Met iets minder grote woorden blijf ik zelf van mening dat Inspectie V&J haar taak heeft verzaakt maar er geen instantie is die zich daar druk over wenst te maken. U herinnert zich vast nog mijn spreuk Waarom Rampen niet mogen Worden Opgelost, we houden alles binnenskamers en zijn niet transparant. Er is geen enkel groot incident te noemen waar feiten en omstandigheden zijn gewogen in relatie tot eigen optreden, nog niet ten behoeven van lessen uit het verleden, het cliché woord bij ieder rapport.
Misschien Zembla of Argos maar ik hoef u niet te vertellen hoe lang armen kunnen reiken! Daarnaast bewandelt u, althans uw opdrachtgevers de rechtsgang en nieuwsgierig volg ik deze.
De '
minder grote woorden' van u zeggen m.i. niet iets wat ik niet omschreef: de Inspectie verzaakte haar taak door de wet niet te volgen. Daarnaast sprong het IFV alvast in het vacuüm dat (eerst later, oh paradox!) door dit verzaken werd getrokken. De Inspectie (JenV) heeft de wettelijk exclusieve
toezichtstaak en een
onderzoekstaak in afstemming met de Onderzoeksraad (die heeft voor onderzoek 'voorrang').
De gemeenteraad heeft de
wettelijk exclusieve controle op de uitvoering van de (regionale)brandweerzorgtaken; onder het door hen vast te stellen en jaarlijks te verifiëren beleid met doelen; op te nemen in de BBV!
Dat feiten en omstandigheden (welke?) niet worden gewogen na een incident, volgens u, vindt dus altijd plaats onder de wettelijk primaire verantwoordelijkheid van de gemeenteraad en de secundaire verantwoordelijkheid van het regio bestuur (de niet democratisch gekozen burgemeesters).
Dan moet logischerwijze daar dus ook systematisch worden verzaakt!
Voor de goede orde: ik heb geen '
opdrachtgevers' en accepteer die ook niet meer op dit gebied. Men vroeg mij om hulp en ik was bereid die hulp 'pro deo' te verlenen.
Naast de (civiele en strafrechtelijke) rechtsgang is er (soms eerst) ook de gang via klachten (ombudsmannen); maar dat wist u al.
In een eerder bijdrage vermeldde u dat de HOVD in dit geval is overplaats naar een andere regio. Opnieuw als HOVD?
Dit zou uiterst onverantwoord (Russische roulette!) zijn omdat de Inspectie, bij een bespreking van het concept IFV rapport, vaststelde dat het niet weten van een intern trappenhuis in de flatgebouwen niet wordt verklaard doorafwezigheid hiervan in de leerstof (vlgs. IFV rapport) maar dat dit duidt op een algemeen (niet specifiek) kennisgebrek bij de betrokkene(n).
Ik wil nog toevoegen dat er systematisch wordt verzaakt om de brandpreventieve taken en regelgeving te toesten na incidenten. Dat had en heeft dramatische gevolgen; ook voor de repressieve brandweer in NL! Ik vernam hierover nooit enige bezorgdheid; ook niet van belangen- of Arbo (BHV) organisaties.
"Who cares?"