Onderzoeksraad concludeert dat historische zeilschepen niet veilig genoeg zijn
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeert dat commerciële traditionele zeilschepen niet veilig genoeg zijn. In de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen zou veel mis zijn, onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid.
''Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt'', schrijft de raad in het woensdag verschenen rapport.
http://www.nu.nl/binnenland/4857135/onderzoeksraad-concludeert-historische-zeilschepen-niet-veilig-genoeg.html
Persberichten OVV
26 jul. 2017
Op 21 augustus 2016 brak de mast van het historische zeilschip ‘Amicitia’ onverwachts af omdat deze grotendeels was doorgerot. Hierbij kwamen drie mensen om het leven. Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.
Commerciële groei historische vlootsector noopt tot professionaliseringOm de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het onderzoek ‘Mastbreuk Harlingen’. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.
26 jul. 2017 Aanbevelingen Gebroken mast Harlingen DOWNLOAD
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2264/mastbreuk-zeilschip-harlingen