Auteur Topic: KNRM redt 11 Denen, zeilschip bij Zandvoort gezonken  (gelezen 4687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:12:41
Er is al eens een discussie gevoerd op dit forum over noodmeldingen vanaf zee, maar als het klopt wat de NOS zegt en de bemanning meldde via 112 dat ze 'ergens buiten Amsterdam' in het water lagen is dat wel erg slecht zeemanschap. Bij dat 'kapseizen na een windvlaag' heb ik ook wel wat vraagtekens, maar in extreme omstandigheden kan dat. Moet overigens een flink jacht geweest zijn, met elf man aan boord.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:43:41

What is the ship's current position? Where is the ship located? SVARTLOGA current position is 52.41305 N / 4.32146 E on Aug 25, 2018 13:53 UTC.

Map position 
Add photo 
Fleet

AIS Data

AIS Type Sailing vessel
Flag Denmark
Destination -
ETA -
IMO / MMSI - / 219015233
Callsign OXER
Length / Beam 24 / 6 m
Current draught 2.9 m
Course / Speed 241.9° / 3.3 kn
Coordinates 52.41305 N/4.32146 E
Last report  Aug 25, 2018 13:53 UTC

https://www.vesselfinder.com/vessels/SVARTLOGA-IMO-0-MMSI-219015233


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 01 september 2018, 14:26:04
Er is al eens een discussie gevoerd op dit forum over noodmeldingen vanaf zee, maar als het klopt wat de NOS zegt en de bemanning meldde via 112 dat ze 'ergens buiten Amsterdam' in het water lagen is dat wel erg slecht zeemanschap.

Er zijn maar weinig schepen die correct hun mayday of pan pan meldingen uitgeven. Vaak zijn het de grotere zeeschepen die hun informatie paraat hebben en meteen kunnen delen. Bij heel veel kleinere scheepvaart (inclusief binnenvaart) is het om te huilen en moet men de info los peuteren op VHF16.
Iets waar ik me altijd over verbaas is dat men vaak hun locatie niet lijken te weten. Lijkt me dat je dat als 1e opzoekt voordat je begin te roepen op 16.

De redding voor deze 11 Denen is denk ik echt hun EPIRB en 121.500mhz PLT baken geweest.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 02 september 2018, 14:23:46
TUG AND LIFEBOAT – WORKING IN HARMONY

Tugs and lifeboats carry out similar work in emergency situations and an incident off the Dutch coast recently demonstrates that charitable services provided by lifeboats can play a useful role assisting the commercial towage sector. The small tug Hans was 11 miles off the Dutch coast at Scheveningen and towing a 40m long pontoon when it encountered steering problems around midnight in adverse weather conditions. The towline had to be released with the unladen barge drifting in a northerly direction influenced by wind and current. The Netherlands Coastguard was informed of the situation and the KNRM lifeboat station at Scheveningen alerted. The ‘Arie Visser’ class lifeboat Kitty Roosmale Nepveu was tasked to assist while the nearby offshore support vessel VOS Star was asked to monitor the Hans and the barge on radar. When the lifeboat arrived, the coastguard requested it to follow the drifting barge and with the crew of the tug soon able to re-establish use of its steering gear it also headed for the barge to re-connect the tow. The crew on board Hans undertook several attempts to establish a towing connection again but were hampered by adverse weather conditions including force six winds and two metre waves. With Hans encountering difficulties making the connection, the lifeboat was asked to assist and in a typical example of seamanship skill and innovation was able to transfer a towline which again after several attempts was secured to the barge. The line was then connected to a buoy which the crew on Hans were able to retrieve and attach to the steel towing wire on its winch. Just over two hours after the lifeboat was alerted tug and barge were once again connected and the situation brought under control. Tug and tow set course towards Hoek van Holland and at the request of the coastguard was escorted by the Scheveningen lifeboat. Around two hours later and after an uneventful passage a Rotterdam pilot was able to board the Hans in the port’s approaches and with the duty of escorting the convoy
19TH VOLUME, NO. 68  DATED 02 SEPTEMBER 2017
 
3/30
 
taken over by the Port of Rotterdam Authority patrol boat RPA 15, Kitty Roosmale Nepveu was released and returned to Scheveningen arriving back home five hours after initially setting out. (By Peter Barker – Maritime Journal)