Auteur Topic: Rapport Rekenkamer Brandweerzorg in de Haven Amsterdam - Amstelland  (gelezen 440 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.





Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.297
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #1 Gepost op: 06 december 2018, 21:55:32
https://publicaties.rekenkamer.amsterdam.nl/brandweerzorg-in-de-amsterdamse-haven-bestuurlijk-rapport/index.html#brandweerzorg-in-haven-nog-onvoldoende-adequaat

Scherpe uitspraken na vaststelling van feiten.

Inderdaad!

Maar dit onderzoek beperkte zich vanaf 2013 vrijwillig tot de haven van A'dam. Waarom eigenlijk?

Als de conclusies voor de haven al kritisch zijn, dan zou het bestuur toch meteen moeten/willen weten hoe het dan in de rest van het verzorgingsgebied gesteld is met de brandweerzorg? Of is het een kwestie van 'rekken en erbij blijven'? Russische roulette met de betalers/rechthebbenden van die zorg?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.221
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 06 december 2018, 23:51:41
Inderdaad!

Maar dit onderzoek beperkte zich vanaf 2013 vrijwillig tot de haven van A'dam. Waarom eigenlijk?

Als de conclusies voor de haven al kritisch zijn, dan zou het bestuur toch meteen moeten/willen weten hoe het dan in de rest van het verzorgingsgebied gesteld is met de brandweerzorg? Of is het een kwestie van 'rekken en erbij blijven'? Russische roulette met de betalers/rechthebbenden van die zorg?

Hoe tuigen we een gezamenlijke brandweer op. De expertise zit bij de bedrijven en niet bij de managers van de brandweer, die zijn van de kosten/baten, ook al is de taak uniek opgedragen aan de overheid. Onlangs besloot men op de grootste afvalverwerker geen bedrijfsbrandweer nodig heeft, met andere woorden even op uw beurt wachten tot de gezamenlijke brandweer een feit is, dan mag u dokken.

We sturen nu wat meer bij melding. Elders wat minder en verklaren de gratis rookmelder tot gerucht melder en roepen daarna er is minder brand. Overigens 3 incidenten in de Haven is apert onjuist. 


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.297
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #3 Gepost op: 07 december 2018, 10:47:31
Hoe tuigen we een gezamenlijke brandweer op. De expertise zit bij de bedrijven en niet bij de managers van de brandweer, die zijn van de kosten/baten, ook al is de taak uniek opgedragen aan de overheid. Onlangs besloot men op de grootste afvalverwerker geen bedrijfsbrandweer nodig heeft, met andere woorden even op uw beurt wachten tot de gezamenlijke brandweer een feit is, dan mag u dokken.

We sturen nu wat meer bij melding. Elders wat minder en verklaren de gratis rookmelder tot gerucht melder en roepen daarna er is minder brand. Overigens 3 incidenten in de Haven is apert onjuist.

Uw 'vraag': Hoe tuigen we een gezamenlijke brandweer op is zeker niet een vanzelfsprekend verantwoord en bevoegd initiatief!

De wet schrijft vanouds voor dat het bestuur van (nu) de VR een bedrijf kan opleggen een bedrijfsbrandweer in het leven te roepen op specificaties van dit bestuur; dus niet te organiseren of in te richten door het bedrijf zelf!
Uiteraard speelt de cdt. brw. daarin de wettelijke rol van adviseur.

Het door u geplaatst rapport gaat daar wel op in; maar dan moet de lezer de wet al kennen om die tekst 'op waarde' te kunnen interpreteren.
Er wordt slechts eufemistisch gewezen op formele problemen die ontstaan binnen dit onwettige initiatief.
(De weergegeven literatuur: 'de rol van de gemeenteraad binnen de veiligheidsregio' is daar meer expliciet in.)

De 'gezamenlijke' brandweer, die kennelijk al bestaat in de haven A'dam, heeft geen wettelijke status en is dan ook niet op advies van de cdt. brw. eerder gespecificeerd op kwantiteit en kwaliteit (WVr!)

Volgens de wetgeving (WVR en Besluiten) houdt 'de brandweer' (dus de regionale brandweer) dan ook altijd de leiding bij een brand op het bedrijf.

Dus uw zorgen over de deskundigheid is wellicht op ervaring gebaseerd, maar de wet schrijft al tientallen jaren voor dat die deskundigheid aanwezig moet zijn bij 'de brandweer'; via het kennisinstituut IFV.
Die 'deskundig opgeleide' en geëxamineerde brandweer is sinds 1985 de (regionale) brandweer en daaraan veranderde de WVr niets; behalve de eerdere vastgehouden vrijwilligheid tot samenwerkingsverbanden uitsluitend m.b.t. de repressieve brandweer.

Uit mijn advies ervaring bij grote internationale bedrijven weet ik dat zij wel toegang hebben en onderhouden tot de internationale vakliteratuur; daar lijkt brandweer NL 'allergisch'voor te zijn en dus vrijwillig onwetend.
Zij zijn daarentegen 'innovatief' bezig; een interessant 'plastic' woord voor: 'het wiel steeds te laat en opnieuw uitvinden'.

Het probleem 'bedrijfsbrandweer' is dus al sinds jaar en dag in de wet geregeld.
Dat dan de deskundigheid en gezagsverdeling, die de wet ook daarbij degelijk voorschrijft, in de praktijk niet wordt waargemaakt van de zijde van 'de overheidsbrandweer' is dan een intern probleem en had door de Inspectie moeten zijn blootgelegd in de afgelopen tientallen jaren.

Uw optimisme over vanzelfsprekend aanwezige deskundigheid bij de bedrijven deel ik niet (het kan maar het hoeft niet; zeg maar).

Aan dergelijke onzekere en niet geborgde situaties door onverantwoord niet geïnventariseerde deskundigheid problemen, mag de Overheid zijn burgers (en het brandweerpersoneel) feitelijk nooit blootstellen (Arbo en mensenrechten).

Uit het feit dat nu toch de 'lamme de blinde' gaat 'helpen' is het bewijs voor hun beider ondeskundigheid en onwetendheid over (on)bevoegdheid af te lezen. Bij gebrek aan deskundigheid en bevoegdheid, kan het inderdaad neerkomen op vakinhoudelijk stompzinnig boekhouden.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.297
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #4 Gepost op: 08 december 2018, 13:11:22
Inderdaad!

Maar dit onderzoek beperkte zich vanaf 2013 vrijwillig tot de haven van A'dam. Waarom eigenlijk?

Als de conclusies voor de haven al kritisch zijn, dan zou het bestuur toch meteen moeten/willen weten hoe het dan in de rest van het verzorgingsgebied gesteld is met de brandweerzorg? Of is het een kwestie van 'rekken en erbij blijven'? Russische roulette met de betalers/rechthebbenden van die zorg?

Ik zocht zelf antwoord op mijn vragen.

In het rapport verbaasde het mij dat er een reactie was gevraagd aan B&W van Amsterdam en niet van het bestuur van de Veiligheidsregio AA!
Ook verbaast het mij dat een onderzoek naar de wettelijke brandweerzorg zich begeeft op het terrein van de wettelijk toezichthouder (Minister van JenV; Inspectie).

Het blijkt dat de Rekenkamer Metropool alleen als deelnemers heeft: de gemeente A'dam en Zaandam; en dus niet de VRAA!
In het rapport wordt dan ook niet de wet op de Veiligheidsregio's met de (personeels)besluiten expliciet genoemd.

Het personeel van deze Rekenkamer heeft mogelijk meer verstand van.....

De feiten verzameling is ongetwijfeld nuttig; maar de interpretatie en het trekken van conclusies is niet voldoende gestuurd door kennis van de vigerende wetgeving.
Deze rekenkamer is op dit gebied ook onbevoegd:
- vanwege het feit dat de VRAA niet is aangesloten bij deze rekenkamer'
- vanwege het feit dat de brandweerzorg onder het wettelijk toezicht van de Inpectie JenV valt.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 235
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 09 december 2018, 21:15:59
Dat de VRAA niet aangesloten is bij de Rekenkamer Metropool Amsterdam is vanzelfsprekend, want deze instelling (die overigens 2 miljoen euro per jaar kost, waarvan 1,6 miljoen personeelskosten) is een samenwerking van de gemeenten Amsterdam en Zaanstad. Uit de begroting voor 2018: "De RMA heeft als doel de controlerende rol van de gemeenteraden te versterken door onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde bestuur." Daarin heeft dus de VRAA geen plaats, noch het GVB, noch de vuilnisdienst, want dat zijn allemaal dienstverleners met een eigen bestuur: de RMA onderzoekt alleen het bestuur van de gemeente Amsterdam en de gemeente Zaanstad.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.297
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2018, 09:43:40
Dat de VRAA niet aangesloten is bij de Rekenkamer Metropool Amsterdam is vanzelfsprekend, want deze instelling (die overigens 2 miljoen euro per jaar kost, waarvan 1,6 miljoen personeelskosten) is een samenwerking van de gemeenten Amsterdam en Zaanstad. Uit de begroting voor 2018: "De RMA heeft als doel de controlerende rol van de gemeenteraden te versterken door onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde bestuur." Daarin heeft dus de VRAA geen plaats, noch het GVB, noch de vuilnisdienst, want dat zijn allemaal dienstverleners met een eigen bestuur: de RMA onderzoekt alleen het bestuur van de gemeente Amsterdam en de gemeente Zaanstad.

Uw bijdrage is misleidend.
Dat de VRAA 'vanzelfsprekend' niet is aangesloten is een lege (tautologische) uitspraak (omdat de VRAA niet is aangesloten.....is de VRAA niet aangesloten).
En dat is voor iemand 'vanzelfsprekend' genoeg om hier als 'bijdrage' te melden....
Het gaat om een samenwerkingsverband onder de Wet GR.
De VRAA is bijvoorbeeld wel aangesloten bij een dergelijk verband m.b.t. de Ombudsman Metropool.

Noch een, voor mij onbegrijpelijke, denkfout leidt u dan tot de bewering dat deze Rekenkamer alleen de controlerende gemeenteraden helpt bij hun controlerende taak. En die controlerende taak van de gemeenteraad A'dam omvat nu net ook de VRAA! Dat staat in de wet VR.
Daarin hebben de deelnemende gemeenteraden dus wel degelijk, hun wettelijk extra gespecificeerde, taak; waar het gaat om de VR's!/b]

Nee, voor u niet. Maar uw bijdragen zijn voor mij dan ook voorbeeldig; voor een onverantwoord gebrek aan kennis op het gebied van de wettelijke brandweerzorg. Dan kan men hier nog wel makkelijk anoniem wat bluffen en verwarring zaaien; nietwaar?

M.i., gelet op de 'ontwijkende' tekst, is de MRA pas tijdens hun onderzoek gestuit op dit gebrek aan overlap binnen de beide gemeenschappelijke regelingen: die van de Rekenkamer slechts op grond van de 'vrijwillige' WR en die op grond van de 'verplichte' Wet VR.
In de reactie van B&W leest u ook dat B&W de aanbevelingen formeel niet rechtstreeks zelf kunnen implementeren; dat hebben zij overgedragen, verplicht volgens de wet, aan het bestuur van de VRAA.

Daarbij komt dat een controle op de VRAA vanzelfsprekend de wettelijke criteria (Besluit personeel) voor 'doelmatigheid en doeltreffendheid' zou moeten hanteren; in dit geval dus dan ook maar niet.
Zo moddert men door; tot na het pensioen/de declaraties zeg maar.

Dit doormodderen zie ik ook terug in de 'cultuurverandering' door Schaap c.s. Men begon vooraf aan de wettelijke inrichting van de VRAA met deze ongrijpbare begrippen, en gaat gewoon door na de overdracht van hun bevoegdheden aan het bestuur van de VRAA.

B&W is weliswaar wettelijk verantwoordelijk voor de organisatie van de brandweerzorg, maar dat is slechts als wettelijk /bestuurlijk aangrijpingspunt ('anker') om formeel/bestuurlijk naar de gemeenschappelijke regeling te kunnen komen; in dit geval ook nog verplicht op de wet VR.
Zo moet het bestuur VR 'de gezamenlijke brandweer' inrichten en daar hebben de B&W' noch de gemeenteraden het dagelijks bestuur over.
Wel bepalen zij mede het beleid (vooraf) controleren zij (achteraf)  en kunnen de raden via de BBV hun eigen gemeentelijk specifieke doelen wettelijk verwoorden. Ja, de burgemeesters zijn door de wet bevoordeeld door hun hierin ook opgenomen bijbaantje als bestuurslid.
Meer diffuus, qua verantwoordelijkheid, zou ik een bestuursverdeling niet kunnen/willen verzinnen.

Dit had u, via uw vakinhoudelijke opleidingen, toch allemaal al moeten weten?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton