Auteur Topic: Redding, hulpverlening en berging.  (gelezen 30834 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #45 Gepost op: 21 september 2017, 15:32:30
Marine Insurers Demand Better Fire Protection for Large Containerships

By Mike Wackett (The Loadstar) – The International Union of Marine Insurance (IUMI) has warned that Solas firefighting regulations for container vessels are “inadequate” – particularly as ships have grown in recent years.
IUMI said the regulations were developed for general cargo vessels, where freight is stored openly in holds, and are “not suitable for a modern containership”.
It added: “With the growing size of container vessels and a recent spate of fires on board these ships, IUMI is concerned that current firefighting provisions are insufficient.”
IUMI listed high-profile examples, including the mid-Atlantic blaze on the 6,732 teu MSC Flaminia in July 2012, which took the lives of three crew members and resulted in a constructive total loss of the ship.

Uwe-Peter Schieder, marine loss and prevention at GDV, explained: “We suggest creating individual fire compartments below deck to prevent fire from spreading.

“These compartments would be fitted with fixed CO2 and water-based firefighting systems. Boundary structures would also be fitted above deck to align with the water-cooled bulkheads below and also fitted with fixed firefighting systems.”

Additionally, Mr Schieder recommended the installation of enhanced fire detection systems.
IUMI is holding its annual conference in Tokyo this week, hosted by the General Insurance Association of Japan and attended by more than 500 marine underwriters and colleagues.
It said 2017 was proving both “challenging and uncertain”, with global premium income continuing to fall and the exposure to risk increasing as “vessels grow larger and values accumulate in ports”.
The Loadstar is fast becoming known at the highest levels of logistics and supply chain management as one of the best sources of influential analysis and commentary.


http://gcaptain.com/marine-insurers-demand-better-fire-protection-for-large-containerships


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #46 Gepost op: 21 september 2017, 19:26:45
Betere brandmeld systemen is mooi. Maar ik vraag me af in hoever het personeel van deze schepen uit het buitenland is opgeleid om brand te bestrijden aanboord. 


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #47 Gepost op: 22 september 2017, 09:50:03
CNO: U.S. Navy Ships Told to Turn AIS Transmitting ‘ON’ in High-Traffic Areas

http://gcaptain.com/u-s-navy-ships-to-turn-ais-transmitting-on-in-high-traffic-areas/


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #48 Gepost op: 23 september 2017, 10:15:36
Scheepsbrandbestrijding


Rotterdam heeft de grootste haven van Europa met meer dan 100.000 vaarbewegingen per jaar. Van grote zeevrachtschepen en cruiseschepen tot binnenvaartschepen en kleine pleziervaartuigen, het doet allemaal de Rotterdamse haven en de omgeving aan. Het grote aantal vaartuigen en vaarbewegingen neemt de kans op incidenten en branden aan boord toe.
De constructie en materialen aan boord van een schip maken het bestrijden van een brand complex en fysiek zwaarder dan een gebouwbrand. Temperaturen kunnen oplopen tot meer dan 1.000 graden Celsius en het gebruik van water om te blussen maakt dat een schip instabiel wordt. Blussing van deze branden vraagt om specialistische kennis waarbij rekening wordt gehouden met allerlei factoren die men niet kent bij gebouwen, auto’s of vliegtuigen
http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/

SBB-team


Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft 24/7 in samenwerking met de Gezamenlijke Brandweer en het Havenbedrijf Rotterdam een team scheepsbrandspecialisten (SBB) paraat staan voor het eigen geografische grondgebied.
Daarnaast is het mogelijk om op verzoek van andere veiligheidsregio’s assistentie te verlenen met specialistische kennis of het volledige team.
Doorontwikkeling
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond investeert in de doorontwikkeling van kennis over scheepsbrandbestrijding. In samenwerking met het Scheepsvaart en Transportcollege hebben zij lesboeken en oefenkaarten ontwikkeld die zich enten op binnenvaart-, zee- en cruiseschepen.
 
Samenstelling Scheepsbrandbestrijdings(SBB)-team
Het scheepsbrandbestrijdingsteam bestaat uit de autospuiten van Bosland (VRR) en Coloradoweg (GB), Officier van Dienst Scheepsbrandbestrijding (VRR), Officier van Dienst Divisie Havenmeesters (HbR) en Hoofdofficier van Dienst (VRR). Doelstelling is een daadkrachtig en effectief optreden te garanderen waarbij specialistische kennis over schepen vereist is. Het SBB-team is altijd een aanvulling op lokale eenheden.
Spoed?
Bel 1-1-2 voor spoedeisende hulp bij levensbedreigende situaties, of als je getuige bent van een misdrijf.
 
Twijfel je of de situatie ernstig genoeg is? Bel dan altijd voor de zekerheid 1-1-2, zodat de alarmcentrale een professionele inschatting kan maken.

BroNS-team


BroNS is een aanvullende taak op het specialisme scheepsbrandbestrijding waarbij samen wordt gewerkt met het Korps Marinebrandweer en het Kustwachtcentrum. Doelstelling van het team is om uitbreiding van de brand en een evacuatie op de Noordzee te voorkomen zodat het schip een veilige haven kan aandoen.
Waar aan land heel snel de assistentie van de brandweer ingeroepen kan worden, is dat voor de Noordzee lastiger. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat heeft de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) de regie over de taak Brandweer op de Noordzee Pre-Search and Rescue, kortweg BroNS.
 
Alarmering

Een passagiersschip in nood doet een verzoek voor het BroNS team bij het Nederlandse Kustwachtcentrum (KWC). Nadat het KWC de benodigde informatie heeft verzameld wordt dit doorgezet naar de gezamenlijke meldkamer van Rotterdam Rijnmond. Zij alarmeren vervolgens de eenheden. De eenheden gaan op hun beurt richting een helikopterplaats en maken zich gereed voor vertrek. In de tussentijd probeert de Incident Commander meer informatie te krijgen over het incident en stemt hij af met de diverse partijen voor een ‘final go’. Zodra de go is gegeven kunnen de eenheden uitvliegen naar zee.

http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/brons-team/

Onderscheid wordt in eerste instantie gemaakt tussen passagiersschepen (evacuatie vaak grote aantallen personen) en vrachtschepen (grote variëteit aan ladingen) en locatie van de uitgebroken brand, machinekamer, ladinggedeelte, accommodatie en passagiersruimten.



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #49 Gepost op: 23 september 2017, 10:37:24
Brandweer krijgt reddingsteam voor cruiseschepen

http://www.rijnmond.nl/nieuws/130635/Brandweer-krijgt-reddingsteam-voor-cruiseschepen

Ook op de Nederlandse (binnen)wateren varen steeds meer en steeds grotere cruiseschepen. (1000 passagiers en meer)
Hoe is het ondertussen in de praktijk geregeld mbt de snelle assistentie en ondersteuning van lokale brandweerkorpsen en KNRM,
grote rivieren en kanalen, Zeeuwse- en Zuid-Hollandse stromen IJsselmeer,Waddenzee en havens als Volendam, Hoorn, Lemmer en de Waddeneilanden.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #50 Gepost op: 23 september 2017, 11:44:31


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #51 Gepost op: 23 september 2017, 18:49:52
Brandweer krijgt reddingsteam voor cruiseschepen

http://www.rijnmond.nl/nieuws/130635/Brandweer-krijgt-reddingsteam-voor-cruiseschepen

Ook op de Nederlandse (binnen)wateren varen steeds meer en steeds grotere cruiseschepen. (1000 passagiers en meer)
Hoe is het ondertussen in de praktijk geregeld mbt de snelle assistentie en ondersteuning van lokale brandweerkorpsen en KNRM,
grote rivieren en kanalen, Zeeuwse- en Zuid-Hollandse stromen IJsselmeer,Waddenzee en havens als Volendam, Hoorn, Lemmer en de Waddeneilanden.


Ik zie geen enkele meerwaarde van z’n team. De VRZ heeft ook een team wat gespecialiseerd is in scheepsbranden. Bij een scheepsbrand in Antwerpen kon dit team geen enkele meerwaarde leveren aan het brandweerteam wat al ter plaatse was. Personeel op het schip me goed opgeleid zijn om zelf een brand vroegtijdig te bedwingen.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #52 Gepost op: 24 september 2017, 10:49:40
Ik zie geen enkele meerwaarde van z’n team. De VRZ heeft ook een team wat gespecialiseerd is in scheepsbranden. Bij een scheepsbrand in Antwerpen kon dit team geen enkele meerwaarde leveren aan het brandweerteam wat al ter plaatse was. Personeel op het schip me goed opgeleid zijn om zelf een brand vroegtijdig te bedwingen.

De praktische meerwaarde van speciale teams is door de tot heden geringe ervaringen moeilijk te beoordelen, a. dit soort teams worden vrij laat gealarmeerd, b. het duurt behoorlijk lang totdat de teams daadwerkelijk op dreef zijn, c. de teams ontberen in de praktijk in eerste instantie het nodige materieel, materiaal en middelen en op den (langere) duur inzet het nodige personeel.
Er bestaan uitvoerige en zinloos gecompliceerde geschriften mbt de calamiteitenbestrijding te water, echter gelet op de praktische beschikbaarheid blijft dat alles vaak beperkt tot pure theorie. Op de binnenwateren moeten de KNRM en de lokale brandweerkorpsen (met een spuitje aan boor van de reddingboot) de vrij sporadisch beschikbare politieboten en RWS vaartuigen en in zomertijd de vaartuigjes van de reddingsbrigades eventueel in eerste instantie op het brandende etc. vaartuig af, in de grotere havens de blusvaartuigen van de havendienst en op zee en bijv. de Westerschelde komt het voornamelijk neer op de inzet van sleepboten van particuliere bergingsbedrijven en de reddingsboten, al dan niet aangevuld met een of meerdere helikopters.
Alle moeilijke en ingewikkelde en onleesbare schema’s, procedures VR’s ten spijt.
Te water komt het gewoon neer op een noodoproep op VHF kanaal 16 en de praktische hulpverlening door mensen die ter plekke bekend zijn komt vanzelf op gang.
N.B. er zijn nog steeds brandweerkorpsen die niet beschikken over verbindingsmiddelen voor de maritieme kanalen zoals VHF kanaal 16.(Investering minder dan 200 euro)

De grotere zeegaande cruiseschepen en veerboten kennen goed opgeleid personeel en voldoende verschillende blusmogelijkheden , bij autoboten en containerschepen ligt dit moeilijker net als bij cruiseschepen en charters (bruine vloot) op de binnenwateren. 


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #53 Gepost op: 25 september 2017, 11:27:36


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #54 Gepost op: 26 september 2017, 15:15:56




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #55 Gepost op: 02 oktober 2017, 10:46:46
Dunkirk-Style Evacuation Underway In Vanuatu

Crowds of islanders from at least three evacuation points on the island have begun boarding a flotilla of ships including ferries, canoes and commercial vessels for the safety of surrounding islands Maewo, Pentecost and Santo.

The Vanuatu Government wants all 11,000 islanders evacuated by Oct. 6.

Australia sent amphibious Bay Class landing ship HMAS Choules on Saturday to help move the population, and it is expected to arrive by the middle of the week.

http://gcaptain.com/dunkirk-style-evacuation-underway-vanuatu/

In tegenstelling tot particulier initiatief komt wereldwijd de overheid vaak wat later in actie.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #56 Gepost op: 02 oktober 2017, 12:15:55
USCG Calls For PLBs On EVERY Life Jacket

PLB personal location beacon.

http://gcaptain.com/uscg-calls-plbs-every-life-jacket

Een PLB Kan het verschil maken tussen leven en dood, ook op de (grotere) binnenwateren


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #57 Gepost op: 08 oktober 2017, 19:11:17
USCG Calls For PLBs On EVERY Life Jacket

PLB personal location beacon.

http://gcaptain.com/uscg-calls-plbs-every-life-jacket

Een PLB Kan het verschil maken tussen leven en dood, ook op de (grotere) binnenwateren

Ik vind deze unit vrij groot, kleiner en integreren in het vest zou mooier zijn. Een unit los van het vest zal sneller stuk gaan en kan in de weg zitten bij werkzaamheden afbreken enz. Aan een vest moet je niet te veel toeters en bellen hebben hangen. Voor in de duiksport wilde men ook zoiets om vermiste duikers op te sporen, helaas gaat dit niet werken onderwater. Voor deze taak heb je een goede sonar specialist nodig en die zijn er niet veel.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #58 Gepost op: 20 oktober 2017, 10:22:47


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #59 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:50:42
WATCH: Tanker Caught in Hurricane Ophelia Off Ireland

http://gcaptain.com/watch-tanker-caught-in-hurricane-ophelia-off-ireland