Als alle systemen afhankelijk (zouden) zijn van deze 960 batterijen en er geen adequate noodsystemen zijn of deze noodsystemen niet in werking zijn getreden dan kunnen wegvallen de mogelijkheden tot o.a. het leegblazen van de ballast tanks, de communicatie, het opstarten en opereren van de dieselmotoren,voorzover dat opstarten niet met perslucht gaat.
De laatste berichten geven aan dat het vaartuig ergens in een gebied met een waterdiepte van 3000 meter in moeilijkheden zou zijn geraakt, voorzover het niet op de duikdiepte is blijven “zweven” is het naar 3000 meter, 300 Bar druk, gezakt. Duikboten, ook de “moderne” Nederlandse, de buitenboord afsluiters zijn ontworpen op max. 80 Bar , kunnen geen 300 Bar weerstaan en zullen dan als ze verder dan 800-1000 meter, 80-100 Bar, op een of andere manier imploderen en vervolgens vervullen.
Als het vaartuig, of wat er nog van over is gebleven, ooit gevonden wordt, vervolgens ooit zou worden geborgen, dan zou een onderzoek naar de mogelijke oorzaak van het vergaan kunnen starten.
Voorlopig, ondanks de uitgebreide opsporingsactiviteiten in het grote gebied, zijn er geen berichten dat iets afkomstig van dit vaartuig drijvend aan het oppervlak gesignaleerd is.