saul in LONDON and Dubai Newsroom; Editing by Himani Sarkar/ Clarence Fernandez/Susan F enton (c) Copyright Thomson Reuters 2018. )
 
Titel: Re: Redding, hulpverlening en berging.
Bericht door: Thor op 14 januari 2018, 12:31:18
Brandende tanker voor kust China gezonken: 32 doden

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/brandende-tanker-voor-kust-china-gezonken-32-doden