Auteur Topic: 05-05-2008 Grote hulpverlening + Grip 1 A73 Rechts, Beuningen  (gelezen 7172 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #30 Gepost op: 06 mei 2008, 21:04:17
Allle nabestaanden heel veel sterkte toegewenst.

Ik heb vandaag zwaar onder de indruk de Gelderlander op me werk gelezen.
Vreselijk dit.


jos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 142
  • Geslacht: Man
Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2008, 13:35:01
ik krijg er helemaal kipenvel van......
ik wens iedereen die dur wat mee te maken had sterkte toe heel veel sterkte!!!!!!


goud3634

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.468
  • Geslacht: Man
    • 112krimpen.nl
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: brandwacht
Reactie #32 Gepost op: 09 mei 2008, 23:52:00
Slachtoffers ongeval A73 zijn gezin uit Helmond
Uitgegeven: 9 mei 2008 17:16
Laatst gewijzigd: 9 mei 2008 18:22

NIJMEGEN - De vier mensen die maandagochtend omkwamen bij een ongeval op de A73 zijn een gezin uit Helmond. Dat heeft de politie vrijdag laten weten.
 
Direct na het ongeluk werd het Rampen Identificatie Team ingezet om de slachtoffers te identificeren. De formele identificatie verliep moeizaam omdat de slachtoffers omkwamen in een vlammenzee. Het gaat om een 40-jarige man, een 41-jarige vrouw en hun 7- en 5-jarige zoontjes. 

Vrachtauto´s

Het gezin reed rond half elf 's ochtends in een personenauto met caravan in de richting Druten. De auto vloog in brand toen de slachtoffers bij Beuningen na een aanrijding knel kwamen te zitten tussen twee vrachtauto's.
De vier konden door omstanders en hulpdiensten niet meer uit de brandende auto worden gered. De auto met caravan brandde geheel uit.

Chauffeur

Het ongeluk gebeurde toen de auto afremde voor de voorliggende tankauto, waarna een 31-jarige chauffeur van een vrachtwagen de personenauto met caravan van achteren aanreed.
Ook de cabine van deze vrachtwagen vatte vlam. De chauffeur is opgenomen in een ziekenhuis in Nijmegen. Voor zover bekend bleef de vrachtwagenchauffeur van de voorste vrachtwagen ongedeerd.

File

De rijbanen richting knooppunt Ewijk werden urenlang afgesloten, lange files waren het gevolg. Richting Nijmegen deed zich een kleine kettingbotsing voor omdat bestuurders door de ravage op de andere weghelft werden afgeleid.
Pas tegen zeven uur maandagavond werd de weg weer vrijgegeven.

Bron : www.nu.nl


Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #33 Gepost op: 11 februari 2009, 15:07:51
Meschien een beetje hééél late reactie, maar zat toen nog niet op het forum.

Ik was erbij als toeschouwer, ik hoorde buiten sirenes en keek op de PC wat er was, ik zag autobrand met daarna middel hv, ik dacht dat het fout opgeschaald was en ben toen gaan kijken. Ik vond het een beetje vreemd dat er ambulances sonden en de traumahelikopter ineens opsteeg.

Later hoorde ik dat er 4 doden waren gevallen, ben toen wel erg geschrokken


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #34 Gepost op: 09 november 2009, 16:07:25
Eis: vier maanden na fataal ongeluk op A73

ARNHEM -
Tegen een 32-jarige man uit Bergkamen (Duitsland) is vrijdag een gevangenisstraf geëist van acht maanden waarvan vier maanden voorwaardelijk voor het veroorzaken van een ongeluk op 5 mei vorig jaar op de A73 bij Beuningen. Een gezin met twee kinderen kwam daarbij om het leven.

De vrachtwagenchauffeur zag niet dat er een file ontstond en reed op de auto met caravan voor hem, waarmee het gezin net op vakantie ging, in. De slachtoffers werden platgedrukt tussen de verdachte en de vrachtwagen voor hen. Hun auto en caravan brandden helemaal uit. De ouders (40 en 41) en hun kinderen (7 en 2 jaar) uit Helmond overleden ter plekke.

De verdachte kan zich nauwelijks iets van het ongeval herinneren. Hij weet dat hij een knal hoorde en dat hij naar het ziekenhuis werd gebracht. Bij de politie zei hij dat hij wellicht door de laptop in zijn cabine met de routeplanner was afgeleid.

De officier van justitie vindt dat sprake is van grove schuld. Matrixborden gaven aan dat er niet harder dan vijftig mocht worden gereden.

Auto's voor hem hadden alarmlichten aan. Maar de verdachte heeft het allemaal niet gezien. Naast een gevangenisstraf eiste de officier een rijverbod van twee jaar.

De raadsman merkte op dat de matrixborden pas na de plek van het ongeval brandden en niet te zien waren geweest voor zijn cliënt. Ook sprak hij over de noodstop die de vrachtwagenchauffeur voor de slachtoffers moest maken, omdat de file heel onverwachts ontstond.

Volgens hem is geen sprake van grove schuld.

Uitspraak: over twee weken.

Tekst: Gelderlander.nl




EB

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.260
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 11 november 2009, 09:15:29
Meschien een beetje hééél late reactie, maar zat toen nog niet op het forum.

Ik was erbij als toeschouwer, ik hoorde buiten sirenes en keek op de PC wat er was, ik zag autobrand met daarna middel hv, ik dacht dat het fout opgeschaald was en ben toen gaan kijken. Ik vond het een beetje vreemd dat er ambulances sonden en de traumahelikopter ineens opsteeg.

Later hoorde ik dat er 4 doden waren gevallen, ben toen wel erg geschrokken
Bedenk goed dat je als toeschouwer vreselijke dingen te zien kunt krijgen. Ik heb van brandweermensen die ter plaatse zijn geweest gehoord dat de omstanders aangaven de kinderen nog hebben horen schreeuwen. Of dit echt zo was kun je achteraf moeilijk zeggen, het was een grote klap, maar ik denk dat bij dit incident omstanders wel een trauma opgelopen kunnen hebben. Door de felle brand konden de omstanders de inzittenden niet bereiken werd mij verteld.

Mijn advies is dat jij bij HV en OGS incidenten op een ruime afstand blijft, en bij voorkeur bovenwinds. Uiteraard kun je beter helemaal wegblijven maar ik begrijp dat veel mensen die op dit forum komen toch even willen zien wat er aan de hand is en wat voor materieel er op af komt.


Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #36 Gepost op: 11 november 2009, 17:55:57
Bedenk goed dat je als toeschouwer vreselijke dingen te zien kunt krijgen. Ik heb van brandweermensen die ter plaatse zijn geweest gehoord dat de omstanders aangaven de kinderen nog hebben horen schreeuwen. Of dit echt zo was kun je achteraf moeilijk zeggen, het was een grote klap, maar ik denk dat bij dit incident omstanders wel een trauma opgelopen kunnen hebben. Door de felle brand konden de omstanders de inzittenden niet bereiken werd mij verteld.

Mijn advies is dat jij bij HV en OGS incidenten op een ruime afstand blijft, en bij voorkeur bovenwinds. Uiteraard kun je beter helemaal wegblijven maar ik begrijp dat veel mensen die op dit forum komen toch even willen zien wat er aan de hand is en wat voor materieel er op af komt.

Ik ga ook nooit naar HV incidenten, boom over de weg wel, maar verkeersongevallen zijn tegen mijn principe's in. OGS hangt er van, en tja, in de rook gaan staan is niet echt mijn hobby.


EB

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.260
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #37 Gepost op: 12 december 2009, 15:33:21
Ik ga ook nooit naar HV incidenten, boom over de weg wel, maar verkeersongevallen zijn tegen mijn principe's in. OGS hangt er van, en tja, in de rook gaan staan is niet echt mijn hobby.
Pas echt goed op met OGS'en, die kunnen bar link zijn en de brandweer heeft geen tijd voor je als je op de verkeerde plek gaat liggen.


Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #38 Gepost op: 12 december 2009, 18:46:36
Pas echt goed op met OGS'en, die kunnen bar link zijn en de brandweer heeft geen tijd voor je als je op de verkeerde plek gaat liggen.

Met OGS bedoel ik gaslek, kappote kwik-termometer etc


EB

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.260
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #39 Gepost op: 12 december 2009, 21:14:35
Met OGS bedoel ik gaslek, kappote kwik-termometer etc
Maar hoe weet je wat er aan de hand is? Een gaslek kan ook wel een ander gas dan aardgas zijn, of een gaslucht kan wel een ander luchtje zijn.




samabith

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 630
  • Geslacht: Man
    • 112 Gelderland-Zuid
  • Specialisatie: Bevelvoerder Aspiranten
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #40 Gepost op: 13 december 2009, 10:48:09
 :-\ misschien tijd om weer eens On-Topic te gaan ;)
112 Gelderland-Zuid: http://112gld-zuid.nl
Groeten uit het altijd zonnige Tiel
Jeugdbrandweer Tiel