Auteur Topic: Angst voor milieuramp bij Canarische Eilanden  (gelezen 12494 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2017, 11:46:28
This morning, it continued to give off thick plumes of white smoke as experts from Gibraltar and Holland prepared to board the vessel to study ways of tackling the problem.

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-4795474/Crew-British-ship-airlifted-safety-Gran-Canaria.html#ixzz4r8LuBZdU
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

Met name de “Hollanders” staan er wereldwijd om bekend, hebben de reputatie, dat zij niet zullen schromen om onder de meest moeilijke omstandigheden en tijdens de gevaarlijkste/onberekenbare calamiteiten aan boord te gaan.
Een enkele tros of staaldraad die bij een onbemand schip nog overboord hangt is voor de mannen van een Hollandse ploeg vaak voldoende om aan boord te komen als er geen andere opties beschikbaar zijn en het zijn echt niet allemaal ex.mariniers.
Er vallen onder dit soort omstandigheden maar betrekkelijk weinig slachtoffers, ernstig gewonden of doden.
Ook de  Nederlandse “runners”, mannen met maar weinig scholing, aan boord van schepen zonder de eigen bemanning zijn meestal al vrij snel bekend met het schip en met name het hele machinekamer gebeuren etc.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2017, 12:54:56
Kleine correctie, ex.mariniers die bestaan niet en moet derhalve als verschrijving worden gelezen!


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:45:53
Cargo Fire Peters Out on British Bulk Carrier MV Cheshire Off Canary Islands

The fertilizer cargo on board a UK-flagged cargo ship has finally stopped smoldering more than two weeks after its crew was forced to abandon ship due to toxic smoke, the owner of the vessel said Sunday.

In an update on the incident, Bibby Line Limited reported that Spanish authorities have permitted salvors to take the 56,597 dwt MV Cheshire closer to shore in Gran Canaria as salvage operations continue for the stricken ship

At the time of update, Bibby Line said it had received permission to bring the vessel closer to shore but no closer than 12 nautical miles.

It is now being reported that all 5 cargo Holds have cooled down and at present, there are no fumes emanating from the vessel.

http://gcaptain.com/cargo-fire-peters-out-aboard-stricken-british-bulk-carrier-off-canary-islands/



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2017, 10:36:00
Experts tackling fertiliser ship fire report positively

The work of the experts onboard is being supported with a helicopter flown in from Mali, last Sunday, which will be used both to ferry technicians and experts between the Cheshire and their base on Gran Canaria and supply them with equipment and materials for their work inside the ship.

“The step being taken now is to evaluate the situation, to quantify the damage, and see if the ship functions by itself or not, among other aspects, to then proceed with the cooling and to take the rest of the decisions”, points out sources from Bibby Line. Afterwards, they say, once the combustion is controlled, they can speed up the work extinguishing the chemical reaction, “it will be towed to about 30 miles from the coast, as long as it is totally safe, as it is easier if you have the resources nearby.”

The work of cooling the chemical combustion is centered around holds two and three, as the reactions that caused fires in four and five are already extinguished. Combustion is continuing in hold number three and white smoke is coming from hold number two, say sources from the Maritime Rescue service.

Experts say that extinguishing the fire completely from the outside is not possible as it is necessary to be on board the ship, “because pouring water over the load does not work as the chemical mass must be punctured with special spears designed to inject water into the heat sources, which are detected using thermographic cameras

http://thecanarynews.com/experts-tackling-fertiliser-ship-fire-report-positively/


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2017, 13:38:15
It is now being reported that all 5 cargo Holds have cooled down and at present, there are no fumes emanating from the vessel.

Combustion is continuing in hold number three and white smoke is coming from hold number two, say sources from the Maritime Rescue service.

Nogal tegenstrijdige berichten. Eerst zijn alle vijf ruimen koud en is er geen rook meer te zien, een dag later brandt ruim 3 nog en rookt ruim 2 (en die brandt dus ook). Eerlijk gezegd geloof ik dat laatste eerder en gezien de aard van de lading en de tijd die ruim 1 al warmgestookt is door ruim 2 zal er binnenkort ook wel rook uit ruim 1 te zien zijn. Na drie weken brand aan boord zal de Cheshire rijp zijn voor de sloop maar is er ook 40.000 ton ammoniumnitraat ontleed in stikstofoxide, een broeikasgas. Die 'dreigende milieuramp' is er dus al, maar blijkbaar vindt men het milieurisico van afzinken toch groter.   




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2017, 16:17:09
De sleep gaat nu na de nodige omzwervingen in westelijke richting, snelheid 7,5 knots koers 304.
Gelet op de snelheid is er kennelijk inmiddels een beslissing genomen mbt de "place of refuge".

Gisteren heeft de VB HISPANIA Las Palmas aangedaan, waarschijnlijk om materieel en personeel aan boord te nemen en om eventueel van de gelegenheid gebruik te maken om te bunkeren.
Mogelijk enkele grote TOYO pompen (max el. 6000 m3/min bij 20-40 meter opvoerhoogte of bijv. hydraulisch 30 m3/min bij 5-30 m meter opvoerhoogte ) die geen moeite hebben met het verpompen van de lading.


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2017, 17:21:56
De Hispania maakt nu nog maar 2,8 knopen en is bijgedraaid naar 271. Over dat leegpompen: waarom? En wat? De vaste restanten van deze reactie zullen een harde koek zijn, het grootste deel van 32.000 ton is al opgegaan in rook. De 8.000 ton die nog in ruim 1 zit heeft jouw TOYO misschien in twee minuten weg, maar het risico om die te gaan verpompen lijkt me veel te groot. Onvermijdelijk voeg je zuurstof toe en misschien wel warmte ook. Bunkers leegzuigen lijkt me beter en dan torpederen ;D.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2017, 20:00:14
De RED SEA FOS en de MIGUEL DE CERVANTES zijn nu weer in de buurt van de sleep 3.5 knots (119).

N.B. DE CHESTHIRE is onderweg van Noorwegen naar de uiteindelijke bestemming hoogstwaarschijnlijk ook via de Noordzee en Het Kanaal in de buurt van Gran Canaria,in de buurt waarvan waar de calamiteit kennelijk is ontstaan, gekomen.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 09 september 2017, 11:14:36
De sleep is nu onderweg naar MOTRIL, Spanje, snelheid 3.6 knots