Die kleine karretjes zoals u ze noemt kunnen geen lage druk weggeven, dus lage druk stralen en een waterkanon voeden gaat simpelweg niet lukken. Ze kunnen enkel met dat pompje wat er in zit die tank met schuim leeg blazen en dan is het verhaal afgelopen.
Dat deze brand extra druk voor de eenheden met zich mee bracht, omdat het het huis van een collega betrof kan ik voor de volle 100% begrijpen. Een paar jaar geleden hebben wij een soort gelijke brand gehad, ook brand in een rieten kap ook bij een toen al ex-collega. Maar we kennen hem maar al te goed. Dus de druk om de brand snel aan te pakken en zoveel mogelijk te willen redden voor die collega die ken ik, en begrijp ik ook.
En ik weet dat de brw Heerhugowaard het wiel opnieuw aan het uitvinden is door een busje met 2 man met een tank schuim de weg op te sturen. Om maar snellere uitruktijden te behalen. (G&V heeft hun busjes niet voor niets buiten dienst gezet)
Maar bij deze brand had deze SIV helemaal niets meer te zoeken. Dit soort branden vraagt direct om middelbrand, en dus inzet van direct 2x TS met 6 man. 1 TS gaat voor de binnenaanval, de tweede gaat voor de buitenaanval. En die buitenaanval betekend vlammen eraf en meteen het rieten dak slopen zo dicht mogelijk op de vuurhaard zodat je de vuurhaard kunt stoppen. En heb je een geschroefd dak waar het riet op dakpannelen ligt heb je al geluk en kun je meestal de vuurhaard buiten houden, heb je de pech dat het een traditioneel dak betreft dan wordt de klus al vele malen lastiger aangezien je dan van binnenuit direct tegen het riet aan kijkt. En de kans dat de brand dan zo binnen zit veel groter is.
Ik weet dat ik makkelijk l*llen heb zo met een bak koffie er naast. Maar bij dit soort branden is slagkracht van wezenlijk belang.
Ja, dan zijn wij het wel eens. Ik vraag me wel of of deze kritiek ook zonder mijn eerdere bijdrage zou zijn verschenen.
Maar hoe verantwoordt de NHN brandweerleiding dit 'praktisch' in de steek laten, v.w.b. redelijke brandweerzorg, van hun 'part timer' en zijn verzekeraar?
Op de meldkamer en de MDT's van de voertuigen 'weet' men toch/moet men weten dat dit 'woonhuis' zelfs nog omgeven was door een 'industrieel complex': grote loods en kassen.
De 'druk' die men ter plaatse voelde, volgens u, acht ik niet professioneel! Is het 'onroerend' bezit van een collega belangrijker dan die van de andere burgers?
Zoals die HOVD (wie hem dan ook heeft opgeleid en aangesteld?) hierboven beweerde, is dan ook een '
tegen beter weten' doorzetten van de inzet met een idiote kleine kar, met het onwerkzaam en kleine beetje schuim,
gefaciliteerd door idiote preparatie!
(Keuze voertuigen, bezetting en bepakking, die ondeugdelijk zijn voor elk brandadres; anders dan een vrijstaand klein containertje.)
Ik beschik, dankzij de site, alleen over de alarmering tijden (dus niet uitruk- en aankomst):
18:32 uur: het idiote kleine karretje met 2 man ( het KK-tje; zeg maar) en de HW (daarop ook nog 'van de wal in de sloot').
18:43 uur: Grote brand; dat is 10 minuten na de eerste alarmering!
Mogelijk heeft het koppeltje van het KK-tje dit als NB gegeven. Dan ben ik toch nog benieuwd naar opkomsttijd.
19:07 uur wordt pas WTS gealarmeerd! Ruim een half uur na het KK-tje!
Als ik uit mag gaan van een wettelijke opkomsttijd van 8 minuten; voor de volledig uitgeruste TS(!), dan....nam men domweg 'preparatief' het risico dat de 'collega' (of wie dan ook) niet zou worden geholpen.
En dat nog op volksverlakkerij: snelle opkomsttijden met waardeloze en goedkope KK-tjes!
Dan is 'trouwe collegiale' emotie,
achteraf geuit, door mij slechts als 'vals' te beoordelen; mogelijk als gevolg van een onderhouden slecht geweten.
De enig geldige emotie in deze is m.i: diepe schaamte!
Die voel ik zelfs nog (plaatsvervangend)!
Arme brandweer!