Auteur Topic: Wat voor druk wordt hier gelegd?  (gelezen 8632 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2017, 17:32:11
De Velsertunnel(s) de autotunnel en de spoorwegtunnel hebben in de loop der jaren het nodige aan kennis opgeleverd.
Om de veiligheid autotunnel mbt de overgang van buiten naar binnen te verhogen werd bijv. door de latere hoogleraar elektrotechniek aan de THT prof Breedveld een geheel nieuw systeem voor de verlichting van de tunnel ontworpen, ook de ventilatie middels in de tunnels hangende ventlatoren werd vervolgens op grote schaal toegepast alsmede de naderingsmethoden hulpverleners. Dat alles mbt de binnenzijde van de autotunnel.
Ook aan de buitenzijde van de tunnel kon het een en ander mis gaan.Schepen die op de automatische pilot over de tunnels voeren konden, met name boven de spoorwegtunnel vanwege de bovenleidingen, nogal eens behoorlijk ongewild en plotseling uit de koers lopen, met name bij dikke mist een probleem. Met de introductie van de GPS, de elektronische kaart en de scheepvaartbegeleiding niet meer.
Je moet ook bedenken dat dit één van de eerste autotunnels in Nederland was. De huidige bestelwagens hebben de afmetingen van wat men toen als (grote) vrachtauto zag. Onmogelijk dat men toen de trucks van nu voor ogen kon hebben. Daarom is Wijkertunnel er daar ook bijgekomen.