Brandweerforum

Regionaal => Veiligheidsregio 06: Noord en Oost-Gelderland (VNOG) => Topic gestart door: BrandjeElburg op 22 april 2009, 17:40:49

Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: BrandjeElburg op 22 april 2009, 17:40:49
22-04-2009 Prio 1 PRIO 1 Natuurbrand CODE ORANJE : SCHOTWEG HULS 42206 42205 42203 42204

0800187 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Nunspeet - Bevelvoerder
0800189 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Elburg - Bevelvoerder
0800387 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Nunspeet - Lichtkrant / Monitorcode
0800389 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Elburg - Lichtkrant/ Monitorcode
0800487 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Nunspeet - Blusploeg 1
0800489 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Elburg - Blusploeg 1
0800587 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Nunspeet - Blusploeg 2
0800589 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Elburg - Blusploeg 2
0802500 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Elburg - TAS 42-203
0802501 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw Elburg - TAS 42-204
0802801 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw N-O Gelderland - OvD Veluwe West, Piket
0802999 17:31:34 Noord en Oost Gelderland Brw N-O Gelderland - Monitorcode
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: spuit11 op 22 april 2009, 17:44:25
22-04-2009 Prio 1 PRIO 1 Natuurbrand CODE ORANJE : SCHOTWEG HULS 42206 42205 42203 42204

Elburg onderweg met: 203,204 en 280
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: spuit11 op 22 april 2009, 18:18:50
HULSHORST - Woensdag aan het eind van de middag werd er een natuurbrand gemeld aan de Schotweg in Hulshorst. Aangezien de natuur erg droog is werden de korpsen Nunspeet en Elburg naar de plek gestuurd. Waarop 4 tankautospuiten, 1 haakarm en divers ander materieel richting de brand reden. Het treinverkeer heeft enig hinder van de brand ondervonden maar dit kon al weer snel verholpen. Ongeveer zo'n 1200Mē  natuur is verloren gegaan bij de brand. Over de oorzaak is nog niks bekend.

Bron: www.112nwv.nl


Der komen in de loop van de avond nog wat foto's op.
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: BrandjeElburg op 22 april 2009, 18:52:32
Foto's te zien op www.brandweer-elburg.nl
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Arie op 22 april 2009, 18:56:21
22-04-2009 Prio 1 PRIO 1 Natuurbrand CODE ORANJE : SCHOTWEG HULS 42206 42205 42203 42204



Wat was hier de opschaling?
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Firefighter1970 op 22 april 2009, 19:31:16
Wat was hier de opschaling?

Code Oranje betekent in N.O.G.direct met potentieel van 1 peloton=zeer grote brand uitrukken,waarschijnlijk alle voertuigen daadwerkelijk ingezet= dus zeer grote brand.
N.O.G. schaalt waarschijnlijk op dezelfde manier op als G.M. dus bij natuur branden geen kleine tot grote brand in de meldingen aangezien er per peloton word opgeschaald
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: spuit11 op 22 april 2009, 21:25:18
Code Oranje betekent in N.O.G.direct met potentieel van 1 peloton=zeer grote brand uitrukken,waarschijnlijk alle voertuigen daadwerkelijk ingezet= dus zeer grote brand.
N.O.G. schaalt waarschijnlijk op dezelfde manier op als G.M. dus bij natuur branden geen kleine tot grote brand in de meldingen aangezien er per peloton word opgeschaald

Klopt helemaal, niks aan toe te voegen! Alles ingezet wat in de melding staat + HV,HA + VBC en PM.
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Johan_1990 op 22 april 2009, 22:29:32
Ook foto's en een video op www.brandweernunspeet.nl
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: basseman op 22 april 2009, 23:24:13
Wat was hier de opschaling?

Arie,

Voor de regio Noord- en Oost-Gelderland is het standaard voorstel bij code oranje 4 TS-BT dus geen opschaling.
 
Opmerking n.a.v. diverse opmerkingen over de index;

Voor wat betreft de diverse opmerkingen over de waarde van de index; Het heeft niet alleen met droog en nat te maken. Uiteraard ligt de waarde 's morgens lager door bijvoorbeeld mist. Een grote factor speelt de wind in het geheel. Naast een verdere verdroging is er een grotere kans op verplaatsing van eventuele vuurhaarden. De historie van dagen ervoor spelen ook een rol. Ook de toestand van de natuur en samenstelling van de beplanting spelen een rol, buntgras, heide, dennenbomen of loofbomen.
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Melle op 23 april 2009, 00:02:49
Als we dan toch bezig zijn:

Niet geheel waar.
De droogteindex is de uitkomst van een complexe reken formule, waarin factoren zoals o.a.:
  • temperatuur,
  • luchtvochtigheid,
  • windsnelheid (en richting),
  • stokgewicht (gewicht van een stuk hout van een vooraf bepaalde soort met een bepaalde afmeting)
  • Zonnesterkte,
  • bodemgesteldheid
En daarnaast speelt ook de weershistorie en voorspelling een rol.

Overigens zijn er (meen ik) zo'n 5 meetpunten, waarvan er 1 op de utrechtse heuvelrug, 2 of 3 op de veluwe, en 1 op de sallandse heuvelrug, waar deze waarden gemeten worden. De meldkamer in Apeldoorn heeft een stukje software, die alle waardes omrekend in een droogteindex.

(correct me if im wrong, im only human)

Even het berichtje opgezocht van Tirefighter wist dat hij ergens in dit topic stond  ;D

En er stond vandaag een best zuchtje wind, niet super hard maar wel voldoende om bij een bosbrand hard te moeten lopen  ;)
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Arie op 23 april 2009, 10:12:26
Arie,

Voor de regio Noord- en Oost-Gelderland is het standaard voorstel bij code oranje 4 TS-BT dus geen opschaling.
 
Opmerking n.a.v. diverse opmerkingen over de index;

Voor wat betreft de diverse opmerkingen over de waarde van de index; Het heeft niet alleen met droog en nat te maken. Uiteraard ligt de waarde 's morgens lager door bijvoorbeeld mist. Een grote factor speelt de wind in het geheel. Naast een verdere verdroging is er een grotere kans op verplaatsing van eventuele vuurhaarden. De historie van dagen ervoor spelen ook een rol. Ook de toestand van de natuur en samenstelling van de beplanting spelen een rol, buntgras, heide, dennenbomen of loofbomen.

Bedankt voor jullie antwoorden. ;)

Ik vroeg dit omdat ik van de week in het mod hok las dat Gelderland-Midden t.a.v. natuurbranden niet aan opschaling doet in P2000. Maar dit was een andere regio dus ik vroeg mij af of dit hetzelfde werkte als bij Gelderland-Midden of dat het een klein incident was gebleven. :)
Titel: 22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Dennis Kempers op 23 april 2009, 10:21:27
Gisteravond vertelde mijn cursusleider (die tevens OvD Rheden is) dat er nu bij een alarmering voor bosbrand in Gelderland Midden al standaard 4 tankautospuiten worden geallarmeerd ( dus een compleet peleton)
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: janneman op 23 april 2009, 14:50:22
Er zijn ook foto's te zien op: www.nwvfoto.nl en www.almafotografie.nl bij beide site's onder het kopje hulpdiensten.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Fire Boersie op 23 april 2009, 15:01:45
Waarom is brandweer Elburg gealarmeerd voor deze melding? Hierden en zelfs Harderwijk kan er eerder zijn dan Elburg.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: 112Limburg-noord op 23 april 2009, 15:09:54
Waarom is brandweer Elburg gealarmeerd voor deze melding? Hierden en zelfs Harderwijk kan er eerder zijn dan Elburg.

Om en bepaalde dekking te kunnen garanderen bij andere incidenten misschien? ::)
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Fire Boersie op 23 april 2009, 15:21:39
Om en bepaalde dekking te kunnen garanderen bij andere incidenten misschien? ::)

Dan zou of Elspeet, Oldebroek of Hierden/Harderwijk naar Nunspeet moeten gaan.  En als er melding in Elburg is zou Oldebroek moeten komen. Maar goed iemand zal hier wel een duidelijk antwoord op kunnen geven. Want qua aan rij tijd kan Hierden sneller zijn dan Elburg.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: EB op 23 april 2009, 15:40:08
Waarom is brandweer Elburg gealarmeerd voor deze melding? Hierden en zelfs Harderwijk kan er eerder zijn dan Elburg.
Waarom gaan we er nog steeds van uit dat dit logisch moet zijn?  ;)
In heel veel gevallen worden de oude gemeente- of gebiedsgrenzen nog steeds gehanteerd.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: jurjen op 23 april 2009, 17:15:20
Ingezette/Geallemeerde voertuigen :

203 TS Elburg
204 TS Elburg
280 HA + VBC Elburg
205 TS Nunspeet
206 TS Nunspeet
272 HV Nunspeet
292 PM Nunspeet
293 PM Nunspeet
481 OD OvD Veluwe-Zuid
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: spuit11 op 23 april 2009, 17:21:28
Ingezette/Geallemeerde voertuigen :

203 TS Elburg
204 TS Elburg
205 TS Nunspeet
206 TS Nunspeet


En deze ook nog ;

HV 272 Nunspeet
HA 280 + VBC
PM 292 (4x4)
PM 293
OD 481
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Johan_1990 op 23 april 2009, 22:22:46
292 + MSA  ;)
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Gertjan op 23 april 2009, 22:26:44
Wat een PM's komen daar TP zeg  :o
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Johan_1990 op 23 april 2009, 22:28:15
3 maar... 293 en 292 met de MSA... en dan nog de ovd..
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Johan op 23 april 2009, 23:07:14

In heel veel gevallen worden de oude gemeente- of gebiedsgrenzen nog steeds gehanteerd.

Inderdaad, gemeentegrenzen worden in Noord Oost Gelderland ook nog op veel plaatsen gehanteerd. Terwijl er word gezegd dat de burger recht heeft op de snelste hulp, wat niet gebeurt.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: janneman op 23 april 2009, 23:13:38
Inderdaad, gemeentegrenzen worden in Noord Oost Gelderland ook nog op veel plaatsen gehanteerd. Terwijl er word gezegd dat de burger recht heeft op de snelste hulp, wat niet gebeurt.

Lees het onderstaande bericht!

Snelste blusser brand komt

VELUWE - Brandweerkorpsen in de regio zijn niet onverdeeld blij met de herverdeling van hun 'territoria'. Een computerprogramma heeft voor het nieuwe regionaal dekkingsplan van de Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland, waar ook de korpsen op de Noord Veluwe onder vallen, allerlei berekeningen losgelaten op de aanrijtijden.

Daarbij wordt niet meer uitgegaan van de gemeentegrenzen maar geldt het principe 'de snelste komt'. Gevolg is dat sommige kazernes er straten of hele wijken bij hebben gekregen of zijn kwijtgeraakt.

Het programma, dat nu ongeveer een half jaar in gebruik is, houdt overal rekening mee, licht communicatieadviseur van de VNOG Herma van Eijk toe. "Zoals zandpaden en stoplichten. Op de kaart kan iets vlakbij lijken, maar in de praktijk kan dat heel anders zijn." Ook de reistijd van huis naar kazerne van de bevelvoerder, chauffeur en bemanning wordt meegenomen.

De herverdeling roept soms weerstand op bij vrijwilligers, die 'hun' gebied kwijtraken omdat een ander korps seconden tot minuten sneller is. "Maar voor wie z'n huis in de brand staat, gaat het er uiteindelijk om dat de brandweer er zo snel mogelijk is."

Bron: www.destentor.nl (zaterdag 18 april 2009)
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: basseman op 23 april 2009, 23:14:34
Ingezette/Geallemeerde voertuigen :


Een duidelijke scheiding is hier op zijn plaats. Gealarmeerd is een peleton TS BT en OVD. De rest is een doe hetzelf actie van de korpsen en niet gewenst.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: spuit11 op 23 april 2009, 23:19:37
Een duidelijke scheiding is hier op zijn plaats. Gealarmeerd is een peleton TS BT en OVD. De rest is een doe hetzelf actie van de korpsen en niet gewenst.

Hoezo is een haakarm (4x4) + vbc ,wat inhoud dat je een 6000 liter water extra hebt, niet gewenst tijdens een natuurbrand?
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: fotojbz op 23 april 2009, 23:19:53
Een duidelijke scheiding is hier op zijn plaats. Gealarmeerd is een peleton TS BT en OVD. De rest is een doe hetzelf actie van de korpsen en niet gewenst.

Alhoewel het op zich nog wel te begrijpen is om bij een melding van een bosbrand een TW(of WTH) mee te nemen zonder dat die is opgeroepen...tsja...en wat de PM's voor zin hebben, daar hebben we het al vaker over gehad. Een 4x4 PM zou eventueel ingezet kunnen worden voor de verkenning, zoals hier in de omgeving ook nog wel eens gebeurt... ;)
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: spuit11 op 23 april 2009, 23:21:58
Inderdaad, gemeentegrenzen worden in Noord Oost Gelderland ook nog op veel plaatsen gehanteerd. Terwijl er word gezegd dat de burger recht heeft op de snelste hulp, wat niet gebeurt.

Elspeet ligt zelfs nog binnen de gemeentegrens, en hierden/hulshorst is toch net zo goed een gemeentegrens?
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: basseman op 24 april 2009, 00:18:18
Hoezo is een haakarm (4x4) + vbc ,wat inhoud dat je een 6000 liter water extra hebt, niet gewenst tijdens een natuurbrand?

In eerste instantie worden er 4 TS-en opgeroepen, Over dit uitrukvoorstel is vooraf nagedacht. Met alle goede en leuke bedoelingen; de VBC is niet opgeroepen en in eerste instantie niet gewenst.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: erik67 op 24 april 2009, 08:05:26
Een duidelijke scheiding is hier op zijn plaats. Gealarmeerd is een peleton TS BT en OVD. De rest is een doe hetzelf actie van de korpsen en niet gewenst.

Is het dan geen taak van de AC om deze voertuigen terug te sturen of melden deze zich niet in en gaan ze zomaar rijden??
En als ik op de site van brandweer nunspeet kijk bij de filmpjes dan zie ik regelmatig dat bij een brand ook altijd de HV gaat rijden met prio 1 terwijl deze niet is gealarmeerd weet de AC dit dan wel of niet??
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Fire Boersie op 24 april 2009, 08:50:47
Is het dan geen taak van de AC om deze voertuigen terug te sturen of melden deze zich niet in en gaan ze zomaar rijden??
En als ik op de site van brandweer nunspeet kijk bij de filmpjes dan zie ik regelmatig dat bij een brand ook altijd de HV gaat rijden met prio 1 terwijl deze niet is gealarmeerd weet de AC dit dan wel of niet??

Wordt hier standaard uitgerukt met TS(42206) en HV(42272), behalve oms dan.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Gerben1979 op 24 april 2009, 09:41:21
Bij bos/natuurbranden gaat over het algemeen de 280 met VBC container mee. Omdat het uitbreidingsrisico over het algemeen redelijk groot aanwezig is op de Veluwe is het enorm handig dat je 6000 liter water extra mee kunt nemen, zeker omdat bij elk bospad geen brandkraan, geboorde put of een andere waterwining aanwezig is. De 280 meldt zich overigens gewoon in bij de AC en krijgt ook gewoon toestemming om te rjiden in deze situaties.

Het is op dit moment gortdroog op de heide en in de bossen en dan vindt ik het volstrekt logisch dat de 280 gaat rijden, maar ja ben ook een veluwse brandweerman  ;) :)
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: erik67 op 24 april 2009, 10:23:49
Bij bos/natuurbranden gaat over het algemeen de 280 met VBC container mee. Omdat het uitbreidingsrisico over het algemeen redelijk groot aanwezig is op de Veluwe is het enorm handig dat je 6000 liter water extra mee kunt nemen, zeker omdat bij elk bospad geen brandkraan, geboorde put of een andere waterwining aanwezig is. De 280 meldt zich overigens gewoon in bij de AC en krijgt ook gewoon toestemming om te rjiden in deze situaties.

Het is op dit moment gortdroog op de heide en in de bossen en dan vindt ik het volstrekt logisch dat de 280 gaat rijden, maar ja ben ook een veluwse brandweerman  ;) :)

Dat de 280 met vbc gaat rijden daar zie ik de meer waarde nog wel van in maar die busjes en de hv dat mag je me even uitleggen.

Ook een veluwse brandweerman
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: leon1e op 24 april 2009, 11:11:20
Dat de 280 met vbc gaat rijden daar zie ik de meer waarde nog wel van in maar die busjes en de hv dat mag je me even uitleggen.

Ook een veluwse brandweerman

Ik zag een PM+MSA op een geboorde put staan, waarschijnlijk als vulpunt voor de BT's niks mis mee toch? De hv kan ik ook niet goedpraten, maar daar hebben ze vast een goede reden voor :).
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Gerben1979 op 24 april 2009, 16:09:59
De busje zijn, mijn inziens, inderdaad overbodig. Mischien eentje voor de MSA, maar mogelijkerwijs had de MSA ook wel achter de HV gekund als deze toch standaard meerijdt ?
 
Waarom deze dus zijn meegegaan kan ik dus niet vertellen. Ik beperk me tot de inzet van ons korps (Elburg). Overigens was ik niet mee met deze inzet. Ik was elders en was dus te laat op de kazerne  ???
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: basseman op 24 april 2009, 16:52:47
Is het dan geen taak van de AC om deze voertuigen terug te sturen of melden deze zich niet in en gaan ze zomaar rijden??
En als ik op de site van brandweer nunspeet kijk bij de filmpjes dan zie ik regelmatig dat bij een brand ook altijd de HV gaat rijden met prio 1 terwijl deze niet is gealarmeerd weet de AC dit dan wel of niet??

IS wel degelijk bekent bij de AC, echter is niet de verantwoordelijkheid van de AC. Als een korps er zelf zo mee omgaat is het zo. Zo ook het meerijden van een HV. Deze is niet gealarmeerd maar is een besluit van het korps zelf.

Hetgeen door de AC gealarmeerd wordt is nodig en niets meer. Het meerijden van diverse extra's is meer personeel motivatie.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Firefighter1970 op 26 april 2009, 11:33:50
In eerste instantie worden er 4 TS-en opgeroepen, Over dit uitrukvoorstel is vooraf nagedacht. Met alle goede en leuke bedoelingen; de VBC is niet opgeroepen en in eerste instantie niet gewenst.

Als de HA met TWH alvast met prio3 naar het incident rijd,heeft dat het voordeel dat deze met het normale verkeer kan meerijden,en op het moment dat het voertuig  wel gewenst is,het voertuig  eerder TP is en een korter stuk met prio 1 hoeft te rijden dus een kortere afstand met verhoogd verkeersrisico.
Het is alleen niet gewenst dat het voertuig met Prio 1 TP gaat.

De reden dat er met 4 TSsen Tp word gegaan is snel slagkracht wat dat betreft is het misschien ook wel gewenst dat het HA voertuig zich reeds met prio 3 tp vervoegd zodat als het daadwerkelijk een incident is er direkt weer water voorradig is om de TSsen te vullen.
Bij natuurbranden is het voldoende voorradig hebben van water in het begin van een incident van cruciaal belang en bij het meerijden van HA met TWH met prio 3 heb ik iets van: beter mee verlegen als om verlegen.

Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: Hunter op 26 april 2009, 11:55:50
22-04-2009 Prio 1 PRIO 1 Natuurbrand CODE ORANJE : SCHOTWEG HULS 42206 42205 42203 42204
Wat was hier de opschaling?
Voor de regio Noord- en Oost-Gelderland is het standaard voorstel bij code oranje 4 TS-BT dus geen opschaling.

Er worden soms wat termen met elkaar verward. Ik denk dat Arie geinteresseerd was in de kwalificatie van de brand, dat is inderdaad wat anders dan opschalen. Als je opschaalt dan heb je meer slagkracht nodig, als er al 4x TS aanrijdend is dan heb je al slagkracht voor Zeer Grote Brand. Geef je die kwalificatie, dan komen er alleen nog wat ondersteunende voertuigen opdraven.

Groeten, Peter.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: basseman op 26 april 2009, 12:13:46
Er worden soms wat termen met elkaar verward. Ik denk dat Arie geinteresseerd was in de kwalificatie van de brand, dat is inderdaad wat anders dan opschalen. Als je opschaalt dan heb je meer slagkracht nodig, als er al 4x TS aanrijdend is dan heb je al slagkracht voor Zeer Grote Brand. Geef je die kwalificatie, dan komen er alleen nog wat ondersteunende voertuigen opdraven.

Groeten, Peter.

Dat is de intentie van het hele verhaal denk ik zo. Er is al rekening gehouden dat er extra nodig is bij de eerste alarmering. Alles wat meer gaat rijden is niet gewenst. Je gaat toch ook niet bij een container brand al met een 2e TS rijden omdat dat misschien wel handig is. Alle opmerkingen over "het is wel handig", "het is misschien wel nodig" is een goedpraat voor iets wat op eigen initiatief gedaan wordt. Ik weet dat dit soort opmerkingen niet goed vallen bij sommige mensen. ( ook ik ben vrijwilliger) Maar is toch wel de waarheid.
Titel: Re:22-04-2009 Zeer grote brand Schotweg, Hulshorst
Bericht door: fotojbz op 26 april 2009, 12:17:58
Dat is de intentie van het hele verhaal denk ik zo. Er is al rekening gehouden dat er extra nodig is bij de eerste alarmering. Alles wat meer gaat rijden is niet gewenst. Je gaat toch ook niet bij een container brand al met een 2e TS rijden omdat dat misschien wel handig is. Alle opmerkingen over "het is wel handig", "het is misschien wel nodig" is een goedpraat voor iets wat op eigen initiatief gedaan wordt. Ik weet dat dit soort opmerkingen niet goed vallen bij sommige mensen. ( ook ik ben vrijwilliger) Maar is toch wel de waarheid.

Maar dan nogmaals; jij zegt dat een watercontainer in eerste instantie niet gewenst is als 'ie niet is opgeroepen...waarom dan? Het lijkt mij dat als je over een watercontainer beschikt en deze mee uit kan rukken bij een bosbrand dat het alleen maar een voordeel is.

Je kan ook eerst de brand localiseren, concluderen dat je te weinig water hebt, dan de watercontainer erbij piepen en ook maar gelijk de rest van de compagnie omdat de brand zich snel uit kan breiden...

Ik ben een aantal malen in Soest geweest voor een bosbrand, en ook daar komt de watercontainer vaak al mee voordat deze daadwerkelijk is opgeroepen. En ik heb al meerdere keren gezien dat dat alleen maar positieve gevolgen had... ;). Dus ik zou in zo'n geval het niet zo zwart-wit willen zien. Voor de PM's en andere voertuigen die waarschijnlijk niet zoveel zin hebben kan ik je begrijpen, maar dit voertuig kan gelijk vanaf de eerste melding erg handig zijn...