Auteur Topic: 06-01-2018 Schip in problemen + GRIP 2 Westerschelde, Hansweert  (gelezen 9200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
9:53:49 06-01-18   GROUP-1   P 1 (GRIP2) Schip/watersp. in problemen (WIS7.4) Boei_40C Hoofdvaarwater Westerschelde Hansweert 4391 4380
       GRIP 2    1300059   BRW Zeeland (Bestuurlijke Informatie Manager)
       GRIP 2    1300040   BRW Zeeland (BRW Piketcentralisten)
       GRIP 2    1300046   BRW Zeeland (Calamiteiten Coordinator)
       GRIP 2    1302947   BRW Zeeland (Communicatieadviseurs ROT)
       GRIP 2    1302992   BRW Zeeland (Coordinator Verkenningseenheden)
       GRIP 2    1302904   BRW Zeeland (CoPI - AGS Noord)
       GRIP 2    1302939   BRW Zeeland (CoPI functionaris Zuid-Beveland)
       GRIP 2    1303090   BRW Zeeland (Goes Oranjeweg) (COH 4391)
       GRIP 2    1300437   BRW Zeeland (Goes) (Chauffeursploeg 1+2)
       GRIP 2    1300456   BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Chauffeurs)
       GRIP 2    1303062   BRW Zeeland (Goes) (HA 4380)
       GRIP 2    1302989   BRW Zeeland (Hoofd Sectie Brandweer)
       GRIP 2    1300022   BRW Zeeland (HOvD Noord)
       GRIP 2    1300045   BRW Zeeland (ICT piket)
       GRIP 2    1300052   BRW Zeeland (Informatie Manager CoPI Noord)
       GRIP 2    1300053   BRW Zeeland (Informatie Manager CoPI Zuid)
       GRIP 2    1302917   BRW Zeeland (Leider CoPI - HOvD Oosterscheldebekken)
       GRIP 2    1300031   BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
       GRIP 2    1300060   BRW Zeeland (Persinformatie)
       GRIP 2    1300047   BRW Zeeland (Persvoorlichter)
       GRIP 2    1300049   BRW Zeeland (Piket Informatiemanagement ROT)
       GRIP 2    1302919   BRW Zeeland (ROT OL RCvD)
       GRIP 2    1300057   BRW Zeeland (Staffunctionaris ROT)
       GRIP 2    1300061   BRW Zeeland (Onbekende code)
       GRIP 2    1302990   BRW Zeeland (Onbekende code)
       GRIP 2    1302996   BRW Zeeland (Onbekende code)
       GRIP 2    1302880   Veiligheidsregio Zeeland (Algemeen Commandant Bevolkingszorg)
       GRIP 2    1300058   Veiligheidsregio Zeeland (OvD Defensie)
       GRIP 2    1302807   Veiligheidsregio Zeeland (OvD-Bz Reimerswaal)


07:57:24 06-01-18   GROUP-1   P 1 Schip/watersp. in problemen (WIS7.4) Boei_40C Hoofdvaarwater Westerschelde Hansweert
1300046   BRW Zeeland (Calamiteiten Coordinator)
1300168   BRW Zeeland (Nautisch Functionaris)
1300158   BRW Zeeland (OvD Rijkswaterstaat) (West)
1300031   BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
1300047   BRW Zeeland (Persvoorlichter)
1302919   BRW Zeeland (ROT OL RCvD)


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2018, 10:34:46
Zeeland Veilig / VRZ@VRZ
?

#Binnenvaartschip gestrand op #Westerschelde bij Hansweert is geladen met schroot.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2018, 10:43:05
Omroep Zeeland  @omroepzeeland
8m

Vastgelopen binnenvaartschip bij #Hansweert is instabiel door afgaand water. Pogingen om het schip weer vlot te trekken, zijn tot nu toe mislukt. omroepzeeland.nl/nieuws/103059/…


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2018, 11:01:25
GRIP 2 voor een normaal vrachtschip.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2018, 11:04:42
GRIP 2 voor een normaal vrachtschip.
Mnja, dat is mijn gedachte ook. Een binnenvaartschip geladen met schroot, is dat zo spannend om in GRIP 2 te gaan zitten.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2018, 11:07:41
Het schip ligt er zo ongelukkig bij, redelijk grote kans op plooien of breken als niet snel een gedeelte van de lading kan worden gelost.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2018, 12:00:23

Zeeland Veilig / VRZ@VRZ
?


#binnenvaartschip op #Westerschelde bij Hansweert ligt volledig vrij. Bergingsplan wordt de berger in afstemming met Rijkswaterstaat opgesteld.
zie nadere info op:


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2018, 12:11:10
Zeeland Veilig / VRZ@VRZ
?


#binnenvaartschip op #Westerschelde bij Hansweert ligt volledig vrij. Bergingsplan wordt de berger in afstemming met Rijkswaterstaat opgesteld.
zie nadere info op:

Bij schepen/eigenaren uit dat soort landen kan er nogal eens wat mankeren aan de verzekering etc. dus de betaling.
Bergers kunnen in dit soort situaties baat bij overheidsbemoeienis (zoveel mogelijk) hebben en de opdrachten van de overheid krijgen dus ook de rekening aan de overheid sturen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2018, 16:26:04
GRIP 2 voor een binnenvaarder met een lading schroot vastgevaren op het talud van de kop van de buitenhaven van Hansweert. De dijk werd snel afgezet voor toeschouwers/belangstellenden ivm de mogelijke gevaren (welke?) bij de bergingsoperatie die pas ruim voor hoog water gaat beginnen.
In de haven van Urk bij de afgewaaide Ark van Noach, terwijl de normale toegang/uitgang open stond en er twee reddingsboten langszij lagen om de opvarenden even eenvoudig over te nemen, werd bij windkracht 9-10 een hoogwerker met vliegend vaandel en slaande trom vanuit Lelystad gealarmeerd. Terwijl de Ark over de meerpalen was gedreven en ruste tegen de jachten en steigers kwam het hele hulpverleningscircus ter plaatse, mobiele conferentieoord, duikwagens,commandowagens, ambulances, bevolkingszorg etc. en een overmacht aan politie waarbij de halve haven van Urk werd afgezet.


De reacties van de veiligheids regio’s als het incidenten te water etc. betreft lijken behoorlijk overtrokken. Onervarenheid, onkunde, gebrek aan inzicht of niet de juiste baas op de juiste plaats ?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2018, 16:31:32
GRIP 2 voor een binnenvaarder met een lading schroot vastgevaren op het talud van de kop van de buitenhaven van Hansweert. De dijk werd snel afgezet voor toeschouwers/belangstellenden ivm de mogelijke gevaren (welke?) bij de bergingsoperatie die pas ruim voor hoog water gaat beginnen.
In de haven van Urk bij de afgewaaide Ark van Noach, terwijl de normale toegang/uitgang open stond en er twee reddingsboten langszij lagen om de opvarenden even eenvoudig over te nemen, werd bij windkracht 9-10 een hoogwerker met vliegend vaandel en slaande trom vanuit Lelystad gealarmeerd. Terwijl de Ark over de meerpalen was gedreven en ruste tegen de jachten en steigers kwam het hele hulpverleningscircus ter plaatse, mobiele conferentieoord, duikwagens,commandowagens, ambulances, bevolkingszorg etc. en een overmacht aan politie waarbij de halve haven van Urk werd afgezet.


De reacties van de veiligheids regio’s als het incidenten te water etc. betreft lijken behoorlijk overtrokken. Onervarenheid, onkunde, gebrek aan inzicht of niet de juiste baas op de juiste plaats ?


Je ziet dat men al snel uit gaat van het ergste, en daar als zodanig op gaan inzetten. Terwijl het in sommige gevallen beter is om eerst eens te gaan kijken wat er nu precies aan de hand is. Zeker in dit geval is het niet spannend, men weet al snel wat de lading is en wat er is gebeurd. De schipper heeft getracht zijn schip op de dijk te zetten. Is daar GRIP 2 voor nodig, wat voor effecten denk je te verwachten dat het invloed gaat krijgen op de omgeving? En na 2 uur eerste melding nog GRIP 2 maken, dan mag je toch wel weten wat er aan de hand is.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2018, 17:31:13
Het schip dreef weer rond vijf uur vanmiddag.