Auteur Topic: 01-09-2018 Zeer grote brand + GRIP 1 (woonzorgcentrum) Vinkenstraat, Wormerveer  (gelezen 6160 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.790
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
00:58:17 01-09-18   -ALPHA-   P 2 dienstdoende Burgemeester Zaanstad graag contact OvD-BZ
   0104510   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaanstad) (Burgemeester)

00:43:41 01-09-18   GROUP-1   P2 contact AC
   0104967   BRW Zaanstreek-Waterland (Hoofd Taakorganisatie Communicatie)

00:33:02 01-09-18   -ALPHA-   P 1 NHGG01 (Zeer grote brand) Brand Gezondheidszorg (GRIP: 1) Wooncentrum De Amandelbloesem Vinkenstraat Wormerveer
       GRIP 1    0104970   BRW Zaanstreek-Waterland (Teamleider Opvang&Verplaatsing)

23:51:47 31-08-18   GROUP-1   P 1 NHGG01 (Zeer grote brand) Brand Gezondheidszorg (GRIP: 1) Wooncentrum De Amandelbloesem Vinkenstraat Wormerveer 11-8071 11-8035 11-0884
       GRIP 1    0103740   BRW Zaanstreek-Waterland (Gebiedscommandant Zaanstad/Oostzaan)
       GRIP 1    0103062   BRW Zaanstreek-Waterland (HOvD)
       GRIP 1    0127665   BRW Zaanstreek-Waterland (Infocode Opschaling)
       GRIP 1    0104667   BRW Zaanstreek-Waterland (Informatiemanager CoPI)
       GRIP 1    0104657   BRW Zaanstreek-Waterland (Leider CoPI)
       GRIP 1    0103053   BRW Zaanstreek-Waterland (Logistiek functionaris)
       GRIP 1    0103028   BRW Zaanstreek-Waterland (Plotters)
       GRIP 1    0103057   BRW Zaanstreek-Waterland (RCvD)
       GRIP 1    0103055   BRW Zaanstreek-Waterland (Regionaal Commandant)
       GRIP 1    0104972   BRW Zaanstreek-Waterland (Voorlichter)
       GRIP 1    0104973   BRW Zaanstreek-Waterland (Voorlichters) (Groepscode)
       GRIP 1    0103040   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandijk) (Bemanning HV)
       GRIP 1    0103051   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandijk) (Onderhoud- en Verzorgingsgroep)
       GRIP 1    0104260   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandijk) (Blusploeg)
       GRIP 1    0104263   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandijk) (Kazernetechniek)
       GRIP 1    0104264   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandijk) (Lichtkrant)
       GRIP 1    0104265   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaandijk) (Postcoördinator)
       GRIP 1    0104966   Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (OvD Bevolkingszorg CoPI)

23:50:05 31-08-18   GROUP-1   P 1 NHGG01 (Grote brand) Brand Gezondheidszorg (GRIP: 1) Wooncentrum De Amandelbloesem Vinkenstraat Wormerveer 11-0291 11-0296 11-0202 11-0201 11-0495 11-0584 11-0492
       GRIP 1    0103740   BRW Zaanstreek-Waterland (Gebiedscommandant Zaanstad/Oostzaan)
       GRIP 1    0103062   BRW Zaanstreek-Waterland (HOvD)
       GRIP 1    0104667   BRW Zaanstreek-Waterland (Informatiemanager CoPI)
       GRIP 1    0104657   BRW Zaanstreek-Waterland (Leider CoPI)
       GRIP 1    0103060   BRW Zaanstreek-Waterland (OvD Oost)
       GRIP 1    0103028   BRW Zaanstreek-Waterland (Plotters)
       GRIP 1    0103055   BRW Zaanstreek-Waterland (Regionaal Commandant)
       GRIP 1    0104972   BRW Zaanstreek-Waterland (Voorlichter)
       GRIP 1    0104973   BRW Zaanstreek-Waterland (Voorlichters) (Groepscode)
       GRIP 1    0103026   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormer) (Verbindingsgroep VC2 0492)
       GRIP 1    0103034   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormer) (Bemanning HA)
       GRIP 1    0104380   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormer) (Lichtkrant)
       GRIP 1    0104747   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaanbrug Wormer)
       GRIP 1    0104974   BRW Zaanstreek-Waterland (Onbekende code)
       GRIP 1    0104966   Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (OvD Bevolkingszorg CoPI)

23:48:58 31-08-18   GROUP-1   P 1 NHGG01 (Grote brand) Brand Gezondheidszorg Wooncentrum De Amandelbloesem Vinkenstraat Wormerveer 11-0881 10-6521 11-7031
            GB     0103070   BRW Zaanstreek-Waterland (Functionaris Brandonderzoek)
            GB     0103740   BRW Zaanstreek-Waterland (Gebiedscommandant Zaanstad/Oostzaan)
            GB     0103062   BRW Zaanstreek-Waterland (HOvD)
            GB     0127665   BRW Zaanstreek-Waterland (Infocode Opschaling)
            GB     0103055   BRW Zaanstreek-Waterland (Regionaal Commandant)
            GB     0104972   BRW Zaanstreek-Waterland (Voorlichter)
            GB     0104375   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormer) (Blusploeg A)
            GB     0104376   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormer) (Blusploeg B)
            GB     0104380   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormer) (Lichtkrant)
            GB     0104412   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormerland) (Burgemeester)
            GB     0104711   BRW Zaanstreek-Waterland (Zaanstad) (Ademluchtdienst)

23:42:04 31-08-18   GROUP-1   P 1 NHGG01 (Middelbrand) Brand Gezondheidszorg Wooncentrum De Amandelbloesem Vinkenstraat Wormerveer 11-0203
           MB    0103070   BRW Zaanstreek-Waterland (Functionaris Brandonderzoek)
           MB    0127665   BRW Zaanstreek-Waterland (Infocode Opschaling)
           MB    0104972   BRW Zaanstreek-Waterland (Voorlichter)

23:37:19 31-08-18   GROUP-1   P 1 NHGG01 Brand Woning Wooncentrum De Amandelbloesem Vinkenstraat Wormerveer 11-8051 11-0292 11-8036 11-8037
   0104740   BRW Zaanstreek-Waterland (Bruggen Zaanstad)
   0103790   BRW Zaanstreek-Waterland (Krommenie) (Blusploeg)
   0103793   BRW Zaanstreek-Waterland (Krommenie) (Kazernetechniek)
   0103794   BRW Zaanstreek-Waterland (Krommenie) (Lichtkrant)
   0103800   BRW Zaanstreek-Waterland (Krommenie) (Postcoördinator)
   0103058   BRW Zaanstreek-Waterland (OvD West)
   0103046   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormerveer) (Bemanning AL)
   0103925   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormerveer) (Blusploeg)
   0103931   BRW Zaanstreek-Waterland (Wormerveer) (Lichtkrant)




Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/230547/Veel-rook-bij-brand-in-seniorencomplex-Wormerveer-pand-ontruimd

Zou nu niemand geïnteresseerd zijn hoe het kan dat bij een klein brandje zoveel woningen gevuld raken met rook?
Een degelijk feit maakt de brandpreventiemaatregelen in het Bouwbesluit, die dat moeten voorkomen!, mogelijk twijfelachtig.
Dit vraagt dan wel eerst om een objectieve bevestiging v.w.b. het compleet en correct uitvoeren van die maatregelen!

Zou nu niet iemand van de verantwoordelijk instanties hierin interesse hebben?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Zou nu niemand geïnteresseerd zijn hoe het kan dat bij een klein brandje zoveel woningen gevuld raken met rook?
Een degelijk feit maakt de brandpreventiemaatregelen in het Bouwbesluit, die dat moeten voorkomen!, mogelijk twijfelachtig.
Dit vraagt dan wel eerst om een objectieve bevestiging v.w.b. het compleet en correct uitvoeren van die maatregelen!

Zou nu niet iemand van de verantwoordelijk instanties hierin interesse hebben?

Vraag een willekeurige brandweer man/vrouw met wat ervaring hoe dit komt en ze kunnen veel voorbeelden geven hoe dit komt geen probleem.
We kunnen het bouwbesluit erbij halen, maar ook gemakzucht of gewoon geen tijd, maar de voorbeelden zijn te over.

Of de instanties interesse hebben weet ik niet, maar ook daarover kan ik speculeren.

Feit is dat hier op dit forum al zo vaak over is gesproken en ook incidenten zijn hier flink uitgerafeld, maar antwoorden komen niet. Oplossingen wel, maar ja komen die aan?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Zou nu niemand geïnteresseerd zijn hoe het kan dat bij een klein brandje zoveel woningen gevuld raken met rook?
Een degelijk feit maakt de brandpreventiemaatregelen in het Bouwbesluit, die dat moeten voorkomen!, mogelijk twijfelachtig.
Dit vraagt dan wel eerst om een objectieve bevestiging v.w.b. het compleet en correct uitvoeren van die maatregelen!

Zou nu niet iemand van de verantwoordelijk instanties hierin interesse hebben?

Ik denk dat de instanties wel interesse hebben in de brandveiligheid in de zorgcomplexen, maar dat er naast het wel of niet voldoen aan het gebruiksbesluit er nog een hele andere factor speelt. En dat zijn de bezuinigingen die al jaren spelen. 2 verzorgende tijdens de nachtelijke uren op 60a80 bewoners is tegenwoordig heel gewoon.

Maar ook compartimentering die niet voldoet omdat men gangdeuren maar even vast zet om er voor te zorgen dat die niet om de haverklap dicht vallen. In Juli een zelfde brand in Breukelen waar een grootschalige ontruiming heeft plaats gevonden. En zoals damm ook aangeeft er zijn al veel meer voorbeelden in verzorgingshuizen waar het maar net of net niet goed is gegaan. Om nog maar te zwijgen over de ouderen die nog zelfstandig alleen thuis moeten blijven wonen, wat eigenlijk niet meer verantwoordt is.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Ik denk dat de instanties wel interesse hebben in de brandveiligheid in de zorgcomplexen, maar dat er naast het wel of niet voldoen aan het gebruiksbesluit er nog een hele andere factor speelt. En dat zijn de bezuinigingen die al jaren spelen. 2 verzorgende tijdens de nachtelijke uren op 60a80 bewoners is tegenwoordig heel gewoon.

Maar ook compartimentering die niet voldoet omdat men gangdeuren maar even vast zet om er voor te zorgen dat die niet om de haverklap dicht vallen. In Juli een zelfde brand in Breukelen waar een grootschalige ontruiming heeft plaats gevonden. En zoals damm ook aangeeft er zijn al veel meer voorbeelden in verzorgingshuizen waar het maar net of net niet goed is gegaan. Om nog maar te zwijgen over de ouderen die nog zelfstandig alleen thuis moeten blijven wonen, wat eigenlijk niet meer verantwoordt is.

Als u denkt dat die interesse er wel is waarom blijkt dat dan niet uit de onderzoeken (zie IFV over brand Rode Kruislaan Diemen 19-07-2017)?
Het ging daar ook over een onder het Bouwbesluit 2012 (niet meer het Gebruiksbesluit!) vallend 'gebruik'.

U schakelt van de voorschriften snel door naar het 'ongedaan' maken van de maatregelen daaruit.

'First things first' anders verwart de discussie.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,41555.0.html
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,53572.0.html
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,56589.0.html
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,57496.0.html

Zomaar wat proza over de brandveiligheid in zorginstellingen en het zelfstandig wonen van ouderen. Men weet wel dat het niet klopt, en dan houdt het daarmee ook op.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,41555.0.html
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,53572.0.html
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,56589.0.html
https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,57496.0.html

Zomaar wat proza over de brandveiligheid in zorginstellingen en het zelfstandig wonen van ouderen. Men weet wel dat het niet klopt, en dan houdt het daarmee ook op.

Uw informatie werd ook niet door mij op feitelijkheid weersproken. Het 'ongrijpbare' begrip 'brandveiligheid' probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
De wet definieert alleen 'de brandweerzorg'. Veiligheid definieert men wel als 'de afwezigheid van gevaar'; utopia!

Maar wat voor mij belangrijk is, is dat uw informatie niet komt van de Inspectie die over de brandweerzorg gaat! Dan ook met de wettelijke voorschriften in het Bouwbesluit 2012 als beoordelingscriteria. Zodoende kan 'de brandweer' verder verzaken; vandaar dat ik wees op het uitermate mankerende IFV/Inspectie rapport over de brand in Diemen.

In 2015 rapporteerde deze Inspectie (VenJ) nog dat zij geen beeld hebben over de kwaliteit van de brandweerzorg in NL terwijl zij dit wettelijk moeten toetsen; daarin ligt hun bestaansrecht!
Deze Inspectie lag eerder bij BZK. 
Na 2000 verscheen er een bedroevende reeks rapporten over tekortkomingen, m.b.t. gebruiksvergunningen, de kwaliteit van het kader (BV en OVD), het gebrek aan bestuurlijke aansturing (wettelijke taak gemeentebestuur), geoefendheid, etc.
Alleen door het feit dat de Inspectie in 2015 vanuit VenJ rapporteerde kan men aan de leugen, gelet op de dramatisch informatie over 'de staat van de brandweer'  die daarvoor was gerapporteerd door 'de (BZK) Inspectie', ontsnappen.

Waar we het mogelijk over een zijn is het feit dat er veel is gewaarschuwd maar dat er desondanks niets gebeurt daarmee.
Dat heeft uiteraard heeft gevolgen voor de zorg 'betalende' burgers; maar ook voor de gerapporteerd 'mankerende' repressieve uitvoerders.
Daarvoor zijn de regionaal commandanten, hun bestuur en de gemeentebesturen (raad!) verantwoordelijk.
Ook na de brand in Diemen werd de toetsing van die verantwoordelijkheden gemeden als de pest. Een officier overplaatsen en klaar is Kees? Who cares?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Waar we het mogelijk over een zijn is het feit dat er veel is gewaarschuwd maar dat er desondanks niets gebeurt daarmee.
Dat heeft uiteraard heeft gevolgen voor de zorg 'betalende' burgers; maar ook voor de gerapporteerd 'mankerende' repressieve uitvoerders.
Daarvoor zijn de regionaal commandanten, hun bestuur en de gemeentebesturen (raad!) verantwoordelijk.
Ook na de brand in Diemen werd de toetsing van die verantwoordelijkheden gemeden als de pest. Een officier overplaatsen en klaar is Kees? Who cares?
Het probleem waar zorginstellingen mee kampen is dat zij de gebouwen waar een bejaardenhuis of wat dan in is gevestigd ook veelal wordt gehuurd van een vastgoedbeheerder. En die vastgoedbeheerder verantwoordelijk is voor het onderhoud van het betreffende huis, en ook daarmee verantwoordelijk is voor het laten voldoen aan het bouwbesluit. De brandweer voert wel inspecties uit, en bij onrechtmatigheden wordt er dan ook gerapporteerd (ik neem aan aan de vastgoedbeheerder). Maar het vervolg wordt dan vaag, of strand dan ergens op een bureau onder op de stapel met andere rapportages. Omdat er dan even geen budget is of wat dan ook.




Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Het probleem waar zorginstellingen mee kampen is dat zij de gebouwen waar een bejaardenhuis of wat dan in is gevestigd ook veelal wordt gehuurd van een vastgoedbeheerder. En die vastgoedbeheerder verantwoordelijk is voor het onderhoud van het betreffende huis, en ook daarmee verantwoordelijk is voor het laten voldoen aan het bouwbesluit. De brandweer voert wel inspecties uit, en bij onrechtmatigheden wordt er dan ook gerapporteerd (ik neem aan aan de vastgoedbeheerder). Maar het vervolg wordt dan vaag, of strand dan ergens op een bureau onder op de stapel met andere rapportages. Omdat er dan even geen budget is of wat dan ook.

U moet het mij maar niet kwalijk nemen, ik sta, qua opvattingen over de verantwoordelijkheid binnen de wettelijke brandweerzorg, 180 graden tegenover die van u. Zoals u weet is deze zorg toegewezen aan de overheid en deze heeft gemeend dit decentraal, en dan weer regionaal, te moeten regelen.

Binnen de wetgeving lees ik voor burgers uitsluitend dat zij voor bepaald 'gebruik' van gebouwen (of terreinen) vergunningen moeten aanvragen.
De wet schrijft dan voor dat, waar het om de brandweerzorg gaat, er een exclusieve wettelijk aangewezen adviseur advies moet uitbrengen aan het bevoegd gezag en dat daar (jurisprudentie) alleen gemotiveerd van kan worden afgeweken.

Dat wat dan als voorwaarden (voorschriften en maatregelen) wordt opgenomen bij de vergunning moet de vergunninghouder zo bewaken; anders is hij strafbaar.
De vergunningverlener heeft de wettige en morele plicht om te handhaven.
Zo zijn de verantwoordelijkheden, sinds tientallen jaren, keurig geregeld.

Binnen brandweerkringen (zoals het IFV) probeert men de laatste 20 jaar te propageren dat de burgers zelf verantwoordelijkheid hebben zonder deze op wettelijke criteria te specificeren.

Ies dergelijks meen ik te lezen ook bij u; mogelijk als gevolg van blootstelling aan die onnauwkeurig geformuleerde propaganda.
Het is niet mijn bedoeling om u verwijten te maken; het gaat mij om een mogelijk serieus communicatie probleem in onze samenleving.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Zolang er geen duidelijke sancties/straffen zijn wordt er geen haast gemaakt.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Zolang er geen duidelijke sancties/straffen zijn wordt er geen haast gemaakt.

Uw opmerking is even cynisch als waar.

Formeel zijn die sancties en stoffen in de wetten aanwezig maar, zoals bij de brand in Diemen, de met de technisch en juridische handhaving belaste instanties (voor de brandweerzorg: de Inspectie, het bestuur van de regio, de cdt. reg. brw. en het gemeentebestuur) al vele tot tientallen jaren verzaken kan een gang naar de rechter ook nog teleurstellend, met gezichtsverlies, uitvallen en daarmee tot de ontluisterende waarheid van het eigen verzaken doordringen.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Vraag een willekeurige brandweer man/vrouw met wat ervaring hoe dit komt en ze kunnen veel voorbeelden geven hoe dit komt geen probleem.
We kunnen het bouwbesluit erbij halen, maar ook gemakzucht of gewoon geen tijd, maar de voorbeelden zijn te over.

Of de instanties interesse hebben weet ik niet, maar ook daarover kan ik speculeren.

Feit is dat hier op dit forum al zo vaak over is gesproken en ook incidenten zijn hier flink uitgerafeld, maar antwoorden komen niet. Oplossingen wel, maar ja komen die aan?

Uit uw bijdrage maak ik een defaitistisch/berustende houding op. Dat wil ik mijzelf niet permitteren.
Ik richt mij dan ook niet verwijtend tot 'een willekeurige brandweer man/vrouw met wat ervaring' maar tot diegenen die met behoorlijke salarissen de verantwoordelijkheid moeten waarmaken.

Wat mij van de repressieve brandweer tegenvalt is dat zij niet kunnen of willen beseffen dat het verzaken binnen de preventieve en preparatieve brandweerzorg ernstige en onbekend gelaten gevaren voor hun beroepsuitoefening en ernstige beperking van hun arbeidssatisfactie oplevert.
Of genieten zij inmiddels van de 'afbrandscenario's'?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
U moet het mij maar niet kwalijk nemen, ik sta, qua opvattingen over de verantwoordelijkheid binnen de wettelijke brandweerzorg, 180 graden tegenover die van u. Zoals u weet is deze zorg toegewezen aan de overheid en deze heeft gemeend dit decentraal, en dan weer regionaal, te moeten regelen.

Binnen de wetgeving lees ik voor burgers uitsluitend dat zij voor bepaald 'gebruik' van gebouwen (of terreinen) vergunningen moeten aanvragen.
De wet schrijft dan voor dat, waar het om de brandweerzorg gaat, er een exclusieve wettelijk aangewezen adviseur advies moet uitbrengen aan het bevoegd gezag en dat daar (jurisprudentie) alleen gemotiveerd van kan worden afgeweken.

Dat wat dan als voorwaarden (voorschriften en maatregelen) wordt opgenomen bij de vergunning moet de vergunninghouder zo bewaken; anders is hij strafbaar.
De vergunningverlener heeft de wettige en morele plicht om te handhaven.
Zo zijn de verantwoordelijkheden, sinds tientallen jaren, keurig geregeld.

Binnen brandweerkringen (zoals het IFV) probeert men de laatste 20 jaar te propageren dat de burgers zelf verantwoordelijkheid hebben zonder deze op wettelijke criteria te specificeren.

Ies dergelijks meen ik te lezen ook bij u; mogelijk als gevolg van blootstelling aan die onnauwkeurig geformuleerde propaganda.
Het is niet mijn bedoeling om u verwijten te maken; het gaat mij om een mogelijk serieus communicatie probleem in onze samenleving.

Ik ervaar in uw woorden geen aanval. Ik denk juist dat we beide hetzelfde over de situatie denken. ;)