Auteur Topic: KNRM redt 11 Denen, zeilschip bij Zandvoort gezonken  (gelezen 1847 keer)

Thor

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende

Mossie

• Forumlid
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:12:41
Er is al eens een discussie gevoerd op dit forum over noodmeldingen vanaf zee, maar als het klopt wat de NOS zegt en de bemanning meldde via 112 dat ze 'ergens buiten Amsterdam' in het water lagen is dat wel erg slecht zeemanschap. Bij dat 'kapseizen na een windvlaag' heb ik ook wel wat vraagtekens, maar in extreme omstandigheden kan dat. Moet overigens een flink jacht geweest zijn, met elf man aan boord.

Thor

• Forumlid
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:43:41

Wouter-H

• Forumlid
Reactie #3 Gepost op: 01 september 2018, 14:26:04
Er is al eens een discussie gevoerd op dit forum over noodmeldingen vanaf zee, maar als het klopt wat de NOS zegt en de bemanning meldde via 112 dat ze 'ergens buiten Amsterdam' in het water lagen is dat wel erg slecht zeemanschap.

Er zijn maar weinig schepen die correct hun mayday of pan pan meldingen uitgeven. Vaak zijn het de grotere zeeschepen die hun informatie paraat hebben en meteen kunnen delen. Bij heel veel kleinere scheepvaart (inclusief binnenvaart) is het om te huilen en moet men de info los peuteren op VHF16.
Iets waar ik me altijd over verbaas is dat men vaak hun locatie niet lijken te weten. Lijkt me dat je dat als 1e opzoekt voordat je begin te roepen op 16.

De redding voor deze 11 Denen is denk ik echt hun EPIRB en 121.500mhz PLT baken geweest.

Thor

• Forumlid
Reactie #4 Gepost op: 02 september 2018, 14:23:46