En wederom brand bij een recyclebedrijf, dat geeft weer te denken. Deze bedrijven blijken steeds weer en steeds vaker tegen brand aan te lopen.
De bedrijven zullen hun verantwoording moeten nemen ten aanzien van onnodig lange inzetten van de brandweer en de gevolgen van het milieu. De bedrijven zullen meer in moeten zetten op het voorkomen van brand, door bijv. brandgangen te maken en sprinklers buiten.
Wel goed om te zien dat de brandweer snel het GWT alarmeert om zo snel mogelijk continuïteit te hebben op de waterwinning een steeds groter wordend probleem in Nederland.
Hier geeft een anonymus, zonder enige wettelijke (teken)bevoegdheid optredend als 'adviseur, (beweert hij) een vals beeld dat de tientallen jaren verzaking door de brandweer op het gebied van de wettelijke brandpreventie probeert te maskeren.
Het cliché van 'verantwoordelijkheid nemen' wordt ook al tientallen jaren door de wettelijke zorgverzakers en de daarop profiterende 'markt van advies', misleidend uitgezaaid. Verantwoordelijkheid eist bevoegdheid en bekwaamheid.
Voor de bekwaamheid (opleiding) is het IFV verantwoordelijk.
Voor het 'toezicht' op de uitvoering van deze wettelijke brandweerzorg taken is nu de Inspectie JenV verantwoordelijk.
Deze Inspectie rapporteerde in 2015 dat zij geen enkel beeld hadden van de kwaliteit van de brandweerzorg. Dat
uiterst kwalijke beeld ontstaat wel degelijk uit de rapporten van de eerdere Inspectie (BZK; vooraf aan 2010)!
Dan geeft de anonymus zichzelf maar weer eens een 'brevet van onbekwaamheid'; hij merk het zelf niet eens:
"De bedrijven zullen meer in moeten zetten op het voorkomen van brand, door bijv. brandgangen te maken en sprinklers buiten."
Eenieder met ook maar een begin van kennis op het gebied van de wettelijke brandweerzorg weet dat de genoemde voorbeelden niets met het
voorkomen van brand te doen hebben en dan ook nog een wettelijke basis ontberen.
U bent, maar weer eens, gewaarschuwd.