Auteur Topic: 13-05-2008 Compagniebrand + Grip 3 Berlageweg, Delft  (gelezen 63010 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MiKo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.432
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #255 Gepost op: 14 mei 2008, 16:27:26
Hoewel ik het moedig vind van die brandweermannen die vrijwillig naar binnen zijn gegaan, vind ik het een te groot risico wat er is genomen. Een mensenleven is immers veel meer waard dan een stel stoelen en maquettes.


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #256 Gepost op: 14 mei 2008, 16:45:32
Vrijwillig naar binnen gaan in een pand dat op instorten staat om een aantal zaken nog te redden, ik vind dat zeer risicovol.


richardb

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 271
  • Geslacht: Man
    • Fotowebsite
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #257 Gepost op: 14 mei 2008, 16:46:33
http://www.regio15.nl/?p=item&logid=1101 is een link daar staan ook 4 persbrichten ;)
Groeten uit Benthuizen!!
En kijk voor het nieuws op: www.fotobpr.nl
FotoBPR twitter: http://www.twitter.com/fotobpr


stevenvandenoosterkamp.nl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 961
  • Geslacht: Man
    • www.112oosterkamp.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #258 Gepost op: 14 mei 2008, 16:47:14
Vrijwillig naar binnen gaan in een pand dat op instorten staat om een aantal zaken nog te redden, ik vind dat zeer risicovol.

Zo denk ik er ook over en ik vermoed nog wel wat mensen  ;)


William206

  • Gast
Reactie #259 Gepost op: 14 mei 2008, 16:50:58
Je hebt wel heel veel moed nodig om daar naar binnen te gaan :o
Volgens mij barst je van de adrenaline en zenuwen als je daar binnen loopt.

Ik zelf zou het niet zo snel doen denk ik...
Het is jammer dan voor die maquettes, maargoed, als je net vorige week van het trieste ongeval in De Punt hebt gehoord, om dan zo weer een gebouw in te gaan wat op instorten staat :-X :-X




richardb

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 271
  • Geslacht: Man
    • Fotowebsite
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #260 Gepost op: 14 mei 2008, 16:52:12
Ja idd ik zou het risico ook niet durven nemen denk mara gelukkig is het goed gegaan:)
Groeten uit Benthuizen!!
En kijk voor het nieuws op: www.fotobpr.nl
FotoBPR twitter: http://www.twitter.com/fotobpr


Mack CF

  • Gast
Reactie #261 Gepost op: 14 mei 2008, 16:54:51
Of misschien staat het gebouw helemaal niet op instorten  :o
Heeft men de bouwtekeningen goed bekeken en ontdekt dat de hoofddraagconstructie minimaal 120 min of zelfs meer heeft op bezwijken bij brand. Bleek ook wel dat het gedeelte wat wel is ingestort pas 5 uur nadat het ongecontroleerd gebrand heeft is ingestort. Zowel het hoofdtrappenhuis als de andere vleugel staan nog mooi recht op. Denk dat het gebouw sterker was als in eerste instantie verwacht.


AEvolution

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.481
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #262 Gepost op: 14 mei 2008, 17:01:49
De meeste maquettes stonden in een laagbouwvleugel aan de zuidoostkant van het gebouw. Deze vleugel ligt redelijk afgezonderd ten opzichte van de rest van het gebouw en vormt een eigen brandcompartiment. Nou weet ik niet hoe de situatie ter plaatste is en in hoeverre dit bouwdeel is aangetast door de brand. Ik kan mij alleen zo voorstellen dat dit deel veel minder beschadigd is dan de rest van het gebouw en dat om die reden men heeft besloten toch naar binnen te gaan. Maar dan nog vind ik dat heel erg moedig, als je weet dat de toren met 14 bouwlagen ernaast op instorten staat  :-X

Zie de foto hieronder om welk bouwdeel (denk ik) het gaat. Misschien kunnen de mensen die terplaatse zijn geweest dit bevestigen?



William206

  • Gast
Reactie #263 Gepost op: 14 mei 2008, 17:10:12
Aan de andere kant, zoals Mack CF al zegt: er zal niet roekeloos gehandeld zijn. Reken maar dat er over na gedacht is! Maar dan nog is het wel behoorlijk riskant.

Stel dat ze a.d.h.v. de bouwtekeningen erachter kwamen dat de hoofddraagconstructie min. 120 of meer minuten heeft bij bezwijken bij brand. Maar wat heeft het instorten van dat deel gisteren voor invloed gehad op de hoofddraagconstructie!!??
In dit geval moet je dus niet alleen maar kijken naar die 120 min. of meer lijkt mij, maar ook naar het feit dat een deel al ingestort is!


richardb

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 271
  • Geslacht: Man
    • Fotowebsite
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #264 Gepost op: 14 mei 2008, 17:23:36
17:16:24 14-05-08 15 G BRAN prio 2 voor alflos in DELFT 
      1500526 BRW Zoetermeer-Stadshart ( Lichtkrant )
      1500391 BRW Zoetermeer-Stadshart ( Kazernealarm )
      1500010 BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )

Het brand dus nog steeds!!!
Groeten uit Benthuizen!!
En kijk voor het nieuws op: www.fotobpr.nl
FotoBPR twitter: http://www.twitter.com/fotobpr




AEvolution

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.481
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #265 Gepost op: 14 mei 2008, 17:27:25
Stel dat ze a.d.h.v. de bouwtekeningen erachter kwamen dat de hoofddraagconstructie min. 120 of meer minuten heeft bij bezwijken bij brand. Maar wat heeft het instorten van dat deel gisteren voor invloed gehad op de hoofddraagconstructie!!??

Niets  ;) In het midden van het gebouw zat de liftkern, die als stabiliteitsconstructie diende. Zowel links als rechts daarvan stond een vleugel van het gebouw. Beide vleugels hebben een eigen draagconstructie, die dus stabiel werd gehouden door de gezamelijke liftkern. Als de linker vleugel dan instort, heeft de rechter vleugel nog steeds een eigen draag- en stabiliteitsconstructie. Zolang de liftkern intact blijft, zal er geen voortschrijdende instorting plaatsvinden. Feitelijk waren beide vleugels losstaande gebouwen, die doormiddel van de liftkern met elkaar gekoppeld waren.

De draagconstructie van het nog overeind staande deel zal hoe dan ook een flinke opdonder hebben gehad. het probleem met beton is dat je het niet aan de buitenkant kunt zien of het is aangetast of niet. Een ander probleem is dat betonconstructies altijd zonder enige waarschuwing kunnen instorten. Staal buigt eerst, hout kraakt en scheurt eerst, beton niet.


Stef666

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.143
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder / Chauffeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #266 Gepost op: 14 mei 2008, 18:09:32
De meeste maquettes stonden in een laagbouwvleugel aan de zuidoostkant van het gebouw. Deze vleugel ligt redelijk afgezonderd ten opzichte van de rest van het gebouw en vormt een eigen brandcompartiment. Nou weet ik niet hoe de situatie ter plaatste is en in hoeverre dit bouwdeel is aangetast door de brand. Ik kan mij alleen zo voorstellen dat dit deel veel minder beschadigd is dan de rest van het gebouw en dat om die reden men heeft besloten toch naar binnen te gaan. Maar dan nog vind ik dat heel erg moedig, als je weet dat de toren met 14 bouwlagen ernaast op instorten staat  :-X

Zie de foto hieronder om welk bouwdeel (denk ik) het gaat. Misschien kunnen de mensen die terplaatse zijn geweest dit bevestigen?



Dat is inderdaad het deel wat nog overeind gebleven is. Op de gehele onderste verdieping hebben bijna de gehele inzet straatwater kanonnen gestaan, waarschijnlijk hebben die toch voorkomen dat dat gedeelte ook in vlammen opgegaan is?
Op het dak daarvan was trouwens ook een opbergruimte voor gasflessen, deze hebben het wonderwel ook overleefd  :o
Grtn. Stefan


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #267 Gepost op: 14 mei 2008, 18:35:53
Er zal idd niet roekeloos gehandeld zijn daar ben ik van overtuigd! Maar ze moeten mij toch wel heel goed van overtuigen dat de situatie veilig genoeg is om daar naar binnen te gaan. Ook al zou je in het uitstekende deel van het pand lopen wat geen schade heeft opgelopen. Als die toren in stort  :-\ Het is nog nooit iemand gelukt brokstukken te sturen  :-\ Noch kan iemand voorspellen welke kant het op gaat vallen en hoeveel/wat er in stort! Ik vind het toch wel een beetje riskant!


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #268 Gepost op: 14 mei 2008, 19:31:49
Dus vanuit Hollands-Midden vergeten een DPU mee te sturen.............?  ???

Update voertuigenlijstje:



Vanuit Hollands Midden:

TS 732 Leiden/post Zuid
TS 737 Leiderdorp
TS 743 Voorschoten
TS 835 Roelofarendsveen
DA 594 OVD Leiden e.o

Als er iets ontbreekt horen we het wel. ;)
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #269 Gepost op: 14 mei 2008, 19:43:22
Dus vanuit Hollands-Midden vergeten een DPU mee te sturen.............?  ???

Kan, of de DPU was al niet meer nodig. Een Ts van Hollands Midden heeft de plek van de Ts Den Hoorn overgenomen. Die stonden aan een manifold.

Gr Hans
test