Auteur Topic: 'Protest bij brandweer tegen herindeling wagens  (gelezen 15207 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #45 Gepost op: 26 september 2018, 09:52:19
@ allen

Ook door een vraag van mij dwaalt de discussie af naar een ver verleden; dat was/is niet het onderwerp van deze draad.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #46 Gepost op: 26 september 2018, 12:29:12
G(erard) is mij niet bekend.

Kazerne Teunis is van 1965, de eerste ladder kwam daar in 1971 in dienst.

Kazerne Pieter  kende naast een autospuit in de loop der tijd verschillende speciale voertuigen, slangenwagens, schuimwagens, HA voertuigen, vrachtwagens en een van de twee autospuiten groot vermogen, ordonnances, WO voertuig en  functioneerde als een soort magazijn en werkplaats

Gerard is de voorloper van Pieter en zat van 1942 tot 1972 aan de Frederikstraat (Friksteeg).
Ik heb me wat dagen gesleten op Pieter bij de slangen/leer/textielwerkplaats. Toen stonden er de SBC, BBC, Salvagecontainer, overvatencontainer, verzorgingscontainer, brandstofcontainer en nog een paar in de hoek van de binnenplaats waarvan ik me niet meer herrinder wat er in zat. Behalve de SBC stonden de BBC, salvage/stuthout en overvaten nog op de Iveco HA's.


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #47 Gepost op: 26 september 2018, 12:33:44
Gerard is de voorloper van Pieter en zat van 1942 tot 1972 aan de Frederikstraat (Friksteeg).
Ik heb me wat dagen gesleten op Pieter bij de slangen/leer/textielwerkplaats. Toen stonden er de SBC, BBC, Salvagecontainer, overvatencontainer, verzorgingscontainer, brandstofcontainer en nog een paar in de hoek van de binnenplaats waarvan ik me niet meer herrinder wat er in zat. Behalve de SBC stonden de BBC, salvage/stuthout en overvaten nog op de Iveco HA's.

Maargoed we gaan wel erg off-topic nu.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #48 Gepost op: 26 september 2018, 13:08:33
Autospuit nr. 152 DAF (1966)
 Deze autospuit hoge- en lagedruk is op 1 juli 1966 in dienst gesteld op de kazerne G aan de Frederiksstraat in Amsterdam en in 1972 verplaatst naar de kazerne D aan de Honthorststraat. In 1977 werd het voertuig verkocht aan de bedrijfsbrandweer van de Bloedtransfusiedienst en via het DAF-museum (1989) kwam het in 1999 weer terug naar Amsterdam.
Van dit type autospuit zijn er 13 gemaakt en in dienst gesteld tussen 1963 en 1970 Ze waren speciaal voor de Amsterdamse grachten ontworpen met een achteruitgeschoven vooras, waardoor de wielbasis en daarmee de draaicirkel kleiner werd. Het chassis is van het type DAF G1300BA325 en de Kronenburg-pompen hebben een capaciteit van 2900 liter per minuut bij 80 MWK en 210 liter per minuut bij 400 MWK.

Bron : erfgoed brandweer Amsterdam.

Volgens mij stond daar geen ladder, overigens als ik mij goed herinner een mooi ouderwets gebouw.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #49 Gepost op: 26 september 2018, 13:22:21
Maargoed we gaan wel erg off-topic nu.

Stoombrandspuit nr. 10 ‘Cerberus’ (1899)
 De stoombrandspuit ‘Cerberus’ is gefabriceerd door Shand, Mason & Co. te Londen en geleverd in 1899. Op 20 januari 1900 is de machine in dienst gesteld op de kazerne N aan de De Ruyterkade. De vijf ton zware stoomspuit werd getrokken door twee sterke, snelle paarden.
De pomp van de 3-cylindermachine had een capaciteit van 3400 liter per minuut bij 80 MWK. In 1928 werd de stoomspuit in reserve gezet en in 1941 definitief buiten dienst gesteld, maar wel bewaard. In 1970 werd de machine opgeknapt en tentoongesteld en in 1976 geheel gerestaureerd en weer authentiek werkend gemaakt. In 2003 ging de ‘Cerberus’ naar het brandweermuseum in Hellevoetsluis, maar in 2015 kwam hij terug naar Amsterdam. Een nieuwe restauratie is nodig en daar wordt nu hard aan gewerkt.

Bron :erfgoed brandweer Amsterdam

De grote hobby van de heer Rob Jonkman, eerst hoofd materieel en later de baas van kazerne Nico




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #50 Gepost op: 26 september 2018, 13:48:41
Rob Jonkmaan, ondercommandant, hoofd materieel, een bekwaam commandant, heeft zich negatief uitgelaten over de mogelijkheden brandweer om met het bestaande materieel verantwoord in te zetten in de Metro, dat viel niet in goede aarde bij de politiek, is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Een voorbeeld van de macht van het uitvoerend personeel, een gedeelte personeel dat niet bepaald was gecharmeerd van de heer Jonkman ondanks zijn brandweertechnische kwaliteiten en ruime ervaring.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #51 Gepost op: 26 september 2018, 14:24:38
Rob Jonkmaan, ondercommandant, hoofd materieel, een bekwaam commandant, heeft zich negatief uitgelaten over de mogelijkheden brandweer om met het bestaande materieel verantwoord in te zetten in de Metro, dat viel niet in goede aarde bij de politiek, is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Een voorbeeld van de macht van het uitvoerend personeel, een gedeelte personeel dat niet bepaald was gecharmeerd van de heer Jonkman ondanks zijn brandweertechnische kwaliteiten en ruime ervaring.

Opnieuw wordt deze site misbruikt voor smadelijk teksten over een herkenbare persoon; nota bene door anonieme figuren!

De heer Jonkman was jarenlang Hoofd Technische Dienst en nooit 'commandant'.
De hoogwerker is door hem ooit weggehaald bij de leverancier in België en toonde regelmatig storingen; ook vooraf aan 'België'.
U kunt niet bewijzen dat zijn overplaatsing als sectiechef naar Sectie I iets te maken had met het minder functioneren van die hoogwerker i.p.v. functie roulatie binnen de officieren. Hij hield zich ook daar in Sectie I bezig met preventie.

Deze discussie wordt door u niet alleen voor smadelijk teksten misbruikt; het is ook off-topic.
Desalniettemin kan ik het niet laten de eer en goede naam van de heer Jonkman te verdedigen; dat is hier helaas noodzaak.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #52 Gepost op: 26 september 2018, 17:17:38
U moet goed lezen wat er staat geschreven !

Als U even kan vertellen wat aan deze tekst smadelijk is.

Bij menig grote calamiteit fungeerde de heer ing. Jonkman als commandant *)

Ik noem notabene o.a. dat de heer Jonkman een bekwaam en ervaren commandant was die tijdens de bouw van de Metro de (on)mogelijke inzet van de brandweer in de Metro buizen met het bestaande materieel terecht ter discussie heeft gesteld, dat viel niet in goede aarde bij de politiek. De eerste hoogwerker is door een gedeelte van het uitvoerend personeel “afgebrand”.

Te uwer informatie de heer Jonkman en ik hebben in de brandweertijd en ook nog lang daarna altijd zeer goede en prettige relaties gehad. Een rasechte vakman.

*) Ik heb het ooit meegemaakt dat bij een grote scheepsbrand (machinekamer) waar veel brandweermaterieel op de kade verzameld was, de heer Jonkman de machinekamer in ging en even later via de gangway terug kwam met een rokende/smeulende poetsdoek aan een stokje !


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #53 Gepost op: 26 september 2018, 17:33:29
Rob Jonkmaan, ondercommandant, hoofd materieel, een bekwaam commandant, heeft zich negatief uitgelaten over de mogelijkheden brandweer om met het bestaande materieel verantwoord in te zetten in de Metro, dat viel niet in goede aarde bij de politiek, is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Een voorbeeld van de macht van het uitvoerend personeel, een gedeelte personeel dat niet bepaald was gecharmeerd van de heer Jonkman ondanks zijn brandweertechnische kwaliteiten en ruime ervaring.

Hoewel ik niet meer voornemens was hier te schrijven, wegens de aperte onjuistheden van sommige schrijvers, ontaard het nu in aperte leugens en kennelijk geen moderator die ook maar iets doet, of toch maar dan met dubbele pet. Het gaat u goed.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #54 Gepost op: 26 september 2018, 18:26:18
U moet goed lezen wat er staat geschreven !

Als U even kan vertellen wat aan deze tekst smadelijk is.

Bij menig grote calamiteit fungeerde de heer ing. Jonkman als commandant *)

Ik noem notabene o.a. dat de heer Jonkman een bekwaam en ervaren commandant was die tijdens de bouw van de Metro de (on)mogelijke inzet van de brandweer in de Metro buizen met het bestaande materieel terecht ter discussie heeft gesteld, dat viel niet in goede aarde bij de politiek. De eerste hoogwerker is door een gedeelte van het uitvoerend personeel “afgebrand”.

Te uwer informatie de heer Jonkman en ik hebben in de brandweertijd en ook nog lang daarna altijd zeer goede en prettige relaties gehad. Een rasechte vakman.

*) Ik heb het ooit meegemaakt dat bij een grote scheepsbrand (machinekamer) waar veel brandweermaterieel op de kade verzameld was, de heer Jonkman de machinekamer in ging en even later via de gangway terug kwam met een rokende/smeulende poetsdoek aan een stokje !

Ondanks mijn verbijstering bij het lezen van deze 'bijdrage' gaat ik maar uit van werkelijk onbegrip bij u. U weet niet beter; zeg maar.
Uw meeste bijdagen hier bestaan dan ook uit kritiekloos 'knip en plak' werk en daar mag ik niet uit afleiden dat u zelf in staat bent tot vakinhoudelijk en waarheidsgetrouw denken en schrijven.

Citaat
Als U even kan vertellen wat aan deze tekst smadelijk is.

Antwoord:
Citaat
is ook als hoofd materieel verantwoordelijk gehouden voor de aanschaf van de eerste hoogwerker ASD, die volgens de bemanning onhandelbaar/onbruikbaar was in de stad, dat apparaat is na een paar jaar uit dienst gesteld. Vandaar de promotie naar “kantinebaas” Nico.

Eerst nu vermeldt u dat zijn kritiek v.w.b. de Metro terecht was; dat liet u eerder weg.

Als iemand een voertuig van enige 'tonnen' aan geld aanschaft dat onbruikbaar is en daarop als 'straf' (uw suggestie) tot 'kantinebaas' (uw woord) wordt gepromoveerd; zoals u dat wenst en hier vrijelijk en laf anoniem mag beschrijven, dan is dat smaad: een aantasting van eer en goede naam.
Snapt u het nu dan al wel een beetje?

Nee, de heer Jonkman was nooit bij een brand 'de commandant'; hij was 'officier van dienst' en dat is zeker niet hetzelfde.

Ik weet nog dat de betreffende hoogwerker heel vaak aan de TD garage stond wegens haperingen.
Om dat ding qua gebrek aan prestaties "af te branden" was het uitruk personeel niet nodig; maar hun kritiek was wel hierdoor al wel onderbouwd.

Over uw relaties met de heer Jonkman wil ik niets weten, u bent als anoniem figuur niet controleerbaar en voor beoordeling van vakmanschap ook voor mij niet acceptabel door gebrek aan openbare referenties.

Dat wat u als achteraf als waargenomen 'feiten' aandraagt voor uw positieve beoordeling van 'vakmanschap' is voor mij ondeugdelijk en belachelijk; meer niet. Met zulke 'vrienden' heeft de heer Jonkman geen 'vijanden' meer nodig; zeg maar:

Citaat
Ik heb het ooit meegemaakt dat bij een grote scheepsbrand (machinekamer) waar veel brandweermaterieel op de kade verzameld was, de heer Jonkman de machinekamer in ging en even later via de gangway terug kwam met een rokende/smeulende poetsdoek aan een stokje !

U had dus een ervaring van een grote scheepsbrand in de machinekamer (hoe zag u dat dan vanaf de kade?) en 'zag' dat de heer Jonkman als leidinggevende officier van veel brandweermaterieel (en dus personeel) zich als eenling gedroeg en de ruimte van de grote brand heeft betreden om een brandende poetsdoek aan een stokje aan het publiek te presenteren? Een 'innovatieve' blustechniek voor machinekamer branden?

En dat noemt u bewijs van vakmanschap? U weet kennelijk echt niet beter; dus laat verder maar.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton




Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #55 Gepost op: 26 september 2018, 21:36:12
@ allen

Ik las nog over leugens heen:
Citaat
De grote hobby van de heer Rob Jonkman, eerst hoofd materieel en later de baas van kazerne Nico

De heer Jonkman was nooit 'hoofd materieel', hij was Chef Technische Dienst.

De heer Jonkman was nooit de baas van de kazerne Nico, hij had daar zijn kantoor als Sectiechef van alle kazernes in Sectie I.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton