Auteur Topic: 25-08-2018 Zeer Grote brand woning rieten kap Jan Glijnisweg, Heerhugowaard  (gelezen 2217 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.410
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Ik geloof dat ik al eerder geheel vakinhoudelijk uitgelegd heb hoe ik de inzet liever had gezien, en daarin komt ookal naar voren wat ik van die TS2 dingen vindt. En dan is voor mij de kous ook af. Op dit forum zijn genoeg discussies terug te vinden die over de inzet van de TS2 gaan, dus heeft het ook geen meerwaarde om hier nog eens uitgebreid te gaan discussiëren. Dat hebben we al eerder gedaan, nota bene ook over de TS2 van Heerhugowaard.

https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,42431.615.html

Opnieuw gaat u dan willen en wetens voorbij (voor is de kous al af!?) aan de mede verantwoordelijkheid juist van personen die het vakinhoudelijk kunnen uitleggen. Ik herhaal:
Citaat
Maar hoe verantwoordt de NHN brandweerleiding dit 'praktisch' in de steek laten, v.w.b. redelijke brandweerzorg, van hun 'part timer' en zijn verzekeraar?
Op de meldkamer en de MDT's van de voertuigen 'weet' men toch/moet men weten dat dit 'woonhuis' zelfs nog omgeven was door een 'industrieel complex': grote loods en kassen.
En:
Citaat
Als de collega's onderling zo goed voor elkaar willen zorgen dan zouden zij dat inzetten van KK-tjes als eerste inzet toch eerder als probleem moeten hebben voorkomen? Wie zwijgt stemt toe....dan ook niet achteraf jezelf goed- of schoonpraten.....toch?

BTW: KK-tjes kunt u met elk kort en kernachtig woord, beginnende met K, invullen. Zoals bijvoorbeeld: *** Karretjes.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Inderdaad wanneer spat die schuimbel nu eens in de hoofden van sommige brandweercollega's en datzelfde geldt voor het spuiten van vloeistoffen op daken, als het eronder brand. Nutteloos ook als het om een pand van een collega gaat. Wat overigens geen verschil maakt met een brandje bij de buurman, van mij als brandweerman wordt verwacht dat ik overal mijn stikkende best doe.

Geheel eens! Met uitzondering van het voor mij onbegrijpelijk gebrek aan getoonde mede verantwoordelijkheid van het brandweer personeel:
Citaat
Als de collega's onderling zo goed voor elkaar willen zorgen dan zouden zij dat inzetten van KK-tjes als eerste inzet toch eerder als probleem moeten hebben voorkomen? Wie zwijgt stemt toe....dan ook niet achteraf jezelf goed- of schoonpraten.....toch?

Hoe ziet/accepteert u dan de 'collega's die de KK-tjes braaf bezetten en er betaald propaganda ('lesgeven' in 'vernieuwing' noemen zij dat) voor maken?
En dan hier ook nog beweren dat zij, ondanks hun lippendienst bewijzen aan die idiote KK-tjes, zij zo begaan zijn met het afbranden van het huis van hun collega.

Zijn zij nu zo dom en in de war, of ben ik nu zo....? (Vrij naar een voetbalcoach.)
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Rene501

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Ik beschik, dankzij de site, alleen over de alarmering tijden (dus niet uitruk- en aankomst):
18:32 uur: het idiote kleine karretje met 2 man ( het KK-tje; zeg maar) en de HW (daarop ook nog 'van de wal in de sloot').
18:43 uur: Grote brand; dat is 10 minuten na de eerste alarmering!
Mogelijk heeft het koppeltje van het KK-tje dit als NB gegeven. Dan ben ik toch nog benieuwd naar opkomsttijd.
19:07 uur wordt pas WTS gealarmeerd! Ruim een half uur na het KK-tje!

Slordig broddelwerk helaas.... Trieste vertoning!

Op basis van dezelfde alarmeringen geplaatst op dit forum zie ik de volgende alarmeringen :

- 18:31:54 - alarm voor eerste TS Heerhugowaard en een SI Heerhugowaard
- 18:32:22 - alarm tweede TS Obdam, HW Heerhugowaard en een OvD
- 18:32:42 - alarm voor HW Alkmaar
- 18:35:52 - alarm voor derde TS Ursem

Dat betekent dat er direct ook een normale tankautospuit is gealarmeerd, circa 30 seconden later een tweede tankautospuit, en circa 3,5 minuut later een derde tankautospuit.

Mij is altijd geleerd dat dit een adequate primaire alarmering en snelle opschaling is. 


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.212
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Schuim wordt nog steeds beschouwd als een algemeen toepasbaar wondermiddel terwijl al geruime tijd bekend is dat er vele beperkingen aan de inzet van schuim zitten. De verkopers en producenten van schuim weten het product kennelijk goed te brengen, als blijkt dat het niet werkt dan ligt het volgens hen aan de manier van inzet. De brandweer ziet schuim als een ideaal hulpmiddel om de zeer beperkte voertuigen te propageren, vaak tegen beter weten of de ervaringen in.

De nieuwe voertuigen van o.a. VRF worden/werden uitgerust met DLS oid. Ook bijv op Schiermonnikoog waar het grootste gevaar dreigt mbt natuurbranden.

De 2 persoons VW busjes van Rotterdam e.o. werden afgevoerd naar brandweerkorpsen als bijvoorbeeld toen Marken nog een eiland was met smalle straatjes en fietspaden waar zij werden ingezet samen met een MSA voor de bluswaterlevering uit de sloot.
2 persoons voertuigen werden in Rotterdam e.o. al rap afgevoerd.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Slordig broddelwerk helaas.... Trieste vertoning!

Op basis van dezelfde alarmeringen geplaatst op dit forum zie ik de volgende alarmeringen :

- 18:31:54 - alarm voor eerste TS Heerhugowaard en een SI Heerhugowaard
- 18:32:22 - alarm tweede TS Obdam, HW Heerhugowaard en een OvD
- 18:32:42 - alarm voor HW Alkmaar
- 18:35:52 - alarm voor derde TS Ursem

Dat betekent dat er direct ook een normale tankautospuit is gealarmeerd, circa 30 seconden later een tweede tankautospuit, en circa 3,5 minuut later een derde tankautospuit.

Mij is altijd geleerd dat dit een adequate primaire alarmering en snelle opschaling is.

Als is u was, dan zou ik, zeker na de flater die u sloeg om u uw kromme excuus verhaal over het 'met foute middelen' 'tegen beter weten' toch maar een collega daardoor helpen (??) terughoudend zijn met diskwalificaties uitspreken. ("Slordig broddelwerk...trieste vertoning") Het wordt dan al meteen een flauwe 'de druiven zijn zuur' reactie.

De door u genoemde TS-en staan niet als zodanig genoemd. Mogelijk wel in de codes maar die ken ik niet (die zou u er even bij hebben kunnen geven voor een opbouwende bijdrage) .
Of de achtereenvolgende gealarmeerde bezettingen ook allemaal tijdig, en volledig bezet, uitrukten en ter plaatse kwamen; blijkt niet uit deze gegevens!
Dan pas zou ik, of elke onafhankelijke beoordelaar, kunnen beoordelen of de opschaling adequaat verliep.

De inzet verliep, volgens de beelden, met waardeloos schuim op het dak en eerst daarop (hoe laat/tijd?) waterstralen op een in hoofdzaak nog waterdicht dak, in ieder geval dramatisch slecht! Daarmee wordt niemand geholpen; behalve de 'parate' salaris/vergoedingen trekkers.

Als men voldoende TS-en ter beschikking heeft, stuurt men toch nooit een KK-tje met een waardeloos blusmiddel voor vrijwel alle soorten brand; als standaard bluseenheid volgens de wet? U noemt dat een adequate opschaling....ik noem dat belastinggeld verspillende volksverlakkerij.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Schuim wordt nog steeds beschouwd als een algemeen toepasbaar wondermiddel terwijl al geruime tijd bekend is dat er vele beperkingen aan de inzet van schuim zitten. De verkopers en producenten van schuim weten het product kennelijk goed te brengen, als blijkt dat het niet werkt dan ligt het volgens hen aan de manier van inzet. De brandweer ziet schuim als een ideaal hulpmiddel om de zeer beperkte voertuigen te propageren, vaak tegen beter weten of de ervaringen in.

De nieuwe voertuigen van o.a. VRF worden/werden uitgerust met DLS oid. Ook bijv op Schiermonnikoog waar het grootste gevaar dreigt mbt natuurbranden.

De 2 persoons VW busjes van Rotterdam e.o. werden afgevoerd naar brandweerkorpsen als bijvoorbeeld toen Marken nog een eiland was met smalle straatjes en fietspaden waar zij werden ingezet samen met een MSA voor de bluswaterlevering uit de sloot.
2 persoons voertuigen werden in Rotterdam e.o. al rap afgevoerd.

"Schuim is water in een maf jasje" leerde ik jarenlang mijn studenten uit de internationale offshore industrie en raffinaderijen/tankfarms; met wetenschappelijk onderbouwde details. In die industrie, zoals in de (tanker)scheepvaart waren er wel zeer specifieke toepassingen voor 'schuim'.
In de luchtvaart is men er ook ingetrapt; door uit te gaan van brandstoffen die nauwelijks meer worden gebruikt en van een waterpas oppervlak bij elk ongeval; men kan naïeve mensen kennelijk van alles doen geloven.
Dat, zoals u beweert:
Citaat
Schuim wordt nog steeds beschouwd als een algemeen toepasbaar wondermiddel terwijl al geruime tijd bekend is dat er vele beperkingen aan de inzet van schuim zitten.
geeft een algemeen oordeel; maar de vaklui zouden hier toch, juist op hun te veronderstellen/te eisen vakkennis, niet in moeten trappen?

Uw verhaal met kleine busjes uit het verleden zou ook de context van kort na de oorlog moeten meewegen: minder brandstof in de woningen, minder geld te besteden door gemeenten, minder/geen opgeleid hoger brandweerpersoneel etc. Dat laatste is er nu wel; maar zonder enige vakkennis (na 1985).
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Rene501

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
De door u genoemde TS-en staan niet als zodanig genoemd. Mogelijk wel in de codes maar die ken ik niet (die zou u er even bij hebben kunnen geven voor een opbouwende bijdrage) .
Of de achtereenvolgende gealarmeerde bezettingen ook allemaal tijdig, en volledig bezet, uitrukten en ter plaatse kwamen; blijkt niet uit deze gegevens!
Dan pas zou ik, of elke onafhankelijke beoordelaar, kunnen beoordelen of de opschaling adequaat verliep.

Hier komt u niet mee weg. U trok conclusies zonder de beschikbare informatie goed te bestuderen of nadere informatie op te zoeken. Ik ken de voertuignummers ook niet, maar had deze informatie binnen een paar minuten compleet. Overigens staan bij de alarmeringen ook de ploegen/posten genoemd.

Ik heb alleen geschreven over de alarmering en opschaling (in de zin van alarmeren van) van opvolgende tankautospuiten, niets over wanneer deze zijn uitgerukt en ter plaatse waren.

Ik heb geen mening gegeven over in hoeverre een SIV2 onderdeel kan zijn van een adequate opschaling. Ik vind het wederom onzorgvuldig dat u dit wel beweert.

Mijn mening is namelijk een SIV2 bij het scenario van een uitslaande brand in een rietbedekte stolpboerderij hoogstens voor een verkenning en daaropvolgende opvang/opstelplaats toewijzing van de opvolgende tankautospuiten kan dienen. Ik geloof om vele redenen niet in een SIV2 bij gebouwbranden.

Mijn bijdrage aan dit forum stop ik bij deze. Ik vind het triest om te constateren dat u hier nog de ruimte krijgt om op deze wijze woorden te verdraaien en mensen te benaderen. 


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
@ Rene501
 Uw 'snelle informatie', waarom wilde u die niet met ons delen?

Ik beweerde nooit dat u wel over uitruktijden en 'ter plaatse' komen had geschreven; dan hoeft u dat toch niet te ontkennen?
Indirect (en nu direct) heeft u wel een mening gegeven over de betrokkenheid van de SIV2: de inzet was tegen beter weten in; volgens u.

Ook nu beweert u niet te geloven in een SIV2 bij gebouwbranden. Het was toch een gebouwbrand?
Hoogstens voor verkenning (wat een luxe!) en voor toewijzing van een opstelplaats. Maar de bezetting was meteen al 'druk' met nutteloos schuim op het dak spuiten!

U stopt uw bijdragen. Dat had u wat mij betreft niet hoeven melden. Maar u betreurt ook mijn 'ruimte' hier.
Probeert u een ruiltje met de moderatoren?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.212
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
"Schuim is water in een maf jasje" leerde ik jarenlang mijn studenten uit de internationale offshore industrie en raffinaderijen/tankfarms; met wetenschappelijk onderbouwde details. In die industrie, zoals in de (tanker)scheepvaart waren er wel zeer specifieke toepassingen voor 'schuim'.
In de luchtvaart is men er ook ingetrapt; door uit te gaan van brandstoffen die nauwelijks meer worden gebruikt en van een waterpas oppervlak bij elk ongeval; men kan naïeve mensen kennelijk van alles doen geloven.
Dat, zoals u beweert:  geeft een algemeen oordeel; maar de vaklui zouden hier toch, juist op hun te veronderstellen/te eisen vakkennis, niet in moeten trappen?

Uw verhaal met kleine busjes uit het verleden zou ook de context van kort na de oorlog moeten meewegen: minder brandstof in de woningen, minder geld te besteden door gemeenten, minder/geen opgeleid hoger brandweerpersoneel etc. Dat laatste is er nu wel; maar zonder enige vakkennis (na 1985).

In de periode Ossenbloed was het nog vrij eenvoudig, maar tegenwoordig met grote variëteit aan synthetische schuimen zien velen de bomen door het bos niet meer.
Primair bij het inzetten van een schuimaanval op (tanker) scheepvaart is het voldoende koelen van de aanliggende tanks, dan kan de eerste en vaak de tweede schuimaanval succesvol zijn.
Bij vliegtuigen en manifolds, pijpconstructies etc. wordt tegenwoordig geadverteerd om schuim en/met poeder in  te zetten.

Inderdaad de VW busjes, Landrovers met pomp etc. zijn min of meer uit armoede geboren, wel zijn de nodige zich ontwikkelde brandjes middels de busjes met MSA (voormalige BB aanhangers) en de Landrovers in de kiem gesmoord.
Vakkennis, lokale bekendheid zijn belangrijk naast het voor het gebied geëigende materieel, een standaard autospuit met alles erop en eraan moet zoals bijv. in Kalenberg vanwege een brug van 1,5 meter breed op grote afstand van de brand afleggen of moet er een babyspuitje middels een geleende kruiwagen aangevoerd worden. Op sommige Waddeneilanden kent men wel DLS maar geen dompelpompen op de wagens.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
In de periode Ossenbloed was het nog vrij eenvoudig, maar tegenwoordig met grote variëteit aan synthetische schuimen zien velen de bomen door het bos niet meer.
Primair bij het inzetten van een schuimaanval op (tanker) scheepvaart is het voldoende koelen van de aanliggende tanks, dan kan de eerste en vaak de tweede schuimaanval succesvol zijn.
Bij vliegtuigen en manifolds, pijpconstructies etc. wordt tegenwoordig geadverteerd om schuim en/met poeder in  te zetten.

Inderdaad de VW busjes, Landrovers met pomp etc. zijn min of meer uit armoede geboren, wel zijn de nodige zich ontwikkelde brandjes middels de busjes met MSA (voormalige BB aanhangers) en de Landrovers in de kiem gesmoord.
Vakkennis, lokale bekendheid zijn belangrijk naast het voor het gebied geëigende materieel, een standaard autospuit met alles erop en eraan moet zoals bijv. in Kalenberg vanwege een brug van 1,5 meter breed op grote afstand van de brand afleggen of moet er een babyspuitje middels een geleende kruiwagen aangevoerd worden. Op sommige Waddeneilanden kent men wel DLS maar geen dompelpompen op de wagens.

Ja, ik ben het met u eens: in een specifiek verzorgingsgebied behoren specifieke oplossingen te dienen.
Kennelijk voor u (en ik pretendeer dat ook te hebben aangehangen) nam een betrokken leidinggevende bij de brandweer de problemen van zijn tijd op als een persoonlijk tegen hem uitgesproken uitdaging. Toen:  'Aan de bak' dus! Ik zie dat niet meer; helaas. Ik kan of wil dat ook niet afdwingen; maar spreek me wel uit.

Het door u opgevoerde voorbeeld (tanker) heeft nu inderdaad  het uitzonderlijk voorbeeld van een waterpas 'doel'!
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
@ Thor

Het volgende deel van uw eerdere bijdrage zag ik in eerste instantie over het hoofd:
Citaat
Bij vliegtuigen en manifolds, pijpconstructies etc. wordt tegenwoordig geadverteerd om schuim en/met poeder in  te zetten.

Het 'tegenwoordig adverteren' moet m.i. mentaal worden verwerkt met de 'tegenwoordige' brandstoffen! Dat maakt het essentiële verschil!
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton