Auteur Topic: Dertien hulpverleners gewond na explosie op boot Duitsland  (gelezen 5589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Dertien hulpverleners gewond na explosie op boot Duitsland

http://www.nu.nl/buitenland/4835845/dertien-hulpverleners-gewond-explosie-boot-duitsland.html

Brand gevolgd door een niet kinderachtige explosie ?


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2017, 09:55:44
Hafen in Minden - Yacht explodiert
 
13 Feuerwehrleute und Polizisten sind am späten Abend (11.07.) bei einer Explosion im Mindener Yachthafen verletzt worden. Die Einsatzkräfte waren wegen eines Schwelbrandes in einer Yacht gerufen worden. Als sie gerade dabei waren, den Brand zu löschen, explodierte die Yacht plötzlich.

https://www.radiowestfalica.de/fotos/2017/explosion-in-minden.html?tx_mbonquickgallery_pi1%5Bpage%5D=0&cHash=531aa77c6c11a9db6cc681ec1e335180

Uitgebreide fotoreportage.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2017, 10:04:18
Boot in Minden explodiert - mindesten neun Verletzte

Minden - Bei der Explosion eines Bootes im Kanalhafen von Minden sind in der Nacht mindestens neun Menschen verletzt worden. Ein Feuerwehrmann schwebe in akuter Lebensgefahr, sagte ein Polizeisprecher. Bei den Verletzten handelt es sich um Einsatzkräfte der Feuerwehr, die einen Schwelbrand auf dem Boot löschen wollten. Dabei sei es zu der Explosion gekommen. Durch die Druckwelle wurde den Angaben zufolge ein Polizist vom Hafenbecken ins Wasser geschleudert. Er verletzte sich schwer. Die Polizei vermutet, dass die Batterien des Schiffes explodiert seien.


http://www.stern.de/panorama/boot-in-minden-explodiert---mindesten-neun-verletzte-7534408.html?utm_campaign=alle-nachrichten&utm_medium=rss-feed&utm_source=standard


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2017, 12:41:50
Drohnenpilot filmt Explosion unabsichtlich - "bete für die Verletzten"

Minden (mob). Ein Hahler Drohnenpilot hat in der Nacht zu Mittwoch den Moment der Explosion der Yacht im Hahler Hafen gefilmt und dem Mindener Tageblatt seine Aufnahmen zur Verfügung gestellt. Er hofft, dass viele Menschen für die Einsatzkräfte spenden werden: „Ich bete für die Verletzten." Die Drohne startete er, als er merkte , dass am Hahler Hafen ein Großeinsatz lief.
Etwa 30 Sekunden später folgte die Explosion, die auf den Bildern deutlich zu sehen ist. Erst später habe er die Aufnahmen angesehen und festgestellt, dass er hier zufällig den zentralen Moment aufgenommen hatte. Die Aufnahmen sind insgesamt deutlich länger als dieser Ausschnitt und werden auch den Ermittlern zur Verfügung gestellt. Das Mindener Tageblatt zeigt nur diesen Ausschnitt, weil später auch Personen zu sehen sind.

http://www.mt.de/lokales/minden/21851359_Drohnenpilot-filmt-Explosion-unabsichtlich-bete-fuer-die-Verletzten.html

Explosion am Hahler Hafen - Live-Ticker von der Pressekonferenz

http://www.mt.de/lokales/minden/21851445_Explosion-am-Hahler-Hafen-Live-Ticker-von-der-Pressekonferenz.html



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2017, 13:42:47
Drohnenpilot filmt Explosion unabsichtlich - "bete für die Verletzten"



Deze opnamen vertellen het een en ander en zullen zeker voor de experts en mogelijk explosieven experts van grote waarde kunnen zijn.

De brandweer was al ruim ter plaatse,de explosie volgde dus ruime tijd na de alarmering.
Accu's kunnen brand veroorzaken, vrijkomende accugassen zonder afdoende ventilatie naar buitenboord kunnen leiden tot een explosief mengse in de ruimte waar de accu(s) staan, maar een dergelijke explosie (accu) zal niet zo vaak voorkomen.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2017, 10:49:59
Nog geen resultaten van het onderzoek naar de oorzaak van de smeulende brand en de explosie de door de brandweerleiding als wel heel bijzonder wordt opgemerkt.
Er werd in eerste instantie gedacht aan de accu, vervolgens werd ook genoemd een mogelijk hybride voortstuwing.
Een hybride voortstuwing (gewicht batterijen ) lijkt mij gelet op het karakter van het vaartuig, snel vaartuig, niet al te waarschijnlijk.

Aanpak en bestrijding van scheepsbranden in het algemeen vormen een apart onderwerp, aan de hand van de toch wel bijzondere ervaringen in Minden blijkt nu ook dat het terdege oppassen is/wordt voor de brandweer inzetten bij jachten en jachtjes. Mogelijk kan ook brandweer Nederland aan de hand van een Duits onderzoek hieruit de nodige lering trekken.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2017, 20:56:54
Kan het niet (gewoon) een gasfles zijn geweest?
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 07 augustus 2017, 17:03:27
Er werd in eerste instantie gedacht aan de accu, vervolgens werd ook genoemd een mogelijk hybride voortstuwing.
Een hybride voortstuwing (gewicht batterijen ) lijkt mij gelet op het karakter van het vaartuig, snel vaartuig, niet al te waarschijnlijk.
Dan moet ik je helaas teleurstellen, want het betrof hier wel degelijk een "Varende Tesla".
Op een Duits watersportforum is het nodige over dit incident te vinden, incl. de informatie van de eigenaar zelf die zijn levensdroom (in dit geval) letterlijk in rook op zag  gaan.
Oorzaak is wel degelijk de exploderende accu, wat de aanleiding daarvan is, is me (nog) niet bekend.

Na hybride, heeft full-electric inmiddels ook in de watersport zijn intrede gedaan; ook voor snelle vaartuigen.
Gewicht zegt niet zoveel bij schepen, het is de rompvorm die de snelheid bepaald.


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 07 augustus 2017, 18:24:16
Gewicht zegt niet zoveel bij schepen, het is de rompvorm die de snelheid bepaald.

Dat is geen wetmatigheid. Je kunt een ertstanker bouwen in de vorm van een speedboot, of je speedboot volgooien met ijzererts: in geen van beide gevallen bepaalt de rompvorm de maximale snelheid.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 07 augustus 2017, 20:04:00

Gewicht zegt niet zoveel bij schepen, het is de rompvorm die de snelheid bepaalt.

Gewicht en de gewichtsverdeling over de lengte zegt juist heel veel bij snelle vaartuigen.

Het berekende totaalgewicht, de verdeling daarvan, en de gewenste snelheid van het vaartuig resulteren in verschillende mogelijke rompvormen en bepalen de te installeren voortstuwing.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 07 augustus 2017, 20:48:07
Gelet op en het gewicht en de gewichtsverdeling over de lengte heeft het betrekkelijk lang geduurd totdat de lichtere benzinemotoren(vermogen/gewicht) voor met name hekdrives, waterjets etc. plaats moesten maken voor de relatief zware diesels, diesels die in de loop der jaren qua vermogen/gewicht aanmerkelijk gunstiger kwamen te liggen.
Het inbouwen van relatief zware batterijen achterin een snel vaartuig moet gelet op de gewichtsverdeling dan ook bij goede ontwerpen worden voorkomen, elektrische voortstuwing heeft juist het grote voordeel van flexibiliteit mbt de opstelling en daarmee de gewichtsverdeling over de lengte.
Gelet op de locatie van de plof, zie filmpje, stonden de batterijen hier wel ver achterlijk in het vaartuig.


R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2017, 21:54:36
Gewicht en de gewichtsverdeling over de lengte zegt juist heel veel bij snelle vaartuigen.

Het berekende totaalgewicht, de verdeling daarvan, en de gewenste snelheid van het vaartuig resulteren in verschillende mogelijke rompvormen en bepalen de te installeren voortstuwing.

Je draait mijn stelling om ......
Rompvorm bepaal je op basis van je requirements, maar vervolgens komt moeder natuur om de hoek kijken.
In een waterverplaatsende romp kun je nog zoveel vermogen zetten, en nog zo'n optimale gewichtsverdeling maken; in plané zul je hem niet krijgen.....


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2017, 22:18:45
Je draait mijn stelling om ......
Rompvorm bepaal je op basis van je requirements, maar vervolgens komt moeder natuur om de hoek kijken.
In een waterverplaatsende romp kun je nog zoveel vermogen zetten, en nog zo'n optimale gewichtsverdeling maken; in plané zul je hem niet krijgen.....

Het gaat hierbij snelle vaartuigen,zie uw eerdere bijdrage,,  en niet over waterverplaatsende rompen !


R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2017, 14:30:16
Het gaat hierbij snelle vaartuigen,zie uw eerdere bijdrage,,  en niet over waterverplaatsende rompen !
Nee het ging hier over of het al dan niet een varende Tesla was, en dat heeft niets met rompvorm en of gewicht te maken.