@ allen
Waarom zouden deze punten moeten worden onderzocht? Oorzaak is voor de politie en het brandveilig gebruik van het pand heeft weinig invloed op z'n grote brand (bij bestaande bouw is voor 99% gericht op het veilig ontvluchten van het pand en het blussen van een beginnende brand).
Het probleem bij deze brand was de waterwinning en het vinden daarvan. Dat dient onderzocht te worden. Hieruit moet blijken of en zo ja in welke mate het bevoegd gezag in gebreke is geweest.
Ik vind dit een interessante casus want mijn ervaring is dat de gemeenten (= het bevoegd gezag) zich hier absoluut niet voor verantwoordelijk voelt in het dagelijks leven.
Dit 'brandpreventje' ontzegde mij eerder de bekwaamheid om te reageren. Ook probeerde hij herhaald een 'schervengericht' in gang te zetten om mijn bijdragen op dit forum onmogelijk te maken. Steeds opnieuw blijft hij desondanks toch weer vragen; raar maar waar!
Mijn reactie gaat dus niet in op zijn persoonlijke behoeften; maar alleen op die punten die tot verwarring bij de onafhankelijke/objectieve lezers kunnen leiden.
Brandoorzaken en hun ontwikkeling op grond daarvan, dus ook door brandstichting, vormen de wetenschappelijke basis van de kennis voor brandpreventie! De strafrechtelijke gevolgen zijn bij brandstichting natuurlijk wel anders.
De eisen uit de wetgeving op het gebied van het "
voorkomen en beperken van brand en "
het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand"zijn er direct op gericht (Zie Toelichting Bouwbesluit 2012) om ontvluchting mogelijk te maken
vooraf aan de opkomst van de brandweer, en dan daarnaast tijd te winnen voor de brandweer (weerstand tegen brand) om de brand
binnen het compartiment van ontstaan te kunnen bestrijden. Direct beschikbaar en in adequate hoeveelheden bluswater is een 'conditio sine qua non' daarbij; dat begrijpt een kind.
Het is dan het uitgangspunt dat mensen en dieren, die niet direct zijn gevlucht, binnen 1 uur naar het ontstaan van de brand in veiligheid te hebben gebracht.Bij deze brand waren er gelukkig geen mensen/dieren aanwezig in deze '
bijeenkomstfunctie'.
Maar de 2e kamer heeft expliciet gesteld dat ook de schade aan goederen moet worden bestreden.
Om te weten of het bevoegd gezag (vergunningen en bluswater) op de juiste wettelijke adviezen (cdt. reg. brw.) de vergunningen heeft verstrekt en de invoering van de '
voorkomende, beperkende en bestrijdende' (inclusief preparatie van bluswatervoorzieningen)maatregelen in die adviezen heeft doen uitvoeren en bij oplevering heeft (doen) inspecteren moet dit alles tegen het licht van onderzoek worden gehouden.
Daarbij komt ook nog de handhaving.
Het niet beschikbaar zijn van de wettelijk voorgeschreven bluswatervoorziening per object is weliswaar, sinds jaar en dag, de wettelijke verantwoordelijkheid van de gemeente
maar moet worden bewaakt door de brandweer; als 'gebruiker'Door nu slechts te onderzoeken: was die bluswatervoorziening er wel en is die er elders ook wel eens niet (als iedereen verzaakt dan verzaakt er niemand; nietwaar?)? dan kan het als 'toevalstreffer' worden afgedaan.
Hierbij blijft dan onontdekt dat dit bluswatertekort, bij het volgen van de wettelijk voorgeschreven stappen (ook verwoord in de veiligheidsketen), nooit had kunnen/mogen ontstaan! En dat dus hiermee, naast de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid, het verzaken van die stappen mogelijk structureel de verzaking van de wettelijke brandweerzorg wordt blootgelegd.Dit is ook van belang voor de nabestaanden van de bij de brand in Diemen (2017) gewonden en overledene; immers ook toen de VRAA.
Door eigen tegen onderzoek kwam dit mogelijk structureel verzaken aan het licht.
Deze brand is daarom opnieuw aanleiding om dit dan maar zelf verder te onderzoeken.
Ervaren lezers zal het niet verbazen dat de vakinhoudelijk onbegrijpelijk beperkte onderzoeksvragen zijn aangereikt door de VRAA en de gemeente A'veen zelf! Het initiatief voor onderzoek kwam niet van de wettelijke 'toezichthouder' maar van de aan dat 'toezicht' onderworpen organen. En dan ook nog een orgaan, verantwoordelijk voor de kwaliteit van het hogere 'strategische' personeel, dat voor die 'toezichthouder' het onderzoek mag uitvoeren!?
Na de brand in de flat aan de Rode Kruislaan te Diemen dus opnieuw een 'onderonsje'. Dat zullen we nog wel eens zien!