Brandweerforum

Regionaal => Veiligheidsregio 13: Amsterdam-Amstelland (VRAA) => Topic gestart door: Peter op 24 augustus 2018, 15:07:37

Titel: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Peter op 24 augustus 2018, 15:07:37
Citaat van: https://www.at5.nl/artikelen/185668/protest-bij-brandweer-tegen-herindeling-wagens
'
Protest bij brandweer tegen herindeling wagens'


De brandweerleiding wil de redvoertuigen van verschillende kazernes samen gaan voegen. Een groep brandweerlieden waarschuwt dat bewoners in Noord en Oost daardoor langer zouden moeten wachten op hulp.

Zo zouden vanaf volgende maand onder meer de 30-meter-ladderwagens van de kazerne in Noord verplaatst worden naar het Westerpark.

De korte ladderwagen bij kazerne Nico aan de IJtunnel moet vervolgens vaker uitrukken bij brand in Noord en een groot deel van het centrum bedienen. Deze komt daardoor onder 'extreme druk' te staan, meldt een anonieme groep brandweerlieden aan De Telegraaf.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 24 augustus 2018, 15:37:51


Een discussie, zonder de feiten beschikbaar te willen hebben, met anonieme deelnemers.

Onzakelijk geklets in de mediale ruimte!
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: brandpreventje op 24 augustus 2018, 21:37:44
Zucht, het personeel heeft weer wat te zeuren. Waarom lees ik dit nu (bijna) nooit in andere regio's dat medewerkers de pers op zoeken om te protesteren tegen het beleid van de leiding. Typisch Amsterdam dit. Ik begrijp steeds beter dat de leiding ingrijpt bij het personeel.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 25 augustus 2018, 09:38:52
Als de Y-tunnel gestremd is moet ladder Nico wel een stuk omrijden, of over de Schellingwoude brug/tunnel of door de Coentunnel. De ladder uit Zaandam (Botenmakerstraat) zal wel vaker ingezet gaan worden in Noord.
Y-burg is volop in ontwikkeling, gaat in Oost ladder Victor worden opgedoekt of ladder Willem ?
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 25 augustus 2018, 11:26:38
Zucht, het personeel heeft weer wat te zeuren. Waarom lees ik dit nu (bijna) nooit in andere regio's dat medewerkers de pers op zoeken om te protesteren tegen het beleid van de leiding. Typisch Amsterdam dit. Ik begrijp steeds beter dat de leiding ingrijpt bij het personeel.

U vergelijkt 'appels met peren'! Dat 'de leiding ingrijpt' wordt slechts gelegitimeerd indien dat de uitvoering van de wettelijke taken verbeterd.
Uit fatsoen behoort de leiding vooraf op behoorlijke (toetsbare) wijze aan te geven wat (strategisch) anders moet en waarom!
Daarop hoort men redelijke tijd te geven, voor evenzo toetsbare inspraak/tegenspraak, aan het uitvoerende personeel.

Ook Thor speculeert er ongeremd op los binnen een vaag/onvolledig door hem gedefinieerd probleem, dat mag hij.

Maar voor het management en het personeel geldt dat de fase van speculeren moet zijn afgerond en tot een toetsbaar (op wettelijke taakuitvoering en eventuele 'collateral damage') voornemen leidt.                                                       

Zoals ook al blijkt (uit openbare gegevens) uit de reorganisatie plannen uit 2008, er zijn geen duidelijke (operationeel= meetbaar) toetsbare doelen gesteld met de juiste, professionele geteste, middelen te bereiken. Huisbezoek door 'adviserende' en rookmelders installerende brandwachten in uitruk laarzen; Wie verzint zoiets? Welke toetsbare verbeteringen komen daar, objectief  voorspelbaar(!), uit voort? Dus niet de naïeve en ontoetsbare kreet: "meer preventie is minder repressie!"

Is de aansprakelijkheid van het personeel, voor achteraf geclaimde 'onregelmatigheden' na 'huisbezoek', wel al geregeld/afgedekt?
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Peter op 25 augustus 2018, 11:33:54
Ik ben wel eens nieuwschierig hoe de "leiding" die testen heeft gedaan, waaruit blijkt dat de 6 minuten aanrijtijd prima gehaald kan worden. Is dit met een redvoertuig gebeurd, of met de personenauto buiten de spits om.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 25 augustus 2018, 11:49:22
Ik ben wel eens nieuwschierig hoe de "leiding" die testen heeft gedaan, waaruit blijkt dat de 6 minuten aanrijtijd prima gehaald kan worden. Is dit met een redvoertuig gebeurd, of met de personenauto buiten de spits om.

Dat zal u dan toch aan die "leiding" moeten vragen; of u moet denken dat het hier bij de forumdeelnemers bekend is.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 25 augustus 2018, 12:13:04
Bij wat hogere bouwsels hangen de ladder en de redding, eerste binnenaanval als Ka-en Kaatje aan elkaar. Een vertraagde ladder kan consequenties hebben voor de snelle inzet van de aanvalsploeg. Punt is dat o.a. in Amsterdam de opgestelde ladder wordt gezien als  mogelijke vluchtweg voor de in het pand aanwezige brandweerlieden en overige personen..

Gelet op eerdere vreemde beslissingen/investeringen door de brandweerleiding  o.a. het blusponton Cerberus, het mogelijk opdoeken van de post Landelijk Noord, waar gaat de nieuwe Jan 4 naartoe kan men zich afvragen of ook deze beslissing wel degelijk onderbouwd is.

Als de burgers niet via de brandweer tijdig op de hoogte worden gebracht van de voorgenomen veranderingen en de mogelijke consequenties daarvan is het een schone taak voor AT 5, de Stadszender, om dit te doen. Dat ,al dan niet terecht, verontruste brandweerlieden uiteindelijk AT 5 in de arm moeten nemen om de burger te informeren pleit niet in het voordeel van de leiding VRAA.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: bussum 635 op 25 augustus 2018, 16:42:28
Zucht, het personeel heeft weer wat te zeuren. Waarom lees ik dit nu (bijna) nooit in andere regio's dat medewerkers de pers op zoeken om te protesteren tegen het beleid van de leiding. Typisch Amsterdam dit. Ik begrijp steeds beter dat de leiding ingrijpt bij het personeel.

Niet helemaal waar hier in G&V hebben we ook een rumoerige tijd gehad met veel stukken in de krant tussen leiding en uitruk dienst
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: bussum 635 op 25 augustus 2018, 16:44:31
Als de Y-tunnel gestremd is moet ladder Nico wel een stuk omrijden, of over de Schellingwoude brug/tunnel of door de Coentunnel. De ladder uit Zaandam (Botenmakerstraat) zal wel vaker ingezet gaan worden in Noord.
Y-burg is volop in ontwikkeling, gaat in Oost ladder Victor worden opgedoekt of ladder Willem ?

Wat ik begreep word het redvoertuig van Weesp voor delen van Amsterdam 2e rv en in kleine delen zelfs 1e
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Peter op 25 augustus 2018, 16:47:50
Wat ik begreep word het redvoertuig van Weesp voor delen van Amsterdam 2e rv en in kleine delen zelfs 1e
Zeker voor het gedeelte Zuid-oost kan Weesp er inderdaad snel zijn.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: tygerpower op 25 augustus 2018, 17:26:12
Met de hele regionalisering van alle regio's word er overal flink bezuinigd op voertuigen en word er overal flink verschoven.

Het wordt steeds meer zichtbaar dat alle regio's meer en meer moeten gaan samenwerken om de burger overal van de snelste hulp te voorzien.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: tygerpower op 26 augustus 2018, 18:28:50
is er al bekend welke voertuigen waarheen verplaatst gaan worden dan ?

zag wel een nieuwe autoladder voor Teunis

Roepnummer:    13-2451
Kenteken:    62-BKT-8
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: WV-V Fotografie op 26 augustus 2018, 23:19:08
Ik ben wel eens nieuwschierig hoe de "leiding" die testen heeft gedaan, waaruit blijkt dat de 6 minuten aanrijtijd prima gehaald kan worden. Is dit met een redvoertuig gebeurd, of met de personenauto buiten de spits om.


Zo maar eens een proefje gedaan. Er is brand op de Lange Vonder in Amsterdam-Noord. Kwa afstand is Ladder Teunis het dichtste bij. Die staat namelijk op 10,2 kilometer afstand. 10,2 Kilometer delen door 6 minuten betekent dat Ladder Teunis 102 Kilometer per uur zal moeten rijden indien er na de melding binnen 1 seconde wordt uitgerukt. Er vanuit gaande dat men 45 seconde doet over het uitrukken zal men 116 kilometer per uur moeten rijden met de ladderwagen om nog op tijd op het adres te komen.


Gezien er in Amterdam nooit files staan en het nooit druk op de weg is, er nergens verkeerslichten of wegomleggingen zijn zal het vast geen enkel probleem zijn om op tijd te komen  ::)


nb: ik zag later dat Teunis de snelste route had. Als Nico dwars door Tuindorp heen gaat zitten zij echter op 8.6 kilometer wat 86 km/h betekent of 98 km/h met 45 seconde opkomsttijd. De maximum snelheid op hun gehele route is (overdag in elk geval) 50. Hoe hard mag je volgens de brance richtlijnen dan ook alweer?
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 27 augustus 2018, 09:29:18

Zo maar eens een proefje gedaan. Er is brand op de Lange Vonder in Amsterdam-Noord. Kwa afstand is Ladder Teunis het dichtste bij. Die staat namelijk op 10,2 kilometer afstand. 10,2 Kilometer delen door 6 minuten betekent dat Ladder Teunis 102 Kilometer per uur zal moeten rijden indien er na de melding binnen 1 seconde wordt uitgerukt. Er vanuit gaande dat men 45 seconde doet over het uitrukken zal men 116 kilometer per uur moeten rijden met de ladderwagen om nog op tijd op het adres te komen.


Gezien er in Amterdam nooit files staan en het nooit druk op de weg is, er nergens verkeerslichten of wegomleggingen zijn zal het vast geen enkel probleem zijn om op tijd te komen  ::)
nb: ik zag later dat Teunis de snelste route had. Als Nico dwars door Tuindorp heen gaat zitten zij echter op 8.6 kilometer wat 86 km/h betekent of 98 km/h met 45 seconde opkomsttijd. De maximum snelheid op hun gehele route is (overdag in elk geval) 50. Hoe hard mag je volgens de brance richtlijnen dan ook alweer?

Uw bijdragen, zag ik nog even terug, blinken uit door het delen van exacte (en dus toetsbare) feiten. Goed gedaan!
Op een Excel sheet o.i.d. had de korpsleiding toch ook vooraf de effecten van hun voorgestelde veranderingen moeten willen presenteren aan hun personeel.
Uiteraard heeft het personeel ook (legitieme en verworven ) eigenbelangen (vriendschappen, ligging kazerne etc.).
Een verantwoorde leiding heeft geleerd daarmee zorgvuldig en fatsoenlijk om te gaan; dat moet blijken.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: brandpreventje op 27 augustus 2018, 10:36:40
Misschien hebben we wel erg veel voertuigen gehad tot aan de regionaliseringen......

Met de hele regionalisering van alle regio's word er overal flink bezuinigd op voertuigen en word er overal flink verschoven.

Het wordt steeds meer zichtbaar dat alle regio's meer en meer moeten gaan samenwerken om de burger overal van de snelste hulp te voorzien.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 27 augustus 2018, 12:09:05
Misschien hebben we wel erg veel voertuigen gehad tot aan de regionaliseringen......

Ondertussen zijn er wel de nodige gebouwen en mensen bij gekomen.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 27 augustus 2018, 16:01:14
Misschien hebben we wel erg veel voertuigen gehad tot aan de regionaliseringen......

Over welke voertuigen heb je het, het aantal autospuiten plus redvoertuigen en bezettingen ?
In de afgelopen jaren zijn er in Nederland de nodige speciale voertuigen zoals waterwagens, schuimblusvoertuigen, haakarmvoertuigen en dienstauto’s etc. bij gekomen.
Wordt het aantal voertuigen bepaald aan de hand van operationele zaken als het aantal inwoners, de mobilisatietijd, de te rijden afstanden, de zich ontwikkelende en/of bestaande nieuwbouw (woningen, bedrijven, ziekenhuizen etc.) onder normale omstandigheden of gedurende crisis situaties.
De aanpassing van het aantal voertuigen en dan met name het aantal autospuiten plus bezettingen wordt ingegeven door bezuinigingen en niet door operationele zaken.


Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Peter op 27 augustus 2018, 16:12:15

Zo maar eens een proefje gedaan. Er is brand op de Lange Vonder in Amsterdam-Noord. Kwa afstand is Ladder Teunis het dichtste bij. Die staat namelijk op 10,2 kilometer afstand. 10,2 Kilometer delen door 6 minuten betekent dat Ladder Teunis 102 Kilometer per uur zal moeten rijden indien er na de melding binnen 1 seconde wordt uitgerukt. Er vanuit gaande dat men 45 seconde doet over het uitrukken zal men 116 kilometer per uur moeten rijden met de ladderwagen om nog op tijd op het adres te komen.


Gezien er in Amterdam nooit files staan en het nooit druk op de weg is, er nergens verkeerslichten of wegomleggingen zijn zal het vast geen enkel probleem zijn om op tijd te komen  ::)


nb: ik zag later dat Teunis de snelste route had. Als Nico dwars door Tuindorp heen gaat zitten zij echter op 8.6 kilometer wat 86 km/h betekent of 98 km/h met 45 seconde opkomsttijd. De maximum snelheid op hun gehele route is (overdag in elk geval) 50. Hoe hard mag je volgens de brance richtlijnen dan ook alweer?
Netjes uiteen gezet, en een heel helder beeld.  ;)
Volgens de brancherichtlijn mag je 20km p/u sneller dan de max geldende snelheid. Dus waar 50, mag je dan 70. Tja, gelukkig inderdaad geen opstoppingen, stoplichten, wegopbrekingen, lossende vrachtwagens enz enz. :-X
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 27 augustus 2018, 16:15:48
Misschien hebben we wel erg veel voertuigen gehad tot aan de regionaliseringen......

Ik vermoed dat u duidt op de geografische effecten door (gemeentelijk individuele)  grensverdwijningen die, vooraf aan de regionalisering, het verzorgingsgebied bepaalden. Op logische gronden, eenvoudiger bereik bij minder grenzen, zou hierdoor een vermindering van het aantal standaard bluseenheden kunnen/moeten volgen.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 27 augustus 2018, 16:31:26
De ladder uit Noord moet nu 2,4 km rijden naar het gekozen adres.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 27 augustus 2018, 16:50:35
Ik vermoed dat u duidt op de geografische effecten door (gemeentelijk individuele)  grensverdwijningen die, vooraf aan de regionalisering, het verzorgingsgebied bepaalden. Op logische gronden, eenvoudiger bereik bij minder grenzen, zou hierdoor een vermindering van het aantal standaard bluseenheden kunnen/moeten volgen.

De volgende stappen zouden kunnen zijn het meer en meer samenvoegen van VR's met hun niet onaanzienlijke overhead.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Peter op 27 augustus 2018, 16:56:19
De volgende stappen zouden kunnen zijn het meer en meer samenvoegen van VR's met hun niet onaanzienlijke overhead.
Die stappen worden al gezet, kijk maar naar de regio's Utrecht, Gooi&Vechtstreek en Flevoland. Ze zijn nu bezig om de 3 meldkamers samen te voegen, de volgende stap om er 1 regio van te maken zal dan echt de volgende zijn.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Mossie op 27 augustus 2018, 17:10:59
De fusie tussen Haaglanden en Hollands-Midden zit weliswaar al een tijdje in de pen, maar lijkt ook onafwendbaar.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: brandpreventje op 27 augustus 2018, 17:14:27
Als medewerker in HM ben ik benieuwd waar je dat op baseert? Er is samenwerking maar voor zover ik weet geen intentie tot fusie. Aan de ene kant hoop ik van niet want je ziet wat er bij de politie niet goed gaat maar aan de andere kant wordt de kwaliteit wel beter als Haaglanden Hollands Midden overneemt.

De fusie tussen Haaglanden en Hollands-Midden zit weliswaar al een tijdje in de pen, maar lijkt ook onafwendbaar.

Is daar mee het risico groter geworden?

Ondertussen zijn er wel de nodige gebouwen en mensen bij gekomen.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 27 augustus 2018, 17:26:07

Is daar mee het risico groter geworden?

Is dit een serieuze vráag ?
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 27 augustus 2018, 17:36:03
De volgende stappen zouden kunnen zijn het meer en meer samenvoegen van VR's met hun niet onaanzienlijke overhead.

Interessante speculatieve gedachte!
Bestuurlijk wordt dat wel 'gezellig': hoe meer gemeenten in het samenwerkingsverband hoe meer burgemeesters in het ene bestuur.
Ook meer gemeenteraden die beleid mogen/moeten bepalen en controleren; niet dat ze dat ooit deden, maar je weet maar nooit.

Ik acht (ook maar even speculatief) de hele opzet om ten eerste de brandweerzorg van de overheid  bij de gemeenten te leggen (decentraal) om dan achteraf en dus ten tweede dat decentrale toch maar weer wat meer te centraliseren; maar dan weer niet 'geheel van harte' (halfbakken in 1985 en dat ook nog van harte gesaboteerd door de vergaderende commandanten in 1988)!
Zoals toch weer wel de politie de regionalisering maar oversloeg, op 'last minute', naar 'nationaal'. Ach ja, de polder.

Zo blijven we met de bereik/tijd cirkels van de voertuigen en de locaties van de kazernes nog wel 'creatief bezig'. Als vertraagde therapie; zeg maar?
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Mossie op 27 augustus 2018, 18:53:58
Als medewerker in HM ben ik benieuwd waar je dat op baseert?

Op wat ik zowel Hans Zuidijk (toen nog de gedoodverfde opvolger van Henk Meijer) en Ester Lieben heb horen zeggen bij speeches. Niet controleerbaar dus, maar wat mij betreft wel geloofwaardig.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 27 augustus 2018, 21:24:25
Op wat ik zowel Hans Zuidijk (toen nog de gedoodverfde opvolger van Henk Meijer) en Ester Lieben heb horen zeggen bij speeches. Niet controleerbaar dus, maar wat mij betreft wel geloofwaardig.

Tja, wat voor individuen geloofwaardig is......is voor die individuen mogelijk ook toereikend, maar op een discussie forum is m.i. de bedoeling dat men anderen probeert rationeel/feitelijk te overtuigen.
En dat gaat, ook op principes van communicatie, uitsluitend op toetsbare argumenten.
Uw persoonlijk geloof is op zich, tenminste wat mij betreft, hoogstens aandoenlijk, maar het gaat ons feitelijk niet aan!
De anonimiteit, waaronder u en vele andere zich hier bewegen, maakt persoonlijk medeleven feitelijk ook onmogelijk.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Heynsbergen op 27 augustus 2018, 22:08:00
Op wat ik zowel Hans Zuidijk (toen nog de gedoodverfde opvolger van Henk Meijer) en Ester Lieben heb horen zeggen bij speeches. Niet controleerbaar dus, maar wat mij betreft wel geloofwaardig.
Niet aan de orde, niet speculeren!
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 28 augustus 2018, 09:59:37
Niet aan de orde, niet speculeren!

Nu u dat ook, en nu ook hard (bevel?), stelt, beweegt mijn onrustige geest in de richting van twijfel. Dat overkomt mij vaker.
Ene 'Mossie' stelde dat hij e.e.a had afgeleid uit speeches, dus letterlijke (te achterhalen?) statements, met namen, dus niet anoniem(!), die hij kennelijk als 'autoriteiten' beschouwd voor de betreffende regio('s).
Dan zou het voor u toch eenvoudig moeten zijn om die teksten (al dan niet over fusie/samenwerking) even hier te plaatsen met als doel dat wij zelf daaruit conclusies kunnen trekken? (Vlgs. het falsifiëring principe.)

Uw autoritair bevelende, en daarbij dus ook inhoudelijk geheel lege, bijdrage met uitroepteken, zonder enige onderbouwing, roept bij mij sowieso intellectueel en ethische weerstand op.
In een als inhoudelijk 'open' te voeren discussie/waarheidsvinding lijkt mij dat: 'not done'.

Het is toch daarbij hoop ik niet zo dat u als anonymus, macht kan uitoefen, over de eveneens anonieme Mossie, in uw gebieden?
Dan zou het een kwestie van 'monddood' maken zijn; bij geval voor mij afschuwelijk!
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: brandpreventje op 28 augustus 2018, 17:29:36
Tja die mogen elkaar en dat is leuk en vooral goed voor de samenwerking (HM kan nog heel wat van HL leren) maar dit zie ik dit als fusie.

Op wat ik zowel Hans Zuidijk (toen nog de gedoodverfde opvolger van Henk Meijer) en Ester Lieben heb horen zeggen bij speeches. Niet controleerbaar dus, maar wat mij betreft wel geloofwaardig.

Nee, nou goed!

Is dit een serieuze vráag ?
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: andy swart op 21 september 2018, 16:14:56
Iemand de nieuwe indeling van de voertuigen in Amsterdam ik zie dat Ysbrand ladder is verplaatst naar Teunis
Osdorp ladder is verplaatst naar Pieter en ik mis al een paar dagen de SIE van Osdorp waar is die gebleven?
En word er nog meer heringedeeld.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: WV-V Fotografie op 21 september 2018, 16:32:31
Iemand de nieuwe indeling van de voertuigen in Amsterdam ik zie dat Ysbrand ladder is verplaatst naar Teunis
Osdorp ladder is verplaatst naar Pieter en ik mis al een paar dagen de SIE van Osdorp waar is die gebleven?
En word er nog meer heringedeeld.


De SIE van Osdorp is ook verplaatst naar Pieter.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 21 september 2018, 20:11:20
Ladder Nico gealarmeerd voor een brand in Zuiderwoude.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Wouter-H op 22 september 2018, 11:18:38
De SIE van Osdorp is ook verplaatst naar Pieter.

Naar wat ik begrijp
Ladder IJsbrand -> Teunis
Ladder Osdorp -> Pieter
SIE-OGS Osdorp -> Pieter
TS Osdorp -> Pieter
TS Pieter -> Osdorp
(beide hebben nu een TS van beheer ivm omnummeren)
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Wouter-H op 22 september 2018, 11:27:42
Ladder Nico gealarmeerd voor een brand in Zuiderwoude.

Als ik google maps zo zie:
Nico: 13,2km
Purmerend: 14,3km
Victor: 15,6km (komt voorbij Nico)
IJsbrand: 15,8km
Zaandam-Botermakerstraat: 20,4km (komt voorbij IJsbrand)
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: andy swart op 22 september 2018, 16:13:59
Naar wat ik begrijp
Ladder IJsbrand -> Teunis
Ladder Osdorp -> Pieter
SIE-OGS Osdorp -> Pieter
TS Osdorp -> Pieter
TS Pieter -> Osdorp
(beide hebben nu een TS van beheer ivm omnummeren)

Dank voor de verduidelijking alleen waarom ts omruilen als ze bieden al en ts hebben raar zal dan wel weer een rede hebben.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 24 september 2018, 21:01:14
Iemand de nieuwe indeling van de voertuigen in Amsterdam ik zie dat Ysbrand ladder is verplaatst naar Teunis
Osdorp ladder is verplaatst naar Pieter en ik mis al een paar dagen de SIE van Osdorp waar is die gebleven?
En word er nog meer heringedeeld.

Op Pieter heeft nooit een ladder gestaan.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 24 september 2018, 21:10:44
Op Pieter heeft nooit een ladder gestaan.

Zou ik mij dan vergissen in mijn ervaring?
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Wouter-H op 24 september 2018, 22:30:49
Op Pieter heeft inderdaad nooit een ladder gestaan.

Vroeger had Teunis wel een ladder, die is naar Osdorp gegaan.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 25 september 2018, 10:40:21
Op Pieter heeft inderdaad nooit een ladder gestaan.

Vroeger had Teunis wel een ladder, die is naar Osdorp gegaan.

Ja, het zou kunnen zijn dat u gelijk heeft. Ik vertrouw inderdaad niet op mijn vage herinnering aan de ladder, er waren op Pieter wel andere voertuigen naast de TS; zoals de A-wagen.
Maar welk jaartallen omvatten uw term: 'nooit'?

Voor de discussie over de bereikbaarheid en opkomsttijden is het bovendien geen informatie; zolang we niet weten hoe de objecten zijn gekwalificeerd met hun maximale opkomsttijden.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 25 september 2018, 17:06:20
Op Pieter heeft inderdaad nooit een ladder gestaan.

Vroeger had Teunis wel een ladder, die is naar Osdorp gegaan.

Sinds de opening in 1972 van kazerne Pieter heeft er nooit een ladder gestaan.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Wouter-H op 25 september 2018, 17:25:32
Sinds de opening in 1972 van kazerne Pieter heeft er nooit een ladder gestaan.

Als we dan toch richting ruim voor mijn geboortejaar gaan... had de voorloper, G(erard) wel een ladder dan?  ;D
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 25 september 2018, 17:45:29
Als we dan toch richting ruim voor mijn geboortejaar gaan... had de voorloper, G(erard) wel een ladder dan?  ;D

G(erard) is mij niet bekend.

Kazerne Teunis is van 1965, de eerste ladder kwam daar in 1971 in dienst.

Kazerne Pieter  kende naast een autospuit in de loop der tijd verschillende speciale voertuigen, slangenwagens, schuimwagens, HA voertuigen, vrachtwagens en een van de twee autospuiten groot vermogen, ordonnances, WO voertuig en  functioneerde als een soort magazijn en werkplaats
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 26 september 2018, 09:52:19
@ allen

Ook door een vraag van mij dwaalt de discussie af naar een ver verleden; dat was/is niet het onderwerp van deze draad.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Wouter-H op 26 september 2018, 12:29:12
G(erard) is mij niet bekend.

Kazerne Teunis is van 1965, de eerste ladder kwam daar in 1971 in dienst.

Kazerne Pieter  kende naast een autospuit in de loop der tijd verschillende speciale voertuigen, slangenwagens, schuimwagens, HA voertuigen, vrachtwagens en een van de twee autospuiten groot vermogen, ordonnances, WO voertuig en  functioneerde als een soort magazijn en werkplaats

Gerard is de voorloper van Pieter en zat van 1942 tot 1972 aan de Frederikstraat (Friksteeg).
Ik heb me wat dagen gesleten op Pieter bij de slangen/leer/textielwerkplaats. Toen stonden er de SBC, BBC, Salvagecontainer, overvatencontainer, verzorgingscontainer, brandstofcontainer en nog een paar in de hoek van de binnenplaats waarvan ik me niet meer herrinder wat er in zat. Behalve de SBC stonden de BBC, salvage/stuthout en overvaten nog op de Iveco HA's.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Wouter-H op 26 september 2018, 12:33:44
Gerard is de voorloper van Pieter en zat van 1942 tot 1972 aan de Frederikstraat (Friksteeg).
Ik heb me wat dagen gesleten op Pieter bij de slangen/leer/textielwerkplaats. Toen stonden er de SBC, BBC, Salvagecontainer, overvatencontainer, verzorgingscontainer, brandstofcontainer en nog een paar in de hoek van de binnenplaats waarvan ik me niet meer herrinder wat er in zat. Behalve de SBC stonden de BBC, salvage/stuthout en overvaten nog op de Iveco HA's.

Maargoed we gaan wel erg off-topic nu.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 26 september 2018, 13:08:33
Autospuit nr. 152 DAF (1966)
 Deze autospuit hoge- en lagedruk is op 1 juli 1966 in dienst gesteld op de kazerne G aan de Frederiksstraat in Amsterdam en in 1972 verplaatst naar de kazerne D aan de Honthorststraat. In 1977 werd het voertuig verkocht aan de bedrijfsbrandweer van de Bloedtransfusiedienst en via het DAF-museum (1989) kwam het in 1999 weer terug naar Amsterdam.
Van dit type autospuit zijn er 13 gemaakt en in dienst gesteld tussen 1963 en 1970 Ze waren speciaal voor de Amsterdamse grachten ontworpen met een achteruitgeschoven vooras, waardoor de wielbasis en daarmee de draaicirkel kleiner werd. Het chassis is van het type DAF G1300BA325 en de Kronenburg-pompen hebben een capaciteit van 2900 liter per minuut bij 80 MWK en 210 liter per minuut bij 400 MWK.

Bron : erfgoed brandweer Amsterdam.

Volgens mij stond daar geen ladder, overigens als ik mij goed herinner een mooi ouderwets gebouw.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 26 september 2018, 13:22:21
Maargoed we gaan wel erg off-topic nu.

Stoombrandspuit nr. 10 ‘Cerberus’ (1899)
 De stoombrandspuit ‘Cerberus’ is gefabriceerd door Shand, Mason & Co. te Londen en geleverd in 1899. Op 20 januari 1900 is de machine in dienst gesteld op de kazerne N aan de De Ruyterkade. De vijf ton zware stoomspuit werd getrokken door twee sterke, snelle paarden.
De pomp van de 3-cylindermachine had een capaciteit van 3400 liter per minuut bij 80 MWK. In 1928 werd de stoomspuit in reserve gezet en in 1941 definitief buiten dienst gesteld, maar wel bewaard. In 1970 werd de machine opgeknapt en tentoongesteld en in 1976 geheel gerestaureerd en weer authentiek werkend gemaakt. In 2003 ging de ‘Cerberus’ naar het brandweermuseum in Hellevoetsluis, maar in 2015 kwam hij terug naar Amsterdam. Een nieuwe restauratie is nodig en daar wordt nu hard aan gewerkt.

Bron :erfgoed brandweer Amsterdam

De grote hobby van de heer Rob Jonkman, eerst hoofd materieel en later de baas van kazerne Nico
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 26 september 2018, 13:48:41
Rob Jonkmaan, ondercommandant, hoofd materieel, een bekwaam commandant, heeft zich negatief uitgelaten over de mogelijkheden brandweer om met het bestaande materieel verantwoord in te zetten in de Metro, dat viel niet in goede aarde bij de politiek, is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Een voorbeeld van de macht van het uitvoerend personeel, een gedeelte personeel dat niet bepaald was gecharmeerd van de heer Jonkman ondanks zijn brandweertechnische kwaliteiten en ruime ervaring.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 26 september 2018, 14:24:38
Rob Jonkmaan, ondercommandant, hoofd materieel, een bekwaam commandant, heeft zich negatief uitgelaten over de mogelijkheden brandweer om met het bestaande materieel verantwoord in te zetten in de Metro, dat viel niet in goede aarde bij de politiek, is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Een voorbeeld van de macht van het uitvoerend personeel, een gedeelte personeel dat niet bepaald was gecharmeerd van de heer Jonkman ondanks zijn brandweertechnische kwaliteiten en ruime ervaring.

Opnieuw wordt deze site misbruikt voor smadelijk teksten over een herkenbare persoon; nota bene door anonieme figuren!

De heer Jonkman was jarenlang Hoofd Technische Dienst en nooit 'commandant'.
De hoogwerker is door hem ooit weggehaald bij de leverancier in België en toonde regelmatig storingen; ook vooraf aan 'België'.
U kunt niet bewijzen dat zijn overplaatsing als sectiechef naar Sectie I iets te maken had met het minder functioneren van die hoogwerker i.p.v. functie roulatie binnen de officieren. Hij hield zich ook daar in Sectie I bezig met preventie.

Deze discussie wordt door u niet alleen voor smadelijk teksten misbruikt; het is ook off-topic.
Desalniettemin kan ik het niet laten de eer en goede naam van de heer Jonkman te verdedigen; dat is hier helaas noodzaak.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Thor op 26 september 2018, 17:17:38
U moet goed lezen wat er staat geschreven !

Als U even kan vertellen wat aan deze tekst smadelijk is.

Bij menig grote calamiteit fungeerde de heer ing. Jonkman als commandant *)

Ik noem notabene o.a. dat de heer Jonkman een bekwaam en ervaren commandant was die tijdens de bouw van de Metro de (on)mogelijke inzet van de brandweer in de Metro buizen met het bestaande materieel terecht ter discussie heeft gesteld, dat viel niet in goede aarde bij de politiek. De eerste hoogwerker is door een gedeelte van het uitvoerend personeel “afgebrand”.

Te uwer informatie de heer Jonkman en ik hebben in de brandweertijd en ook nog lang daarna altijd zeer goede en prettige relaties gehad. Een rasechte vakman.

*) Ik heb het ooit meegemaakt dat bij een grote scheepsbrand (machinekamer) waar veel brandweermaterieel op de kade verzameld was, de heer Jonkman de machinekamer in ging en even later via de gangway terug kwam met een rokende/smeulende poetsdoek aan een stokje !
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: berg op 26 september 2018, 17:33:29
Rob Jonkmaan, ondercommandant, hoofd materieel, een bekwaam commandant, heeft zich negatief uitgelaten over de mogelijkheden brandweer om met het bestaande materieel verantwoord in te zetten in de Metro, dat viel niet in goede aarde bij de politiek, is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Een voorbeeld van de macht van het uitvoerend personeel, een gedeelte personeel dat niet bepaald was gecharmeerd van de heer Jonkman ondanks zijn brandweertechnische kwaliteiten en ruime ervaring.

Hoewel ik niet meer voornemens was hier te schrijven, wegens de aperte onjuistheden van sommige schrijvers, ontaard het nu in aperte leugens en kennelijk geen moderator die ook maar iets doet, of toch maar dan met dubbele pet. Het gaat u goed.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 26 september 2018, 18:26:18
U moet goed lezen wat er staat geschreven !

Als U even kan vertellen wat aan deze tekst smadelijk is.

Bij menig grote calamiteit fungeerde de heer ing. Jonkman als commandant *)

Ik noem notabene o.a. dat de heer Jonkman een bekwaam en ervaren commandant was die tijdens de bouw van de Metro de (on)mogelijke inzet van de brandweer in de Metro buizen met het bestaande materieel terecht ter discussie heeft gesteld, dat viel niet in goede aarde bij de politiek. De eerste hoogwerker is door een gedeelte van het uitvoerend personeel “afgebrand”.

Te uwer informatie de heer Jonkman en ik hebben in de brandweertijd en ook nog lang daarna altijd zeer goede en prettige relaties gehad. Een rasechte vakman.

*) Ik heb het ooit meegemaakt dat bij een grote scheepsbrand (machinekamer) waar veel brandweermaterieel op de kade verzameld was, de heer Jonkman de machinekamer in ging en even later via de gangway terug kwam met een rokende/smeulende poetsdoek aan een stokje !

Ondanks mijn verbijstering bij het lezen van deze 'bijdrage' gaat ik maar uit van werkelijk onbegrip bij u. U weet niet beter; zeg maar.
Uw meeste bijdagen hier bestaan dan ook uit kritiekloos 'knip en plak' werk en daar mag ik niet uit afleiden dat u zelf in staat bent tot vakinhoudelijk en waarheidsgetrouw denken en schrijven.

Citaat
Als U even kan vertellen wat aan deze tekst smadelijk is.

Antwoord:
Citaat
is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Eerst nu vermeldt u dat zijn kritiek v.w.b. de Metro terecht was; dat liet u eerder weg.

Als iemand een voertuig van enige 'tonnen' aan geld aanschaft dat onbruikbaar is en daarop als 'straf' (uw suggestie) tot 'kantinebaas' (uw woord) wordt gepromoveerd; zoals u dat wenst en hier vrijelijk en laf anoniem mag beschrijven, dan is dat smaad: een aantasting van eer en goede naam.
Snapt u het nu dan al wel een beetje?

Nee, de heer Jonkman was nooit bij een brand 'de commandant'; hij was 'officier van dienst' en dat is zeker niet hetzelfde.

Ik weet nog dat de betreffende hoogwerker heel vaak aan de TD garage stond wegens haperingen.
Om dat ding qua gebrek aan prestaties "af te branden" was het uitruk personeel niet nodig; maar hun kritiek was wel hierdoor al wel onderbouwd.

Over uw relaties met de heer Jonkman wil ik niets weten, u bent als anoniem figuur niet controleerbaar en voor beoordeling van vakmanschap ook voor mij niet acceptabel door gebrek aan openbare referenties.

Dat wat u als achteraf als waargenomen 'feiten' aandraagt voor uw positieve beoordeling van 'vakmanschap' is voor mij ondeugdelijk en belachelijk; meer niet. Met zulke 'vrienden' heeft de heer Jonkman geen 'vijanden' meer nodig; zeg maar:

Citaat
Ik heb het ooit meegemaakt dat bij een grote scheepsbrand (machinekamer) waar veel brandweermaterieel op de kade verzameld was, de heer Jonkman de machinekamer in ging en even later via de gangway terug kwam met een rokende/smeulende poetsdoek aan een stokje !

U had dus een ervaring van een grote scheepsbrand in de machinekamer (hoe zag u dat dan vanaf de kade?) en 'zag' dat de heer Jonkman als leidinggevende officier van veel brandweermaterieel (en dus personeel) zich als eenling gedroeg en de ruimte van de grote brand heeft betreden om een brandende poetsdoek aan een stokje aan het publiek te presenteren? Een 'innovatieve' blustechniek voor machinekamer branden?

En dat noemt u bewijs van vakmanschap? U weet kennelijk echt niet beter; dus laat verder maar.
Titel: Re: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens
Bericht door: Fred Vos op 26 september 2018, 21:36:12
@ allen

Ik las nog over leugens heen:
Citaat
De grote hobby van de heer Rob Jonkman, eerst hoofd materieel en later de baas van kazerne Nico

De heer Jonkman was nooit 'hoofd materieel', hij was Chef Technische Dienst.

De heer Jonkman was nooit de baas van de kazerne Nico, hij had daar zijn kantoor als Sectiechef van alle kazernes in Sectie I.