Facebook Brandweerforum Twitter Brandweerforum






Brandweer

Advetorial



Auteur Topic: 27-08-2017 Compagniebrand + GRIP 2 Holland Casino Gedempte Kattendiep, Groningen  (gelezen 5606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hardstyle Fanatic

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 94
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: (Nog) Geen
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: (Nog) Geen
Re: 27-08-2017 Compagniebrand + GRIP 2 Holland Casino Gedempte Kattendiep, Groningen
« Reactie #90 Gepost op: 15 oktober 2017, 09:54:17 »
Voor de duidelijkheid, ik ben geen brandweerman, slechts een geïnteresseerde met "enige" vak kennis ;) Ik ben dus niet perse een voor- of tegenstander van lage druk of hoge druk.
Waar ik meer op doelde, was dat de brand al vergevorderd was op het moment dat de brandweer arriveerde. Lage druk in de huidige vorm lijkt mij even te duren voor je die uitgelegd hebt (kratjes/slangen uit auto, waterwinning etc etc.). Daarmee zeggende dat het wellicht onverantwoord was om nog naar binnen te gaan, tegen de tijd dat je de lage druk gereed hebt.
Wellicht dat o-bundels of een andere vorm van lage druk wel de toekomst heeft, zoals hier veel op het forum besproken wordt.
Iemand enig idee wat de tijdwinst is ten opzichte van o-bundels en de huidige vorm van lage druk?


Online Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 31.814
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Re: 27-08-2017 Compagniebrand + GRIP 2 Holland Casino Gedempte Kattendiep, Groningen
« Reactie #91 Gepost op: 15 oktober 2017, 10:10:52 »
Met de nieuwe lage druk O-bundels kun je net zo snel zijn als met hoge druk, met als voordeel dat je meteen 250ltr per minuut bij je hebt, tegenover ander 125ltr per minuut bij hoge druk. Zie daar het voordeel van lage druk, veel meer koelend vermogen. Plus dat de lage druk O-bundels sneller inzetbaar zijn, doordat bv de toevoer kant en klaar op het voertuig ligt, met aangekoppeld verdeelstuk. Snel water op de toevoer, en dus snel water op de bundels.
Of het wel of niet verantwoordt was om nog naar binnen te gaan is lastig in te schatten. Dat is toch een beslissing die ter plaatse genomen wordt, en gaande een binnenaanval is het bepalen of het verantwoordt is om door te gaan. Vaak heb je door een binnenaanval wel een sneller beeld over waar de brand zit, en eventueel grote van de brand.

Offline Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 996
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Re: 27-08-2017 Compagniebrand + GRIP 2 Holland Casino Gedempte Kattendiep, Groningen
« Reactie #92 Gepost op: 15 oktober 2017, 12:02:13 »
Voor de duidelijkheid, ik ben geen brandweerman, slechts een geïnteresseerde met "enige" vak kennis ;) Ik ben dus niet perse een voor- of tegenstander van lage druk of hoge druk.
Waar ik meer op doelde, was dat de brand al vergevorderd was op het moment dat de brandweer arriveerde. Lage druk in de huidige vorm lijkt mij even te duren voor je die uitgelegd hebt (kratjes/slangen uit auto, waterwinning etc etc.). Daarmee zeggende dat het wellicht onverantwoord was om nog naar binnen te gaan, tegen de tijd dat je de lage druk gereed hebt.
Wellicht dat o-bundels of een andere vorm van lage druk wel de toekomst heeft, zoals hier veel op het forum besproken wordt.
Iemand enig idee wat de tijdwinst is ten opzichte van o-bundels en de huidige vorm van lage druk?

Men heeft lang in de veronderstelling verkeerd dat er voor HD een groter en beter assortiment, met aanzienlijk meer mogelijkheden, vooral spuitstukken, dan LD beschikbaar zou zijn.
Dat was onjuist, jammer en inmiddels lang achterhaald. Al sinds midden vorige eeuw kent LD minstens net zo veel variaties in spuitstukken als HD, echter de moderne spuitstukken zijn aanzienlijk duurder dan die ouderwetse en alom bekende en gebruikte LD straalpijpen, in de regel beperkt tot drie standen.
Een ander nadeel van LD dat werd opgevoerd waren de koppelingen. Bij HD zit de gladde slang aan de ene kant altijd gekoppeld aan de autospuit en aan de andere kant zit het spuitstuk.
Daarbij de hinderlijke koppelingen en de benodigde tijd voor het koppelen van LD slangen.
LD kan van voldoende lengte opgeslagen in een dubbele bocht op de haspel net als HD aan de ene kant gekoppeld aan de autospuit en aan de andere kant voorzien zijn van een modern spuitstuk. Een HD slang is meestal gevuld en staat snel onder druk, een LD slang is leeg en moet met de nodige zorgvuldigheid gevuld en onder druk worden gebracht om o.a. waterslag te voorkomen.
In de praktijk komt het verschil tussen LD en HD neer op Q ld  is 2 x Q hd, later water op de brand en minder handelingen ivm koppelen van de huidige korte standaard slangen.
Verder is het grote voordeel van LD dat een “handspuitstuk” snel kan worden vervangen door een meer geeigend mondstuk (HOE 2000 oid, waterkanon etc.) van aanzienlijk grotere capaciteit en worplengte, de druk kan bij een HOE 2000 of waterkanon worden verhoogd, de moderne slangen kunnen makkelijk de max. druk van de pomp autospuit hebben, de brandweerman(nen) aan het spuitstuk minder.
In de grijze oudheid liep men al te sjouwen met bundels slangen, toen volgden de slangen op haspeltjes, toen de standaard keurig netjes opgerolde slangen, de opgevouwen slangen van bepaalde veel voorkomende/gebruikte lengten etc.
Het veruit overgrote deel van de autospuiten rijdt ondertussen nog steeds rond met die netjes opgerolde standaard slangen, voorzien van de arbeidsintensieve en nogal eens hinderlijke koppelingen.

In feite is er weinig nieuws onder de zon behalve dan dat het materiaal van de slangen moderner is geworden en grotere lengten worden geproduceerd.




 

Over het Brandweerforum

Stichting Fire & Safetyfora

Social Media