Auteur Topic: Twee doden na kapseizen Nederlands zeiljacht voor kust Oostende  (gelezen 7105 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Twee doden na kapseizen Nederlands zeiljacht voor kust Oostende

http://www.nu.nl/buitenland/4808901/twee-doden-kapseizen-nederlands-zeiljacht-kust-oostende.html


knrmalarmeringen.nl  ?@knrma 
16:11:56 Prio 1, Vaartuig omgeslagen, CG12,BRE1,CDZ Station BRE Breskens - Zeemanshoop

Zeiljacht kapseist voor kust Oostende: twee doden, 18-jarige jongen vermist

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170701_02952382



Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2017, 21:31:30
Frans Maas? Op deze manier?


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2017, 11:44:41
Frans Maas? Op deze manier?

Tja.

Er moet plotseling iets heel bijzonders en in alle redelijkheid niet te verwachten zijn opgetreden waardoor men, ervaren zeilers al Frans Maas, kennelijk is overvallen.
Redelijk weer in een vaak niet al te prettig gebied daar voor de Belgische kust.

Opmerkelijk dat het omslaan van het jacht niet eerder is opgemerkt en dat de automatische noodsignalen niet in werking zijn getreden.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2017, 12:26:28
Grote zoekactie na kapseizen Bressiaans zeiljacht

01-07-2017breskens

Een Bressiaans zeiljacht dat mee deed aan een zeilwedstrijd is zaterdag gekapseisd op de Noordzee. Reddingboot Zeemanshoop nam deel aan de grote zoekactie die werd gehouden om het laatste vermiste bemanningslid te vinden. Helaas zonder resultaat.

Het bekende zeiljacht Capella uit Breskens nam deel aan de Light Vessel Race 2017. Deze zeilrace is een lange afstand zeezeil wedstrijd met start en finish in Zeebrugge en wordt grotendeels 's nachts gezeild.

Organisator RBSC had zaterdag al een tijd geen radiocontact meer ontvangen van het zeiljacht, maar ging er vanuit dat het om een technisch mankement ging. Maar als de Capella een tijdje na het verwachte tijdstip nog niet is gefinisht krijgt men het vermoeden dat er toch meer aan de hand is.

*)Rond 14.30 uur wordt dat vermoeden bevestigd. Het baggerschip Reynaert vindt het jacht met vijf van de zes opvarenden. Twee opvarenden zijn helaas overleden.

Direct wordt door de Belgische Kustwacht alarm gegeven voor de ***)Seaking helikopter en de reddingboten. Wanneer bekend wordt dat het ongeval al plaats gevonden heeft rond 8.30 uur wordt er nog verder opgeschaald. Het zoekgebied voor de vermiste zeiler in namelijk immens groot.

**)Iets na 16:00 uur wordt ook het aanbod voor hulp van de Nederlandse Kustwacht geaccepteerd. Kort hierna worden de reddingboten van Breskens en Cadzand gealarmeerd. Tevens gaan een Nederlandse SAR helikopter en het Kustwachtvliegtuig ter plaatse.

Met zeer veel varende en vliegende eenheden wordt een zoekactie opgezet op de Belgische Noordzee tussen Oostende en Zeebrugge. Wanneer de vermiste persoon rond 21.30 uur nog steeds niet is gevonden, wordt de zoekactie door de Belgische Kustwacht gestopt.

Alle eenheden gaan retour naar hun thuishaven. Reddingboot Zeemanhoop loopt rond 22.15 uur haar thuishaven binnen.

Tijdstip alarm:  16:11 uur
Wind:  Noord-West 5 Bft.
Zicht:  Goed

De Plaatselijke Commissie en Bemanning van KNRM reddingstation Breskens willen graag hun medeleven uiten aan de families van de omgekomen en vermiste zeilers en wensen hun veel sterkte toe.

https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddingstation-breskens/grote-zoekactie-na-kapseizen-bressiaans-zeiljacht

*)   Min of meer bij toeval na enkele uren, 6 uur, 8.30-14.30
**)     Vrij laat dus gelet op de vaak geadverteerde samenwerking Nederland-Belgie op dit gebied

***)   De voorhamervaste en onovertroffen reddingshelikopter Seaking nog steeds in Belgie in gebruik.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 02 juli 2017, 12:48:38
Politie België: Nederlands zeiljacht kapseisde door afgebroken kiel

Het Nederlandse zeiljacht is gisteren voor de kust van België met dodelijke gevolgen omgeslagen door een afgebroken kiel. Dat zegt de Belgische politie. Bij het ongeluk kwamen twee Nederlanders om het leven. Een 18-jarige opvarende wordt nog vermist, maar de zoektocht naar hem is gestaakt.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politie-belgie-nederlands-zeiljacht-kapseisde-door-afgebroken-kiel

Dat een kiel al zeilende afbreekt komt niet al te vaak voor maar als het onverhoopt gebeurt dan is het snel en plotseling gedaan met een zeilboot onder vol zeil.
Dat 70 en 79 jarige zeilers vervolgens zes uur of op de romp moeten blijven hangen of in de buurt op hun redvest moeten blijven ronddrijven is, ook voor jongere zeilers, wel erg lang onder deze omstandigheden.




Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 02 juli 2017, 16:54:48
Toch erg bijzonder dat het lijkt dat men geen EPIRB baken heeft ontvangen. Helemaal bij dit kaliber zeilers.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2017, 20:14:38
Toch erg bijzonder dat het lijkt dat men geen EPIRB baken heeft ontvangen. Helemaal bij dit kaliber zeilers.

Kennelijk ook geen PLB aan het opgeviste pak van die opgegeven jongen.

Duidelijk een aangezette kiel, kielbouten doorgeroest of kielbouten door de fundatie in de romp van het jacht getrokken ?
Het onderzoek zal  uitwijzen wat de mogelijke oorzaak is. Eigenaren van zusterschepen zullen wel geïnteresseerd zijn.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2017, 20:17:47
Zo'n kiel kan toch niet zomaar afbreken? Is daar nog controle op?


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2017, 20:40:02
Zo'n kiel kan toch niet zomaar afbreken? Is daar nog controle op?

De kiel zelf breekt niet af maar de kielbouten waarmee de kiel tegen de romp wordt aangetrokken kunnen het begeven.
De kielbouten zitten aan het ene eind verzonken in de kiel en aan de ander kant wordt de boel met bouten boel vast getrokken op de fundatie,versterkingen etc. Natrekken gelet op het "leven" van plastic romp is van harte aan te bevelen om lekkages te voorkomen.
Zout water en de meeste kielbouten gaan op de lange duur niet goed samen.

Controle evt door de eigenaar of de werf waar de boot uit en in het water gaat,daar houdt het wel mee op.
Als hier blijkt dat de kielbouten zijn doorgeroest moet er al langer sprake zijn geweest van enig zout water tussen kiel en romp,als de bouten door de fundatie zijn getrkoken is het ontwerp,de constructie niet juist.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2017, 20:46:53
Ok dank je. Blijft een vreemd ongeval, ook omdat als ik Google op Frans Maas hij een ervaren jachtontwerper blijkt te zijn geweest. Lijkt me dat hij op de hoogte kan zijn dat hij zijn kiel in de gaten moet houden.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2017, 21:22:07
Ok dank je. Blijft een vreemd ongeval, ook omdat als ik Google op Frans Maas hij een ervaren jachtontwerper blijkt te zijn geweest. Lijkt me dat hij op de hoogte kan zijn dat hij zijn kiel in de gaten moet houden.

Het onderzoek zal moeten uitwijzen wat er allemaal heeft gespeeld.

Zeer ervaren jachtontwerpers en jachtbouwers zoals bijv. Riekus van der Stadt te Zaandam hebben er in het verleden ook wel eens naast gezeten als het betrof plastic etc. zeiljachten en aangezette kielen.

De aangezette kiel heeft tov de S spant de nodige voordelen :
-bouwt goedkoper en sneller
-de romp en de kiel kunnen verschillende materialen zijn
-de voor de kiel te gebruiken materialen kunnen varieren
-de vorm van de kiel kan onder invloed van de wensen eigenaar varieren, plaatkiel, plaatkiel met onderaan bulb etc.
-het gewicht van de kiel en de gewichtsverdeling kan gedurende het leven van het zeiljacht worden aangepast
-de diepgang kan worden veranderd

Onder invloed van de wedstrijdresultaten van bijv. America's Cup is er heel veel onderzoek gedaan naar de "optimale kielen" met als gevolg dat de nodige jacht ontwerpen kleinere zeilboten werden aangepast.

Als de boot wordt onderhouden door een werf of de havenmeester van een vereniging hebben de meeste eigenaren vaak pas belangstelling als de boot weer netjes te water ligt.

Waarschijnlijk heeft Frans Maas op zijn jachtwerf geen of weinig ervaring gehad met problemen van aangezette kielen bij andere zeilschepen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #11 Gepost op: 02 juli 2017, 21:26:02
Tja, dat wordt inderdaad afwachten wat het onderzoek naar de boot gaat opleveren. :-\


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2017, 21:39:15
Ik ben meer benieuwd naar de aarding van de kielbouten en motor enz  i.v.m. galvanische corrosie.
Dit zal vast nader onderzocht worden.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2017, 21:49:46
Als de bemanning of een gedeelte van de bemanning PLB's had gedragen of er een Epirb oid aan boord zou zijn geweest zou de calamiteit in een aanmerkelijk eerder stadium bekend zijn geworden en daarmee de hulpverlening eerder op gang zijn gekomen, mogelijk met dan met minder dodelijke slachtoffers.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2017, 21:56:51
Ik ben meer benieuwd naar de aarding van de kielbouten en motor enz  i.v.m. galvanische corrosie.
Dit zal vast nader onderzocht worden.

Galvanische corrosie wordt veroorzaakt door potentiaalverschillen, hier het mogelijke verschil in "edelheid" tussen het materiaal van de kiel en de bouten.