Brandweerforum
Algemeen => C2000/P2000 => Topic gestart door: Peter op 05 januari 2016, 19:06:42
-
Uitstel voor oprichten landelijke meldkamer
Het kabinetsplan om een landelijke meldkamer voor 112-telefoontjes in te richten, blijkt onhaalbaar. Daarom gaat het huidige voorstel op de lange baan, laat minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) weten.
'Binnen de huidige afspraken van tijd en geld' kan het plan om tot een landelijke meldkamer te komen niet tot een goed einde worden gebracht, aldus de minister in een brief aan de Tweede Kamer.
Is het niet gewoon beter om meldkamers samen te voegen zoals nu met Haaglanden en Hollands-midden en in Noord nederland is gebeurd? En de aanstaande samenvoeging van Utrecht, Flevoland en Gooi&Vechtstreek?
Wel minder meldkamers, maar de meldkamers die dan overblijven sluiten beter op elkaar aan.
-
Is het niet gewoon beter om meldkamers samen te voegen zoals nu met Haaglanden en Hollands-midden en in Noord Nederland is gebeurd? En de aanstaande samenvoeging van Utrecht, Flevoland en Gooi&Vechtstreek?
Wel minder meldkamers, maar de meldkamers die dan overblijven sluiten beter op elkaar aan.
Denk dat het er helder staat: De meldkamers moeten eerst beter samenwerken en worden samengevoegd. Pas daarna kan er een landelijke organisatie worden opgebouwd.
-
Klopt, maar moet je überhaupt naar 1 landelijke organisatie toe?
-
Ga je hetzelfde gedoe krijgen als ze hier bij de meldkamer Noord Nederland gehad hebben.
Krijgt een centralist uit Utrecht een plat Fries sprekend persoon aan de lijn die geen ABN kan. Ja, en dan?
Daar had men hier nog wel eens last van, naar ik begrepen heb uit de media.
-
Klopt, maar moet je überhaupt naar 1 landelijke organisatie toe?
Wat mij betreft zeker! Meldkamer Het KLPD heeft door de jaren heen zijn diensten meer dan bewezen. Landelijke politie-eenheden, Geld en waardetransport, Koninklijke en diplomatieke beveiliging, arrestantenvervoer. om er maar een paar te noemen. Facilitair ook een goede organisatie voor bv MCU's.
Daarnaast haar rol als 112 meldpunt (GSM) waar functioneel ook nog veel meer mee mogelijk is.
-
Ga je hetzelfde gedoe krijgen als ze hier bij de meldkamer Noord Nederland gehad hebben.
Krijgt een centralist uit Utrecht een plat Fries sprekend persoon aan de lijn die geen ABN kan. Ja, en dan?
Daar had men hier nog wel eens last van, naar ik begrepen heb uit de media.
Techniek is ook waakzaam en dienstbaar! En is het een voorwaarde in alle talen en dialecten te kunnen functioneren? Friese taal prachtig maar mag niet bepalend zijn, ook al ken ik de voorvallen!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Nederland (https://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Nederland)
-
Het is volgens mij niet alleen samen te vatten in techniek en enkel maar een knopje indrukken, als het dat wordt dan ga ik me wel zorgen maken.
Persoonlijk ga ik uit van meedenkende centralisten, geen robots. Dat komt ook terug in het gebruik van talen, er moet immers iemand de telefoon opnemen ;)
-
Het is volgens mij niet alleen samen te vatten in techniek en enkel maar een knopje indrukken, als het dat wordt dan ga ik me wel zorgen maken.
Persoonlijk ga ik uit van meedenkende centralisten, geen robots. Dat komt ook terug in het gebruik van talen, er moet immers iemand de telefoon opnemen ;)
Volgt u de technologische ontwikkelingen en zie daar de analoge telefoon bevindt zich al in het museum! En natuurlijk moet er iemand de telefoon opnemen of aannemen of beluisteren maar dan moet die nog wel gaan! En dat tijdperk heeft zijn langste tijd gehad!
Ik schreef eerder: Effect = Kwaliteit X Acceptatie, dat laatste is waar menigeen tegen vecht!
-
Landelijke meldkamer gaat niet werken.... dan krijg je dit soort taferelen... ;D
-
Landelijke meldkamer gaat niet werken.... dan krijg je dit soort taferelen... ;D
Ja zo simpel kun je ook je boterham verdienen!
-
Ik schreef eerder: Effect = Kwaliteit X Acceptatie, dat laatste is waar menigeen tegen vecht!
1 landelijke meldkamer is wellicht effectiever dan steeds maar weer kijken wat de buren hebben, wie is ook alweer dichterbij en wel deel van de straat valt nu onder regio a en welk deel onder regio b.
-
1 landelijke meldkamer is wellicht effectiever dan steeds maar weer kijken wat de buren hebben, wie is ook alweer dichterbij en wel deel van de straat valt nu onder regio a en welk deel onder regio b.
Juist ja, zo hoort het te werken!
-
1 landelijke meldkamer is wellicht effectiever dan steeds maar weer kijken wat de buren hebben, wie is ook alweer dichterbij en wel deel van de straat valt nu onder regio a en welk deel onder regio b.
Ook als je 1 landelijke meldkamer hebt dan loop je denk ik wel tegen een hoop problemen aan. Ik denk dat Veiligheidsregio's niet zullen accepteren dat ze geen of weinig invloed meer hebben. Iedere Veiligheidsregio heeft weer z'n eigen afspraken, inzetvoorstellen, etc. Ik denk niet dat je die zomaar kunt negeren met als gevolg dat dan misschien wel vanuit een landelijke organisatie wordt gewerkt maar nog voor iedere regio op een andere manier
-
Ook als je 1 landelijke meldkamer hebt dan loop je denk ik wel tegen een hoop problemen aan. Ik denk dat Veiligheidsregio's niet zullen accepteren dat ze geen of weinig invloed meer hebben. Iedere Veiligheidsregio heeft weer z'n eigen afspraken, inzetvoorstellen, etc. Ik denk niet dat je die zomaar kunt negeren met als gevolg dat dan misschien wel vanuit een landelijke organisatie wordt gewerkt maar nog voor iedere regio op een andere manier
Beste Rein, Het is toch in het belang van de klant(burger) hoezo niet accepteren door regio's. Risico-inventarisatie, risico-profiel, dekkingsplan de basis ingrediënten van de wet- en regelgeving. Juist de vrije interpretatie en zelfs demage control, schaden de basisbrandweerzorg! Als veiligheidsketen samen acteren brengt alleen maar winst voor de burgers. Operationele grenzen moeten, mijn brandweer, moeten losgelaten worden naar, onze nood- en hulpdiensten.
-
Operationele grenzen moeten, mijn brandweer, moeten losgelaten worden naar, onze nood- en hulpdiensten.
+1
-
Misschien is het goed enige info te verstrekken, c.q. te lezen, voor belangstellende, hoe een centrale meldkamer al functioneeert:
http://wiki.infopolitie.nl/index.php/KLPD (http://wiki.infopolitie.nl/index.php/KLPD)
http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Dossier/Pagina/1/148/0.%20Algemeen%20-%20Actuele%20ontwikkelingen.html (http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Dossier/Pagina/1/148/0.%20Algemeen%20-%20Actuele%20ontwikkelingen.html)
-
Het lijkt mij, dat de hulpverlening kwetsbaarder wordt voor een ramp, technische storing of sabotage, naarmate er minder meldkamers zijn. Dit zou ook overlegd kunnen worden met experts bij het Regiment Verbindingstroepen van Defensie.
-
Het lijkt mij, dat de hulpverlening kwetsbaarder wordt voor een ramp, technische storing of sabotage, naarmate er minder meldkamers zijn. Dit zou ook overlegd kunnen worden met experts bij het Regiment Verbindingstroepen van Defensie.
Wie niet gespeend door enige kennis vragen opwerpt is wel bezig maar zou zich simpel en logisch de vraag zelf kunnen stellen hoe zinnig, nu stel ik hem maar aan u?
-
https://www.ad.nl/rotterdam/grootste-112-meldkamer-van-nederland-beleeft-vlekkeloze-start~a4366578/
-
Klinkt goed, nu nog de praktijk afwachten................