Auteur Topic: Brandweermotor?  (gelezen 8369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

timo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.108
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 27 september 2007, 17:07:28
In duitsland ken ik een korps waar ze met motoren rijden een soort van crosmotoren.
brandwacht bij de vrijwillige brandweer Gouda
EHV'er en O&V er Rode kruis Gouda E.O.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2007, 21:38:13
Het gebruik van motorfietsen bij de brandweer is niet iets nieuw. Vroeger werden er al motorfietsen gebruikt voor de comminicatie en zelfs voor de brandbestrijding. In Amsterdam had men een tijdje een Indian motorfiets met zijspan met daarop een draagbare motorspuit. Trouwens de heren die mee waren naar het museum in Borculo zullen vermoedelijk de daar aanwezig motorfiets met zijspan met daarop een motorspuitje nog wel voor de geest kunnen halen. Ook in Rotterdam heeft men ooit een proef gedaan met een geleende politie motorfiets als spits (die werd uiteindelijk een auto). Maar ook in het buitenland heeft men gebruikt gemaakt van de motorfiets bij de brandweer en nu nog steeds in bepaalde landen. Echter hierin Nederland laat het systeem het niet meer toe om dit soort transportmiddelen in te zetten voor bepaalde werkzaamheden.


jwpots

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2007, 22:01:24
Ik heb deze al eens een keer op een ander forum geplaatst. Maar voor diegenen die deze foto niet kennen of gezien hebben hier nog eens.

Wie weet hier meer van ?

visitors can't see pics , please register or login


Groet
Johan


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2007, 22:10:01
Johan,

Dit is een Phanomobil met Fafnir motor, Er zou een exemplaar door de importeur uit Assen naar Nederland gehaald zijn. Deze zou rondgereisd zijn langs verschillende brandweerkorpsen hierin Nederland. Echter een bestelling kwam niet voor dit voertuig. Echter zou dat exemplaar wel bij een brandweerkorps terecht zijn gekomen en wel bij een korps in Friesland. Teminste dat is een verhaal wat ik ooit heb vernomen, er bestaan wel een twee a drie foto's van dit voertuig in een typisch Hollands landschap en bij een Hollands brandweerkorps (niet het korps dat hem zou hebben gekregen). Trouwens het korps dat genoemd werd was Wommels (gemeente Littenseradiel).


Reanimo

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 29 november 2007, 06:36:02
In Japan en Denemarken worden motoren ook gebruikt, zie http://www.firexpress.com/ de nederlandse importeur is http://www.amstra.nl/




joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 09 december 2007, 22:25:23
Ook ik heb eens gelezen, dat er dus ook Officieren met een motor zich zelf voortbewogen vroeger. Ook veelal met een fiets.
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2008, 14:58:33
vroeg was mijn opa ook brandweerman , Commendant :o en hij reedt met zijn bsa als eerste naar de brand om de toestand door tegeven of er gewonden zijn en of hij eerste hulp kon bieden