Auteur Topic: Redding, hulpverlening en berging.  (gelezen 10498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2017, 19:43:26
Feuer-Inferno auf Donau-Kreuzfahrt

http://www.oe24.at/oesterreich/chronik/Feuer-Inferno-auf-Donau-Kreuzfahrt/292359161

De brand kon beperkt gehouden tot een ruimte,ca 190 personen, passagiers plus bemanningsleden, werden van boord gehaald.

Er wordt daar wel het een en ander aan brandweer o.a. twaalf korpsen etc. te land en te water gemobiliseerd, inclusief 70 helpers van het Rode Kruis ook het leger verleende hulp.

Dit soort schepen vaart ook in Nederland, niet alleen op de grote rivieren maar bijv. ook op het IJsselmeer



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2017, 20:08:15
Acht Verletzte nach Brand auf Donauschiff

http://noe.orf.at/news/stories/2856668


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2017, 13:09:50
Onderzoeksraad concludeert dat historische zeilschepen niet veilig genoeg zijn

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeert dat commerciële traditionele zeilschepen niet veilig genoeg zijn. In de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen zou veel mis zijn, onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid.

''Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt'', schrijft de raad in het woensdag verschenen rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4857135/onderzoeksraad-concludeert-historische-zeilschepen-niet-veilig-genoeg.html

Bruine vloot (on)veilig?

 De conclusies zijn hard.
 "Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt."

De laatste jaren is er een hele sector ontstaan rondom de keuringen en certificering van schepen en jachten. De overheid laat deze taak bewust aan de markt over. Bezuinigen en marktwerking zijn nog steeds de uitgangspunten. Het onderzoek van de OVV moet gezien worden als de spreekwoordelijke steen in de vijver.



https://webmail.versatel.nl/?_task=mail&_action=show&_uid=12292&_mbox=INBOX&_caps=pdf%3D0%2Cflash%3D1%2Ctif%3D1



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2017, 10:00:08
BroNS-team

BroNS is een aanvullende taak op het specialisme scheepsbrandbestrijding waarbij samen wordt gewerkt met het Korps Marinebrandweer en het Kustwachtcentrum. Doelstelling van het team is om uitbreiding van de brand en een evacuatie op de Noordzee te voorkomen zodat het schip een veilige haven kan aandoen.

Waar aan land heel snel de assistentie van de brandweer ingeroepen kan worden, is dat voor de Noordzee lastiger. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat heeft de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) de regie over de taak Brandweer op de Noordzee Pre-Search and Rescue, kortweg BroNS.

http://vr-rr.nl/extra/brons-team-vrr/brons-team




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2017, 10:17:12
Onderzoeksraad neemt scheepsbrand onder de loep

De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet een verkennend onderzoek naar de brand op een vrachtschip gisteren voor de kust van Hoek van Holland. Daarbij raakten twee opvarenden gewond. De brandweer zette voor het eerst een speciaal team in dat is opgericht voor de bestrijding van scheepsbranden.


De brand woedde in de machinekamer van het schip Anna. De specialisten van de brandweer rukten per helikopter uit. De gewonde opvarenden zijn per loodsboot naar Hoek van Holland vervoerd, waar een traumahelikopter en een ambulance klaarstonden. De schade aan het schip is gering.


Op basis van het verkennend onderzoek bepaalt de Onderzoeksraad of er een groot onderzoek komt naar de brand.

http://www.ad.nl/rotterdam/onderzoeksraad-neemt-scheepsbrand-onder-de-loep~a08e3cbf/


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2017, 10:59:33
Onderzoeksraad concludeert dat historische zeilschepen niet veilig genoeg zijn

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeert dat commerciële traditionele zeilschepen niet veilig genoeg zijn. In de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen zou veel mis zijn, onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid.

''Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt'', schrijft de raad in het woensdag verschenen rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4857135/onderzoeksraad-concludeert-historische-zeilschepen-niet-veilig-genoeg.html

Persberichten OVV
26 jul. 2017

Op 21 augustus 2016 brak de mast van het historische zeilschip ‘Amicitia’ onverwachts af omdat deze grotendeels was doorgerot. Hierbij kwamen drie mensen om het leven. Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.

Commerciële groei historische vlootsector noopt tot professionalisering

Om de veiligheid van passagiers te waarborgen, moet de bruinevlootsector van historische schepen professionaliseren. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het onderzoek ‘Mastbreuk Harlingen’. Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt.

26 jul. 2017 Aanbevelingen Gebroken mast Harlingen DOWNLOAD

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2264/mastbreuk-zeilschip-harlingen 




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2017, 09:15:14
Kamervragen over rapport mastbreuk Amicitia

http://www.bootonline.be/?p=52500


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 01 augustus 2017, 09:22:23
Number of UK Maritime Accidents Up Slightly in 2016, MAIB Report Shows

The number of accidents during 2016 (1,190) represents a 12% increase in the number of accidents reported in 2015, with 1,057. The MAIB also started two 29 investigations in 2016, up from 28 in 2015.

http://gcaptain.com/118782-2/


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 01 augustus 2017, 20:23:17
Two Houston Ship Pilots to Receive IMO’s ‘Exceptional Bravery at Sea’ Award



Fire burns bunker oil from the 810-foot tanker, Aframax River, after their hull was punctured in the Houston Ship Channel, September 6, 2016. Photo from video provided by Harris County Sheriff’s Department.

The International Maritime Organization has awarded the 2017 IMO Award for Exceptional Bravery at Sea to two Houston ship pilots for their role in preventing a major disaster when the ship they were piloting broke down and burst into flames in the Houston Ship Channel.

The Award for Exceptional Bravery at Sea is the IMO’s highest honor for bravery at sea.

http://gcaptain.com/two-houston-ship-pilots-receive-imos-exceptional-bravery-sea-award/


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 04 augustus 2017, 20:27:58


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #25 Gepost op: 06 augustus 2017, 10:41:22
KNRM evacueert 18 personen van zeilschip

De KNRM die rond 22.45 uur de melding kreeg voer uit met de rubberboot Maria Hofker van Ameland, reddingboot De Koning Willem 1 en de rubberboot Edzard Jacob van Schiermonnikoog en de reddingboot Annie Jacoba Visser van Lauwersoog.

Het wachten was op opkomend water en om 23.58 uur lukte het de Maria Hofker en de Edzard Jacob om bij de Antonia in de buurt te komen even later gevolgd door een bergingsvaartuig en de Annie Jacoba Visser. Ter plaatse bleek de boot iets ontzet te zijn.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/56000/KNRM_evacueert_18_personen_van_zeilschip.html


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.173
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 06 augustus 2017, 12:59:29
KNRM evacueert 18 personen van zeilschip

De KNRM die rond 22.45 uur de melding kreeg voer uit met de rubberboot Maria Hofker van Ameland, reddingboot De Koning Willem 1 en de rubberboot Edzard Jacob van Schiermonnikoog en de reddingboot Annie Jacoba Visser van Lauwersoog.

Het wachten was op opkomend water en om 23.58 uur lukte het de Maria Hofker en de Edzard Jacob om bij de Antonia in de buurt te komen even later gevolgd door een bergingsvaartuig en de Annie Jacoba Visser. Ter plaatse bleek de boot iets ontzet te zijn.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/56000/KNRM_evacueert_18_personen_van_zeilschip.html

Dan komt natuurlijk de vraag is dit wel een redding en wat is een iets ontzette boot?


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #27 Gepost op: 07 augustus 2017, 11:58:14
KNRM evacueert opvarenden bij Lauwersoog

Het zeilschip was drooggevallen in het Pinkegat op ongelijke grond waardoor de schipper vermoedde dat de romp mogelijk ontzet zou zijn. Bij hoog water zou het schip lek kunnen zijn.

De bemanning en vijf passagiers bleven aan boord. Als voorzorgsmaatregel werden bergingspompen op het schip achtergelaten. FOTO KNRM

http://www.lc.nl/friesland/KNRM-evacueert-opvarenden-bij-Lauwersoog-22397360.html

Drooggevallen, lijkt hier meer op door navigatiefoutje aan de grond geraakt, in het Pinkegat met ongelijke grond en mogelijk de nodige verplaatsing van zand, modder etc. onder en de buurt het schip. Niet de beste plek om daar vast te zitten, bekend "wandelend" gebied.
De Antonia gebouwd 1913, niet het jongste schip dus. Dat de schipper vermoedde dat het schip onder deze omstandigheden mogelijk ontzet zou zijn of kon raken is niet zo vreemd. N.B. Bijv. Met name op de Westerschelde kan een lang schip wel eens gaan plooien als het zand gaat lopen. Verstandig om een paar pompen aan boord te laten zetten.

Evacuatie passagiers op aandringen/advies van de Kustwacht, ontruiming zoals het te land wel wordt omschreven.


 


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.173
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 07 augustus 2017, 12:00:47
Helder of duidelijk, dank


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende