@ Djseb
Mijn cynische ondertoon naar het onverantwoordelijk verwaarlozen van de wettelijke brandweerzorg, door zwaar betaalde leidinggevenden en hun bestuursleden, leest u goed. Anders is het schrijven daarover voor mij geestelijk onverdraaglijk.
In de meest recente uitgave van de Handreiking Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid (Brandweer Nederland, 2012), die die Handreiking uit 2003 al weer vervangt, kunt u lezen dat de capaciteit van de bluswatervoorzieningen naar omlaag is bijgesteld op grond van de negatieve praktijk met de brandkranen.
In de brief van het minsterie aan het Veiligheidsberaad (gezamenlijke burgemeesters ook als bestuur IFV!) kunt u lezen dat zij, tot voor 2012 niet eens wisten dat bluswatervoorzieningen tot de gemeentelijk taak behoorde; nadat deze tot problemen hadden geleid.
Zij wilden geld voor deze 'nieuwe taak' dat werd door de minister geweigerd: het was geen nieuwe taak! Nu ook blijkt hieruit dat de burgemeesters (en dus ook hun wettelijke adviseur; de cdt.reg,brw.!) geen benul hadden van de vooraf aan 2000 al gepubliceerde PREVAP maatregelen m.b.t. bluswater en de Handreiking uit 2002.
Dat verklaart ook wel weer de huidige bereikte verloedering van de brandkranen in Nederland.
Onwetendheid is dus geen belemmering om bestuurslid te zijn van het kennisinstituut voor de brandweerzorg (IFV) en in de gemeente belast te zijn met die zorg.
Dan blijkt dat men op het IFV die kennis voor hun bestuur ook wist te verbergen of ook al niet beschikbaar had.
De risico's van gebouwen en industrie i.v.m. beschikbaar bluswater worden in het algemeen mede bepaald op grond van hun bouwjaar en soort gebruik.
Minimaal vind u voor de
primaire bluswatervoorziening van eenvoudige gebouwen (bv.: brandkraan) een capaciteit van 500 liter/minuut (30 kuub/uur) die een uur lang moet kunnen worden onderhouden. Dat kan ook oplopen to 1000 l/m.
Daarnaast moeten de aanvullende secundaire bluswatervoorzieningen binnen 100 mtr. afstand (naar verdeelstuk) aanwezig zijn.
De langere loopafstanden daardoor voor de bezetting worden niet gewogen; maar kunnen in de praktijk worden gecompenseerd door snelle opschaling.
Dat maakt het ook meer 'rood' op straat en 'legitimeert' de betaalde piketdiensten en nutteloze aanwezigheid van hoger personeel.
De vele TS-en met het vel personeel staan gewoon als tussen station met 'werk' voor vrijwel uitsluitend de pompbediener na afleggen.
Zouden ze die mensen ook 'aansturen' nadat ze later ter plaatse komen?
De eisen die gesteld worden aan de continuïteit van de bluswatervoorziening met tankwagens, waag ik op resultaat in de praktijk ernstig te betwijfelen.
Oordeelt u zelf; u lijkt me daartoe in staat.
Voor deze casus staat er een klein zinnetje in de Handreiking dat hierbij van groot belang is:
Voor monumentale bouwwerken dient de bluswatervoorziening via maatwerk te worden geregeld.
Dit verwijst dus naar de noodzaak van 'preparatie' bij dergelijke gebouwen.
Daarvan was overduidelijk geen sprake voor de kerk in Amstelveen.
En elders?