Auteur Topic: Redding, hulpverlening en berging.  (gelezen 11386 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 05 juli 2017, 10:50:30
Reddingen,hulpverleningen en bergingen.

Het lijkt zinvol om in navolging van de alreeds al jaren bestaande professionele indeling ook hier over te gaan in een onderscheid tussen :

-reddingen
-hulpverleningen
-bergingen

waarbij in grote lijnen :

-redding          : het redden van mens en dier
-hulpverlening  : de inzet mbt schepen etc. in moeilijkheden om grotere calamiteiten te voorkomen
-berging           : de inzet van materieel en middelen bij stranding en gezonken vaartuigen en objecten

waarbij een onderscheid zou kunnen worden gemaakt in :

-actueel, evt. binnen en buitenland
-organisaties
-materieel


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2017, 10:44:48
Gezin door menselijke ketting gered van gevaarlijke onderstoom in zee


Er was op dat moment geen strandwacht aanwezig. Agenten hadden een wel een reddingsboot opgeroepen en waren aan het wachten tot deze arriveerde
Door het geroep en gewijs kwamen steeds meer omstanders af op de noodsituatie waarna langzaam een menselijke ketting werd gevormd vanaf het strand naar het gezin. Uiteindelijk hielpen tachtig mensen bij de reddingsactie.

 http://www.nu.nl/opmerkelijk/4836530/gezin-menselijke-ketting-gered-van-gevaarlijke-

Een mooi voorbeeld van gecoordineerd burgerinitiatief.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2017, 23:10:55
Het plan voor incidentbestrijding op vaarwegen in Oost-Nederland bestempelen de onderzoekers als ''een papieren tijger.''

Totaalbeeld na 'unieke' aanvaring stuw Grave ontbrak

Bij de stuw wisselden Rijkswaterstaat, waterschappen, brandweer, politie en andere hulpverleners efficiënt informatie uit, maar op andere plekken stelden betrokken diensten naar eigen inzicht anderen op de hoogte. Pas twaalf uur na de aanvaring was er een compleet beeld bij iedereen die verantwoordelijk was.

Plan

Het plan voor incidentbestrijding op vaarwegen in Oost-Nederland bestempelen de onderzoekers als ''een papieren tijger.'' Er zitten hiaten in en oplossingen sluiten niet op elkaar aan. Verbetering is dringend nodig, adviseert Berenschot.

Rijkswaterstaat moet bovendien controleren of door de dienst ingehuurde schippers en aannemers adequaat kunnen handelen bij een crisis.

Het Openbaar Ministerie heeft nog niet besloten of er iemand wordt vervolgd voor de aanvaring. De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt later dit jaar met een rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4841089/totaalbeeld-unieke-aanvaring-stuw-grave-ontbrak.html

Het wemelt van de papieren tijgers mbt de incidentbestrijding op de vaarwegen etc.

Onderzoek naar crisismanagement aanvaring stuw Grave afgerond

Aanbevelingen
   
In het algemeen stellen de onderzoekers dat de regionale plannen beter moeten aansluiten op het Handboek Incidentbestrijding, met daarbij speciale aandacht voor melding en alarmering en crisiscommunicatie. Een van de aanbevelingen in het rapport voor Rijkswaterstaat is dat zij explicieter de consequenties voor crisisbeheersing moet beschouwen bij het uitbesteden van taken. Ook wordt de overweging meegegeven direct na een crisis een afspraak te beleggen met alle hoofdrolspelers voor het nabespreken van de crisis en het uitwisselen van de ervaringen. Tot slot adviseert Berenschot om de veiligheidsregio’s het principe van een coördinerend Regionaal Operationeel Team (ROT) en coördinerend operationeel leider uit te werken.

De betrokken partijen gaan de resultaten en aanbevelingen nader bestuderen. De komende tijd gaan zij gezamenlijk aan de slag met de conclusies uit het rapport

https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2017/07/onderzoek-naar-crisismanagement-aanvaring-stuw-grave-afgerond.aspx

conclusie van Berenschot (PDF, 1,28 MB) 64 pag.









Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2017, 10:41:59
De gealarmeerde hulpverleners hadden ter plekke bij de brug wel  te kampen met een zeer beperkt zicht, de stuw zit min of meer onder de brug aan de bovenstroomse kant en de tanker was ondertussen vanaf de plek aanvaring stuw een eind achteruit gevaren,, op dat moment moeilijk/niet waarneembaar voor de hulpverleners bij de brug/stuw.
Goede bekendheid met de constructie/opstelling brug en stuw mag en kan op dat moment niet worden verwacht van de hulpverleners,de mist heeft het een en ander natuurlijk niet overzichtelijker op gemaakt.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2017, 12:08:06
conclusie van Berenschot (PDF, 1,28 MB) 64 pag.

Een zeer uitgebreid rapport  met een groot aantal aanbevelingen.

Wat mist vwb de praktijk is het begin, de eerste melding door de tanker en de reactie van de wal, waar weliswaar bekend wordt dat het om een lading benzeen gaat maar in het geheel niet duidelijk wordt of er eventuele lekkage en in welke eventuele hoeveelheden en daarmee de mogelijke ernst vwb de omgeving en het milieu duidelijk wordt. De bevraging is niet volledig geweest en daardoor is het hele circus vwb de hulpverlening brandweer etc., diverse GRPs etc. in feite zonder een werkelijke aanleiding op gang gebracht en gekomen.
Ga wel even voorbij aan de weinig daadkrachtige reactie RWS vwb o.a. Heumen met alle gevolgen van dien.



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2017, 13:12:16
Report on the investigation into the girting and capsizeof the mooring launch Asterixat Fawley Marine Terminal, Southampton, UK
30 March 2015
Extract from  The United Kingdom Merchant Shipping  (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012 – Regulation 5:
“The sole objective of the investigation of an accident under the Merchant Shipping (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012 shall be the prevention of future accidents through the ascertainment of its causes and circumstances. It shall not be the purpose of an investigation to determine liability nor, except so far as is necessary to achieve its objective, to apportion blame.”
NOTE This report is not written with litigation in mind and, pursuant to Regulation 14(14) of the Merchant Shipping (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2012, shall be inadmissible in any judicial proceedings whose purpose, or one of whose purposes is to attribute or apportion liability or blame.
© Crown copyright, 2016
You may re-use this document/publication (not including departmental or agency logos) free of charge in any format or medium. You must re-use it accurately and not in a misleading context. The material must be acknowledged as Crown copyright and you must give the title of the source publication. Where we have identified any third party copyright material you will need to obtain permission from the copyright holders concerned.

All MAIB publications can be found on our website: www.gov.uk/maib
For all enquiries: Marine Accident Investigation Branch Spring Place 105 Commercial Road Southampton Email: maib@dft.gsi.gov.uk United Kingdom Telephone: +44 (0) 23 8039 5500 SO15 1GH Fax: +44 (0) 23 8023 2459 Press enquiries during office hours: 01932 440015 Press enquiries out of hours: 020 7944 4292


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2017, 09:40:47
Marine Accidents: The importance of effective investigators

The importance of investigating and learning from marine incidents to improve safety is well known and regularly reported. The recent success of the concept of “Black Box Thinking” as a way of improving performance through learning from failures has brought investigations evermore into the mainstream. Yet, key to such an approach is the availability of trained and competent accident investigators.

In the rolling countryside of middle England, a revolution in how marine accident investigators are trained is underway and gathering pace. Many of the world’s leading maritime organisations are taking advantage of Cranfield University’s unique and transformative courses in accident investigation.

-Developing a learning culture
-New technologies, new challenges, new risks
-Training marine accident investigators

http://gcaptain.com/marine-accidents-importance-effective-investigators/



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2017, 10:53:51
Onderzoeksraad concludeert dat historische zeilschepen niet veilig genoeg zijn

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeert dat commerciële traditionele zeilschepen niet veilig genoeg zijn. In de zogeheten bruinevlootsector van historische schepen zou veel mis zijn, onder meer op het gebied van kennis, onderhoud en veiligheid.

''Bij de commerciële groei van de afgelopen decennia is een achterstand opgebouwd in kennis en kunde over veilig onderhoud van deze bijzondere schepen. Ook de certificering en het toezicht op de bruine vloot is onvoldoende: keuringsinstanties houden zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport ontbreekt'', schrijft de raad in het woensdag verschenen rapport.

http://www.nu.nl/binnenland/4857135/onderzoeksraad-concludeert-historische-zeilschepen-niet-veilig-genoeg.html


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2017, 09:40:11
Snelheidsduivel heeft vrij spel: bonnenboekje waterpolitie blijft dicht

http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170727_00044083/snelheidsduivel-heeft-vrij-spel-bonnenboekje-waterpolitie-blijft-dicht

Kortom zo van het paard in de Rubo.

Overigens niet alleen snelheidsduivels, het veruit eenvoudigste gedeelte voor de "overstappers" maar ook visserijtoezicht, arbeids- en rusttijden beroepsvaart, blijven en worden o.a. met name door de toenemende onbekendheid, kennis en kunde en ervaring bij de politie te water steeds meer verwaarloost.



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2017, 10:11:24
Waterpolitie stopt maand lang met bekeuren, behalve bij excessen

De waterpolitie stopt voorlopig met het uitdelen van bonnen aan de kust en een deel van de binnenwateren. Dit als gevolg van een conflict met de korpsleiding.

Niet iedereen komt er vanaf met een waarschuwing. In noodsituaties en in excessen treedt de politie nog wel op. Daarnaast varen de boten van de regionale eenheden nog wel. Zij schrijven ook gewoon nog boetes uit.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/waterpolitie-stopt-maand-lang-met-bekeuren-behalve-bij-excessen

De interesse van de bemanningen van de regionale eenheden is meestal maar beperkt tot controle op nummertjes en vaarbewijzen pleziervaart, uitrusting etc. leeftijden, koortje al dan niet om de pols snelheidsovertredingen, daar blijft het in de regel wel bij.
Waarbij in de wet niet is voorzien dat je een vaartuig kunt laten registeren, als je bijvoorbeeld de motornummers maar weet, zonder de eigenaar te zijn. Vaartuig jatten en snel registreren en bij controle is het in orde terwijl je vrolijk  rondvaart met een gejat vaartuig


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2017, 14:14:47
KNRM - Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft de video van Nederlandse Kustwacht gedeeld.
Gisteren om 9:53 ·
Mooie beelden vanuit het vliegtuig van de Nederlandse Kustwacht: 96 opvarenden worden geëvacueerd van een passagiersschip door de hulpverleningsvaartuigen van Veltman Marine Service en de reddingboten van KNRM Terschelling Paal 8 en KNRM Ameland.

https://www.facebook.com/kustwacht/videos/2008020902762137/
Film-impressie van de situatie van het vastgelopen passagiersschip op het Wad, gemaakt vanuit het Kustwachtvliegtuig.

Kennelijk wat te dicht bij de zeehondjes.
Mogelijk verdrinkingsgevaar voor alleen de allerkleinsten aan boord en als het water hoger wordt drijft deze voormalige veerboot/postboot Lauwersoog vanzelf weer weg van de droogte.


https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&iss=VS&imgurl=http%3a%2f%2fi207.photobucket.com%2falbums%2fbb140%2fjw_zijlema%2fZeester_ex_Brakzand.jpg&mid=8D74158BD0614C268075E4936B71E45373076DB1&ccid=TMGSXZmd&simid=607987682205500341&thid=OIP.TMGSXZmdz-P7qHgF65MaIQEsDI&exph=683&expw=1024&first=1&cal=0.1511737089201878&cat=0.15070422535211267&car=0.8516431924882629&cab=0.8507042253521126

.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2017, 15:17:29
Het ging over de Brakzand.

Geschiedenis van de WL 35 Brakzand

Gebouwd in 1928 bij Jonker & Stans  in Hendrik Ido Ambacht.
Afmetingen  27,65 m lang 6 m breed.
Motoren 2x brons 50 pk diepgang 90 cm en maximaal 125 passagiers.

Tegenwoordig liggen er 2 x 150 pk Caterpillers in en is de diepgang 100 cm

Van 1928 tot eind jaren 60 gevaren als veerboot tussen Zoutkamp / Oostmahorn en Schiermonikoog. De Brakzand  is in 1968 uit de vaartgenomen. Daarna ingezet als peilboot en directie- boot voor rijkswaterstaat. Eind jaren 70 in particuliere handen als sportvisboot / dagpassagiersboot.  Dat was in 1978 in Zurich te Friesland en sinds 1986 verkocht naar Texel, haven Oudeschild, en is de naam veranderd in Zeester. Daarna is er al gauw een vis installatie op gezet om met toeristen te gaan garnalenvissen. Op Texel is de zeester nog een keer overgenomen en in 2016 verkocht aan de huidige eigenaars: de familie Kiewied te Ameland.

Ameland Nieuws

96 passagiers van WL35 geëvacueerd na stranding op de Robbenplaat tussen Ameland en Terschelling. foto’s Jan Spoelstra

Hollum.- Al voor vier ging het alarm uit: “Vaartuig aan de grond”. Op dit noodbericht voeren zes schepen van hulpverleners uit. De Anna Margretha, de Maria Hofker, de Compaen, de Runner, de Vigilant (allen Ameland) en de Paal 8 van Terschelling zetten koers naar de Robbenbank tussen Ameland en Terschelling *). Daar zat één van de drie robbenboten van Ameland muurvast op de zandbank

https://ameland.wordpress.com/2017/07/25/96-passagiers-van-wl35-geevacueerd/

*) plus een boot van Veltman, de lokale hulpverlener/berger van Ameland en een SAR helikoter.



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2017, 15:47:30
Opmerkelijk is dat de Ballumerbocht waar de passagiers aan land werden gebracht (aanlandingsplaats) de valt onder categorie C.

Aanlandingsplaatsen Waddenzee
Indeling
• Categorie A (groen): geschikt voor overname grote groepen:
o Altijd bereikbaar voor scheepvaart.
o Tweebaans-aanrijroute met verkeerscirculatie.
o Mogelijkheid helikopterlanding.
• Categorie B (geel): geschikt voor overname enkele personen.
• Categorie C overig (rood): is in principe niet geschikt voor het
overnemen van slachtoffers, maar een uitwijkmogelijkheid.

De toegang vanaf de Waddenzee is daar zeer redelijk tot goed , goed bebakend, wat afhankelijk van het tij, maar voor ondiepe vaartuigen zoals bij deze redding ingezet geen enkel probleem. De Amelander bussen inclusief de gelede bus kunnen daar ook via enkele tijdelijke hobbels ook komen. Voor het verantwoord en makkelijk overstappen naar de wal zijn er verschillende mogelijkheden in de Ballumerbocht.



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.424
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2017, 10:21:42
Herdenking scheepsramp benadrukt waarde Kustwacht
 
Door Webmaster op 06-07-2017 08:07

Het was gisteren precies 135 jaar geleden dat het rammonitorschip Zr.Ms. Adder vlak voor de kust van Scheveningen met man en muis verging. Deze grootste scheepsramp van de marine in vredestijd zou later het startpunt zijn van de voorloper van de Kustwacht. Op woensdag 5 juli werd de tragische ramp herdacht met een kranslegging bij het gedenkteken Zr.Ms. Adder onder de vuurtoren van Scheveningen.

 De verontwaardiging in Nederland was groot. Niemand had de ramp zien gebeuren, terwijl het vaartuig door een communicatiefout ook niet werd vermist. In de zomer van 1883 werd naar aanleiding van deze ramp een stelsel van kustbewaking ingesteld. Aan het personeel van de Kustverlichting werd ‘het houden van een uitkijk en het rapporteren van in nood verkerende schepen aan Hoofden Kustwacht’ opgedragen. De eerste formele vorm van een Kustwacht was geboren en kwam onder het beheer van het Loodswezen.

https://www.kustwacht.nl/nl/nieuwsbericht06072017.html