Auteur Topic: 15-07-2017 Zeer Grote brand kippenstal Eindhovensebaan, Nederweert  (gelezen 6186 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #15 Gepost op: 17 juli 2017, 09:57:31
@ Niet alle kippen kwamen in de vlammen om het leven, maar door de schade en de rookontwikkeling wordt ervoor gekozen om ook de overgebleven dieren te ruimen.

Kan een indicatie geven van wat er van de verzekeraars verwacht wordt, c.q. wat er met de verzekeraars ondertussen al is afgesproken.

Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om kortsluiting te voorkomen en de gevolgen van kortsluiting te minimaliseren.
Aardlekschakelaars kunnen bij onweer nogal eens uit vliegen, voor een voedersysteem niet al te ingrijpend maar het zou ook bij een groot ventilatie systeem kunnen gebeuren met mogelijk ernstiger gevolgen voor de 70000 kippen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2017, 16:37:06
Tja, zolang kippen ook gezien worden als productie dieren, is het makkelijker (goedkoper) om ze totall-loss te verklaren. Om het maar eens lomp te verwoorden. Zo voorkomt men ook dat die dieren of eieren gebruikt kunnen worden voor de menselijke consumptie. En is het voor de verzekeringsmaatschapij dus goedkoper om de kippenhouder de schade te vergoeden.

Het zou een goed ding als men alles op alles gaat zetten om brand door technisch falen terug te dringen. Maar zoals Berg al terecht vermeld, de stallen zitten vol met stof, zeker op plaatsen waar men niet kan schoon kan maken. De verblijfplaatsen van de dieren worden wel weer mest vrij gemaakt, maar daarna moet de stal zo snel mogelijk weer vol komen. Leegstand levert immers niets op.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2017, 18:03:32
Citaat
Brand door kortsluiting is onmogelijk. Brand door overbelasting is de juiste terminologie. Maar zelfs dan kan ik nauwelijks geloven dat de elektrische installatie van een dergelijke mega-bedrijf niet is voorzien van een aardlekbeveliging!
Verzekeraars zouden dit in hun voorwaarden moeten opnemen als reden om geen schade te vergoeden.

Niet helemaal waar, kortsluiting kan vlamboog veroorzaken en die dan weer kan brand veroorzaken.

Citaat
Er zijn tegenwoordig legio mogelijkheden om kortsluiting te voorkomen en de gevolgen van kortsluiting te minimaliseren.
Aardlekschakelaars kunnen bij onweer nogal eens uit vliegen, voor een voedersysteem niet al te ingrijpend maar het zou ook bij een groot ventilatie systeem kunnen gebeuren met mogelijk ernstiger gevolgen voor de 70000 kippen.

Een installatie volgens NEN1010,  Inspectierapport volgens NEN 3140

risico-inventarisatie aan de hand van NEN 8012 ze voorkomen geen (kort)sluiting, die oorzaak is het gevolg van het gebruik en geen onderhoud!

Noot: Zelfs bij een juist ontwerp en aanleg van een elektrische installatie in een explosieve atmosfeer kunnen omgevingsomstandigheden of beschadigingen ervoor zorgen dat er naar verloop van tijd verslechteringen optreden. Weersinvloeden kunnen afdichtingsinrichtingen uitdrogen en chemicaliën kunnen kabels beschadigen. Om de goede staat van de elektrische installatie te waarborgen moeten er daarom periodiek inspecties worden uitgevoerd en waar nodig onderhoud worden gepleegd. De voorschriften hiertoe zijn opgenomen in de gebruiksaanwijzingen van de apparaten en de beveiligingssysteem, van waaruit de installatie is opgebouwd, en de NEN-EN-IEC 60079-17. Deze norm geldt aanvullend op de algemene voorschriften uit de NEN 3140 (laagspanning) en de NEN 3840 (hoogspanning).

NEN 3140 is van toepassing op de bedrijfsvoering van elektrische installaties en apparatuur tot een nominale spanning van 1000 Volt wisselspanning. De strekking van de norm houdt in dat elektrische installaties of apparatuur veilig gebruikt moeten kunnen worden door de werknemer of bezoeker.

Aardlek en bliksem, correct maar simpele detectie kan dat euvel snel verhelpen


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2017, 20:57:26
Niet helemaal waar, kortsluiting kan vlamboog veroorzaken en die dan weer kan brand veroorzaken.

Een installatie volgens NEN1010,  Inspectierapport volgens NEN 3140

risico-inventarisatie aan de hand van NEN 8012 ze voorkomen geen (kort)sluiting, die oorzaak is het gevolg van het gebruik en geen onderhoud!

Noot: Zelfs bij een juist ontwerp en aanleg van een elektrische installatie in een explosieve atmosfeer kunnen omgevingsomstandigheden of beschadigingen ervoor zorgen dat er naar verloop van tijd verslechteringen optreden. Weersinvloeden kunnen afdichtingsinrichtingen uitdrogen en chemicaliën kunnen kabels beschadigen. Om de goede staat van de elektrische installatie te waarborgen moeten er daarom periodiek inspecties worden uitgevoerd en waar nodig onderhoud worden gepleegd. De voorschriften hiertoe zijn opgenomen in de gebruiksaanwijzingen van de apparaten en de beveiligingssysteem, van waaruit de installatie is opgebouwd, en de NEN-EN-IEC 60079-17. Deze norm geldt aanvullend op de algemene voorschriften uit de NEN 3140 (laagspanning) en de NEN 3840 (hoogspanning).

NEN 3140 is van toepassing op de bedrijfsvoering van elektrische installaties en apparatuur tot een nominale spanning van 1000 Volt wisselspanning. De strekking van de norm houdt in dat elektrische installaties of apparatuur veilig gebruikt moeten kunnen worden door de werknemer of bezoeker.

Aardlek en bliksem, correct maar simpele detectie kan dat euvel snel verhelpen

De ervaringen in de scheepsbouw, scheepvaart zijn dat bij de keuze van goedgekeurde materialen en de juiste applicaties weersinvloeden o.a. zout zeewater en andere invloeden zoals olieachtige dampen etc. geen invloed hoeven te hebben. Kabels en kabeldoorvoeringen (tegen brand en water etc. doorlating) kunnen in *** en of in afsluitbare kabelgoten worden beschermd tegen externe invloeden. Dit gaat op voor zowel 6000 volt als zeer gevoelige elektronica aan boord van vaartuigen en installaties.
Dit alles wordt aangelegd en uitgevoerd door de installateurs en leveranciers volgens de eisen van het classificatie bureau en om de vier jaar middels een uitgebreid survey gecontroleerd c.q. bij eerdere evenementen en mogelijke beschadigingen binnen kortere perioden.
Over stof etc. de passage door het Suezkanaal kan het nodige fijnstof vanuit de Sahara (zware zandstormen) leveren, te beperken middels bijv. Viledon filters.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2017, 21:01:29
In veestallen is niet alleen stof het probleem, maar ook zaken zoals Ammoniak spelen een rol. Dat vreet in een jaar tijd overal in.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2017, 21:02:38
*** : buizen


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2017, 21:06:28
In veestallen is niet alleen stof het probleem, maar ook zaken zoals Ammoniak spelen een rol. Dat vreet in een jaar tijd overal in.

Zoals Berg al schreef : onderhoud plegen


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2017, 21:13:29
Zoals Berg al schreef : onderhoud plegen
Er wordt ook wel onderhoud gepleegd. Maar nog steeds zijn branden in veestallen een hot issue, en nog steeds brand er zo ongeveer wekelijks wel een stal met vee uit. Detectie is niet zo simpel vanwege de eerder genoemde zaken, en een vee stal ontruimen doe je ook al niet snel. Kortom, er is nog een heleboel werk te verzetten.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2017, 21:15:33
In veestallen is niet alleen stof het probleem, maar ook zaken zoals Ammoniak spelen een rol. Dat vreet in een jaar tijd overal in.

Ammoniak wordt opgeslagen, vervoerd (grote tankers, tankwagens) en verwerkt dus dat overal invreten door ammoniak en ammoniadampen kan wel in de hand worden gehouden.
Brengt mij wel tot de vraag hoe zit het met de gevaren van ammoniak voor o.a. de brandweermensen in dit soort stallen ?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2017, 21:21:15
Ammoniak wordt opgeslagen, vervoerd (grote tankers, tankwagens) en verwerkt dus dat overal invreten door ammoniak en ammoniadampen kan wel in de hand worden gehouden.
Brengt mij wel tot de vraag hoe zit het met de gevaren van ammoniak voor o.a. de brandweermensen in dit soort stallen ?
Ammoniakdampen zitten in de *** van het vee, dat zit er van nature in. Net zoals H2S er veelvuldig vrijkomt, zeker als men de gier gaat mixen om over het land te kunnen brengen. Al die dampen zorgen er voor dat je als brandweer zeker aandacht voor moet hebben. Zet de hele handel maar wagenwijd open. Als wij een incident in een veestal hebben gaan alle deuren open, en als het moet gaat de ventilator erin.
We hebben tijdens een incident al eens een gasmeetbuisje ammoniak gebruikt, met  een paar pompslagen geheel verkleurd. :-X