Auteur Topic: 13-01-2019 GRIP 1 (Voertuig te water bij veerpont) Staaiweg/Maasstraat, Bergen  (gelezen 3981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.659
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
20:02:49 13-01-19   GROUP-1   ALARM VOORLICHTING POLITIE OOST-BRABANT > PRIO 1 : ALARM (GRIP: 1) STAAIWEG VIERLINGSBEEK :
       GRIP 1    1100000   BRW Brabant-Noord (Beheer)
       GRIP 1    1100000   BRW Brabant-Noord (Beheer)
       GRIP 1    1150000   BRW Brabant-Noord (Beheer)
       GRIP 1    1150000   BRW Brabant-Noord (Beheer)
       GRIP 1    1170006   Veiligheidsregio Brabant-Noord (OvD Bevolkingszorg Regio)
       GRIP 1    1170005   BRW Brabant-Noord (Adviseur Gevaarlijke Stoffen)
       GRIP 1    1170001   BRW Brabant-Noord (CvD)
       GRIP 1    1170002   BRW Brabant-Noord (HOvD)

20:02:42 13-01-19   GROUP-2   ALARM OIV BRABANT-NOORD > PRIO 1 : ALARM (GRIP: 1) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-0098
       GRIP 1    1160000   BRW Brabant-Noord (Beheer)
       GRIP 1    1160617   BRW Brabant-Noord (Boxtel) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1161117   BRW Brabant-Noord (Helvoirt) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1100169   BRW Brabant-Noord (Officier Informatie Voorziening) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1100170   BRW Brabant-Noord (Officier Informatie Voorziening) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1100171   BRW Brabant-Noord (Officier Informatie Voorziening) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1160007   BRW Brabant-Noord (OIV - Officier Informatie Voorziening)
       GRIP 1    1160008   BRW Brabant-Noord (OIV - Officier Informatie Voorziening)
       GRIP 1    1160016   BRW Brabant-Noord (OIV - Officier Informatie Voorziening)
       GRIP 1    1170081   BRW Brabant-Noord (OiV)
       GRIP 1    1100175   BRW Brabant-Noord (Persoonlijk)
       GRIP 1    1100208   BRW Brabant-Noord (Persoonlijk)
       GRIP 1    1161984   BRW Brabant-Noord (Schijndel) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1161002   BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
       GRIP 1    1161004   BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
       GRIP 1    1161519   BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
       GRIP 1    1161757   BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
       GRIP 1    1162657   BRW Brabant-Noord (Selectieve regionale oproep)
       GRIP 1    1162201   BRW Brabant-Noord (Veghel) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1162556   BRW Brabant-Noord (Vlijmen) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1162573   BRW Brabant-Noord (Vlijmen) (Persoonlijk)
       GRIP 1    1162477   BRW Brabant-Noord (Vught) (Persoonlijk)

20:02:42 13-01-19   GROUP-1   ALARM HA B-PLOEG VEGHEL > PRIO 1 : ALARM (GRIP: 1) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-0099
       GRIP 1    1171831   BRW Brabant-Noord (Veghel) (A/B/C HA/RV ploeg)
       GRIP 1    1171849   BRW Brabant-Noord (Veghel) (Monitorcode)
       GRIP 1    1181848   BRW Brabant-Noord (Veghel) (Lichtkrant)
       GRIP 1    1181849   BRW Brabant-Noord (Veghel) (Techniek)
       GRIP 1    1170051   BRW Brabant-Noord (OvD D5 - St. Anthonis - Mill - Cuijk - Boxmeer)

19:55:04 13-01-19   GROUP-1   P 1 inci-02 Persoon te water (Grip 1) (personenauto) Maasstraat Bergen L 23-6191 23-6196 23-2391 23-2382 23-2390
       GRIP 1    1000891   BRW Limburg-Noord (GRIP 1)
       GRIP 1    1001626   BRW Limburg-Noord (Horst) (Bemanning COH)
       GRIP 1    1001630   BRW Limburg-Noord (Horst) (Chauffeur COH)
       GRIP 1    1001631   BRW Limburg-Noord (Horst) (Bemanning HA)
       GRIP 1    1001783   BRW Limburg-Noord (HOvD Noord)
       GRIP 1    1001782   BRW Limburg-Noord (Voorlichter CoPI Midden)
       GRIP 1    1001982   BRW Limburg-Noord (Waterschap Limburg)
       GRIP 1    1005061   BRW Zuid-Limburg (Rijkswaterstaat - Meldpunt Water)
       GRIP 1    1005060   BRW Zuid-Limburg (Waterleiding Maatschappij Limburg)
       GRIP 1    1001958   Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Bevolkingszorg Venray)

19:51:40 13-01-19   GROUP-1   P 1 inci-02 Persoon te water (personenauto) Maasstraat Bergen L 23-4411
   1001915   BRW Limburg-Noord (Weert) (BvD)
   1001920   BRW Limburg-Noord (Weert) (Duikers)
   1001927   BRW Limburg-Noord (Weert) (Bemanning BRV)
   1001998   BRW Limburg-Noord (Weert) (Kazernetechniek)

19:46:10 13-01-19   GROUP-2   ALARM EF-PLOEG DEN BOSCH > HERBEZETTEN KAZERNE IVM MELDING: ONGEVAL VOERTUIG TE WATER STAAIWEG VIERLINGSBEEK :
   1170901   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Vrijwilligers E ploeg)
   1170902   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Vrijwilligers F ploeg)
   1170905   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Vrijwillige Bevelvoerders)
   1170949   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Monitorcode Vrijwilligers)
   1180898   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Lichtkrant)
   1180899   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Techniek)

19:41:40 13-01-19   GROUP-1   P 1 inci-02 Persoon te water (personenauto) Maasstraat Bergen L 23-3291 23-6195 23-1331 23-1311 23-1332 23-4411 WODB
   1001453   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Dienstwisselcode)
   1001531   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Groep A)
   1001532   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Groep B)
   1001533   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Bevelvoerders)
   1001536   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Oppervlaktereddingsteam)
   1001537   BRW Limburg-Noord (Bergen) (HV Ploeg)
   1001995   BRW Limburg-Noord (Bergen) (Kazernetechniek)
   1001787   BRW Limburg-Noord (OvD Venlo)
   1000197   BRW Limburg-Noord (Regionaal Duikcoördinator)
   1001781   BRW Limburg-Noord (Voorlichter CoPI Noord)

19:37:44 13-01-19   GROUP-4   ALARM OR-TEAM POST MILL > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2611 21-2014
   1171151   BRW Brabant-Noord (Mill) (Totale Post)
   1171199   BRW Brabant-Noord (Mill) (Monitorcode)
   1181198   BRW Brabant-Noord (Mill) (Lichtkrant)
   1181199   BRW Brabant-Noord (Mill) (Techniek)

19:37:42 13-01-19   GROUP-2   ALARM DUIKERS DEN BOSCH > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2611 21-2014
   1170851   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (24U ploeg)
   1170855   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Bevelvoerders)
   1170899   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Monitorcode)
   1180898   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Lichtkrant)
   1180899   BRW Brabant-Noord ('s-Hertogenbosch) (Techniek)

19:37:42 13-01-19   GROUP-1   ALARM TOTALE POST VIERLINGSBEEK > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2611 21-2014 21-0095 21-4041
   1171851   BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Totale Post)
   1171899   BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Monitorcode)
   1181898   BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Lichtkrant)
   1181899   BRW Brabant-Noord (Vierlingsbeek) (Techniek)

19:37:40 13-01-19   -ALPHA-   ALARM OVD D5 > (FLEX-INZET) PRIO 1 : ONGEVAL VOERTUIG TE WATER (SOORT VOERTUIG: PERSONENAUTO) STAAIWEG VIERLINGSBEEK : 21-2014 21-0095
   1170051   BRW Brabant-Noord (OvD D5 - St. Anthonis - Mill - Cuijk - Boxmeer)








Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Een ramp voor dit gezin!

Dan raakt mij des te meer de verging in alarmering van eerst de oppervlakte zwemmers en ok de duikers.

Ja het circus komt weer later wel met veel officieren ter plaatse; alsof dat een duiker helpt bij zijn taak!
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton




Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Een ramp voor dit gezin!

Dan raakt mij des te meer de verging in alarmering van eerst de oppervlakte zwemmers en ok de duikers.

Ja het circus komt weer later wel met veel officieren ter plaatse; alsof dat een duiker helpt bij zijn taak!

Sorry (dikke vingers/kleine toetsen) "verging" moet zijn: vertraging en "ok": ook.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Vertraagde alarmering?
19:37 1e alarm Brabant Noord - PM+BRV Vierlingsbeek (4081), OPR Mill (2611), WO Den Bosch (2014)
19:41 1e alarm Limburg Noord - OPR Bergen (1331,1311) , WO Weert (4411)

De discussie zou eerder kunnen gaan over de aanrijtijden van de OPR Mill, WO Den Bosch en WO Weert.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Vertraagde alarmering?
19:37 1e alarm Brabant Noord - PM+BRV Vierlingsbeek (4081), OPR Mill (2611), WO Den Bosch (2014)
19:41 1e alarm Limburg Noord - OPR Bergen (1331,1311) , WO Weert (4411)

De discussie zou eerder kunnen gaan over de aanrijtijden van de OPR Mill, WO Den Bosch en WO Weert.

Waar de discussie zoal over kan gaan bepaalt u niet alleen.
De aanrijtijden die u daartoe voorstelt als onderwerp zijn daarbij (ook door u) niet gegeven.

Mij verbijstert het dat er eerst Flex bezettingen uitrukken en de duikers uit Weert pas na een kwartiertje worden gealarmeerd. Tijd zat?

Qua alarmering doet het mij danken aan 'schieten met hagel': alarmeer maar van alles en dan komt er wellicht ook iets.....ter plaatse... om te 'scoren'.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Vertraagde alarmering?
19:37 1e alarm Brabant Noord - PM+BRV Vierlingsbeek (4081), OPR Mill (2611), WO Den Bosch (2014)
19:41 1e alarm Limburg Noord - OPR Bergen (1331,1311) , WO Weert (4411)

De discussie zou eerder kunnen gaan over de aanrijtijden van de OPR Mill, WO Den Bosch en WO Weert.
Als iemand je niet binnen 5 minuten bovenwater kan krijgen is het sowieso te laat. Aanrijtijden
kunnen hierin (helaas) niet het verschil maken.


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Als iemand je niet binnen 5 minuten bovenwater kan krijgen is het sowieso te laat. Aanrijtijden
kunnen hierin (helaas) niet het verschil maken.

Precies, en juist daarom moet de brandweer afscheid nemen van duiktaken. Alle duikwerk wat de brandweer nu doet op kosten van de belastingbetaler kan net zo goed en vaak beter worden verricht door commerciele bedrijven. Het is zinloos en onnodig belastend voor het personeel en de organisatie. Persoon te water? Spring er zelf maar in want het duurt minstens twintig minuten voor de eerste brandweerduiker in het water ligt. Paard te water? Laat die boer lekker een loonbedrijf bellen en een hek om die sloot zetten. Politie op zoek naar een interessant object? Er zijn zat duikbedrijven die dat graag doen. Duiken door de brandweer is bijna altijd berging van een object of van een lijk en dat is geen brandweertaak.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Precies, en juist daarom moet de brandweer afscheid nemen van duiktaken. Alle duikwerk wat de brandweer nu doet op kosten van de belastingbetaler kan net zo goed en vaak beter worden verricht door commerciele bedrijven. Het is zinloos en onnodig belastend voor het personeel en de organisatie. Persoon te water? Spring er zelf maar in want het duurt minstens twintig minuten voor de eerste brandweerduiker in het water ligt. Paard te water? Laat die boer lekker een loonbedrijf bellen en een hek om die sloot zetten. Politie op zoek naar een interessant object? Er zijn zat duikbedrijven die dat graag doen. Duiken door de brandweer is bijna altijd berging van een object of van een lijk en dat is geen brandweertaak.

Ook hier geldt of je doet het goed of je doet het niet ! Er zijn overigens wel voorbeelden, met name in de grote steden, dat door de inzet van brandweerduikers en alles wat daarbij wordt aangerukt, weliswaar een beperkt aantal,  levens konden worden gered.
Commerciële bedrijven zouden bij nog veel meer calamiteiten zinvol, kostenbesparend en effectiever kunnen worden betrokken, te denken valt aan natuurbranden, grote branden bij afvalverwerkers, afbrandscenario’s……… liftopsluitingen etc. maar dat zou dan wel vooraf door de overheid goed moeten worden georganiseerd/geregeld.
Ook sommige sterren en strepen parades kunnen dan drastisch worden ingeperkt, de uitgaven kunnen dan beter worden besteed aan effectieve inzetten.
In o.a. de grote steden kunnen redvoertuigen, die snel ter plekke zijn, bij brand zinvol worden ingezet bij het redden van slachtoffers , als een redvoertuig langere tijd onderweg kan/moet zijn is het maar de vraag of de inzet van een redvoertuig nog zinvol kan zijn bij de redding van slachtoffers.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Ook hier geldt of je doet het goed of je doet het niet ! Er zijn overigens wel voorbeelden, met name in de grote steden, dat door de inzet van brandweerduikers en alles wat daarbij wordt aangerukt, weliswaar een beperkt aantal,  levens konden worden gered.
Commerciële bedrijven zouden bij nog veel meer calamiteiten zinvol, kostenbesparend en effectiever kunnen worden betrokken, te denken valt aan natuurbranden, grote branden bij afvalverwerkers, afbrandscenario’s……… liftopsluitingen etc. maar dat zou dan wel vooraf door de overheid goed moeten worden georganiseerd/geregeld.
Ook sommige sterren en strepen parades kunnen dan drastisch worden ingeperkt, de uitgaven kunnen dan beter worden besteed aan effectieve inzetten.
In o.a. de grote steden kunnen redvoertuigen, die snel ter plekke zijn, bij brand zinvol worden ingezet bij het redden van slachtoffers , als een redvoertuig langere tijd onderweg kan/moet zijn is het maar de vraag of de inzet van een redvoertuig nog zinvol kan zijn bij de redding van slachtoffers.

Analytisch, qua inrichting van organisaties, ben ik het helemaal met u eens.

In A'dam vond ik destijds, bij mijn aantreden als duikinstructeur, de redelijk te verwachten 'baten' ook nog (te) laag t.o.v. de kosten.
Daartoe vond ik de dubbelfunctie voor duikers uit op de al bestaande adembeschermingswagen. Dat kostte dan voor het duikbedrijf slechts 1 arbeidsplaats meer; waarbij nog kwam dat de werkzaamheden op de A-wegen (maskers en flessen wisselen) ook al gingen toenemen.
Dus al met al, gelet ook op de nog wel redelijke kans op redding in A'dam, vonden wij het, in commissie, verantwoord om 'duikers' paraat te laten uitrukken.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton