Auteur Topic: Met water blussen bij benzine of diezel branden  (gelezen 14540 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

ottoman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Scheepvaart
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klasse
Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2008, 23:39:51
Total Raffinaderij Nederland te Vlissingen-Oost.
De barge loading ligt aan de van Sittershaven.

Groeten Robert


oww daar ben ik wel eens geweest,

steiger 6:P

de steiger des lastpost word ie bij ons aan boord genoemd, we komen er nou zelden, maar we krijgen binnenkort nieuw contract met los werk (van alles en nog wat) en dan komen wij daar wel meer.

maar aan steiger 6 laad je altijd te wijnig.

voorbeed op papier staat dat ze er 2400 ton in doen, ter wijl er in werkelijkheid maar 2395 ton in doen, en hebben wij dis een heleboel gezeur,

iig dat was vorig jaar zow,

terwijl de instalatie wel goed was daarzo, er werd toen heel veel verboud daarzow


grz ottoman
MVG Ottoman


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2008, 09:52:30
terwijl de instalatie wel goed was daarzo, er werd toen heel veel verboud daarzow

Je moet steeds met de nieuwe regels meegaan, dus ook bij bepaalde producten die op bepaalde steigers verladen worden. Zo moet er bij bepaalde producten ook de vluchtsteigers van blussing zijn voorzien. Dat hebben ze vorig jaar gerealliseerd.

Groeten Robert


Sjoerddejonge

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 03 juli 2008, 20:06:18

de blussing gaat dan door de schuimkanonnen door de wal, want de kans dat ie knalt is groot als je brand aan dek heb, zeker met Nafta of benzinen.


Ik denk dat dat heel erg meevalt ottoman. Het meest kritieke moment is het moment dat er zich een damp/lucht mensgel heeft kunnen vormen wat nog niet ontstoken is. Deze deflagratie heet in het jargon ook wel een UVCE (unconvined vapour cloud explosion) en is feitelijk een deflagratie (snelle verbranding) van de benzine dampen. De wind en de heersende temperatuur zijn hierbij de bepalende factoren. Grofweg kun je zeggen dat meer wind gunstig is omdat de wolk dan beter opgemengt wordt en een lagere temperatuur is ook gunstig omdat dan de dampen wat minder snel gegenereerd worden.

Hier kunnen waterstralen, waterkannonen, sprinklersystemen en deluge systemen effectief worden ingezet om het dampluchtmensgel op te mengen doordat iedere waterstraal ook een veelvoud aan lucht meevoerd.

Doordat de tanks waar Benzine en Nafta in vervoerd worden geen drukhouders zijn is het niet de verwachting dat deze spectaculair zullen exploderen bij een brand.

Een verder gangbaar gebruik van water bij vleoistofbranden is het volgende:
Door je structuren (zoals leidingen, constructies en tanks) te koelen kun je deze beschermen tegen bezwijken en daarmee een uitbreiding van je incident voorkomen. Dit doe je zolang je bezig bent met het voorbereiden van de schuimaanval. Wanneer je de omgeving van een vloeistofbrand effectief kan koelen voor de schuimaanval in te zetten is het de verwachting dat deze effectiever is doordat je schuim minder afbreekt. Op het moment dat de schuimaanval ingezet wordt moet het water er wel weer af om de schuimdeken niet te beschadigen.