Auteur Topic: 14-10-2018 Zeer Grote brand + GRIP 1 Tutein Noltheniusstraat, Amsterdam  (gelezen 800 keer)

Fred Vos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2018, 21:24:23
Halen we hier iets door elkaar?  ik speel niet op de man. ik vermeld alleen dat ik iemand hier niet wil discrediteren. is dat al op de man spelen?

er word nou niet echt netjes gereageerd als er een andere mening word geuit. mag er geen andere mening zijn?

mijn mening is dat het een andere kleur en type slang is.  iemand anders vind dat ook weer anders.   dat is een meningsverschil.

U had het na mijn bericht in uw reactie over 'belediging' m.b.t de mogelijk kleurenblindheid bij ons beiden. Dat is 'op de man spelen'.

Een verschil in waarneming kan niet beslecht worden door een verschil van mening; vraagt u het elke wetenschapper (of rechter/verbalisant).

Discrediteren sloeg op uw zoeken naar een mogelijke foute waarneming van mij; zonder vakinhoudelijk belang.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton

Fred Vos

• Forumlid
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2018, 16:48:30
@ allen

Uit oudere internet bronnen (via Google) vond ik beelden van een gele LD slang; specifiek binnen de brandweer A'dam.
Het gaat dan op een gele 38 mm LD aanvalsslang; vanaf een verdeelstuk.

Als dat inderdaad nu ook nog tot de bepakking behoort van de A'damse Ts-en dan was mijn verklaring voor een sterke straal (qua debiet) die uit het dak omhoog waaierde (toen als: 'zo te zien') LD dus volkomen juist.

Dat doet mij goed omdat de 38 mm LD nog in mijn tijd werd ingesteld en ook door mij qua (ver)werking zeer werd gewaardeerd; al was in het begin het makkelijk (dicht)knikken in een trappenhuis wel ergerlijk maar kon worden opgelost.

Die positieve praktische waardering, samen met de theoretisch voorspelbare positieve debieten t.o.v. HD, ergert het mij vakinhoudelijk nog steeds dat landelijk anders te moeten zien. Zoiets als stuitende domheid; zeg maar.

In A'dam was de invoering van 38 mm. LD echter nooit een alternatief voor HD!
Het was een ergonomisch alternatief voor 'zware' 52 mm LD; zonder blus technisch onverantwoord debiet verlies zoals wel met HD!
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton

Bleij

• Forumlid
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2018, 00:00:21
Iemand bekend met de 13HASV4 van Amstelveen ?

Zou dit de https://brandbase.hetbrandweerforum.nl/voertuigen/13-9088-haakarmvoertuig/ kunnen zijn ?