Brandweerforum

Afdelingen => Preparatie => Topic gestart door: Peter op 25 september 2016, 11:20:34

Titel: Niet elke OMS-melding spoedeisend
Bericht door: Peter op 25 september 2016, 11:20:34
Citaat van: http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/nieuwsblokken/nieuws-homepage/?ActItmIdt=43946
Op voorhand is er geen enkele reden om aan te nemen dat een melding spoedeisend is’

22 september 2016

Michael BertelsIn het boekje ‘Innovatie 2015' is een innovatie opgenomen genaamd ‘Exacte locatiebepaling via OMS'. De kop boven het artikel is een uitspraak van Michael Bertels, de man achter de innovatie: ‘Betere melding, betere brandweerzorg'.
https://issuu.com/brandweernederland/docs/innovatie2015-issuu/13?e=10235786/30439798

Als we een jaar na het verschijnen van het boekje Michael Bertels benaderen voor een interview in kader van het project STOOM (Structureel Terugdringen Ongewenste en Onechte Meldingen), zit hij er nog precies hetzelfde in. En: "Qua voortgang en ambitie lopen we in Brabant-Noord vooruit op STOOM."

Het is twaalf jaar geleden dat Michael Bertels de officiersopleiding volgde en zijn manschapsstage liep bij het korps Apeldoorn. De ene loze melding volgde na de andere, maar in plaats van daar iets aan te doen, werd er laconiek mee omgegaan. Michael: "Ik vond dat raar, zeg maar gerust absurd."

Het was toch de brandweer die een OMS-systeem in bepaalde objecten wilde. Elke OMS dient toch als normale brandmelding gezien te worden. En pas als blijkt dat er niets aan de hand is gaat de spoed er pas af.
Titel: Re: Niet elke OMS-melding spoedeisend
Bericht door: berg op 25 september 2016, 14:22:13
Het was toch de brandweer die een OMS-systeem in bepaalde objecten wilde. Elke OMS dient toch als normale brandmelding gezien te worden. En pas als blijkt dat er niets aan de hand is gaat de spoed er pas af.

Ja de wereld op zijn kop:

Citaat
‘Op voorhand is er geen enkele reden om aan te nemen dat een melding spoedeisend is’
22 september 2016
Michael BertelsIn het boekje ‘Innovatie 2015' is een innovatie opgenomen genaamd ‘Exacte locatiebepaling via OMS'. De kop boven het artikel is een uitspraak van Michael Bertels, de man achter de innovatie: ‘Betere melding, betere brandweerzorg'.

Als we een jaar na het verschijnen van het boekje Michael Bertels benaderen voor een interview in kader van het project STOOM (Structureel Terugdringen Ongewenste en Onechte Meldingen), zit hij er nog precies hetzelfde in. En: "Qua voortgang en ambitie lopen we in Brabant-Noord vooruit op STOOM."

Het is twaalf jaar geleden dat Michael Bertels de officiersopleiding volgde en zijn manschapsstage liep bij het korps Apeldoorn. De ene loze melding volgde na de andere, maar in plaats van daar iets aan te doen, werd er laconiek mee omgegaan. Michael: "Ik vond dat raar, zeg maar gerust absurd."

Customermanagement 

Eenmaal werkzaam bij de afdeling risicobeheersing van Brandweer Uden, nu tien jaar geleden, maakte Michael Bertels gelijk werk van het aanpakken van loze meldingen. Elke nodeloze alarmering werd direct gevolgd door een gesprek met de melder. Michael: "Customermanagement noem ik dat. Het is heel arbeidsintensief, maar het werkt wel. Wij realiseerden er een afname mee van 50 procent."

In Brabant-Noord hadden ze gelijk de smaak te pakken en er werd dieper op het probleem van loze meldingen ingegaan. Om te beginnen werd gekeken naar wat er precies in de ‘Wet veiligheidsregio's' staat over de taak van de brandweer. Dat leverde de informatie op (Artikel 35) dat de brandweer meldingen moet ‘beoordelen'. Met andere woorden: op voorhand is er geen enkele reden aan te nemen dat een melding spoedeisend is.

De Brabantse brandweerman verwijst naar het Cascademodel. "Iedere brand gaat van kwaad tot erger. Het begint met een voorwerp, dan de kamer, dan het gebouw en vervolgens omliggende gebouwen. Daarbij hebben we te maken met grofweg de factor tien. De kans dat een brand zich uitbreidt is één op tien. Dus bij duizend meldingen leidt een kleine brand honderd keer tot een kamer die vlam vat, tien keer tot een woningbrand en één tot een nog grotere brand."

Zet dat af tegen gemiddeld 50.000 brandmeldingen per jaar in heel Nederland en slechts vijftig keer is er echt iets aan de hand. Statistisch gezien zouden daarbij vijf doden kunnen vallen. Michael Bertels: "En de vraag is dan ook nog of we die slachtoffers hadden kunnen voorkomen. Mijn vaststelling is gewoon dat we één op de duizend keer terecht uitrukken. Dat is natuurlijk belachelijk en het eist van ons als brandweer een betere aanpak."

Beoordelingsprotocol

Die aanpak zou volgens Michael Bertels moeten zijn het opstellen van een beoordelingsprotocol. Op z'n minst moet na een melding de klant worden gebeld. In Brabant-Noord is die werkwijze inmiddels ingevoerd. Een opvallend bijkomstigheid daarbij is dat van de mensen die worden gebeld, meestal BHV'ers, gemiddeld 15 procent niet bereikbaar is. "Puur slecht", vindt Michael Bertels. "We koppelen dat achteraf ook terug naar de klant en gelukkig heeft men dan meestal begrip. Een contactpersoon in geval van nood moet altijd bereikbaar zijn."

Hij noemt nog een ander belangrijk punt in het hele loze meldingenverhaal: "Er is een duidelijk onderscheid tussen ‘beoordelen' en ‘verifiëren'. Alleen een geverifieerde melding kan beoordeeld worden als spoedeisend."

In Brabant-Noord is het aantal loze meldingen inmiddels met zo'n 85 procent teruggedrongen. Een mooi resultaat, maar volgens Michael Bertels is er zeker nog ruimte voor een verdere verbetering. Dan moet wel het OMS (Openbaar Meldsysteem) worden aangepakt. "Als we als brandweer een nieuwe visie willen ontwikkelen op het omgaan met automatische meldingen, moeten we het OMS daarin meenemen. Het systeem is gebaseerd op techniek uit de vorige eeuw en in zijn huidige vorm wat mij betreft niet houdbaar."

voorhand is er geen enkele reden aan te nemen dat een melding spoedeisend is.

Voorhand is er ook geen enkele reden aan te nemen dat zijn uitspraken juist zijn, sterker ze zijn onjuist!

Geen BMC kan een loze melding genereren en correct het is de brandweer als adviseur naast bouwbesluit die doormelding OMS opdraagt!

Stuitend zijn woorden, qua spoedeisend karakter, immers juist een OMS, lees de geschiedenis van ontstaan en invoering, draagt bij aan snelle melding en beperking! Beperken één van de hoofdpijlers van onze wet (WvR) naast Voorkomen en Bestrijden. Nergens bij enige wet vastgelegd hoe een brand/broei, dan wel een vermoeden, dient te worden gemeld, wel aan wie "De Brandweer" en als u dat niet doet de strafbaarheid! Weliswaar OMS gekoppeld aan BMC een eis in gebruikersvergunning.

Inmiddels dien ik hem van repliek!
Titel: Re: Niet elke OMS-melding spoedeisend
Bericht door: Damm op 27 september 2016, 09:09:40
Ik vind het ook een heel raar artikel, alles volgens statistieken volgens mij kun je dat niet zo statisch bekijken, de praktijk is immers anders.
Overigens wel goed dat je kritisch blijft kijken naar OMS meldingen, terugdringen ben ik een voorstander van maar niet zoals deze meneer het omschrijft. Wel apart dat het op de brandweer site komt, want de werkelijkheid is weerbastiger.
Titel: Re: Niet elke OMS-melding spoedeisend
Bericht door: Peter op 27 september 2016, 18:40:16
Er wordt hard gewerkt aan het terug dringen van nodeloze OMS-alarmen, en ook ik vindt het een goede zaak. Maar OMS-systemen in bejaardenhuizen, instellingen waar mensen verblijven die niet zelfredzaam zijn, zijn gewoon onmisbaar. We hebben inmiddels al de nodige voorbeelden waarin het heel erg mis is gegaan.
Titel: Re: Niet elke OMS-melding spoedeisend
Bericht door: Johan de C op 27 september 2016, 21:51:08
Raar, er is al  heel wat werk verricht om loze meldingen terug te brengen, ongetwijfeld tot frustratie van veel posten die hun uitrukaantallen zagen kelderen. (Bij ons ook maar we vinden het wel best zo). Het gebeurt nog wel eens maar  eigenlijk best vaak is er ook daadwerkelijk wat aan de hand. Nog geen grote incidenten maar er was wat aan de hand.