Facebook Brandweerforum Twitter Brandweerforum

Brandweer

Advetorial

Auteur Topic: Vliegvuur  (gelezen 1013 keer)

Offline beatsatrank

• Forumlid.
  • Bezoek: Belangstellende
Vliegvuur
« Gepost op: 04 november 2017, 11:22:20 »
Bij nieuws over de bosbranden in Zuid-Europa hoorde ik afgelopen week de term 'vliegvuur' vallen.

Nu heeft me dit toch aan het denken gezet: traditioneel wordt hier in de buurt met Sint-Maarten een groot vuur aangestoken. Dit bestaat uit hoofdzakelijk coniferentakken waar de naalden nog aanhangen, alsook andere soorten hout en takken met bladeren. Het is een vrij bescheiden vuur, naar ik schat stapelt men de takken 2,5 meter hoog over 7 à 8 vierkante meter.
Dit wordt op een braakliggend terrein bestaande uit kortgemaaid gazongras georganiseerd, de brandplek zelf is een kale plek met wat onkruid en kleinere struikjes waar men geen gras opzaait omdat hier het hout wordt gestapeld.
En voor zover ik hoor steekt men dit aan met oud papier (krantenpapier,...)

Nu was mijn vraag in hoeverre is hier gevaar voor vliegvuur? Hoe ver zou dit vliegvuur dan kunnen waaien?
En wat zal het gevaarlijkste zijn? Het vliegvuur van de naalden of van het papier?
Zijn er nog andere gevaren (vuurhozen,...)?
Ikzelf woon op een redelijke afstand (meer dan 1km van het gebeuren), maar ben er toch niet helemaal gerust in, te meer omdat ik dan normaal gesproken niet thuis ben.
Is dit volstrekt veilig voor omwonenden van 1km en meer? Wil ook de pret niet bederven als er geen gevaar is..

Offline Thor

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vliegvuur
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2017, 11:59:29 »
Bij nieuws over de bosbranden in Zuid-Europa hoorde ik afgelopen week de term 'vliegvuur' vallen.

Nu heeft me dit toch aan het denken gezet: traditioneel wordt hier in de buurt met Sint-Maarten een groot vuur aangestoken. Dit bestaat uit hoofdzakelijk coniferentakken waar de naalden nog aanhangen, alsook andere soorten hout en takken met bladeren. Het is een vrij bescheiden vuur, naar ik schat stapelt men de takken 2,5 meter hoog over 7 à 8 vierkante meter.
Dit wordt op een braakliggend terrein bestaande uit kortgemaaid gazongras georganiseerd, de brandplek zelf is een kale plek met wat onkruid en kleinere struikjes waar men geen gras opzaait omdat hier het hout wordt gestapeld.
En voor zover ik hoor steekt men dit aan met oud papier (krantenpapier,...)

Nu was mijn vraag in hoeverre is hier gevaar voor vliegvuur? Hoe ver zou dit vliegvuur dan kunnen waaien?
En wat zal het gevaarlijkste zijn? Het vliegvuur van de naalden of van het papier?
Zijn er nog andere gevaren (vuurhozen,...)?
Ikzelf woon op een redelijke afstand (meer dan 1km van het gebeuren), maar ben er toch niet helemaal gerust in, te meer omdat ik dan normaal gesproken niet thuis ben.
Is dit volstrekt veilig voor omwonenden van 1km en meer? Wil ook de pret niet bederven als er geen gevaar is..

Gevaar voor vliegvuur is er bij brand altijd, afhankelijk van materiaal dat los zit of los komt te zitten en door de warme luchtstroom kan worden meegevoerd.
Het verwaaien is afhankelijk van en de intensiteit van het vuur en de windkracht en richting.
Naalden hebben in de regel een beperkte capaciteit en levensduur, papier, afhankelijk van het soort papier/karton kan langer blijven branden en ook verder worden meegevoerd.
Onderweg naar jouw huis zouden andere zaken in brand kunnen vliegen, de brandweer is meestal wel aanwezig om spontane brandjes snel de kop in te drukken, meer dan 1 km is een behoorlijke afstand. De brandweer bepaalt (dwingend) of het verantwoord is om het vuur aan te steken, o.a. afhankelijk van de droogtefactor, windkracht en richting, afhankelijk van de opbouw/samenstelling van de brandstapel en andere mogelijke risicofactoren. Daarbij zal de brandweer echt niet over een nacht ijs gaan.

Offline beatsatrank

• Forumlid.
Re: Vliegvuur
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2017, 19:59:27 »
Bedankt voor je antwoord Thor!
Het lijkt er idd op dat ik dan toch vrij safe zit wat dat betreft.

Vind het overigens wel een opmerkelijk fenomeen waarvan de omvang me wel benieuwd.
Bv. In extreme gevallen zoals de aanslag op de WTC-torens of recenter de brand in het flatgebouw in Londen..
Is het realistisch te stellen dat een stuk brandend papier of karton dat uit de hoogste verdieping van zo'n brandende wolkenkrabber wegwaait, kilometers verder een nieuwe brand veroorzaakt door daar brandend te landen m.a.w. door vliegvuur?
Of is dit toch eerder sowieso een beperkt fenomeen in de zin dat het vliegvuur altijd in een relatief dichte straal van pakweg enkele honderden meters van de brandhaard blijft?

Over het Brandweerforum

Stichting Fire & Safetyfora

Social Media