Auteur Topic: 13-12-2018 Grote brand (Autowerkplaats) De Run, Veldhoven  (gelezen 9262 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #30 Gepost op: 19 december 2018, 20:39:26
Dank voor uw antwoord.   Uiteraard ga ik er zelf wel vanuit dat elk brandweerlid zijn/haar uiterste best zal doen om de schade bij een brand tot het minimum te beperken met de beschikbare middelen.

of een pand dus volledig en altijd te redden is is vooral afhankelijk op de brandveiligheidsvoorzieningen in orde zijn en op welk niveau

Uw uitgangspunt over 'elk brandweerlid' geeft blijk van uw vakinhoudelijke onwetendheid over de hiërarchische verhoudingen en dus oogmerken binnen een repressieve brandweerinzet.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #31 Gepost op: 20 december 2018, 01:27:36
Uw uitgangspunt over 'elk brandweerlid' geeft blijk van uw vakinhoudelijke onwetendheid over de hiërarchische verhoudingen en dus oogmerken binnen een repressieve brandweerinzet.

Ja, en? Misschien is tygerpower geen collega, maar daarom hoeft hij of zij nog niet zo afgeblaft te worden. Forumlid Damm neemt de moeite om keurig antwoord te geven op een eerlijke en open vraag, maar u komt niet verder dan verwijten uiten. Zeker gezien de didactische graad die u zegt te hebben is deze reactie ver beneden peil. Als u hier niet bent om uw kennis te delen en ons iets te leren, waarom dan wel? Uw posts staan bol van negatieve opmerkingen, maar ik heb u nooit kunnen betrappen op een constructieve bijdrage. Om uw citaat van Maslow te gebruiken: u gebruikt uw hamer van zelfverklaarde deskundigheid om elke vraag of opmerking die u niet aanstaat te behandelen als een spijker.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #32 Gepost op: 20 december 2018, 09:17:36
Ja, en? Misschien is tygerpower geen collega, maar daarom hoeft hij of zij nog niet zo afgeblaft te worden. Forumlid Damm neemt de moeite om keurig antwoord te geven op een eerlijke en open vraag, maar u komt niet verder dan verwijten uiten. Zeker gezien de didactische graad die u zegt te hebben is deze reactie ver beneden peil. Als u hier niet bent om uw kennis te delen en ons iets te leren, waarom dan wel? Uw posts staan bol van negatieve opmerkingen, maar ik heb u nooit kunnen betrappen op een constructieve bijdrage. Om uw citaat van Maslow te gebruiken: u gebruikt uw hamer van zelfverklaarde deskundigheid om elke vraag of opmerking die u niet aanstaat te behandelen als een spijker.

Waar uw loyaliteit ligt is mij inmiddels wel duidelijk.
Tygerpower werd door mij m.i. (of volgens moderatoren) niet 'afgeblaft' maar gewezen op zijn/haar vakinhoudelijk onjuiste en daarmee verwarrende teksten; voor andere niet vakinhoudelijk geschoolde lezers op een vakinhoudelijk beoogd discussieforum.
M.i. zou iemand uit respect voor de hier te voeren vakinhoudelijk discussies zich niet met 'lege' opmerkingen hier moeten tonen.

Damm zou zich toch zelf wel kunnen stellen en uw onware bewering zou dan onmogelijk zijn: hij beantwoordde mijn vragen immers niet:

Citaat
Als de 'brandveiligheidsvoorzieningen' (u moet bedoelen de wettelijke prestatievoorschriften en -adviezen van de wettelijk adviseur op het gebied van de brandweerzorg) op een 'minimaal niveau' (wat is dat/waar staat dat in de wet en/of de wettelijke advisering?) zijn ingericht dan moet dat de bestrijding van de brand mogelijk maken binnen de gevaren, die daarbij acceptabel worden geacht, voor de repressieve brandweerlieden.

Toont u nu eens aan waar in de relevante wetgeving gesproken wordt over 'risico's die moeten worden afgewogen'?

En toont u dan ook daarbij aan hoe een risico (kans x effect) door brand, mathematisch nauwkeurig/betrouwbaar, wordt vastgesteld?

Vakinhoudelijk zijn deze vragen en antwoorden van zeer groot belang; het bepaalt de integrale (meta)context van de wettelijke brandweerzorg.

De 'risico benadering' is een 'vondst' van VROM, na de Schipholbrand verklaarde men zonder enige vakbekwaamheid dat de bestaande voorschriften niet verder zouden leiden tot 'brandveiligheid'. Mijn gerechtelijk onderzoek (zgn. brandstichting) stelde destijds vast dat zowat alle relevante voorschriften door de onwettelijke private brandweer, met 'hulp' van onbevoegde adviseurs, met voeten waren getreden.

De 'risico benadering' is door het IFV jaren later, ondanks het inschakelen van 'academische troepen' niet van een behoorlijk methodologisch verantwoorde en praktisch werkbare werkwijze voorzien. Desondanks zoemen deze termen rond; dat zie ik als probleem.

Ik ben hier inderdaad niet om een onoverbrugbare kennisachterstand van anonieme figuren te compenseren. Uw negatieve waardering kan ook worden ingegeven daardoor.
Als u twijfelt aan mijn, volgens u, 'zelfverklaarde', deskundigheid dan zou u mijn bijdragen al op logische gronden moeten negeren.

Dan zou de inhoud van dit topic ook niet verder met dergelijke vakinhoudelijk 'lege' 'op de man' bijdragen worden vervuild.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #33 Gepost op: 20 december 2018, 15:27:57
Dank voor uw antwoord.   Uiteraard ga ik er zelf wel vanuit dat elk brandweerlid zijn/haar uiterste best zal doen om de schade bij een brand tot het minimum te beperken met de beschikbare middelen.

of een pand dus volledig en altijd te redden is is vooral afhankelijk op de brandveiligheidsvoorzieningen in orde zijn en op welk niveau

Inderdaad met in afweging van eigen veiligheid, het redden van eventuele slachtoffers en daarna zo veel als mogelijk schade beperken en voorkomen. Middelen kun je laten komen door in te schatten wat je nodig hebt en op te schalen. Dat kan al in een vroege fase afhankelijk van de beschikbare info, de info kan heel breed en divers zijn.

En branveiligheidsvoorzieningen zijn beschikbaar in de MDT's maar kunnen ook worden ingevlogen tijdens het incident door verschillende afdelingen en instanties, uiteraard ook door het pand te verkennen en de voorzieningen te herkennen. Echter kan er na een laatste schouw door bijv. preventie afdelingen wel iets verandert zijn, dus controleren is dan altijd beter. Er kan best wat tijd zijn verstreken na een laatste bezoek, ook dat is een reden om altijd te controleren wat de situatie ter plaatsen is.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #34 Gepost op: 20 december 2018, 23:07:33
Inderdaad met in afweging van eigen veiligheid, het redden van eventuele slachtoffers en daarna zo veel als mogelijk schade beperken en voorkomen. Middelen kun je laten komen door in te schatten wat je nodig hebt en op te schalen. Dat kan al in een vroege fase afhankelijk van de beschikbare info, de info kan heel breed en divers zijn.

En branveiligheidsvoorzieningen zijn beschikbaar in de MDT's maar kunnen ook worden ingevlogen tijdens het incident door verschillende afdelingen en instanties, uiteraard ook door het pand te verkennen en de voorzieningen te herkennen. Echter kan er na een laatste schouw door bijv. preventie afdelingen wel iets verandert zijn, dus controleren is dan altijd beter. Er kan best wat tijd zijn verstreken na een laatste bezoek, ook dat is een reden om altijd te controleren wat de situatie ter plaatsen is.

middelen kun je laten komen...afhankelijk van de beschikbare info... kan heel breed en divers zijn...brandveiligheidsvoorzieningen kunnen worden ingevlogen tijdens het incident.....er kan iets zijn verandert....er kan best wat tijd zijn verstreken....

En wat zeggen deze ongrijpbare en onbegrijpelijke 'het kan' uitlatingen over de actuele en vakinhoudelijk empirisch verantwoorde aanpak van de brand in dit topic?

"Als mijn tante klootjes heeft..... dan kan het ook wel mijn oom zijn."
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton