Brandweerforum
Regionaal => Veiligheidsregio 23: Limburg-Noord (VRLN) => Topic gestart door: tygerpower op 13 januari 2019, 20:07:04
-
20:02:49 13-01-19 GROUP-1 ALARM VOORLICHTING POLITIE OOST-BRABANT > PRIO 1 : ALARM (GRIP: 1) STAAIWEG VIERLINGSBEEK :
GRIP 1 1100000 BRW Brabant-Noord (Beheer)
GRIP 1 1100000 BRW Brabant-Noord (Beheer)
GRIP 1 1150000 BRW Brabant-Noord (Beheer)
GRIP 1 1150000 BRW Brabant-Noord (Beheer)
GRIP 1 1170006 Veiligheidsregio Brabant-Noord (OvD Bevolkingszorg Regio)
GRIP 1 1170005 BRW Brabant-Noord (Adviseur Gevaarlijke Stoffen)
GRIP 1 1170001 BRW Brabant-Noord (CvD)
GRIP 1 1170002 BRW Brabant-Noord (HOvD)
20:02:42 13-01-19 GROUP-2 ALARM OIV BRABANT-NOORD > PRIO 1 : ALARM (GRIP: 1) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-0098
GRIP 1 1160000 BRW Brabant-Noord (Beheer)
GRIP 1 1160617 BRW Brabant-Noord (Boxtel) (Persoonlijk)
GRIP 1 1161117 BRW Brabant-Noord (Helvoirt) (Persoonlijk)
GRIP 1 1100169 BRW Brabant-Noord (Officier Informatie Voorziening) (Persoonlijk)
GRIP 1 1100170 BRW Brabant-Noord (Officier Informatie Voorziening) (Persoonlijk)
GRIP 1 1100171 BRW Brabant-Noord (Officier Informatie Voorziening) (Persoonlijk)
GRIP 1 1160007 BRW Brabant-Noord (OIV - Officier Informatie Voorziening)
GRIP 1 1160008 BRW Brabant-Noord (OIV - Officier Informatie Voorziening)
GRIP 1 1160016 BRW Brabant-Noord (OIV - Officier Informatie Voorziening)
GRIP 1 1170081 BRW Brabant-Noord (OiV)
GRIP 1 1100175 BRW Brabant-Noord (Persoonlijk)
GRIP 1 1100208 BRW Brabant-Noord (Persoonlijk)
GRIP 1 1161984 BRW Brabant-Noord (Schijndel) (Persoonlijk)
GRIP 1 1161002 BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
GRIP 1 1161004 BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
GRIP 1 1161519 BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
GRIP 1 1161757 BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
GRIP 1 1162657 BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
GRIP 1 1162201 BRW Brabant-Noord (Veghel) (Persoonlijk)
GRIP 1 1162556 BRW Brabant-Noord (Vlijmen) (Persoonlijk)
GRIP 1 1162573 BRW Brabant-Noord (Vlijmen) (Persoonlijk)
GRIP 1 1162477 BRW Brabant-Noord (Vught) (Persoonlijk)
20:02:42 13-01-19 GROUP-1 ALARM HA B-PLOEG VEGHEL > PRIO 1 : ALARM (GRIP: 1) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-0099
GRIP 1 1171831 BRW Brabant-Noord (Veghel) (A/B/C HA/RV ploeg)
GRIP 1 1171849 BRW Brabant-Noord (Veghel) (Monitorcode)
GRIP 1 1181848 BRW Brabant-Noord (Veghel) (Lichtkrant)
GRIP 1 1181849 BRW Brabant-Noord (Veghel) (Techniek)
GRIP 1 1170051 BRW Brabant-Noord (OvD D5 - St. Anthonis - Mill - Cuijk - Boxmeer)
19:55:04 13-01-19 GROUP-1 P 1 inci-02 Persoon te water (Grip 1) (personenauto) Maasstraat Bergen L 23-6191 23-6196 23-2391 23-2382 23-2390
GRIP 1 1000891 BRW Limburg-Noord (GRIP 1)
GRIP 1 1001626 BRW Limburg-Noord (Horst) (Bemanning COH)
GRIP 1 1001630 BRW Limburg-Noord (Horst) (Chauffeur COH)
GRIP 1 1001631 BRW Limburg-Noord (Horst) (Bemanning HA)
GRIP 1 1001783 BRW Limburg-Noord (HOvD Noord)
GRIP 1 1001782 BRW Limburg-Noord (Voorlichter CoPI Midden)
GRIP 1 1001982 BRW Limburg-Noord (Waterschap Limburg)
GRIP 1 1005061 BRW Zuid-Limburg (Rijkswaterstaat - Meldpunt Water)
GRIP 1 1005060 BRW Zuid-Limburg (Waterleiding Maatschappij Limburg)
GRIP 1 1001958 Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Bevolkingszorg Venray)
19:51:40 13-01-19 GROUP-1 P 1 inci-02 Persoon te water (personenauto) Maasstraat Bergen L 23-4411
1001915 BRW Limburg-Noord (Weert) (BvD)
1001920 BRW Limburg-Noord (Weert) (Duikers)
1001927 BRW Limburg-Noord (Weert) (Bemanning BRV)
1001998 BRW Limburg-Noord (Weert) (Kazernetechniek)
19:46:10 13-01-19 GROUP-2 ALARM EF-PLOEG DEN BOSCH > HERBEZETTEN KAZERNE IVM MELDING: ONGEVAL VOERTUIG TE WATER STAAIWEG VIERLINGSBEEK :
1170901 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Vrijwilligers E ploeg)
1170902 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Vrijwilligers F ploeg)
1170905 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Vrijwillige Bevelvoerders)
1170949 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Monitorcode Vrijwilligers)
1180898 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Lichtkrant)
1180899 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Techniek)
19:41:40 13-01-19 GROUP-1 P 1 inci-02 Persoon te water (personenauto) Maasstraat Bergen L 23-3291 23-6195 23-1331 23-1311 23-1332 23-4411 WODB
1001453 BRW Limburg-Noord (Bergen) (Dienstwisselcode)
1001531 BRW Limburg-Noord (Bergen) (Groep A)
1001532 BRW Limburg-Noord (Bergen) (Groep B)
1001533 BRW Limburg-Noord (Bergen) (Bevelvoerders)
1001536 BRW Limburg-Noord (Bergen) (Oppervlaktereddingsteam)
1001537 BRW Limburg-Noord (Bergen) (HV Ploeg)
1001995 BRW Limburg-Noord (Bergen) (Kazernetechniek)
1001787 BRW Limburg-Noord (OvD Venlo)
1000197 BRW Limburg-Noord (Regionaal Duikcoördinator)
1001781 BRW Limburg-Noord (Voorlichter CoPI Noord)
19:37:44 13-01-19 GROUP-4 ALARM OR-TEAM POST MILL > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2611 21-2014
1171151 BRW Brabant-Noord (Mill) (Totale Post)
1171199 BRW Brabant-Noord (Mill) (Monitorcode)
1181198 BRW Brabant-Noord (Mill) (Lichtkrant)
1181199 BRW Brabant-Noord (Mill) (Techniek)
19:37:42 13-01-19 GROUP-2 ALARM DUIKERS DEN BOSCH > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2611 21-2014
1170851 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (24U ploeg)
1170855 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Bevelvoerders)
1170899 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Monitorcode)
1180898 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Lichtkrant)
1180899 BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Techniek)
19:37:42 13-01-19 GROUP-1 ALARM TOTALE POST VIERLINGSBEEK > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2611 21-2014 21-0095 21-4041
1171851 BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Totale Post)
1171899 BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Monitorcode)
1181898 BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Lichtkrant)
1181899 BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Techniek)
19:37:40 13-01-19 -ALPHA- ALARM OVD D5 > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2014 21-0095
1170051 BRW Brabant-Noord (OvD D5 - St. Anthonis - Mill - Cuijk - Boxmeer)
-
https://www.1limburg.nl/persoon-auto-raakt-te-water?context=latestarticles
-
https://www.1limburg.nl/auto-raakt-te-water-de-maas-vrouw-overleden
-
https://www.1limburg.nl/moeder-van-gezin-verdronken-vader-en-zoon-op-tijd-uit-auto?context=topstory
-
Een ramp voor dit gezin!
Dan raakt mij des te meer de verging in alarmering van eerst de oppervlakte zwemmers en ok de duikers.
Ja het circus komt weer later wel met veel officieren ter plaatse; alsof dat een duiker helpt bij zijn taak!
-
Een ramp voor dit gezin!
Dan raakt mij des te meer de verging in alarmering van eerst de oppervlakte zwemmers en ok de duikers.
Ja het circus komt weer later wel met veel officieren ter plaatse; alsof dat een duiker helpt bij zijn taak!
Sorry (dikke vingers/kleine toetsen) "verging" moet zijn: vertraging en "ok": ook.
-
Vertraagde alarmering?
19:37 1e alarm Brabant Noord - PM+BRV Vierlingsbeek (4081), OPR Mill (2611), WO Den Bosch (2014)
19:41 1e alarm Limburg Noord - OPR Bergen (1331,1311) , WO Weert (4411)
De discussie zou eerder kunnen gaan over de aanrijtijden van de OPR Mill, WO Den Bosch en WO Weert.
-
Vertraagde alarmering?
19:37 1e alarm Brabant Noord - PM+BRV Vierlingsbeek (4081), OPR Mill (2611), WO Den Bosch (2014)
19:41 1e alarm Limburg Noord - OPR Bergen (1331,1311) , WO Weert (4411)
De discussie zou eerder kunnen gaan over de aanrijtijden van de OPR Mill, WO Den Bosch en WO Weert.
Waar de discussie zoal over kan gaan bepaalt u niet alleen.
De aanrijtijden die u daartoe voorstelt als onderwerp zijn daarbij (ook door u) niet gegeven.
Mij verbijstert het dat er eerst Flex bezettingen uitrukken en de duikers uit Weert pas na een kwartiertje worden gealarmeerd. Tijd zat?
Qua alarmering doet het mij danken aan 'schieten met hagel': alarmeer maar van alles en dan komt er wellicht ook iets.....ter plaatse... om te 'scoren'.
-
Vertraagde alarmering?
19:37 1e alarm Brabant Noord - PM+BRV Vierlingsbeek (4081), OPR Mill (2611), WO Den Bosch (2014)
19:41 1e alarm Limburg Noord - OPR Bergen (1331,1311) , WO Weert (4411)
De discussie zou eerder kunnen gaan over de aanrijtijden van de OPR Mill, WO Den Bosch en WO Weert.
Als iemand je niet binnen 5 minuten bovenwater kan krijgen is het sowieso te laat. Aanrijtijden
kunnen hierin (helaas) niet het verschil maken.
-
Als iemand je niet binnen 5 minuten bovenwater kan krijgen is het sowieso te laat. Aanrijtijden
kunnen hierin (helaas) niet het verschil maken.
Precies, en juist daarom moet de brandweer afscheid nemen van duiktaken. Alle duikwerk wat de brandweer nu doet op kosten van de belastingbetaler kan net zo goed en vaak beter worden verricht door commerciele bedrijven. Het is zinloos en onnodig belastend voor het personeel en de organisatie. Persoon te water? Spring er zelf maar in want het duurt minstens twintig minuten voor de eerste brandweerduiker in het water ligt. Paard te water? Laat die boer lekker een loonbedrijf bellen en een hek om die sloot zetten. Politie op zoek naar een interessant object? Er zijn zat duikbedrijven die dat graag doen. Duiken door de brandweer is bijna altijd berging van een object of van een lijk en dat is geen brandweertaak.
-
Precies, en juist daarom moet de brandweer afscheid nemen van duiktaken. Alle duikwerk wat de brandweer nu doet op kosten van de belastingbetaler kan net zo goed en vaak beter worden verricht door commerciele bedrijven. Het is zinloos en onnodig belastend voor het personeel en de organisatie. Persoon te water? Spring er zelf maar in want het duurt minstens twintig minuten voor de eerste brandweerduiker in het water ligt. Paard te water? Laat die boer lekker een loonbedrijf bellen en een hek om die sloot zetten. Politie op zoek naar een interessant object? Er zijn zat duikbedrijven die dat graag doen. Duiken door de brandweer is bijna altijd berging van een object of van een lijk en dat is geen brandweertaak.
Ook hier geldt of je doet het goed of je doet het niet ! Er zijn overigens wel voorbeelden, met name in de grote steden, dat door de inzet van brandweerduikers en alles wat daarbij wordt aangerukt, weliswaar een beperkt aantal, levens konden worden gered.
Commerciële bedrijven zouden bij nog veel meer calamiteiten zinvol, kostenbesparend en effectiever kunnen worden betrokken, te denken valt aan natuurbranden, grote branden bij afvalverwerkers, afbrandscenario’s……… liftopsluitingen etc. maar dat zou dan wel vooraf door de overheid goed moeten worden georganiseerd/geregeld.
Ook sommige sterren en strepen parades kunnen dan drastisch worden ingeperkt, de uitgaven kunnen dan beter worden besteed aan effectieve inzetten.
In o.a. de grote steden kunnen redvoertuigen, die snel ter plekke zijn, bij brand zinvol worden ingezet bij het redden van slachtoffers , als een redvoertuig langere tijd onderweg kan/moet zijn is het maar de vraag of de inzet van een redvoertuig nog zinvol kan zijn bij de redding van slachtoffers.
-
Ook hier geldt of je doet het goed of je doet het niet ! Er zijn overigens wel voorbeelden, met name in de grote steden, dat door de inzet van brandweerduikers en alles wat daarbij wordt aangerukt, weliswaar een beperkt aantal, levens konden worden gered.
Commerciële bedrijven zouden bij nog veel meer calamiteiten zinvol, kostenbesparend en effectiever kunnen worden betrokken, te denken valt aan natuurbranden, grote branden bij afvalverwerkers, afbrandscenario’s……… liftopsluitingen etc. maar dat zou dan wel vooraf door de overheid goed moeten worden georganiseerd/geregeld.
Ook sommige sterren en strepen parades kunnen dan drastisch worden ingeperkt, de uitgaven kunnen dan beter worden besteed aan effectieve inzetten.
In o.a. de grote steden kunnen redvoertuigen, die snel ter plekke zijn, bij brand zinvol worden ingezet bij het redden van slachtoffers , als een redvoertuig langere tijd onderweg kan/moet zijn is het maar de vraag of de inzet van een redvoertuig nog zinvol kan zijn bij de redding van slachtoffers.
Analytisch, qua inrichting van organisaties, ben ik het helemaal met u eens.
In A'dam vond ik destijds, bij mijn aantreden als duikinstructeur, de redelijk te verwachten 'baten' ook nog (te) laag t.o.v. de kosten.
Daartoe vond ik de dubbelfunctie voor duikers uit op de al bestaande adembeschermingswagen. Dat kostte dan voor het duikbedrijf slechts 1 arbeidsplaats meer; waarbij nog kwam dat de werkzaamheden op de A-wegen (maskers en flessen wisselen) ook al gingen toenemen.
Dus al met al, gelet ook op de nog wel redelijke kans op redding in A'dam, vonden wij het, in commissie, verantwoord om 'duikers' paraat te laten uitrukken.