Brandweerforum
Regionaal => Veiligheidsregio 14: Gooi en Vechtstreek (VRGV) => Topic gestart door: bussum 635 op 29 maart 2017, 20:35:14
-
29 mrt.- De Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek staat voor pijnlijke keuzes. Een door het algemeen bestuur ingestelde stuurgroep heeft geďnventariseerd hoe het financiële tekort kan worden beperkt.
Dit jaar stevent de veiligheidsregio af op een exploitatietekort van 7,5 ton, vorig jaar was het gat 8,2 ton. Maatregelen zijn daarom noodzakelijk. Bas Jan van Bochove (burgemeester van Weesp, tevens portefeuillehouder financiën) schetste maandagavond voor zo’n veertig gemeenteraadsleden uit de hele regio welke opties de stuurgroep ziet.
Een daarvan is overgaan naar ’een volledige beroepsorganisatie'. Nu telt de regionale brandweer nog veel vrijwilligers. Een volledige beroepsorganisatie kost juist 6 miljoen euro per jaar extra. Bezuinigd kan wel worden op het aantal brandweerposten: in Huizen van twee naar één (drukt de kosten jaarlijks 10.000 euro), Laren en Blaricum samenvoegen (bespaart jaarlijks 20 mille). De posten Weesp en Muiden kunnen worden samengevoegd in één nieuwe kazerne, maar dat kost meer dan nu. Gevolg van samenvoegingen volgens de stuurgroep: (grote) maatschappelijke onrust.
De brandweerzorg terugschroeven naar ’een kwaliteitsniveau van 70%, respectievelijk 60%’ scheelt 100.000 tot 250.000 euro per jaar. Dit zou echter ook ’het vertrouwen van de medewerkers onherstelbaar beschadigen'. Samen met Flevoland één oefencentrum gebruiken, bespaart tot 3,2 ton per jaar. Met Utrecht en Flevoland opgaan in één veiligheidsregio zou 2 ŕ 3 ton per jaar schelen.
Sinds 2009 is de begroting al 3,1 miljoen euro (17 procent) gekrompen. Volgens Van Bochove heeft dat geleid tot ’een kritische vorm van arbeidsdruk'.
In Noord-Holland is de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek relatief goedkoop: 77 euro per inwoner per jaar. Alleen Noord-Holland Noord kost minder: 73 euro. Zaanstreek-Waterland is het duurst: 83 euro. Bron: Gooi en Eemlander
-
ik vraag me toch wel heel ernstig af of het ooit wel goed is geweest dat de brandweer over is gegaan van de gemeentes naar een Veiligheidsregio
Sinds de komst van de veiligheidsregio's moet er explosief worden bezuinigd en toch moeten enkele gemeentes per jaar meer bijdragen aan de brandweerzorg voor hun gemeenten.
Hoe komt dit?
is de organisatie duurder geworden?
-
De wijze waarop we in Nederland zaken organiseren enerzijds en voeg daar aan toe dat we voor veiligheid relatief weinig geld uitgeven, politiek is keuzes maken en tsja, we neigen vaak naar andere doelen ………
Jammer, schaalgrote is een aspect (overhead/specialismen).
-
Er is de laatste 10 jaar al zoveel bezuinigd ik zal een lijstje maken met wat er weg is ik gebruik voor het gemak even de oude roepnummers nog
Blaricum
631 TS
632 TS
672 HV
Bussum
634 TS
635 TS
636 TS
650 AL
668 HA+WTH
669 SPB
670 HV
690 WO
Graveland
641 TS
642 TS
675 HV
Huizen
731 TS
732 TS
733 TS
751 HW
771 HV
787 WO
Hilversum
644 TS
645 TS
646 TS
655 HW
676 HV
664 TS-BT
665 TS-BT
685 WO
Hilversumse Meent
647 TS
Laren
741 TS
742 TS-BT
743 TS
750 AL
773 PM
775 HV
785 PM-BT
Loosdrecht
746 TS
747 TS
778 HV
786 WO
Muiden
737 TS
776 HV
788 WO
Muiderberg
739 TS
774 PM/WO
Naarden
831 TS
832 TS
870 HV
881 WO
Weesp
827 TS/HV
837 TS
857 HW
887 WO
HV 1
Ik heb alle regionale voertuigen niet opgenomen in dit lijstje
-
dat is een best rood lijstje
Dat bij de meeste regio's de HV's er standaard uitgaan is nog begrijpelijk.
De tankautospuit kan tegenwoordig bijna elk incident zelf aan.
op ongevallen met vrachtwagen e.d. na waar wat zwaarder gereedschap voor nodig is dan moet je de HV1 hebbe
-
Wat mij betreft is dit het citaat van de dag:
"De brandweerzorg terugschroeven naar ’een kwaliteitsniveau van 70%, respectievelijk 60%’ scheelt 100.000 tot 250.000 euro per jaar. Dit zou echter ook ’het vertrouwen van de medewerkers onherstelbaar beschadigen'."
In de laatste acht jaar is er drie miljoen bezuinigd, elke overgebleven vrijwilligerspost is aan de buren vastgeknoopt, zelfs vrijwillige kannibalisatie door Utrecht en/of Flevoland is meegenomen maar dan overweegt het bestuur van de VRGV nog deze optie: "Het spijt ons zeer, beste ingezetene van onze VR, maar wij komen niet uit met de begroting dus hebt u ongeveer 65% kans dat we ook een autospuit leveren?" Sympathiek is wel dat de eerste zorg over acceptatie betrekking heeft op de medewerkers, maar het klopt natuurlijk niet: de eerste belanghebbenden zijn de inwoners van de VRGV.
Overigens komt dit topic: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,56044.msg665343.html#msg665343 hiermee ook wel in een ander daglicht te staan.
-
Beschamend, in een welvarend land als Nederland zouden we hier geld voor over moeten hebben, het gaat voor alle VR's samen om relatief een heel klein percentage van het jaarlijkse budget van bijvoorbeeld; ontwikkelingssamenwerking.
Tsja, politieke keuzes.
-
Ik denk dat het ook vaak aan een veiligheidsregio zelf ligt. Hier ook. Men moest en zou een eigen oefencentrum hebben (Crailo) Om nog maar te zwijgen over het vele geld wat er weggevloeid is met die variabele voertuigbezettingen van hun
-
http://www.weespernieuws.nl/nieuws/politie/74468/weer-bezuinigingen-bij-de-brandweer
-
Er zijn verschillende manieren om het verschil tussen uitgaven en inkomsten te veranderen.
a.verbetering van de efficiëntie,o.a. aankoopbeleid aanpassen, overhead aanpassen, bevelvoerders meer verantwoordelijkheid en meer bevoegdheden geven zodat aanmerkelijk minder min of meer "overhead" ter plekke hoeft te verschijnen etc.
b.verhoging van de bijdragen aan o.a. de brandweer etc.
c.zinvolle bezuiniging anders dan op de operationele/uitruk diensten en materieel.
Bezuiniging lijkt de makkelijkste weg te zijn en er wordt dan ook alom gretig bezuinigd,echter er wordt voorbij gegaan aan de consequenties voor de veiligheid, zowel voor de hulpverleners als de burgers, de motivatie onder de hulpverleners.
Of er werd in het verleden op veel te grote voet gewerkt of de verschillende VR blijken te zijn verworden tot een kind met een waterhoofd.
En dan gaan we nog even voorbij aan mogelijke werkelijke rampen waar vele en dure boekdelen over zijn geschreven boekdelen die regelrecht de bureaulade in gaan en waarbij men in de harde praktijk uitgaat van de inzet van defensie personeel en materieel dat steeds minder beschikbaar is en ook zal worden.
-
'Inwoners Gooi gaan meer betalen voor hun veiligheid'
HILVERSUM Bij de brandweer Gooi en Vechtstreek moet opnieuw bezuinigd worden en die rekening komt voor een deel op het bord van de inwoners. Burgemeester Pieter Broertjes vermoedt dat het bijna onvermijdelijk is dat de regiogemeenten de portemonnee extra moeten trekken. Dat zegt hij in 'Het gesprek met de burgemeester' van HilversumsNieuws, NH Nieuws en GooiTV.
-
Ik vraag me toch wel af hoe ze in de toekomst een dag als vandaag willen gaan opvangen, meerdere brand inzetten in nog geen uur tijd. Nu is er beroep gedaan op de vrijwilligers van Hilversum, maar dat gaat dan over. Buurkorpsen inzetten? De regio Utrecht om bijstand vragen?
-
Alle bezuinigingen welke ze willen doorvoeren is gebaseerd op het feit dat er in theorie bijna tot nooit een 2e incident tegelijkertijd plaats vindt.
Helaas blijkt in de praktijk dit nog wel eens anders te zijn en moeten ze zich toch wel eens achter de oren krabben of het weghalen van de vrijwilligers wel zon goede beslissing is.
-
http://www.brandweervrijwilligers.nl/zienswijze-jaarstukken-2016-en-ontwerpbegroting-2018-vrgv/
-
Een heel objectieve brief, de bestuurders zullen vannacht wakker liggen....... Los of het inhoudelijk hout snijdt, dat doet er dan helaas niet meer toe.
-
http://www.brandweervrijwilligers.nl/wp-content/uploads/2017/05/VRGV_Eindrapportage_april_2017.pdf
-
http://www.brandweervrijwilligers.nl/maak-belachelijk-dan-hoef-serieus-nemen/
-
VVD Blaricum wil einde patstelling regiobrandweer
?
De weigering van Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (VRGV) om ’even niet te reageren’ op een kritische brief van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) is bij VVD Blaricum slecht gevallen. De liberalen hebben raadsvragen gesteld aan burgemeester en wethouders.
-
Bij de VVD applaudisseren ze tegenwoordig voor Groen Links en voeren ze de vakbond op als medestander; de tijden veranderen....
-
Ik kan me goed voorstellen dat je als geest uit het verleden snel verdwaalt in de virtuele wereld van de hedendaagse politiek...
-
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Het is ook een situatie waar men snel de weg in kwijt raakt. Mede doordat de inbreng van de VBV nu niet echt iets constructiefs brengt, en iets toevoegt aan de situatie. Als de VBV überhaupt iets zinnigs toevoegt.
-
Ik kan me goed voorstellen dat je als geest uit het verleden snel verdwaalt in de virtuele wereld van de hedendaagse politiek...
Verdwalen wel, doleren: nee!
-
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Het is ook een situatie waar men snel de weg in kwijt raakt. Mede doordat de inbreng van de VBV nu niet echt iets constructiefs brengt, en iets toevoegt aan de situatie. Als de VBV überhaupt iets zinnigs toevoegt.
Het is maar een vraag, u brengt het onderwerp, als ware het een balletje opgooien en vervolgens meent u te kunnen smashen met feitelijk een heel trieste opmerking tot slot.
Wie de situatie in Gooi & Vechtstreek wat nader kent weet ook iets meer over wat er speelt, zeg maar egoland, ja niet te verwarren met het bekende speelgoed. Egoland, waar Pinokkio een kleine jongen is, waar samenvoeging van de kleinste regio met buurregio's, voor de burgers, naar de geest van de wet, een oplossing kan bieden, blijven een aantal lieden echter liever op hun voetstuk staan.
Liegend over de opkomsttijden, bedriegend over de basisbrandweerzorg, draait het circus met steun van de Inspectie rustig verder. De macht corrumpeert lijkt het haast wel en ook hier zijn er voorstanders van macht boven verantwoorde zorg. Soms denk ik dat ze het ook nog goed bedoelen maar eigenlijk is ook dat te triest voor woorden.
Wat door de jaren heen is opgebouwd, wat zich bewezen heeft als te functioneren wordt aan de brandstapel ten prooi opgevoerd en hebben we een zorg met in verhouding more Chiefs than Indians, meer ego's dan gezond verstand.
Fijne zondag gewenst.
-
Toch mooi dat ik van te voren al weet dat als ik 1 opmerking plaats, ik gegarandeerd reactie krijg. ::) ;D
Ik ken de regio Gooi&Vechtstreek aan beide zijde, de warme kant en de koude kant. Dus ik weet erg goed wat er aan de hand is daar, ook nu weer van beide zijdes. En als ik dan kijk wat er feitelijk is gebeurd, dan is er een hoop heen en weer geschreeuw geweest. Maar weinig hout gesneden, met name door de VBV. De regio heeft hun plannen wel door gezet. Maar constant maar de stevige brieven van de VBV, met dezelfde argumenten blijven sturen voegt uiteindelijk niets meer toe. Men kent het verhaal van de VBV onderhand wel. En ja, wellicht is het samenvoegen van de regio,s Gooi&Vechtstreek, Flevoland en Utrecht de enige oplossing om rust te krijgen in het Gooise. Met name voor de werkvloer.
-
Toch mooi dat ik van te voren al weet dat als ik 1 opmerking plaats, ik gegarandeerd reactie krijg. ::) ;D
Ik ken de regio Gooi&Vechtstreek aan beide zijde, de warme kant en de koude kant. Dus ik weet erg goed wat er aan de hand is daar, ook nu weer van beide zijdes. En als ik dan kijk wat er feitelijk is gebeurd, dan is er een hoop heen en weer geschreeuw geweest. Maar weinig hout gesneden, met name door de VBV. De regio heeft hun plannen wel door gezet. Maar constant maar de stevige brieven van de VBV, met dezelfde argumenten blijven sturen voegt uiteindelijk niets meer toe. Men kent het verhaal van de VBV onderhand wel. En ja, wellicht is het samenvoegen van de regio,s Gooi&Vechtstreek, Flevoland en Utrecht de enige oplossing om rust te krijgen in het Gooise. Met name voor de werkvloer.
Souffleur zou u niet misstaan maar dat laat onverlet dat de VBV, of wel het personeel zeker een punt heeft in die regio, waar niet overigens? De afbreuk is een feit en als straks weer een kalf verdringt huilt men krokodillen tranen bij een monument maar erger de betalende burger wordt compleet genegeerd, naast de politieke verantwoordelijke.
-
Souffleur zou u niet misstaan maar dat laat onverlet dat de VBV, of wel het personeel zeker een punt heeft in die regio, waar niet overigens? De afbreuk is een feit en als straks weer een kalf verdringt huilt men krokodillen tranen bij een monument maar erger de betalende burger wordt compleet genegeerd, naast de politieke verantwoordelijke.
Ik zeg nergens dat de VBV geen punt heeft, ik weet heel erg goed hoe het personeel in de repressieve dienst het graag anders wil. Feit is en blijft dat er tot nog toe alleen maar heel erg hard geschreeuwd wordt, met name door de VBV. Maar dat het verder daar ook bij blijft,en verder niets concreets gebeurd. En dan kan ik me de houding van de regio ook wel weer voorstellen. Weer een brief met de geijkte punten die we al eerder wisten, en daar blijft het weer bij.
-
Het blijft lastig met een mini regio waar iedereen baasje wil spelen en overal een eigen stempel op wil drukken. Het zou het beste zijn om de regio op te laten gaan in Utrecht of Amsterdam. Dat het minder kon in de regio wisten we allemaal maar nu zakken we in de regio echt door de ondergrens heen.
-
De plannen voor het samenvoegen van de regio,s Gooi&Vechtstreek, Flevoland en Utrecht zijn er. De eerste aanzet is al gezet met de komende samenvoeging van de meldkamers, naar 1 grote meldkamer in Hilversum. En dan zal het een kwestie van tijd zijn dat de 3 regio,s 1 grote regio gaan worden.
-
Ik zeg nergens dat de VBV geen punt heeft, ik weet heel erg goed hoe het personeel in de repressieve dienst het graag anders wil. Feit is en blijft dat er tot nog toe alleen maar heel erg hard geschreeuwd wordt, met name door de VBV. Maar dat het verder daar ook bij blijft,en verder niets concreets gebeurd. En dan kan ik me de houding van de regio ook wel weer voorstellen. Weer een brief met de geijkte punten die we al eerder wisten, en daar blijft het weer bij.
Laatste alinea noem ik opvallend, zeker als daar staat "die we al eerder wisten" wie is we in dit verband en waarom wordt er dan niets mee gedaan? Overigens ook beroeps vereniging(en) luiden daar al de bel maar duo Zwan/Broertjes weten niet van wijken en staan op hun voetstuk, welk voetstuk is natuurlijk de vraag en lees ik bij brandweer Nederland dan heeft men zelfs een eregalerij, zal het netjes houden!
Samenvoegen, ja van wie nemen we dan afscheid aan de top, of gelijk schoon schip?
Overigens dan wordt de op één na kleinste de kleinste, hoewel op één na wel duurste, met een gedetacheerde MEer aan het bewind, gehoorzaamheid aan de wet, zwijg of anders zal er geweld worden gebruikt!
-
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 3 min.3 minuten geleden
DAB: grote logge brandweerorganisatie blijft punt van zorg. Ga om tafel met VBV en knok het uit. Lef voor nodig, wel gesprek raad. #Blaricum
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 8 min.8 minuten geleden
VVD Blaricum accepteert antwoord dat gesprekken met vakbonden verantwoordelijkheid van de werkgever en het bestuur veiligheidsregio zijn.
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 13 min.13 minuten geleden
Burgemeester Blaricum: gesprek veiligheidsregio en vakbonden volgt na zienswijzen alle raden.
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 18 min.18 minuten geleden
Burgemeester Blaricum: 'we bench(mark)en ons rot' en inspectie kijkt naar TS2-TSflex @vrgooi_vecht (en alle regio's, uitslag na zomerreces)
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 21 min.21 minuten geleden
Burgemeester Blaricum: begroting loopt op, structureel. Kunnen/willen niet verder bezuinigen op veiligheidsregio. anders zakken ze dr bodem.
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 25 min.25 minuten geleden
DBP:door VVD Blaricum voorgesteld gesprek vakbond vrijwilligers-veiligheidsregio-en raadsleden niet taak raad. D66 en DAB missen organogram.
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 32 min.32 minuten geleden
Amendement VVD Blaricum over brandweer #raad
https://pbs.twimg.com/media/DBGOHD2XcAQCxSA.jpg
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 33 min.33 minuten geleden
VVD Blaricum vindt bezuinigingsvoorstellen @vrgooi_vecht niet effectief. Kritische blik nodig op ondersteunende poppetjes vs uitvoerenden.
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 35 min.35 minuten geleden
Raad Blaricum over ontwerpbegroting 2018 veiligheidsregio Gooi Vecht (@vrgooi_vecht). DAB wil organisatie doorlichten, desnoods zelf.
-
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager 49 sec.50 seconden geleden
Burgemeester Blaricum: blijven hameren op onveiligheidsgevoelens? ik sta voor de veiligheid van onze inwoners. #raad
-
Gesprek Gooise brandweertop en vakbond vrijwilligers niet met raadsleden
?
Er komt geen gesprek met raadsleden, Gooise brandweertop en de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers. VVD Blaricum had dat geopperd, om een impasse te doorbreken.
Moeizaam
’Op een aantal punten constateert de VBV terechte zaken die het management en het bestuur van de VRGV zelf ook constateren, namelijk de krappe financiële positie en de maatregelen die genomen zijn mbt de variabele voertuig bezetting (TS2-TSflex). Verder wordt wel opgemerkt dat eerdere besprekingen met de VBV moeizaam verliepen of niet doorgingen door terughoudendheid bij de VBV.
Volledige tekst via de link. Vreemd om te lezen dat de VBV wel lawaai maakt, maar zodra er gelegenheid wordt geboden om in gesprek te gaan met de regio zij terughoudend daarin zijn, of zelfs het gesprek niet door ging. Toch een hoop lawaai maar weinig constructiefs? ::)
-
Volledige tekst via de link. Vreemd om te lezen dat de VBV wel lawaai maakt, maar zodra er gelegenheid wordt geboden om in gesprek te gaan met de regio zij terughoudend daarin zijn, of zelfs het gesprek niet door ging. Toch een hoop lawaai maar weinig constructiefs? ::)
Uw uitleg komt mij vreemd over bij het lezen van het navolgende;
Uit de schriftelijke antwoorden van de Blaricumse burgemeester blijkt een andere kijk op de situatie. ’Ons inziens is er geen sprake van een patstelling. Gesprekken met de vakbonden zijn een verantwoordelijkheid van de werkgever en het bestuur. Volgens mij is de stilzwijgende afspraak met uw raad dat u zich daar in principe niet in mengt. Dat geldt overigens voor alle vakbonden en alle gemeenschappelijke regelingen waaraan wij deelnemen en niet uitsluitend voor de VBV.’
Moeizaam
’Op een aantal punten constateert de VBV terechte zaken die het management en het bestuur van de VRGV zelf ook constateren, namelijk de krappe financiële positie en de maatregelen die genomen zijn mbt de variabele voertuig bezetting (TS2-TSflex). De VRGV is voornemens in te gaan op de brief van de VBV, zodra ze de zienswijzen van alle gemeentenraden met betrekking tot de begroting van 2018 gehoord hebben. Verder wordt wel opgemerkt dat eerdere besprekingen met de VBV moeizaam verliepen of niet doorgingen door terughoudendheid bij de VBV. Het aanhouden van de brief van de VBV door de VRGV in dit stadium een begrijpelijke keuze. Na het behandelen van de zienswijzen van de raden zal de VRGV in gesprek gaat met de VBV. Met betrekking tbt de variabele voertuig bezetting loopt er overigens nog een proef in de VRGV die momenteel geëvalueerd wordt en landelijk bij alle veiligheidsregio’s nog een onderzoek van de inspectie met betrekking tot de effecten.’ De uitkomsten worden na de zomer verwacht.
Vertrouwen
De burgemeester vroeg zich tijdens de raadsvergadering af wat de zin is van ’blijven hameren op onveiligheidsgevoelens’. ,,Ik sta voor de veiligheid van onze inwoners.’’ In de beantwoording van de schriftelijke vragen werd het zo geformuleerd: ’We van mening dat het vertrouwen van onze inwoners in hun veiligheid gediend is bij primair vertrouwen van de volksvertegenwoordiging in haar bestuur en het uitdragen daarvan.’
-
Vooral dit citaat van de Blaricumse burgemeester vind ik interessant:
Gesprekken met de vakbonden zijn een verantwoordelijkheid van de werkgever en het bestuur. Volgens mij is de stilzwijgende afspraak met uw raad dat u zich daar in principe niet in mengt. Dat geldt overigens voor alle vakbonden en alle gemeenschappelijke regelingen waaraan wij deelnemen en niet uitsluitend voor de VBV.’
Mag ik hier nu uit opmaken dat de gemeenteraad 'stilzwijgend' heeft afgezien van enige inspraak in de VRGV?
-
Vooral dit citaat van de Blaricumse burgemeester vind ik interessant:
Mag ik hier nu uit opmaken dat de gemeenteraad 'stilzwijgend' heeft afgezien van enige inspraak in de VRGV?
Dat mag u en een bestuur van de Veiligheidsregio feitelijk oppermachtig. De raad mag instemmen met de begroting en verder zwijgen tot er iets mis gaat en zelfs dan nog weinig te zeggen. Zeg maar het stelsel is er door de regionalisatie niet beter op geworden.
-
Toch maar weer een lesje staats- en bestuursrecht........ De organisatie van de brandweerzorg ligt bij het College van B&W. De gemeenteraad stelt een brandbeveiligingsverordening op met daarin regels over de brandweerzorg. De gemeente heeft de brandweerzorgtaak (bij Wvr) overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio. Die gemeenschappelijke regeling wordt bestuurd door de burgemeesters (portefeuillehouders brandweer in hun College) van de deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuurlijk toezicht over gemeenschappelijke regelingen berust bij de provincie.
Een gemeenschappelijke regeling dient ieder jaar een ontwerp-begroting op te stellen en deze ter zienswijze aan de inliggende gemeenteraden voor te leggen. De zienswijzen worden vervolgens betrokken bij het vaststellen van de definitieve begroting.
Er zijn dus vier aangrijpingspunten van politiek/bestuurlijke aard:
1. Het vaststellen van een brandbeveiligingsverordening door de Raad
2. Het controleren van het College door de Raad op de taakuitvoering (organisatie van de brandweerzorg)
3. Het indienen van zienswijze bij de begroting
4. Het algemeen bestuurlijk toezicht van de Provincie
Drie van de vier instrumenten liggen in handen van de Raad, constateer ik maar.
-
Toch maar weer een lesje staats- en bestuursrecht........ De organisatie van de brandweerzorg ligt bij het College van B&W. De gemeenteraad stelt een brandbeveiligingsverordening op met daarin regels over de brandweerzorg. De gemeente heeft de brandweerzorgtaak (bij Wvr) overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio. Die gemeenschappelijke regeling wordt bestuurd door de burgemeesters (portefeuillehouders brandweer in hun College) van de deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuurlijk toezicht over gemeenschappelijke regelingen berust bij de provincie.
Een gemeenschappelijke regeling dient ieder jaar een ontwerp-begroting op te stellen en deze ter zienswijze aan de inliggende gemeenteraden voor te leggen. De zienswijzen worden vervolgens betrokken bij het vaststellen van de definitieve begroting.
Er zijn dus vier aangrijpingspunten van politiek/bestuurlijke aard:
1. Het vaststellen van een brandbeveiligingsverordening door de Raad
2. Het controleren van het College door de Raad op de taakuitvoering (organisatie van de brandweerzorg)
3. Het indienen van zienswijze bij de begroting
4. Het algemeen bestuurlijk toezicht van de Provincie
Drie van de vier instrumenten liggen in handen van de Raad, constateer ik maar.
Waardeer uw opmerkingen en ze zijn terecht maar nu in de praktijk. De brandweer is een heilig domein, maatschappelijke waarde zeer hoog, amper een raadslid te vinden die iets van de materie weet, wat zou er wenselijk dan moeten veranderen. De commandant en zijn managers weten toch wat goed is en georganiseerde medewerkers alleen maar lastig. Vakorganisatie niet meer van deze tijd, dus uw constatering is formeel juist maar feitelijk weet u als geen ander je kop gaat eraf indien je tegenspraak levert, ook al zou deze heel terecht zijn.
Nam et ipsa scientia potestas est
kennis is macht
Ons democratisch systeem vertoont duidelijk de neiging om macht te geven aan mensen die daarnaar hunkeren en biedt mensen die geen macht willen iedere mogelijkheid om te vermijden dat ze die krijgen. Dat is een niet erg bevredigende gang van zaken als macht mensen corrumpeert, die daarin geloven en dat willen hebben.
Personeelsleden maken een punt en deden dat al eerder, een enkel raadslid pakt het op en wordt naar de hoek verwezen. Het netwerk lacht en de klant, de burger, heeft het nakijken.
Voorbeeld: de brand Havenkwartier, een leek kan nog constateren dat het verhaal erbij niet kan kloppen, toch moet het worden aangenomen, immers de brand werd geblust en wat zou je anders verwachten?
Nog een voorbeeld: TS2, bemanning gaat tegen alle regels in toch naar binnen (binnenbrand)voordat er ook maar enige backup is, de leiding ontkent en het bestuur gelooft hen.
En sorry ik schrijf het nog maar eens "brandgerucht" hoezo maatgevend scenario woningbrand, het is schering en inslag, geen inspectie die iets doet.
Uw betoog klinkt dus mooi maar feitelijk is de praktijk anders ’We van mening zijn dat het vertrouwen van onze inwoners in hun veiligheid gediend is bij primair vertrouwen van de volksvertegenwoordiging in haar bestuur en het uitdragen daarvan.’
-
VBV? @VaBrVr 8 u8 uur geleden
Oplettend raadslid ontdekt dat verantwoording @vrgooi_vecht niet klopt; "Raad @gemwijdemeren ergert zich kapot" en "het is helemaal prut".
https://pbs.twimg.com/media/DBZUm0aXUAALRJK.jpg
Via de link een krantenartikel
-
http://paper.hilversumsnieuws.nl/open/9740ef16/11a-98563-alle-beslissingen-over-brandweer-39-on-hold-39-zetten-#a98563
-
http://paper.hilversumsnieuws.nl/open/9740ef16/11a-98563-alle-beslissingen-over-brandweer-39-on-hold-39-zetten-#a98563
Wat simpel gesteld, den Haag roept wel systeem verantwoordelijk te zijn maar daar blijft het bij, Inspectie faalt keer op keer, beter gezegd doet haar werk niet zoals moge worden verwacht. Dus wat is de oplossing, de regionalisering opnieuw invulling geven. Verhouding primair en secondair op orde brengen. Inhuur nergens voor nodig, je hebt je zaak op orde en als je niet in staat bent een regionaal oefencentrum te exploiteren, binnen de kaders, dan is er echt is mis in de organisatie. Instructeurs inhuren, terwijl je er zelf over beschikt is een vreemde bedrijfsvoering. Oefenprogramma's om maar te oefenen maakt geen betere brandbestrijders en hulpverleners. En nogmaals managers horen niet in een non-profitorganisatie, vakbekwame officieren daarentegen wel. Overdaad schaad er is overal teveel staf en dat was niet de bedoeling van de regionalisering.
Dan de raden, het mooi dat zij een rol hebben maar dan mogen deze wel eerst opgeleid worden in de ondoorgrondelijkheid van de bedrijfsvoering Veiligheidsregio! Het voorstel van de SP is daarom een goed voorstel, stoppen nu tot de zaak overzichtelijk wordt en tot slot, groene brandweerauto's, het moet niet gekker worden.