Vanavond bij het RTL-Nieuws:
Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat
Vanavond bij het RTL-Nieuws:
Brandweer bij 1 op de 3 branden te laat
De brandweer is bij 33 procent van de branden te laat. Dit blijkt uit een nog vertrouwelijk onderzoek van de Inspectie Veiligheid en Justitie dat in handen is van de researchredactie van RTL Nieuws.
PERSBERICHT
Arnhem, 21 juni 2012
Brandweerzorg meer dan alleen opkomsttijden
De Inspectie Veiligheid en Justitie concludeert in haar rapport ‘Ter plaatse’, over de opkomsttijden van de brandweer, dat in bijna 70% van de gevallen de brandweer op tijd ter plaatse is.
Zorgen ? Zoals jullie kunnen zien staat Drenthe en Groningen boven aan in de lijst. Dat komt groten deels omdat de uitruk gebieden veel en veel groter zijn als Amsterdam e.d. ... Soms is het voor ons 15 minuten rijden maar hoevaak komt het voor? 1 a 2 keer in het jaar ?
Iets zegt me dat dit rapport weer voor ophef gaat zorgen.
Gooise brandweer vaak te laat
Goois brandweercommandant John van der Zwan belooft beterschap. ,,We zitten niet op onze handen.’’ Dat Bussum niet lekker ging, was bekend. ,,Daarom zijn we hier de proef gestart met de TS2 (snel uitrukken met een speciaal brandweervoertuig voor maar twee personen, red.) We zien de cijfers nu al enorm verbeteren.’’
Bron : gooieneemlander.nl (http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article16352373.ece/Gooise-brandweer-vaak-te-laat)
Anderzijds maakt IOOV een belangrijke opmerking : De opkomsttijd moet overigens worden bezien in de context van de gehele kwaliteit van brandweerzorg, anders dreigt overschatting van het belang van opkomsttijd. Het behalen van de tijdnormen moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van de gehele brandweerzorg.
Vooral dit stukje.Nou, het staat wel interesant als je uiteindelijk in de krant kunt gaan vertellen dat je keurig op tijd terplaatse bent. Dat er dan een TS2 of TS4 voor de deur staat, die in geval van echte nood niets kunnen uitrichten, daar hoor je niemand over.
Men gaat hier dus alleen aan de uitruktijd werken en het ter plaatsen komen.
Dan staat er dus een TS2 voor de deur binnen de norm en dan?
Volgens mij komt dan deze opmerking van het IOOV om de hoek:
Ik ben wel benieuwd wat de de minister of de burgervaders hiermee gaan doen, ik hoop dat men zich achter de oren gaat krabben wat betreft de bezuinigingen op de brandweer en hier dus anders in gaat zitten.
Zou me niet verbazen. ::)
Deze 2 opmerkingen van de brandweervrijwilligers zetten de zaak redelijk op scherp:
Dat er geen enkele werkelijk inhoudelijke toets op de verschillende dekkingplannen heeft plaatsgevonden. Het is dus goed mogelijk dat de situatie nog veel erger is dan nu wordt voorgesteld. De Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV) is dan ook van mening dat het rapport onvolledig is.
Ondanks dat de brandweer niet op tijd komt zijn er brandweerposten gesloten en staan er nog tientallen op de nominatie om gesloten te worden. De VBV wil een krachtig verbod op kazernesluitingen totdat er een kwalitatief goed nationaal dekkingsplan ligt
Anderzijds maakt IOOV een belangrijke opmerking : De opkomsttijd moet overigens worden bezien in de context van de gehele kwaliteit van brandweerzorg, anders dreigt overschatting van het belang van opkomsttijd. Het behalen van de tijdnormen moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van de gehele brandweerzorg.
Nou, het staat wel interesant als je uiteindelijk in de krant kunt gaan vertellen dat je keurig op tijd terplaatse bent. Dat er dan een TS2 of TS4 voor de deur staat, die in geval van echte nood niets kunnen uitrichten, daar hoor je niemand over.
Kortom ons eigen stoepje is weer schoon, we voldoen aan de normtijden. Dat er vervolgens nog 10min gewacht moet worden op back-up, daar hoor je dus niets over. De burger verwacht nog steeds die grote brandweerauto met 6 man voor de deur, geen bestelwagen of motor.
Nu ik toch hardop denk (nou ja hardop, ik zit gewoon achter mijn laptopie en mijn hond kijkt me aan alsof ik een seniele ouwe baas die in zichzelf praat aan het worden ben), de bets oplossing zou natuurlijk NOG MEER posten zijn. We beseffen allemaal dat dat misschien niet haalbaar is, vanwege de kosten maar je moet binnen een korte omgeving van zo'n post ook nog eens 3x de bezetting hebben wonen. Ik praat niet over TS2 want ik geloof gewoon niet in dat concept maar extra "tussenposten" als TS4 zou toch winst op kunnen leveren. Of die ene gemeente met dat grote buitengebied met twee of drie dorpen, in plaats van 1 post met TS6 , twee TS4, of die ene centrale post met 2 TS6, drie TS4 posten verspreid.
Dan kan TS4 een meerwaarde hebben voor een efficientere brandweerzorg, niet op basis van kosten maar op basis van benutten beschikbaar personeel.
Door voldoende te hebben aan 12 man kun je veel meer posten openen of open houden dan door vast te houden aan 18 man.
Meldingsverwerking 1 minuut
Als je het rapport "Ter Plaatse" van gelezen hebt dan weet je dat de "verwerkingstijd" in 16 van de 25 veiligheidsregio's gemiddeld boven de 1,5 minuut ligt. Dus vergeet die 1 minuut maar die veel regio's en mensen gebruiken.
Hier is juist de meeste winst te halen voor de brandweer voor mij. In de VS en Groot Britanië halen ze verwerkingstijden van 30 seconden. Ik begrijp ook niet goed wat er fout kan gaan.
Melder: Er is brand in een woning aan de Larikslaan 36 in Veldhoven.
AC: Oké meneer moment ik stuur de brandweer en kom bij u terug.
AC=Typt in GMS "Veldhoven" en "Larikslaan 36" en typt of klikt aan "brand".
Dan volgt er gewoon de 1e TS voor dit vak volgens KVT en alarmeer je?
En dan nog ons '" mooie" P2000 wat een vertraging heeft van 7 tot 20 seconden!
Zo is een voorbeeld wel heel makkelijk gemaakt en als standaard verheven.
Vb.2 en dan even zoals ik het wel eens van collega's op de centrale meekrijg.
Beller: Hallo, ja hallo
RAC: Brandweer zegt u het maar?
Beller: Ja ies brand snel komen!
RAC: Waar is er brand?
Beller: Ja hier bij mij in straat, vlug!
RAC: Waar is uw straat?
Beller: Vlakbij Herenstraat, kom nou snel, ik zie vlammen
Afijn moet ik nog even doorgaan, dat wordt never nooit niet een snelle verwerking, ik generaliseer nu even want zo is natuurlijk niet elke brandmelding en ik denk dat centralisten veel betere voorbeelden kunnen geven.
Ik merk ook juist dat branden vaak zijn waar het allemaal niet zo netjes in orde is, als het gaat om veiligheidsbewust zijn, want die mensen worden juist niet door de brandweer bereikt, sterker nog die willen dat helemaal niet. Bemoei je met je eigen zaken zullen we maar zeggen.
Oftewel de ene melding is de andere niet.
Mss is er best winst te halen in verwerking, maar ik weet niet precies waar, ik ben niet van die materie ;)
Als je het rapport leest dan zie je de bandbreedte waarbinnen meldingen worden verwerkt. Daarin wordt bijna nooit 0:45 minuten gehaald. Wat jij schetst komt ook voor dat zijn extremen. Maar waarom kan het niet binnen 30 seconden? Het gaat er om die 1e TS zo snel mogelijk de weg op te krijgen.
Door de getrapte intake dus eerst 112 centralist en dan doorverbinden naar de gewenste dienst ben je al gauw 20 tot 30 seconde kwijt, voordat je doorverbonden bent met de goede dienstVoor zover bij mij bekend wordt deze doorverbinding niet in de berekeningen meegenomen. Tijd start bij aanname 112 van de dienst.
Als je mobiel belt ben je nog meer tijd kwijt omdat de centralist niet bij alle plaatsnamen in het hoofd kan hebben, welke plaatsnaam bij welke VR hoort, zodat de centralist altijd direkt naar de goede VR kan doorschakelen.
Als het goed is gebruiken ze in Amerika een systeem dat de (GPS) locatie aan het telefoon nummer koppelt.
Daardoor kunnen ze gelijk de dichtst bijzijnde kazerne (voor) alarmeren, waarna bij het in-melden van de voertuigen de juiste soort melding en locatie doorgegeven word.
Dus de voertuigen rijden bij wijze van spreken al de poort uit voordat het gesprek met de melder is afgerond.
Hierdoor kan de centralist tijdens de loop van het gesprek al meerdere eenheden aan deze melding koppelen als de melding daar aanleiding toe geeft.
Bovendien heeft dit systeem het voordeel dat een valse melding direct aangepakt kan worden.
Maar dit systeem werkt alleen als je een 24 uurs bemande kazerne hebt!
Dus zou je over moeten stappen op een volledige beroeps brandweer (meer kosten).
Bovendien weet ik niet hoe het staat met de locatie bepaling via de telefoon in Nederland en al hun privacy regels daar omtrent.
Dit alles zou enige tijdwinst kunnen opleveren bovendien kun je weer rechtstreeks naar de kazernes alarmeren en hoeft niemand meer een pager voor de alarmering op zak te hebben (sorry maar jammer voor de volgers) wat ook weer een tijds voordeel oplevert.
Wat is jullie gedachte over deze vorm van alarmeren?
MB-LV
Hier is juist de meeste winst te halen voor de brandweer voor mij. In de VS en Groot Britanië halen ze verwerkingstijden van 30 seconden. Ik begrijp ook niet goed wat er fout kan gaan.
Melder: Er is brand in een woning aan de Larikslaan 36 in Veldhoven.
AC: Oké meneer moment ik stuur de brandweer en kom bij u terug.
AC=Typt in GMS "Veldhoven" en "Larikslaan 36" en typt of klikt aan "brand".
Dan volgt er gewoon de 1e TS voor dit vak volgens KVT en alarmeer je?
Voor zover bij mij bekend wordt deze doorverbinding niet in de berekeningen meegenomen. Tijd start bij aanname 112 van de dienst.
In feite hoort op het moment dat de telefoon bij 112 overgaat de verwerkingstijd te gaan lopen, tot het moment dat de eerste eenheid gealarmeerd wordt.Voor de burger telt de tijd van 112 intoetsen tot aan de aankomst van het eerste voertuig, som zelfs tweede als bv en ambu en brandweer moeten komen.
En deze verwerkingstijd hoort dan te worden gesplitst in de verwerking bij 112 van overgaan telefoon tot het doorverbinden naar de betreffende meldkamer, en vanaf dat moment tot het dat eerste eenheid gealarmeerd word.
Voor de burger telt de tijd van 112 intoetsen tot aan de aankomst van het eerste voertuig, som zelfs tweede als bv en ambu en brandweer moeten komen.
Maar ja je kunt het de GMK natuurlijk niet aanrekenen dat er wordt doorverbonden van de 112 centrale. Heeft de burger echter sch..t aan... Net als op de snelweg, bij tweezijdig aanrijden als ze vlak bij een afrit staan en "aan de overkant" een brandweeragen de weg op zien rijden... "hey was da nou ze rijde verkeerd"
Wat betekent dat in de brandweerpraktijk? Wordt met brandweer overlegd als gemeente werkzaamheden wil verrichten, zodat een alternatieve route bestaat en de opkomsttijd alsnog kan worden gehaald.
In Rotterdam is het de politie die maandelijks met de diensten overlegd over werkzaamheden voor het komende half jaar met indicatie voor 2 jaar. Hier worden tekeningen van gemaakt die alle werkzaamheden en afsluitingen op doorgaande wegen laten zien. Deze werden (worden?) ook naar de brandweer gestuurd. Brandweer en politie reageren hierop en hebben invloed op het tijdstip van uitvoering zodat niet gelijktijdig verschillende doorgaande wegen worden afgesloten. In de tijd dat ik als coördinator daar verantwoordelijk voor was werd ook de wethouder en raadscie geinformeerd, maar deze vond na enige tijd dat dat niet meer nodig was. Tekeingen werden daarna alleen nog ter inzage voor de cie gelegd.
De werkzaamheden werden (en worden zoals nu met Brienenoordbrug te zien is) niet met RWS gecoördineerd.
Wat betekent dat in de brandweerpraktijk? Wordt met brandweer overlegd ::) als gemeente werkzaamheden wil verrichten, zodat een alternatieve route bestaat en de opkomsttijd alsnog kan worden gehaald. Of mag de brandweer ter plekke zelf uitzoeken hoe ze er op tijd kan komen .En dan hebben we het nog niet over niet toezien op verkeerd geparkeerde auto’s zoals ik laatst las…..
Ik ken regio's/gemeenten die samen met de wegbeheerders zogeheten hoofdroutes hebben vastgesteld. Op die routes worden geen verkeersbelemmerende maatregelen (drempels oid) toegestaan en ook werkzaamheden zijn aan voorwaarden verbonden. Zo is de afstand binnen een wijk, dus vanaf de hoofdroute, maximaal 1 minuut rijden.
Dat lijkt me een goede afspraak, maar hoe belemmerend denkt u kan de soms wel erg grote hoeveelheid verkeersdrempels binnen een woonwijk zijn?
De werkzaamheden werden (en worden zoals nu met Brienenoordbrug te zien is) niet met RWS gecoördineerd.Vreemd, in MWB speelt Rijkswaterstaat echte afsluitingen wel door (afsluitingen waar de hulpdiensten ook niet door kunnen) en werkzaamheden die tot "nieuwe"situaties kunnen leiden (b.v. twee gescheiden rijbanen met een geleiderail in het midden zodat je of in de ene of in de andere rijbaan kunt komen en dus het incident missen omdat er een obstakel tussen zit.). Als er in de praktijk geen belemmering is voor de hulpdiensten (b.v. wel afgesloten voor het publiek maar je kunt er met je rode auto toch langs en ook overal komen) wordt het meestal wel maar soms niet goed doorgegeven.
Vreemd, in MWB speelt Rijkswaterstaat echte afsluitingen wel door (afsluitingen waar de hulpdiensten ook niet door kunnen) en werkzaamheden die tot "nieuwe"situaties kunnen leiden (b.v. twee gescheiden rijbanen met een geleiderail in het midden zodat je of in de ene of in de andere rijbaan kunt komen en dus het incident missen omdat er een obstakel tussen zit.). Als er in de praktijk geen belemmering is voor de hulpdiensten (b.v. wel afgesloten voor het publiek maar je kunt er met je rode auto toch langs en ook overal komen) wordt het meestal wel maar soms niet goed doorgegeven.
Maar er is hier natuurlijk sprake van verschillende regios en twee verschillende "verkeersmanagementcentrales"
Korps komt te vaak te laat
Auteur: door Pieter Steenbergen | woensdag 18 juli 2012 | 06:56
WEZEP - Brandweer Veluwe Noord onderzoekt nog dit jaar hoe de opkomsttijden ten aanzien van de woonkern Wezep kunnen worden verbeterd.
Dat is hard nodig, want het dorp scoort ten opzichte van omliggende dorpen slecht op het gebied van brandweerzorg. Dat heeft alles te maken met het feit dat de kazerne in Hattemerbroek staat en Wezep in de loop der jaren sterk is gegroeid.
Sinds 2010 zijn de opkomsttijden wettelijk verankerd en dus bindend. In hoeverre deze normen realistisch zijn wordt landelijk nog bediscussieerd. "Er is wat dat betreft nog veel onduidelijkheid. Maar tot die tijd moeten we het gewoon doen met de gestelde norm en dat halen we nu bij lange na niet", zegt Martin Slot, clustercommandant voor de gemeenten Oldebroek, Elburg, Hattem en Heerde.
Verplaatsing van de kazerne is in 2010 opgenomen in het coalitieakkoord van Oldebroek. Maar gezien de slechte financiële situatie en bestuurswisselingen is hieraan nog geen uitvoering gegeven. "Of dat er alsnog van komt, is een bestuurlijk besluit. Tot die tijd gaan we bekijken of er alternatieven zijn", aldus Slot. Brandweercommandant Gerrit Van der Heide van Oldebroek. "Je moet burgers dezelfde kwaliteit bieden. Het is niet uit te leggen dat iemand in Elburg betere brandweerzorg krijgt dan een bewoner van Wezep."
Bron: www.destentor.nl
Dat vind ik niet zo raar. De kazerne staat in Hattemerbroek met +/- 1.300 inwoners aan de buitenkant (niet-Wezep) zijde van het dorp. Terwijl Wezep zelf 13.000 inwoners heeft. Volgens mij zit er maar één ding op: de kazerne (richting) Wezep verplaatsen. Maar ja helaas zijn het financieel slechte tijden. Had het maar eerder gedaan, volgens mij is het geen probleem van vandaag.......
Weet niet of het verplaatsen van de kazerne een goed oplossing is want als je dat gaat doen gaat dat weer ten koste van de opkomsttijd van de vrijwilligers en gaat de uitruktijd naar boven.
Ik weet niet hoe de situatie qwa opkomst nu is maar kan me voorstellen dat als je de kazerne verplaatst de opkomsttijden omhoog gaan en dus ook de uitruktijden.
Weet niet of het verplaatsen van de kazerne een goed oplossing is want als je dat gaat doen gaat dat weer ten koste van de opkomsttijd van de vrijwilligers en gaat de uitruktijd naar boven.Als de kazerne naar de andere zijde van Hattemerbroek zou verhuizen zou dat betekenen dat de kazerne ongeveer 1 km naar het westen word verplaatst.
Ik weet niet hoe de situatie qwa opkomst nu is maar kan me voorstellen dat als je de kazerne verplaatst de opkomsttijden omhoog gaan en dus ook de uitruktijden.
Hartfalen
De brandweer Gelderland-Midden rukt vanuit alle posten uit in geval van hartfalen. "Deze first responders brandweerlieden moeten er binnen 6 minuten zijn. Daar redden we veel levens mee. Alleen daarom al hebben we het fijnmazige net van 41 posten nodig", aldus Joosten.
Voor hartfalen is dat niet zo ideaal, moeten er eerst mensen naar de post om dan uit te rukken met een voertuig. Dat is veelal niet de snelste optie.
Brandweer Gelderland-Midden houdt alle 41 posten open
ARNHEM - De brandweer Gelderland-Midden houdt, na het samengaan tot 1 regionaal korps, alle 41 posten open, ook de kleinste. De angst dat de vorming van 1 korps tot sluiting van kleinere posten leidt, is volgens regionaal commandant Paul Joosten ongegrond.
Dat zegt hij zaterdag in een interview in De Gelderlander. Op 1 januari zijn de brandweerkorpsen van 16 gemeenten in Gelderland-Midden opgegaan in 1 organisatie.
Hartfalen
De brandweer Gelderland-Midden rukt vanuit alle posten uit in geval van hartfalen. "Deze first responders brandweerlieden moeten er binnen 6 minuten zijn. Daar redden we veel levens mee. Alleen daarom al hebben we het fijnmazige net van 41 posten nodig", aldus Joosten.
bron: http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/brandweer-gelderland-midden-houdt-alle-41-posten-open-1.4162128 (http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem/brandweer-gelderland-midden-houdt-alle-41-posten-open-1.4162128)
Voor hartfalen is dat niet zo ideaal, moeten er eerst mensen naar de post om dan uit te rukken met een voertuig. Dat is veelal niet de snelste optie.
Ik weet niet hoe het in Gelderland (-Midden) zit maar ik ben first responder in Hollands Midden maar volgens mij zitten daar de ambu's nog dichterbij dan in Gelderland. Maar zelfs wij vrijwilligers kunnen 6 tot 8 minuten eerder tp zijn dan een ambu. Ik het al wel eens 3x geklapt met de AED voor dat de ambu er was. Dus ik vind jou reactie niet kloppen.
Ik weet niet hoe het in Gelderland (-Midden) zit maar ik ben first responder in Hollands Midden maar volgens mij zitten daar de ambu's nog dichterbij dan in Gelderland. Maar zelfs wij vrijwilligers kunnen 6 tot 8 minuten eerder tp zijn dan een ambu. Ik het al wel eens 3x geklapt met de AED voor dat de ambu er was. Dus ik vind jou reactie niet kloppen.Dat is vreemd, bij ons hebben alle posten nu een AED aan de muur en binnenkort ook zo'n beetje ieder voertuig. De optie voor alarmeren voor hartfalen is bekeken maar er is voor gekozen om dat niet te doen, als de helft van alle brandweermensen zich zou opgeven voor dat initiatief en rechtstreeks naar de melding gaat en begint is hulp eerder te plaatste dan eerst naar de kazerne. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, een collega al twee keer en geen van beide gevallen zou hij sneller zin geweest als de eerste naar de karzerne was gereden.
Dat is vreemd, bij ons hebben alle posten nu een AED aan de muur en binnenkort ook zo'n beetje ieder voertuig. De optie voor alarmeren voor hartfalen is bekeken maar er is voor gekozen om dat niet te doen, als de helft van alle brandweermensen zich zou opgeven voor dat initiatief en rechtstreeks naar de melding gaat en begint is hulp eerder te plaatste dan eerst naar de kazerne. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, een collega al twee keer en geen van beide gevallen zou hij sneller zin geweest als de eerste naar de karzerne was gereden.
De meeste posten zullen ook geen FRB hebben.
Alleen FRB zal zeker op termijn ook geen reden zijn om complete posten in afgelegen gebeide open te houden als er verder bezuinigd moet worden. Ik zie het er nog van komen dat bij sluiting van posten de lokale politiek en bestuur (in feite de opdrachtgever van de bezuinigingen) om het hardste roept dat "de brandweer niet weg mag omdat ambulance zo ver weg zijn en er wel eens mensen een hartaanval kunnen krijgen". IN welk geval d ebrandweer volledig conform de wens van de politie zegt "nou weet je wat, we laten een FRB wagen staan maar we halen de TS met manschappen weg, jullie je FRB, wij onze door jullie opgelegde doelstelling gehaald".
En bij een volgende ronde zal gezegd worden dat FRB geen basistaak is en dat het maar naar de ambulancedienst met gaan.