Ik weet dat een accu ook later, na opwarming of beschadiging kan blijven opwarmen. Dus het is wel een belangrijke om dit soort incidenten met elkaar te gaan bekijken, we hebben nu zelfs de buurt batterij... Nou, ik hou mijn hart vast. Een auto is nog wel te doen, maar op het moment dat je inderdaad meerdere accu's bij elkaar hebt.
Om nog maar niet te spreken van de toekomst waarbij alles wat nu milieuvriendelijk wordt ingebouwd binnen nu en 10 jaar moet worden vervangen. En worden opgeslagen. Ik voel hier echt nog een ding voor de brandweer aankomen.
Er valt voor ons nog veel te leren van deze relatief nieuwe ontwikkelingen, waarbij we altijd een achter zullen lopen ten opzichte van wat er op de (wereld)markt gebeurt.
We hebben de (door alle partijen grotendeels genegeerde) problemen al van het afstoten van elektrische en hybride auto's. Die worden na een incident óf bij opbod verkocht door de verzekeraar (ook als de auto is uitgebrand of een flinke crash heeft gemaakt!) terwijl de batterypack in zo'n geval wat bij betreft zou moeten worden afgevoerd als gevaarlijk afval klasse 9. Maar ja, dat kost flink geld en daar is nog helemaal niet in voorzien. In andere gevallen worden ze - al half verschroot - inclusief batterypack ingeleverd bij de shredder. Waar ze tot nu toe - in ieder geval in Amsterdam - door de attente schroothandel op tijd werden herkend en apart gezet. Maar ja, dat gaat alleen maar groeien - en zij zijn de enige niet. Wie gaat de kostbare afvoer voorschrijven/regelen/betalen?
Er zal ook naar dit incident wel onderzoek worden gedaan. Al is het de vraag of er nog genoeg sporen zijn overgebleven om de oorzaak te kunnen vinden.
Mijn oproep: deel incidenten met batterypacks, CNG, LNG, waterstof, batterijcontainers etc. met elkaar - en met mij. Zodat ze kunnen worden onderzocht, als dat nog niet is gebeurd, en we er al hulpdiensten in NL maar ook wereldwijd (via de CTIF bijvoorbeeld) van kunnen leren.
Samen sterk !