Auteur Topic: 14-08-2017 Containerschip in problemen + GRIP 2 Westerschelde, Bath  (gelezen 6223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:21:06
Enorm containerschip vastgelopen op Westerschelde

Het containerschip was onderweg van Antwerpen naar Hamburg. Het schip, dat vaart onder de vlag van Hongkong, is 366 meter lang, 51 meter breed en heeft een laadvermogen van ruim 155.000 ton.
Diepgang
Het schip heeft volgens Marinetraffic een diepgang van 13,7 meter. Rijkswaterstaat meldt dat de 113 kilometer lange Westerschelde op sommige plaatsen slechts 13,44 meter diep is.

bron AD


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2017, 09:13:32
Containerschip op Westerschelde is losgetrokken

Toeschouwers moesten de dijk verlaten, omdat de trossen van de sleepboten tijdens het trekken onder hoge druk kwamen te staan en mogelijk los konden schieten tijdens hun poging om het schip los te trekken. De trossen zouden dan zo'n twee- tot driehonderd meter ver kunnen schieten.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/100217/Containerschip-op-Westerschelde-is-losgetrokken

Hoe bedenk je het. De sleepdraden van de sleepboten die vast stonden op het achterschip van de containerboot waren hoogstens 100 meter,ver van de toeschouwers op de dijk, en konden echt geen twee-tot driehonderd meter ver weg schieten,
De operatie werd uitgevoerd door sleepboten van Multraship (Terneuzen) en URS/SMiT (Antwerpen/Terneuzen), daar heeft de veiligheidsregio en geen verstand van en daarbij geen zinvolle inbreng.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2017, 09:59:58
Large Containership Runs Aground on Scheldt River Near Antwerp – UPDATE

Volgens AIS:

6.52 uur snelheid 12,5 kn
In de tussentijd snelheid 0
8.45 uur aan de grond.

http://gcaptain.com/containership-cscl-jupiter-hard-aground-scheldt/

Waarom geen sleepboot assistentie gevraagd of de ankers laten vallen


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende




kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2017, 17:54:16
Een filmpje van de operatie Bath.



Voor dit incident geeft de VRZ  grip 2 af ::). Overigens wel logisch gezien er geen kennis is op het gebied van scheepvaart. Dit is werk voor bergingsbedrijven die weten waar ze mee bezig zijn en de risico’s kunnen inschatten.


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.658
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:31:17


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2017, 10:28:23
Het is natuurlijk verre van verstandig om in de buurt van het schip op de modder te gaan lopen, zeker niet onder de hangende ankers, dat de mensen daar zijn weggestuurd is logisch en begrijpelijk.
Het eerdere verhaal dat de mensen op de dijk gevaar zouden lopen door brekende trossen die 300 meter weg zouden kunnen slaan ,bij de achter sleepboten die op minder dan 100 meter lengte vast stonden, is wel vreemd.


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:00:17
De VRZ heeft een speciaal team COT-W (Coördinatieteam Water) deze zijn ook aan boord gegaan. Was er brand? was er iemand gewond? een informatiemanager heeft deze ook verstand van bergingswerk?  Het bergingsbedrijf en Rijkswaterstaat kunnen volgens mij prima zelf aangeven bij de politie hoe groot de veiligheidszone moet zijn voor omstanders.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2017, 14:07:00
De VRZ heeft een speciaal team COT-W (Coördinatieteam Water) deze zijn ook aan boord gegaan. Was er brand? was er iemand gewond? een informatiemanager heeft deze ook verstand van bergingswerk?  Het bergingsbedrijf en Rijkswaterstaat kunnen volgens mij prima zelf aangeven bij de politie hoe groot de veiligheidszone moet zijn voor omstanders.
Lees de link naar de medewerker van Rijkswaterstaat, die zat dus als deskundige in het COT-W. Politie zat er ook in, en ik ga er even voorzichtig van uit dat de politiepersoon al wat langer in Zeeland mee draait.  Bergers waren ook aan boord. Kortste overleg tussen VR, COT-W en de Bergers  lijkt me dus aan boord...

Veiligheidszones? Ze wilden gewoon niemand in de buurt hebben. Als wij als brandweer ergens ons ding doen hebben we ook het liefst dat mensen  vrij ver weg staan, in ieder geval verder  dan nodig.

En wat betreft de rondzwiepende tros, ik heb bij het vellen van bomen wel eens een kabelbreuk gezien en het zwiepende deel raakte een losliggende baksteen die nog een behoorlijk deel (in twee stukken, dat wel) door de lucht gereisd  heeft. Los daarvan kan de leidinggevende van de politie op de wal een andere inschatting gemaakt hebben dan  de mensen aan boord op basis van het gedrag van enkele  toeschouwers.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:47:39
De VRZ heeft een speciaal team COT-W (Coördinatieteam Water) deze zijn ook aan boord gegaan. Was er brand? was er iemand gewond? een informatiemanager heeft deze ook verstand van bergingswerk?  Het bergingsbedrijf en Rijkswaterstaat kunnen volgens mij prima zelf aangeven bij de politie hoe groot de veiligheidszone moet zijn voor omstanders.

Het is handig om, in dit soort situaties en onder deze omstandigheden, een ieder, personen en overheidsinstellingen, zo veel mogelijk in z’n waarde te laten, dan heb je er in de regel het meeste gemak c.q. het minste last van.
De VRZ heeft in de afgelopen jaren het een en ander geďnvesteerd in van allerlei plannen, procedures, communicatie etc…….. tot het aan de wal in voorraad houden van tientallen tonnen blusschuim o.a. t.b.v scheepsbranden. Hoe het schuim op de Westerschelde etc. snel ter plaatse moet komen is een andere vraag.
Naarmate de calamiteit door o.a. de VR er complexer uit komt te zien, o.a. door stremmingen van het scheepvaartverkeer op de Westerschelde in de buurt van het Nauw van Bath des te hoger de opbrengsten voor de betrokken bergers.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2017, 09:46:22

Politie moet kapitein Jupiter tot medewerking dwingen
 
ANTWERPEN  - 23 augustus 2017, 14:00

De Chinese kapitein van de vorige week maandag op de Westerschelde bij Bath gestrande containerreus CSCL Jupiter uit Hongkong moest met arrestatie worden bedreigd voordat hij toestemde in de berging van het schip onder leiding van Multraship Towage & Salvage.

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid27196-politie-moet-kapitein-jupiter-tot-medewerking-dwingen.html

Op grond van welke wet (ten) kan de politie in dergelijke situaties optreden ? Lijkt mij in dit geval allemaal niet zo eenvoudig.
Wie gaat de berging nu uiteindelijk betalen ?



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2017, 10:24:21
Een gedeelte van de sleepboten had al in een vroeg stadium vastgemaakt op de strander, dat vastmaken mag alleen met toestemming van de kapitein van het schip.
Het lijkt gelet op het korte tijdsbestek dat het schip nog niet onder de wrakkenwet was geplaatst, daar gaat meestal de nodige tijd overheen want er moeten duidelijke argumenten zijn om dit te doen, als |(direct) gevaar voor de zeewering, waterkering etc. scheepvaart etc.
De bewuste kapitein heeft natuurlijk het nodige overleg gehad met de eigenaren van het schip en de eigenaren met de verzekeraars van schip en lading, op basis hiervan zal de kapitein hebben geweigerd.
De (eventuele) arbitrage zal over geruime tijd gaan uitwijzen wie of wat gaat opdraaien voor de aan deze berging verbonden, al dan niet gedeeltelijk, kosten. De juristen van de eigenaren zullen aspecten als, wettelijke gronden, spoed, gevaren en mogelijke alternatieven, zoals gebruikelijk is bij dit soort situaties, al dan niet met succes, uitvoerig naar voren gaan brengen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2017, 10:41:15
De wrakkenwet, wat houdt deze precies in? Kan een vastgelopen schip waar we het hierin over hebben ook onder de wrakkenwet vallen? Is het schip dan ook meteen een wrak, en einde voor het schip?


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2017, 11:04:07
Een schip, object kan als het gevaar kan opleveren voor bijvoorbeeld een zeewering,waterkeringen,kunstwerken etc. of de scheepvaart en de eigenaar het niet zelf wil of kan weghalen onder de wrakken wet worden geplaatst. De overheid kan dan opdracht geven om de boel op te ruimen.De overheid zal dan in eerste instantie opdraaien voor de kosten en vervolgens trachten deze kosten ergens te verhalen. Plaatsen onder de wrakkenwet hoeft niet in te houden dat het een wrak betreft.