ScheepsbrandbestrijdingRotterdam heeft de grootste haven van Europa met meer dan 100.000 vaarbewegingen per jaar. Van grote zeevrachtschepen en cruiseschepen tot binnenvaartschepen en kleine pleziervaartuigen, het doet allemaal de Rotterdamse haven en de omgeving aan. Het grote aantal vaartuigen en vaarbewegingen neemt de kans op incidenten en branden aan boord toe.
De constructie en materialen aan boord van een schip maken het bestrijden van een brand complex en fysiek zwaarder dan een gebouwbrand. Temperaturen kunnen oplopen tot meer dan 1.000 graden Celsius en het gebruik van water om te blussen maakt dat een schip instabiel wordt. Blussing van deze branden vraagt om specialistische kennis waarbij rekening wordt gehouden met allerlei factoren die men niet kent bij gebouwen, auto’s of vliegtuigen
http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/SBB-teamVeiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft 24/7 in samenwerking met de Gezamenlijke Brandweer en het Havenbedrijf Rotterdam een team scheepsbrandspecialisten (SBB) paraat staan voor het eigen geografische grondgebied.
Daarnaast is het mogelijk om op verzoek van andere veiligheidsregio’s assistentie te verlenen met specialistische kennis of het volledige team.
Doorontwikkeling
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond investeert in de doorontwikkeling van kennis over scheepsbrandbestrijding. In samenwerking met het Scheepsvaart en Transportcollege hebben zij lesboeken en oefenkaarten ontwikkeld die zich enten op binnenvaart-, zee- en cruiseschepen.
Samenstelling Scheepsbrandbestrijdings(SBB)-team
Het scheepsbrandbestrijdingsteam bestaat uit de autospuiten van Bosland (VRR) en Coloradoweg (GB), Officier van Dienst Scheepsbrandbestrijding (VRR), Officier van Dienst Divisie Havenmeesters (HbR) en Hoofdofficier van Dienst (VRR). Doelstelling is een daadkrachtig en effectief optreden te garanderen waarbij specialistische kennis over schepen vereist is. Het SBB-team is altijd een aanvulling op lokale eenheden.
Spoed?
Bel 1-1-2 voor spoedeisende hulp bij levensbedreigende situaties, of als je getuige bent van een misdrijf.
Twijfel je of de situatie ernstig genoeg is? Bel dan altijd voor de zekerheid 1-1-2, zodat de alarmcentrale een professionele inschatting kan maken.
BroNS-teamBroNS is een aanvullende taak op het specialisme scheepsbrandbestrijding waarbij samen wordt gewerkt met het Korps Marinebrandweer en het Kustwachtcentrum. Doelstelling van het team is om uitbreiding van de brand en een evacuatie op de Noordzee te voorkomen zodat het schip een veilige haven kan aandoen.
Waar aan land heel snel de assistentie van de brandweer ingeroepen kan worden, is dat voor de Noordzee lastiger. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat heeft de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) de regie over de taak Brandweer op de Noordzee Pre-Search and Rescue, kortweg BroNS.
AlarmeringEen passagiersschip in nood doet een verzoek voor het BroNS team bij het Nederlandse Kustwachtcentrum (KWC). Nadat het KWC de benodigde informatie heeft verzameld wordt dit doorgezet naar de gezamenlijke meldkamer van Rotterdam Rijnmond. Zij alarmeren vervolgens de eenheden. De eenheden gaan op hun beurt richting een helikopterplaats en maken zich gereed voor vertrek. In de tussentijd probeert de Incident Commander meer informatie te krijgen over het incident en stemt hij af met de diverse partijen voor een ‘final go’. Zodra de go is gegeven kunnen de eenheden uitvliegen naar zee.
http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/brons-team/Onderscheid wordt in eerste instantie gemaakt tussen passagiersschepen (evacuatie vaak grote aantallen personen) en vrachtschepen (grote variëteit aan ladingen) en locatie van de uitgebroken brand, machinekamer, ladinggedeelte, accommodatie en passagiersruimten.