Auteur Topic: Angst voor milieuramp bij Canarische Eilanden  (gelezen 12440 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.658
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 27 augustus 2017, 11:06:57
Angst voor milieuramp bij Canarische Eilanden


De autoriteiten op de Canarische Eilanden zijn bang voor de gevolgen van een brand aan boord van een Brits vrachtschip. De brand op de met ammoniumnitraat geladen MV Cheshire brak op 12 augustus uit, maar is nog altijd niet onder controle.

Ammoniumnitraat - een stof die voor kunstmest wordt gebruikt- kan bij hoge temperaturen ontploffen. Experts vrezen een milieuramp als dat gebeurt. Mogelijk loopt ook de bevolking op de eilanden gevaar, omdat er giftige gassen kunnen vrijkomen. Een politicus van de Spaanse politieke partij Podemos spreekt van een "drijvende tijdbom".

De Cheshire zou 40.000 ton ammoniumnitraat aan boord hebben gehad, verdeeld over vijf ruimen. Een deel daarvan zou inmiddels zijn verbrand. De bemanning werd anderhalve week geleden al van boord gehaald, omdat het te heet werd en er giftige dampen vrijkwamen.

Brandweer
Het schip ligt tientallen kilometers ten zuiden van de Canarische eilanden. Brandweerlieden proberen de temperatuur op het schip laag te houden door er vanaf sleepboten water op te spuiten.

In 2001 vielen bij de Franse stad Toulouse tientallen doden en bijna 2500 doden toen daar bij een chemiefabriek een voorraad ammoniumnitraat ontplofte.

https://nos.nl/artikel/2190023-angst-voor-milieuramp-bij-canarische-eilanden.html?


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2017, 12:12:09
De RED SEA FOS, de VB HISPANIA en de MIQUEL DE CERVANTES van Salvamento Maritimo ( Spaanse "kustwacht") zijn in de buurt, een SAR is vliegtuig onderweg vanaf Gran Canaria.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2017, 12:19:51
http://blog.chemieonderdeknie.nl/2013/04/kunstmest-explosie.html

Inderdaad een raar goedje, wat pas echt link wordt als er een brandstof bij komt. Zo te zien is laten uitbranden de beste optie.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2017, 12:23:06
Op 31 juli 2009 moesten in de Amerikaanse staat Texas de 70.000 inwoners van de stad Bryan geëvacueerd worden vanwege een grote brand in een grote opslagplaats van ammoniumnitraat. Op 10 lichtgewonden na vielen er verder geen slachtoffers omdat de stof niet ontplofte maar gecontroleerd uitgebrand is.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2017, 12:35:41
Wind in die buurt NO 13-14 kts en de voorspellingen blijven voorlopig zo. Dus Gran Canaria etc. blijft voorlopig even buiten schot.

De VB HISPANIA en de RED SEA FOS zijn zo lijkt het aan het koelen. De VB HISPANIA heeft een grote bluscapaciteit middels de twee monitoren.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2017, 13:20:47
De VB Hispania (7200 M3/uur. Fairplay ger.) Staat waarschijnlijk onder LOF.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2017, 17:22:24
De HV HISPANIA heeft het rokende schip inmiddels op sleeptouw heeft genomen, snelheid 4.5 knots, koers Westelijk/Zuid westelijk verder de Oceaan op.
Mooi LOF contract, het kustwachtvaartuig MIGUEL DE CERVANTES stoomt er in de buurt achteraan. Voorlopig vormt het schip dus geen bedreiging meer voor de Canarische Eilanden.
Als de brand uit is en de rook over is zal de sleep ergens naar een haven gaan.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2017, 20:33:43
RESOLVE BRINGS BIBBY BURNING SHIP UNDER CONTROL
A fleet of tugs has brought an abandoned and burning ship under control, off the Canary Islands in the Atlantic Ocean, after a week of fire-fighting. Resolve Marine was tasked with salvaging an abandoned bulk carrier with a cargo of ammonium nitrate that exploded following elevated temperatures in two holds on 12 August. The search and rescue specialist, who's subsidiary Resolve Salvage & Fire is speaking at the upcoming Asian Tug Technology & Salvage Conference in Singapore, was using tugs Mar Rojo Fos, Miguel De Servantes and VB Hispania for fighting a fire on British-flagged cargo ship Cheshire. Moroccan port tug Jacques 2 was also attending to the maritime casualty. The 56,597 dwt ship, owned by Bibby Line Group was transporting 40,000 tonnes of ammonium nitrate from Thailand to Norway for fertiliser manufacture when crew discovered a fire in the hold. The crew were lifted off the 2012-built ship following a cargo explosion, but Cheshire was left drifting off Hierro Island, Canary Islands. According to the ship’s owner, Bibby Line, salvors managed to get a tow line on to the ship and begin towing it towards Gran Canaria. Prior to that, the four tugs were moving with the bulk carrier using water cannon to cool the fire. The cargo owner had provided Resolve with advice on cargo cooling. “Holds four and five have now cooled down as the process of decomposition is believed to have completed,” Bibby Line said in a statement to Tug Technology & Business. “But holds two and three are still decomposing and emitting fumes, while hold one is presently stable. The salvors now have four tugs in attendance and they have been cooling the sides of the vessel with water, while the vessel continued to drift.” Resolve Marine has a permanent presence in in Gibraltar, where it can swiftly mobilise tugs to any incidents in the Mediterranean or North Atlantic. Resolve Salvage & Fire commercial manager Bas Wiebe will be presenting the latest salvage issues at Riviera's Asian Tug Technology & Salvage Conference that will be held in Singapore on 18-19 September, in association with Wärtsilä. He will outline the key requirements of tugs in salvage operations, the latest wreck removal tenders in Asia and present case studies of the latest salvage projects. (Source: Tug Technology & Business)
 
 


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2017, 09:26:46
Resolve Marine Group provides innovative and reliable maritime solutions across the globe through our dedicated salvage and emergency response resources. We are a family-owned company with international reach and our core businesses are:
 
Emergency Response Salvage & Wreck Removal

Vast maken op een dood schip zonder bemanning dan moeten er eerst een paar man aan boord van het in dit geval nog rokende schip worden gebracht om de sleepdraad binnen te halen. Verhaalkoppen en kaapstanders draaien niet op de noodgenerator, om het hulpbedrijf aan de gang te krijgen zou iemand die bekend is met de installatie de machinekamer van het nog rokende schip in moeten om de dekwerktuigen aan de gang te krijgen.
Vanwege de kwalijke dampen zal aan boord van het schip ademlucht moeten worden gebruikt, ademlucht is op de sleepboot wel beschikbaar maar niet in aanmerkelijke hoeveelheden.
Is een van de machinisten van het schip niet beschikbaar om aan boord te gaan dan moet een machinist van de sleepboot de boel opstarten.

De koers van de HV HISPANIA is nu richting Gran Canaria 300,snelheid van de sleep is 2.1 knots. MIGUEL DE CERVANTES in de buurt, de RED SEA VOS vaart op wat grotere afstand.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2017, 16:39:01
Abandoned bulkcarrier under tow to Gran Canaria

The "Chesham" was being towed by four tugs to a location next to Gran Canaria. Rescue crews from the Florida-based Resolve Marine managed to connect to the ship oon Aug 21, 2017. It was on its way from Norway to Thailand with a load of fertilizer last week when the crew reported rising temperatures in two cargo holds. It was planned to proceed to Las Palmas, where representatives of the cargo manufacturer were present to investigate the cargo. Before the arrival, however, it was necessary to evacuate the crew with helicopters due to the development of potentially life-threatening vapors. Subsequently a fire broke out a fire on the ship after chemical reactions that led to one large and more minor explosions in the cargo. A standby tug from Spain's Coast Guard has been on standby at the ship since it went adrift. The crew has since been flown home. Resolve Marine vessels arrived on Aug 16 and started cooling down the hull. The weather conditions as well as the fumes and heat from the fire in the cargo compartment prevented crews from boarding. The situation has now stabilized so that the towage could commence.

  http://www.seanews.com.tr/abandoned-bulkcarrier-under-tow-to-gran-canaria/168889/





Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:38:02


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:51:32
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4795474/Crew-British-ship-airlifted-safety-Gran-Canaria.html

The MV Cheshire towed to El Hierro

 British freighter which caught fire recently off the coast of Gran Canaria, the MV Cheshire, has begun to be towed to the island of El Hierro, hooked up to a tugboat, after spending a week adrift. No action has been possible since then due to the dangers involved, according to the Company that owns it.

 
The MV Cheshire towed to El Hierro
   
25.08.2017 - With an improvement in sea conditions in the area where the ship was located, having drifted more than 120 miles southwest of the archipelago, it was possible to hook the MV Cheshire up to one of four tugboats.  It was towed at a speed of 2.5 knots over 120 miles to reach the island.  The crew of 24 were evacuated on August 14.

http://www.islandconnections.eu/1000003/1000043/0/49885/daily-news-article.html

Update: Distressed MV Cheshire under Tow to Gran Canaria

http://worldmaritimenews.com/archives/227913/update-distressed-mv-cheshire-under-tow-to-gran-canaria/

The chemical fertiliser fire spreads, on board ship adrift south of the archipelago

http://thecanarynews.com/the-chemical-fertiliser-fire-spreads-on-board-ship-adrift-south-of-the-archipelago/


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2017, 20:14:48
Gran Canaria heeft een moderne en grote haven grenzend aan het centrum van Las Palmas met een grote moderne scheepswerf.
Vele veerbindingen en wordt door de nodige cruise schepen aangedaan. De autoriteiten zullen voorlopig niet zitten te wachten op het schip met alle mogelijke gevaren van dien. Het schip zal waarschijnlijk eerst ergens, goed bereikbaar, ten anker worden gebracht waarna de nodige inspecties zullen volgen en vervolgens definitieve besluiten kunnen worden genomen.

Koers momenteel richting El Hiero.


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2017, 20:45:57
Oefendoel voor de Spaanse marine lijkt me toch de beste oplossing, met vier van de vijf ruimen verloren. Sink the Cheshire!


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2017, 10:38:39
In het zogenaamde verdrag van Brussel 1969 de Intervention Convention wordt bepaald dat een staat kan ingrijpen als vervuiling, voor de zee kust etc., dreigt door een schip, constructie oid van vreemde nationaliteit.
Aan dat ingrijpen zijn wel de nodige voorwaarden en consequenties verbonden met name MARPOL 73, het Internationale Verdrag ter voorkoming van verontreinigingen door schepen en constructies oid.

Het ingrijpen door een staat zal in eerste instantie dan ook bestaan uit het afwenden van strandingen en aandrijvingen. Hiertoe hebben de staten die aan zee grenzen vaartuigen zoals in deze situatie vwb Spanje de MIGUEL DE CERVANTES. Als er echter een geschikte “bergingssleepboot” van een particuliere maatschappij in de buurt is wordt deze meestal ingezet in de regel op basis van LOF, zoals hier o.a. de HV HISPANIA.

De eigenaren van het schip en lading blijven verantwoordelijk voor de gevolgen van een calamiteit hetgeen is geregeld middels de Civil Liability Convention van 1969, daartegen dient men verzekerd (P&I etc.) te zijn.

Het eventueel door een staat tot zinken brengen van een schip zal dan ook een laatste optie zijn.

De sleep is inmiddels weer terug naar de ongeveer de eerdere positie waarvandaan het sleepwerk begon. Kennelijk is men in afwachting van het overleg tussen de autoriteiten, de eigenaren, de verzekeraars, een overleg waaruit de verder te ondernemen stappen t.z.t zullen moeten volgen. Het kan overigens nog weken/maanden duren totdat het schip ergens definitief naar toe kan worden gesleept om te worden ontdaan van de lading, eventueel milieuvervuilende zaken etc. om vervolgens bijvoorbeeld te worden gerepareerd, (gedeeltelijk) gesloopt etc.