Auteur Topic: Voertuignieuws regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 419619 keer)

stefan 24 en 6 gasten bekijken dit topic.

Shaddy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 919
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1560 Gepost op: 16 december 2009, 22:23:25
TS25-1 staat momenteel buiten dienst op de Frobenstraat wegens inbouw van het MDT.
Groeten,
Shaddy
Shaddyf[at]telfort.nl!


Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.096
Reactie #1561 Gepost op: 17 december 2009, 09:34:24
Bedankt, voor info, wordt wel een leuk treintje (combi TS/HW, SB & HA met BM)
Op naar de nieuwe kazerne ...... wanneer wordt deze opgeleverd op het Beneluxplein?


ouwe blusser

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 461
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1562 Gepost op: 17 december 2009, 09:39:02
Op naar de nieuwe kazerne ...... wanneer wordt deze opgeleverd op het Beneluxplein?
medio 2010 volgens geruchten, maar geruchten en brandweer, zucht
Oost-west brandweer best.


Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.532
Reactie #1563 Gepost op: 17 december 2009, 09:42:22
De bestelling van de combi TS/HW voor de 551 is van de baan.
Er zijn/worden twee nieuwe TSen besteld voor de 55 en de 58, de 58 wordt dan reserve-TS (TS501).
 
De vervanging van de CE541 wordt naar voren gehaald en die wordt t.z.t. reserve CE.
 
Ook wordt er serieus gekeken naar een ASH en die moet een schuimtank krijgen van tenminste 4000 liter. Dus mocht er een CE voor onderhoud wegmoeten dan komt er een TS en de HA/ASH te staan.
 
De 2 TSsen 551 en 581 en de ASH zouden in 2010 afgeleverd moeten worden.
Ook komen er in 2012 twee HA's als vervanging van de KR50-1 en de HA52-1.
Als de SB551 in dienst komt wordt de HA521 weer HA591 met daarop de VU501 en de SB501 wordt dan afgevoerd.
 
En de Elbeweg zit nog steeds op de HT521 te wachten wat volgens het WIS een Mercedes-Benz Sprinter/C&C moet gaan worden.
 
Mij is nog niet bekend wanneer de eerste paal geslagen moet gaan worden voor de nieuwe kazerne Butaanweg (vroeger bekend onder de naam Beneluxplein).
En dan moet ook  nog de tweede kazerne erbij komen op de Maasvlakte, mogelijk staat die er nog eerder dan de Butaanweg...


ouwe blusser

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 461
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1564 Gepost op: 17 december 2009, 09:51:51
De bestelling van de combi TS/HW voor de 551 is van de baan.
Er zijn/worden twee nieuwe TSen besteld voor de 55 en de 58, de 58 wordt dan reserve-TS (TS501).
 
De vervanging van de CE541 wordt naar voren gehaald en die wordt t.z.t. reserve CE.
 
Ook wordt er serieus gekeken naar een ASH en die moet een schuimtank krijgen van tenminste 4000 liter. Dus mocht er een CE voor onderhoud wegmoeten dan komt er een TS en de HA/ASH te staan.
 
De 2 TSsen 551 en 581 en de ASH zouden in 2010 afgeleverd moeten worden.
Ook komen er in 2012 twee HA's als vervanging van de KR50-1 en de HA52-1.
Als de SB551 in dienst komt wordt de HA521 weer HA591 met daarop de VU501 en de SB501 wordt dan afgevoerd.
 
En de Elbeweg zit nog steeds op de HT521 te wachten wat volgens het WIS een Mercedes-Benz Sprinter/C&C moet gaan worden.
 
Mij is nog niet bekend wanneer de eerste paal geslagen moet gaan worden voor de nieuwe kazerne Butaanweg (vroeger bekend onder de naam Beneluxplein).
En dan moet ook  nog de tweede kazerne erbij komen op de Maasvlakte, mogelijk staat die er nog eerder dan de Butaanweg...
Dus met andere woorden geen RV op hoogvliet, in hoogvliet mag men dus allen maar hopen dat er bij een gebouwenbrand in hoogvliet  het RV van spijkenisse niet ergens in de richting van europoort/maasvlakte in gezet is, of de spijkenissebrug lang openstaat of kuren heeft, want als de beneluxtunnel weer eens dicht zit is schiedam of vlaardingen niet in 15 min. hier, en dit senario is in de spits geen uitzondering.
Oost-west brandweer best.




Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.096
Reactie #1565 Gepost op: 17 december 2009, 12:43:16
Enrique,
dank voor je update, en ik deel de zorg van Ouwe Blusser omtrent een RV in die hoek van de regio.

Worden die twee TS-en standaard of aangepast uitgevoerd met speciale "haven-eisen"? en zodra eea in dienst is, zal SFS een stuk minder inkomsten gaan hebben gelet op de "eigen reserve voertuigen" die dan ter beschikking staan van de GB.


Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.532
Reactie #1566 Gepost op: 17 december 2009, 18:23:34
Ja, dat er in die hoek eigenlijk een RV zou moeten zijn (net als op Goeree-Overflakkee), daar zijn we het volgens mij wel over eens. Ik neem aan dat daar in het materieelspreidingsplan dat er al jaren zou moeten zijn, maar wat nog steeds is uitgesteld, aandacht aan wordt besteed. Die twee TSen voor de GB worden in elk geval geen CE's zoals de CE501/CE511/CE591. Het worden echt tankautospuiten. Maar er zal vast wel wat extra spul op zitten als gaspakken enzo. Enne... ja, als de GB weer zelf reservevoertuigen gaat inzetten, hoeven ze minder vaak voertuigen te huren. Daarentegen zitten er natuurlijk ook weer kosten vast aan het in gebruik houden van reservevoertuigen.


Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.532
Reactie #1567 Gepost op: 20 januari 2010, 11:53:39
Bezuinigingen: voertuig inleveren?

Op het intranet van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) heeft al een dienstmededeling gestaan over dat ook deze organisatie niet ontkomt aan de gevolgen van de kredietcrisis. De gemeenten zullen minder geld te besteden hebben en dat zal worden doorberekend aan de VRR. De VRR heeft op haar beurt alle onderdelen een taakstelling opgelegd. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de brandweer.

In februari zal het algemeen bestuur van de VRR, oftewel de burgemeesters van de deelnemende gemeenten, bij elkaar komen om de financiele gevolgen voor de VRR te gaan bespreken. Pas dan wordt het duidelijk hoeveel er bezuinigd zal moeten worden binnen de VRR. Tevens zal dan het beleid worden bepaald hoe die bezuiniging gerealsieerd kan worden.

Vooruitlopend op deze bijeenkomst is ook het Regionaal Management Team (RMT) van de brandweer bij elkaar gekomen met als agendapunt de komende bezuinigingen. Tijdens deze bijeenkomst is de strategie bepaald om invloed en sturing aan te kunnen brengen in de gevolgen die de bezuinigingen hebben voor de brandweer.

Opmerkelijk hierbij is het besluit om te komen tot het saneren van 10 tankautospuiten in onze regio. Dit aantal wordt onder andere gerealiseerd door de derde tankautospuit of meer van een brandweerpost weg te nemen en het voornemen om een aantal posten samen te gaan voegen. Hierbij is het niet meer van belang hoe de brandweerzorg geregeld is of hoe dienstbaar een eenheid is geweest in het afgelopen jaar of jaren.

Tweedelijns voertuigen van sommige posten hebben immers soms veel minder uitrukken in een jaar, dan die derde voertuigen van een brandweerpost hebben verwerkt. Ook is er - wat ons betreft - onvoldoende gekeken naar de mogelijkheden voor het uitwisselen van reserve voertuigen en oefen materiaal. Op die wijze had ook een aantal voertuigen (als dat immers het speerpunt is geworden) gesaneerd kunnen worden.

Deze stelling en strategie zal veel impact hebben het komende jaar voor veel posten met Brandweer Vrijwilligers in onze regio. Het wordt dan ook weer ontzettend belangrijk dat wij ons gaan verenigen en om een eenduidig en duidelijke stem te kunnen laten horen. Meld je daarom vandaag nog aan als lid en bij voorkeur natuurlijk als betalend lid.

Bron: VBV Rotterdam-Rijnmond


Sjaak

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.096
Reactie #1568 Gepost op: 22 januari 2010, 21:56:09
Misschien ook eens kritisch kijken naar het aantal DA's? Kan me voorstellen dat er optimaler kan worden gewerkt als je bijvoorbeeld een tweede of derde TS van een post combineert met de funktie van Reserve & Opleiding. Mijn indruk is dat gelet op de hoge inzetfrequentie van veel RR voertuigen, er een constante behoefte aan reserve voertuigen is, kijk maar eens in C2000 ter illustratie. Wel kan ik me voorstellen dat er ook kirtisch wordt gekeken naar positionering van RV's en HV's (bijv. Maassluis) en de mogelijke samenvoeging van posten. Helemaal vloeken in de kerk is uiteraard om naar Hoek van Holland vanuit een Haaglanden perspectief te kijken  ;D

Ook gonst al een possje het gerucht dat er vanuit BzK/Provincie wordt gekeken naar een mogelijke herindeling annex intensieve samenwerking van de vier regio's onderling (Rijnmond, Zuid Holland Zuid, Haaglanden en Midden-Holland), we wachten af. Zolang de mensen met het juiste materiaal en opleiding maar op pad kunnen, dan kan het op het hoofdkantoor een tandje minder wellicht (PoR)
  ;)

PS. wellicht tijd voor een nieuwe WO voor Spijkenisse?


Arle

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 327
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1569 Gepost op: 22 januari 2010, 22:21:08
Een tijdje geleden werd gemeld dat men voor alle duikploegen dezelfde WO wilde gaan bestellen. Daarna kwam het verhaal dat er mogelijk duikteams opgeheven zouden worden.
Misschien dat men op de beslissing van het tweede willen wachten om het eerste uit te gaan voeren?

Buiten het feit dat er diverse gasmeetploegen opgeheven worden, is er verder nog niets bekend van het materiaalspreidingsplan. Wat mij betreft mag dat maandag bekend worden...  ;)




TAS 73-1

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 387
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1570 Gepost op: 22 januari 2010, 22:45:13
In het kader van voertuigenspreiding...

VDB78 zet zich in voor ladderwagen dichterbij het eiland
 
In de raadsvergadering van de gemeente Middelharnis van donderdag 14 januari 2010 is door de VDB 78 een motie ingediend. De strekking van deze motie is om de ladderwagen van de brandweer die nu is gepositioneerd in de brandweerkazerne te Spijkenisse te verplaatsen naar de brandweerkazerne te Hellevoetsluis.
 
VDB 78 heeft al een aantal malen gevraagd om een ladderwagen voor de brandweer op Goeree-Overflakkee. Het is duidelijk geworden dat dit financieel niet haalbaar is. De motivatie was ondermeer dat het aantal malen dat deze ladderwagen wordt ingezet op Goeree Overflakkee niet in verhouding staat met de kosten. Er is toen wel expliciet toegezegd dat er een herpositionering zou komen van de ladderwagen. Hier kon VDB 78 mee leven. Zoals algemeen bekend staat deze nu in Spijkenisse en zou worden gepositioneerd in de brandweerkazerne te Hellevoetsluis. Dit zou inhouden dat de aanrijtijd naar Goeree Overflakkee wordt verkort met ongeveer 20 a 25 minuten.
Deze tijdswinst komt de veiligheid van onze burgers zeker ten goede. Een zo snel mogelijke brandbestrijding is bepalend voor de gehele brand. Daar komt verder nog bij dat er in alle gemeenten op Goeree Overflakkee verzorgingstehuizen zijn met meerdere verdiepingen en dat we in Dirksland een ziekenhuis hebben. Als daar door de brandweer een buitenaanval  moet plaatsvinden dan zou er moeten worden gewacht op de ladderwagen.

In Hoogvliet??? is ook een ladderwagen gepositioneerd en deze kan volgens VDB 78 gemakkelijk in Spijkenisse worden ingezet. De motie kreeg steun en de burgemeester van de gemeente Middelharnis gaat, in het geplande overleg op 17 februari 2010 met de VRR (Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond), zich inzetten om de ladderwagen te verplaatsen.
 
De motie is aan de andere drie gemeenten op Goeree-Overflakkee gezonden om te kijken of daar steun kan worden gevonden en dat alle vier de gemeenten hetzelfde standpunt hebben in het overleg met de VRR.
 
Bron: www.flakkeenieuws.nl
www.flakkeeweb.nl is vernieuwd en heet nu: www.iGO.nl


Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.532
Reactie #1571 Gepost op: 23 januari 2010, 10:50:03
Eh.... VDB 78 is kennelijk niet ervan op de hoogte dat de AL551 al jaren geleden is opgeheven en Hoogvliet sindsdien geen redvoertuig meer heeft? En dat de AL651 dus ook Hoogvliet (en Albrandswaard, en het havengebied...) als verzorgingsgebied heeft?


jeffrey

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 543
  • Geslacht: Man
Reactie #1572 Gepost op: 23 januari 2010, 11:41:01
Misschien een idee om de AL 65-1 naar een eiland te verplaatsen en de HW 13-1 van Vlaardingen naar Spijkenisse. Vlaardingen wordt dan gedekt door de HW's van Maassluis en Schiedam  ;)
Met Vriendelijke Groet,


Arle

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 327
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1573 Gepost op: 23 januari 2010, 13:33:57
Misschien een idee om de AL 65-1 naar een eiland te verplaatsen en de HW 13-1 van Vlaardingen naar Spijkenisse. Vlaardingen wordt dan gedekt door de HW's van Maassluis en Schiedam  ;)
Doe dan maar de AL naar het museum, de HW131 naar Spijkenisse en de AL211 naar Dirksland.... Bijvoorbeeld dan natuurlijk.
Maar we zullen moeten afwachten wat er in het spreidingsplan staat...


jeffrey

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 543
  • Geslacht: Man
Reactie #1574 Gepost op: 23 januari 2010, 13:55:20
Doe dan maar de AL naar het museum

Ik dacht beter iets dan niets  ;D
Met Vriendelijke Groet,