Auteur Topic: Reisverhalen Buitenlandse Voertuigen  (gelezen 43694 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

timo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.108
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2007, 19:33:11
ELW:   Einzatsleitwagen
GLTF:  Grosstanklöschfahrzeug
LF:      Lössgruppefahrzeug
TLF:    Tanklössfahrzeug
MTF:   Manschaft transportwagen
HLF:   Hilfleistungfahrzeug

Het zal niet geheel correct duits zijn.

Albert jan mischien heb ik het fout hoor, maar ik dacht dat een LF een loschfarhzeug was, en de afkorting GLTF moet zijn GTLF
brandwacht bij de vrijwillige brandweer Gouda
EHV'er en O&V er Rode kruis Gouda E.O.


Albert-Jan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.156
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2007, 21:38:49
Timo,

Wat betreft de GTLF  heb je gelijk, is een tikfoutje. De LF is toch echt lössgruppefahrzeug.


timo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.108
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2007, 20:52:40
Timo,

Wat betreft de GTLF  heb je gelijk, is een tikfoutje. De LF is toch echt lössgruppefahrzeug.

O oke dan zeggen ze het sommige duitse korpsen zelf verkeerd:P
brandwacht bij de vrijwillige brandweer Gouda
EHV'er en O&V er Rode kruis Gouda E.O.


Feuerteufel

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 28 november 2007, 20:08:35
O oke dan zeggen ze het sommige duitse korpsen zelf verkeerd:P

Timo,

LF's en TLF's worden beide bij de Duitser Löschfahrzeuge genoemt, echter de juiste benaming voor een LF is LöschgruppenFahrzeug en voor TLF is TankLöschgruppenFahrzeug. Deze voertuigen moeten exakt naar DIN-norm beladen zijn anders krijgt de gemeente geen subsidie voor het voertuig.

Aaldert Koster
Freiwillige Feuerwehr Bischofsheim


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #19 Gepost op: 28 november 2007, 21:29:36
. Deze voertuigen moeten exakt naar DIN-norm beladen zijn anders krijgt de gemeente geen subsidie voor het voertuig.

Aaldert Koster
Freiwillige Feuerwehr Bischofsheim
Die DIN-norm,is dat hetzelfde als hier in Nederland het BZK-bestek waar een TS aan moet voldoen?




Albert-Jan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.156
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 08 december 2007, 23:29:34
Oke dan, nu doet hij het gelukkig wel, en wat is het toch een bijzonder apparaat die Berliet met Metz opbouw. één van een kleine serie brandweerwagens op Franse chassis en soms met een Duitse opbouw voor de brandweerkorpsen in Saarland, wat een tijdje over Franse beheer was ondergebracht. 

Een kleine aanvulling op deze Berliet GLC 6a welke dienst deed als DL25 bij de freiwilligen feuerwehr St. Ingbert. Er bevindt zich een voorbouwpomp type FP15/8 op het voertuig en is in 1954 in dienst gesteld.


Feuerteufel

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #21 Gepost op: 13 december 2007, 18:17:47
Die DIN-norm,is dat hetzelfde als hier in Nederland het BZK-bestek waar een TS aan moet voldoen?

Nee niet helemaal. Het BZK bestek is naar mijn beste weten een leidraad, DIN-norm een Eisenpaket waarvan niet afgeweken mag worden.

Voorbeeldje: Een brandweer heeft een nieuwe LF10 gekregen en als bepakking ook een plastic krat met flesjes bronwater voor de dorst na de inzet. Dit kratje staat niet in de DIN-norm omschreven en dus is het, naar de stoere beambte, geen LF10 (het voertuig heeft 12!!! liter water die niet zijn toegestaan aan boord.)


timo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.108
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 13 december 2007, 21:59:12
Wat houd een LF10 eigenlijk in? Ik heb ook het begrip LF16/18 wel eens gehoord en TLF 16/24 en dat soort dingen.

Waar staat dat voor als ik vragen mag?
brandwacht bij de vrijwillige brandweer Gouda
EHV'er en O&V er Rode kruis Gouda E.O.


Willem

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 15 december 2007, 23:35:31
Wat houd een LF10 eigenlijk in? Ik heb ook het begrip LF16/18 wel eens gehoord en TLF 16/24 en dat soort dingen.

Waar staat dat voor als ik vragen mag?

Pompvermogen en tank geloof ik.


erres

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.798
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 16 december 2007, 21:23:09
Wat houd een LF10 eigenlijk in? Ik heb ook het begrip LF16/18 wel eens gehoord en TLF 16/24 en dat soort dingen.

Waar staat dat voor als ik vragen mag?

Heb het even voor je opgezocht, met googelen kom je een heel eind ;)

       LF10:
    * LF = Löschgruppenfahrzeug
    * Getal voor de streep = vermogen van de pomp: 1000 l/min bij 10 bar
    * Eventueel getal na de streep = tankinhoud x100 l.


groet,

Rob





Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #25 Gepost op: 02 augustus 2009, 17:47:32
Beste forumleden,

In dit topic kunnen persoonlijke reisverhalen worden geplaatst voorzien van foto's

Met vriendelijke groet,

Team Brandweerforum



*************************************************************************************************

Op vakantie naar het Zuiden van Frankrijk

Van maandag 20 juli 2009 tot donderdag 30 juli 2009 ben ik op vakantie geweest met Sabine naar Zuid Frankrijk. Maandagochtend 20 juli 2009 waren we al om 04.45 uur op Schiphol en stipt om 06.55 uur vertrok ons vliegtuig naar Montpellier alwaar we om 08.30 uur voet op Franse bodem zette.
Vanaf daar was het ongeveer nog een uurtje rijden naar onze bestemming op 800 meter hoogte in het Franse berggebied De Herault. En hoe kon het ook anders, ik ging natuurlijk enkele dagen later op zoek naar een brandweerkazerne.

In Frankrijk staat de brandweer op de borden aangegeven zoals we hier in Nederland de ANWB borden kennen. Dus op zoek naar de "Sapeurs-Pompiers". Nadat we smorgens een markt in Narbonne hadden bezocht vervolgde we onze reis naar Olarque, een prachtig dorp in de bergen. Onderweg kwamen we door St. Etienne, een kleine plaats met gemiddeld 1500-2000 inwoners. Daar vonden we de eerste borden "Sapeurs-Pompiers" en een bezoek aan de brandweer was het doel van mij.

Op het terrein stond een loods wat diende als brandweerkazerne. Buiten deze loods stond een brandweerwagen buiten zoals we deze in NL kennen als een haakarmvoertuig. Op deze wagen stond een haakarmbak die diende als waterbak. In deze waterbak kan men in 1x 6000 liter water vervoeren en dat is voor Franse begrippen redelijk veel. Deze Renault G290 doet dus dienst als waterwagen en kan zijn bak afzetten in de bergen om de tankautospuiten van water te voorzien. Het voertuig is omstreeks 1984 gebouwd en niet kort daarna in dienst gekomen bij het korps.

visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login


Nadat dit voertuig was gefotografeerd vond ik nog een dienstauto die bij de haakarmwagen in de buurt stond. Deze Renault Kangoo doet dienst als dienstauto en wordt voor diverse doeleinden gebruikt. Tevens wordt met dit voertuig boodschappen gehaald voor het korps.

visitors can't see pics , please register or login


Achter de schuur waarbij deze voertuigen stonden gestald vond ik de kazerne waar nog een brandweerwagen buiten stond. Deze Landrover Defender wordt ingezet als snel verkenningsvoertuig en gaat bij een melding van een bosbrand als eerste de bergen in. Hij stuurt daarop vervolgens de tankautospuit aan.

visitors can't see pics , please register or login


Nadat ik dit voertuig gefotografeerd had kwamen er een aantal brandweermensen naar buiten die mij vroegen wat ik aan het doen was. Na dit in gebrekkig Frans uitgelegd te hebben werdt er iemand anders bijgehaald die vloeiend Engels sprak, dus kon ik nogmaals uitleggen wat ik aan het doen was. Gelukkig snapte deze man mijn bedoelingen en werdt ik van harte uitgenodigd om binnen te komen. Ik legde uit dat ik zelf ook brandweerman was en dat ik op vakantie was in deze streek was en nieuwschierig was naar hoe de brandweer in Frankrijk er uit zag.

En dat heb ik geweten, deze man vertelde mij alles over hoe de brandweer in Frankrijk functioneerde. Ik kreeg een hele uitleg over bosbrandbestrijding en inzettactieken. Het blijkt dus dat de Franse Brandweer in die streek allerlei reservoirs in de bergen heeft zitten met een capaciteit van 10.000 liter water. Toen ik deze man vertelde dat deze reservoirs bij ons op sommige tankautospuiten zaten sloeg bij hem de verbazing toe. Hij snapte er werkelijk niks van hoe wij Nederlanders 10.000 liter water op 1 voertuig meekregen. Toen ik hem uitlegde dat deze bosbrandweerwagens 6x6 aangedreven waren werdt het hem al duidelijker, alleen hij bleef het merkwaardig vinden. Sja....

Nartuurlijk moest ik van hem ook hun bosbrandweerwagens zien en werdt het nieuwste exemplaar uit 2004 voor mij naar buiten gereden. Deze Renault Midlum is 4x4 aangedreven en heeft een opbouw van Camiva. Dit voertuig biedt plaats aan 5 bemanningsleden en kan 4000 liter meenemen de bergen in. ( zie bijgaande foto's)

visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login


Het tweede bosbrandvoertuig was defect en kon momenteel niet rijden. Deze Renault M210 met Sides opbouw biedt plaats aan 5 personen en heeft ook een 4000 liter watertank aan boord. Bijkomend voordeel van deze voertuigen is dat deze voertuigen een groot waterscherm om zich heen kunnen maken om de voertuigen te beschermen tegen de stralingshitte van het vuur. Daarnaast is het voertuig voor en achter voorzien van bumpersproeiers om de banden te beschermen.

visitors can't see pics , please register or login


Naast de bosbrandweerwagens heeft dit korps ook nog 1 tankautospuit die wordt ingezet voor woningbranden en autobranden. Daarnaast heeft dit voertuig ook redgereedschap bij zich voor auto ongelukken. Er willen nog wel eens wat auto's de vangrail van dichtbij bekijken. Vaak met een nare afloop. Deze Renault S180 met Desautel opbouw biedt plaats aan 6 personen en heeft een watertankinhud van 1500 liter. Gemiddeld rukt dit voertuig 3 tot 4x per dag uit voor kleine brandjes, woningbrandjes en autobrandjes. Voornamelijk veel autobranden omdat de motoren van auto;'s zichzelf op de bergweggetjes nog wel eens opblazen. Nou is dit mijn ogen ook niet zo gek, als je ziet wat voor auto's er soms rijden daar. Onderstaand een foto van deze tankautospuit.

visitors can't see pics , please register or login


Na het bezoek van ruim een uur heb ik de man die mijn rondgeleid heeft hartelijk bedankt. Als aandenken kreeg ik van het korps een Franse brandweerpolo mee met daarop het opschrift Sapeurs Pompiers en op schouderhoogte een helmembleem met daaronder de naam van het gebied de Herault.

Onderstaand nog een foto van een kleine lineup van voertuigen

visitors can't see pics , please register or login



Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2009, 18:24:34
Mooie reportage :) Wel geinig dat ie stom verbaasd was toen je over 10.000 liter begon.. ;D
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Alwin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.306
  • Geslacht: Man
    • aw foto
  • Specialisatie: Fotograaf
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2009, 19:22:26
Mooi verhaal , met mooie foto's  ;)


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2009, 22:07:18
Zo jij heb je wel vermaakt op je vakantie.  :)


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #29 Gepost op: 02 augustus 2009, 22:08:35
Wel geinig dat ie stom verbaasd was toen je over 10.000 liter begon..

Kun je nagaan als je zou vertellen dat ze er ook nog mee uitrukken naar een AED klusje.  ;)  ;D