Auteur Topic: CASUS: Verkeersongeval met beknelling  (gelezen 39542 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 689
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Benthuizen.nl
Reactie #30 Gepost op: 02 april 2006, 17:25:55
Hier komt dan mijn update:

Tijdens het aanrijden, word het bericht gegeven dat in het voertuig te water geen personen meer zitten, wel zitten in het andere voertuig nog mensen bekneld wat staat te roken! of het brand kon de agent niet constateren.

een behoorlijke wijziging in het verhaal:

Wat doe je hierop?? stuur je eventueele eenheden terug naar kazerne?? Wat is je nieuwe aanvalsplan ter plaatse??


FireRobin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.086
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #31 Gepost op: 02 april 2006, 17:28:41
Ik zou de aanrijdende WO zeker nog even ter plaatse laten komen, deze kunnen het voertuigen voor alle zekerheid gaan controleren, maar hier ligt uiteraart niet de prioriteit.

Bij aankomst gelijk de personen uit het voertuig knippen, en het voertuigen controleren op eventuele brand.
Groeten,

Robin Zegers | Brandweer Terneuzen | Post Terneuzen | Blusgroep 2


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #32 Gepost op: 02 april 2006, 17:30:11
Ik laat de Wo met prio 2 doorrijden ter assestentie.. van de Takeldienst. Ik laat de 2 TS'en gewoon doorrijden prio 1 stel dat er toch iets aan de hand is(brand). Ik laat de HV ok gewoon tp komen, en de OvD alles onder prio 1. Ik laat de overige brandweervoertuigen wat aanrijdend was laat ik afbestellen.

Joost B
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Ricardo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.623
    • Ricardo Bonsang Fotografie
  • Rang: Brandwacht 1e klas
Reactie #33 Gepost op: 02 april 2006, 17:58:43
Het redvoertuig en de 2e wo zou ik terug laten gaan. De rest rijd gewoon met een prio 1 door (dus de ts, hv, wo en ovd).

Ter plaatse laat ik de ts en de hv zich richten op het voertuig waar de mensen nog bekneld in zitten. De WO laat ik toch nog kijken bij de auto te water om te kijken of er echt niemand meer in zit of misschien in de sloot drijft.

Gr. Ricardo


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #34 Gepost op: 02 april 2006, 19:01:50
Die auto die ligt mij daar best in de plomp! De prioriteit gaat nu uit naar de branden auto! Waarvan mij nog steeds niet duidelijk is of hier een slachtoffer in bekneld zit! Het is ook nog niet duidelijk hoeveel voertuigen er bij het ongeval betrokken zijn! 1 Wo kan terug naar zijn post! De rest van de trein blijft doorrijden met prio-1 (waarvan de WO en de HW ook met prio-2 zouden kunnen rijden) Voor de zekerheid doe ik dit niet! De agent kan wel gezien hebben dat er niemand meer in zit maar wat ligt er onder water?

Ter plaatse gaan de HW en WO zich consentreren op de auto te water en gaan kijken of er daadwerkelijk niemand meer in zit! Het is ook nog niet duidelijk of het hier om een sloot van welke grote dan ook gaat! De 2 TAS blijven ook gewoon van twee kanten aanrijden! De eerste TAS ter plaatse gaat zich consentreren op de brandende auto! Deze wordt eerst geblust en er wordt gekeken of er nog een slachtoffer in de auto zit! Verder gaat de bevelvoerder nog steeds een inventarisatie maken van het ongeval! De OvD blijft ook doorrijden met prio-1!

Groet Ronald.




FireRobin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.086
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 02 april 2006, 20:37:04
Die auto die ligt mij daar best in de plomp! De prioriteit gaat nu uit naar de branden auto! Waarvan mij nog steeds niet duidelijk is of hier een slachtoffer in bekneld zit! Het is ook nog niet duidelijk hoeveel voertuigen er bij het ongeval betrokken zijn! 1 Wo kan terug naar zijn post! De rest van de trein blijft doorrijden met prio-1 (waarvan de WO en de HW ook met prio-2 zouden kunnen rijden) Voor de zekerheid doe ik dit niet! De agent kan wel gezien hebben dat er niemand meer in zit maar wat ligt er onder water?

Ter plaatse gaan de HW en WO zich consentreren op de auto te water en gaan kijken of er daadwerkelijk niemand meer in zit! Het is ook nog niet duidelijk of het hier om een sloot van welke grote dan ook gaat! De 2 TAS blijven ook gewoon van twee kanten aanrijden! De eerste TAS ter plaatse gaat zich consentreren op de brandende auto! Deze wordt eerst geblust en er wordt gekeken of er nog een slachtoffer in de auto zit! Verder gaat de bevelvoerder nog steeds een inventarisatie maken van het ongeval! De OvD blijft ook doorrijden met prio-1!

Groet Ronald.

Lijkt het je niet slimmer om de WO toch door te laten komen onder prioriteit 2, misschien handig om het voertuig toch nog even te controleren ;)
Groeten,

Robin Zegers | Brandweer Terneuzen | Post Terneuzen | Blusgroep 2


Thomas

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 689
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Benthuizen.nl
Reactie #36 Gepost op: 02 april 2006, 20:38:55
De communicatie is heel erg langs elkaar heen tijdens deze inzet, vandaar dat er niet egt een duidelijk beeld is :o ;D


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #37 Gepost op: 02 april 2006, 21:03:47
Hier komt dan mijn update:

Tijdens het aanrijden, word het bericht gegeven dat in het voertuig te water geen personen meer zitten, wel zitten in het andere voertuig nog mensen bekneld wat staat te roken! of het brand kon de agent niet constateren.

een behoorlijke wijziging in het verhaal:

Wat doe je hierop?? stuur je eventueele eenheden terug naar kazerne?? Wat is je nieuwe aanvalsplan ter plaatse??
Tja,ik laat de WO gewoon doorrijden met prio 1.je weet maar nooit tenslotte,voor hetzelfde geld ligt er nog wel iemand in.En anders wil ik in het water bij de auto kijken of deze niet per ongeluk iemand meegenomen heeft het water in.
Tja die auto rookt,het rookt niet zomaar endus gaan we gewoon door met prio1.Aangezien een rokende auto zomaar een vlammende auto  kan zijn,en ik heb daar nog steeds mensen in bekneld zitten.De eenheden blijven gewoon doorrijden,niemand gaat terug.Het is mij te vaag allemaal,dus ik ga van het ergste uit.


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #38 Gepost op: 02 april 2006, 21:53:56
Lijkt het je niet slimmer om de WO toch door te laten komen onder prioriteit 2, misschien handig om het voertuig toch nog even te controleren ;)

Ik had twee WO laten aanrijden van verschillende kanten (gebaseerd op de procedure hier in haaglanden) 1 kan er terug naar de post en de andere rijdt gewoon door met prio-1 omdat, zoals peter al zei, je weet nooit wat er nog in ligt? Ik vertrouw ook niet blind op de ogen van oom agent. Dat is ook de reden dat ik de HW ook door laat rijden met prio-1. Beide zouden ook onder prio-2 kunnen door rijden maar voor de zekerheid hou ik het op een prio-1!

Groet Ronald.


Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #39 Gepost op: 02 april 2006, 23:27:05
1.  Waar zou jij als bevelvoerder van de eerste tas ter plaatse de prioriteiten leggen?/ je mensen in delen ?

Ik zou zoiezo eerst de prioriteit op het in veiligheid brengen van de slachtoffers, omdat het om mensen levens gaat.

2.  Wat zou je verder terplaatse willen zien bij dit scenario?

Ik zou nog een extra TS, 1 WO, OvD, HV1/HV2, Ovd-G, 3 ambu's + politie eenheden.




Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #40 Gepost op: 02 april 2006, 23:33:16
2e update:

Ik zou de WO gewoon laten doorkomen, je weet immers nooit waar ze voor nodig kunnen zijn: Bijv. helpen bij berging van het voertuig !

Nu gaat de prioriteit om het brandende voertuig zo snel mogelijk te blussen en de slachtoffers eruit zien te halen. Stel dat je een AL/HW hebt gealarmeerd, zou ik deze terug naar de kazerne laten gaan, deze hebben hier niks meer te doen.

Dus de ambulances kunnen ook gewoon doorrijden, omdat het niet bekend is om hoeveel so's het gaat, de ovd-g ook gewoon laten doorrijden.

De HV1/HV2 moet ook nog met spoed doorrijden, maakt niet uit welke van de 2, HV2 zal wel genoeg zijn denk ik in dit geval.


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #41 Gepost op: 04 april 2006, 09:27:49
Ik laat als bevelvoerder van de 1e tas, de 2de tas naar de brand gaan en een hv er bij. Mits er slachtoffers inzitten wordt het team opgedeeld in tweeen. Een bestrijd de brand alvast en de andere bevrijdt de slachtoffers. Ik wil sowieso eerst een duidelijk beeld van de situatie.


John

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 264
  • Geslacht: Man
    • brandweersluiskil
  • Specialisatie: brandweerchauffeur en onderhoudsman
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #42 Gepost op: 04 april 2006, 13:43:24
ik zou  1xWO 1xHV1  2xTS 2OVD+OVDG 2x AMBU 2xPOLTIE
en 1x HOGWERKER achter de handhouden

gr john


Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #43 Gepost op: 06 april 2006, 22:02:02
Heb je nog een update Thomas ?


Thomas

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 689
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Benthuizen.nl
Reactie #44 Gepost op: 06 april 2006, 22:26:10
als iedereen zn zegje gedaan heeft zal er binnekort een update verschijnen ;D