Diverse soorten blusgassen werden en worden wereldwijd bij branden en brandontwikkelingen in machineruimten en ladingruimten etc. met veel succes toegepast.
Brandweerkorpsen in zeehavens en havenautoriteiten hebben in de loop der jaren de nodige ervaring opgedaan met brand en met name broei oid. in ladingruimten.
Waar het gebruikelijk was de boel open te maken voor verkenning met de nodige gevolgen voor de ontwikkeling van soms grote branden worden nu warmtesensoren gebruikt en het nodige geduld betracht. Aan de hand van de meetresultaten wordt tegenwoordig dan beslist over de verdere inzetprocedure : of rustig afwachten totdat de ontwikkelingen afnemen of de inzet van blusgassen.
(N.B. Ruim twintig jaar geleden had de Engelse marine al de beschikking over uitrustingen waarmee op 1500 meter afstand warmtebronnen aan boord van schepen konden worden gelokaliseerd, kwam toen goed uit bij een brand (je) aan boord van een vrachtschip voor de kust in de buurt van Portsmouth en richting kust dreigde te drijven met aan boord een grote lading springstoffen, het schip moest en kon nav de metingen vervolgens redelijk veilig op sleeptouw worden genomen.)
Wereldwijd is er dus een zeer grote markt voor de effectieve toepassing van diverse soorten blusgassen, vele tienduizenden installaties (scheepvaart en offshore, ruimten met kwetsbare installaties etc.) echter de markt voor gebouwen is tot heden maar zeer beperkt.
Daarom wordt niet direct gedacht aan de toepassing van aan te voeren blusgassen voor gebouwen en wordt deze aanpak (nog) niet ingezet.
Het onderhavige compartiment, volgens de berichten in de media beperkt tot een opening waar in eerste instantie rook uit kwam, de rook binnen wel bleef staan maar de rook die naar buiten kwam sterk afnam, c.q. nihil werd zou zich in tegenstelling tot de meeste gebouwen wel hebben geleend voor het laten aanrukken en toepassen van blusgassen, ware de blusgassen acuut voorradig en ter plaatse geweest.