Verklaar u nader?
Omdat u het zo vriendelijk vraagt. Ik beschouw dit als een vraag gesteld door een onwetende lezer.
In een notendop: Schuim heeft minimaal koelend vermogen t.o.v een 'standaard' LageDruk straal; dus als 'brandweer' inzet is dit al contraproductief.
Het genereert vooral een mooi fotoplaatje in al die gebieden waar het, zoals in de meeste gevallen, .....helmaal niets....doet; behalve het milieu vervuilen.
Gevaarlijk en onproductieve effecten ontstaan bij 'zelfopwarmende' vloeistofbranden ('zwaarder dan benzine'; zeg maar) dat geldt dus ook voor de hedendaagse vliegtuigbranden!
(Zie Herculesramp 1995; de IBR leidde toen de aandacht van het contra productieve materieel af naar het zogenaamd 'te late' optreden van de luchthavenbrandweer. Als beroepsofficier in opleiding werd ik door de luchtmachtinstructeurs geïndoctrineerd op 'schuim'; wisten zij veel!)
Het gevaar ontstaat zeker en vooral bij branden waar metaal kan opwarmen/branden; zoals ook bij deze busbrand.
Het jaagt een metaalbrand zeer sterk aan, via, de zeer hete, waterstofreacties. Dat kan overigens ook al met een HD straaltje.
(Vandaar ook de 'klokkenluiders'discussie over (sprinkler)water op (metaalhoudende) vuurwerkbranden.)
De natuurkundig verklarende processen laat ik voor de goed opgeleide brandweerlieden op deze site; die weten dat vast wel.....