Auteur Topic: 14-08-2017 Containerschip in problemen + GRIP 2 Westerschelde, Bath  (gelezen 1463 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.523
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2017, 11:08:59
Helemaal duidelijk, de wrakkenwet geeft de overheid dus middelen om een berging van een schip alsnog uit te laten voeren, zonder toestemming van de eigenaar van het schip. Weer wat geleerd. 8)




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.426
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2017, 14:20:43
De Westerschelde is ten eerste “juridisch” apart  en ten tweede gelet op de stromingen en wandelende banken wel een heel bijzonder gebied.
Kapiteins van schepen die aan de grond zijn gelopen of dreigen te stranden etc  roepen dan, in overleg met de loods, ook meestal vrij snel sleepboot assistentie in, ondanks de hoge kosten die verbonden kunnen zijn  aan deze hulpverleningen/bergingen. Het risico op plooien is in sommige gevallen en onder ongunstige omstandigheden namelijk niet ondenkbaar zeker als er te lang wordt gewacht.

Bij strandingen op kwetsbare kustgebieden zoals bijvoorbeeld de Delflandse Hoofden,  Hondsbosche zeewering of eventuele aandrijvingen op de Oosterschelde Stormvloedkering of blokkades, door gezonken schepen, van de Nieuwe Waterweg zullen de autoriteiten al heel snel een opruiming gelasten.
Als de door de eigenaar voorgestelde maatregelen de overheid (in de regel RWS) niet bevallen dan kan men overgaan tot het toepassen van de wrakkenwet.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.523
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2017, 14:45:33
Kapitein gestrand schip werkte pas mee nadat hij onder druk werd gezet
BATH - De kapitein van de in Bath gestrande CSCL Jupiter werkte pas mee met de hulpdiensten nadat hij onder druk is gezet door de autoriteiten.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.426
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2017, 15:36:51


Ook zou de kapitein rond 18.00 uur hebben laten weten dat er misschien eerst nog een expert uit Londen zou moeten worden overgevlogen. "Of het zo gegaan is, weet ik niet", zegt De Feijter die het woord voert namens alle partijen die samenwerken in de Gemeenschap Nautische Autoriteit.

De kapitein heeft dus laten weten dat er misschien nog een expert uit Londen zou moeten worden overgevlogen. Een expert waarschijnlijk in opdracht van de verzekeraars. Als je als woordvoerder namens de GNA verklaart dat je het niet weet is dat wel vreemd.
De juristen namens de eigenaren van het schip en de lading zullen tijdens de arbitrage zeker wel diep ingaan op de autoriteit van de GNA in deze en het al dan niet spoedeisende karakter van het lostrekken en het onder druk zetten van de kapitein door de politie.
Het bergloon zal niet kinderachtig zijn. Overigens op welke basis (LOF of iets anders) en door wie of wat uiteindelijk opdracht is gegeven is nav. dit relaas GNA niet duidelijk.

Vwb branden etc. aan boord van schepen in het Westerscheldegebied is het nodige op papier bedacht. De vraag is en blijft hoe het allemaal in de harde praktijk gaat lopen. De sleepboten hebben wel een grote tot zeer grote bluscapaciteit echter de eventueel benodigde grote hoeveelheden schuim staan aan de wal en zullen moeten worden aangevoerd middels containers etc. Behalve personeel heeft de VRZ te water zelf niets in de buurt.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.426
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2017, 10:08:02
Vaargeul van Bath moet voor stormseizoen hersteld zijn

Voor het stormseizoen, dat is 1 oktober, moet de schade aan de rand van de vaargeul bij Bath hersteld zijn. Dat laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. De zogenoemde geulrandverdediging raakte 14 augustus beschadigd doordat containerreus Jupiter vastliep bij Bath.

Gat van 30 bij 80 meter
Erwin Verhage van Staatsbosbeheer is ook betrokken bij het onderzoek. Het schip liep vast in een natuurgebied van Staatsbosbeheer: 't Schor bij Bath' "Het gat dat het containerschip heeft gemaakt is 30 meter bij 80 meter en 5 meter diep. Er is weinig begroeiing, maar de bodem is natuurlijk verstoord. En dat is heel moeilijk om dat te herstellen. Het gaat om jaren en jaren van slib dat daar weer moet komen."

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/100423/Vaargeul-van-Bath-moet-voor-stormseizoen-hersteld-zijn?r=nieuws



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.426
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2017, 10:36:11
Bij Bath gestrand schip voor controle naar Rotterdam

VIDEO | Het containerschip dat afgelopen week vastliep op de Westerschelde mag in de nacht van vandaag op morgen vanuit Antwerpen vertrekken. Het schip vaart na het lossen van de lading in Hamburg naar Rotterdam voor een tweede grondige controle.

http://www.ad.nl/binnenland/bij-bath-gestrand-schip-voor-controle-naar-rotterdam~ab6cc5e7/

 Gestrand containerschip komt naar Rotterdam

http://www.rijnmond.nl/nieuws/158348/Gestrand-containerschip-komt-naar-Rotterdam

Als het schip tegen/door het talud van stortsteen is gevaren zou er de nodige (verf) schade aan het voorschip kunnen zijn, tenzij er een ijsbreker coating op zit.